Energiedelen & persoon- aan-persoon verkoop - ervaring?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

ivob schreef: 03 mei 2023, 13:02 Maar dan doe je aan energiedelen en energiedelen moet kosteloos zijn.
Wat is het principe dan achter https://econnectionbelgium.be/ ?

Kosteloos is het alvast niet...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Dat zij je het "werk" uit handen nemen om zelf op zoek te gaan naar een afnemer en daar een prijs mee overeen te komen. En daar rekenen ze een lopende kost voor aan. Ze treden gewoon op als tussenpersoon via hun digitaal webplatform.
Fluvius doet dat laatste niet voor jou maar doet wel, nadat je toestemming gaf voor meetregime 3 met een kost van ong. 1€ jaar) de verrekening tussen de deelnemers en geeft de waarden door aan de respectievelijke energielveranciers.
De prijs voor de verkoop moet je wel onderling afspreken (en opgeven wie de contactpersoon met Fluvius is). Op de website van Fluvius vind je overigens een standaard voorbeeld voor een contract.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat op de website van econnection energiedelen en energieverkoop verwarrend door elkaar gehaald wordt. Ik heb hun dan ook daarover een vraag gesteld (of ze nu aan energiedelen doen of aan meervoudige energieverkoop of iets anders). Daar wisten ze niet zo direct een eenduidig antwoord op (wat voor mij eigenlijk al voldoende zegt :-D ). Ik laat het hier weten wanneer ze duidelijkheid kunnen verschaffen.

Hun eigen FAQ is daar overigens nogal duidelijk in:
Als prosument kan je bij wet gekoppeld worden aan slechts één consument. Een consument kan echter de overtollige energie van meerdere prosumenten ontvangen.
eConnection Belgium is geen energieleverancier. Het is een platform dat mensen samenbrengt om energie te delen. eConnection Belgium fungeert als een tussenpersoon die jouw energieprijs zo laag mogelijk houdt.
Momenteel is eConnection Belgium alleen beschikbaar in Vlaanderen. Het platform is afgestemd op de Vlaamse wet- en regelgeving.

Ze zijn dus gewoon een tussenpersoon voor peer-to-peer verkoop en vragen daar een vergoeding voor.
Ze zijn overigens ook in NL actief en daar is het duidelijk dat ze gewoon een webplatform aanbieden als tussenpersoon voor de individuele handel in energie.

Zoals ik eerder schreef vraag je best aan je energieleverancier ook welke kosten er extra gevraagd worden voor peer-to-peer verkoop (buiten de jaarlijkse kost van 1,14 € die Fluvius aanrekent voor meetregime 3).
Het is heden zelfs niet mogelijk bij iedere leverancier.
Laatst gewijzigd door ivob 04 mei 2023, 21:43, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Oh, ik dacht dat zij je konden koppelen aan meerdere personen... met slechts 1-op-1 lijkt me dit niet echt zinvol (dan kan je misschien beter zelf even zoeken).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Via meervoudige verkoop kunnen ook 10 delers (of wahtever) koppelen aan één afnemer.
Bv. een bedrijf/KMO dat gedurende de dag veel energie nodig heeft.
Voor jou als prosument (die levert tegen een afgesproken prijs) heb je idd maar één klant aan de andere kant.
Of zo'n koppeling voor jou voordelig is hangt, zoals gezegd, gewoon af van je energiecontract. Je zal vlugger een ontvanger vinden die je 7 cent voor je energie wil betalen (wanneer je er bij je leverancier maar 4 voor krijgt) dan iemand vinden die je +10 cent wil geven (wanneer je dat bij je energieleverancier kan vangen).
En het moet op jaarbasis ook nog de moeite zijn. Wie gaat er nu zelf al die moeite doen voor een paar euro op jaarbasis? Wanneer je het zelf regelt zal je ook zelf tussen de partijen een contract moeten opstellen EN er zelf voor zorgen dat dit altijd wordt nageleefd.
Het verdienmodel van zo'n tussenpersonen bestaat er nu net in dat ze duizenden klanten hopen te krijgen (en veel beetjes maakt een groot) die de service aan een bedrijf overlaten waardoor het opstellen en laten naleven van de overeenkomst hun uit handen genomen wordt en de verantwoordelijkheid bij de tussenpersoon ligt.

Onder de huidige omstandigheden geloof ik ook niet dat gratis energiedelen een succes wordt.
Je kan je overschot maar delen met één andere persoon met een digitale meter. Bij meerdere kinderen heb je dus al een probleem.
Wanneer dat je doel is kan je, volgens mij, evengoed een energiecontract opzoeken met een zo hoog mogelijke terugleververgoeding en de opbrengst daarvan (jaarlijks) verdelen onder de begunstigden. Je kan het dan zelfs zonder enig probleem noch gedoe over meerdere personen verdelen en hebt geen last van de kwartierwaarden.
Waarom moeilijk doen wanneer het ook veel eenvoudiger en zonder tussenpersonen kan?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 03 mei 2023, 16:53 Oh, ik dacht dat zij je konden koppelen aan meerdere personen... met slechts 1-op-1 lijkt me dit niet echt zinvol (dan kan je misschien beter zelf even zoeken).
Bij deze het antwoord van eConnection zelf:
Het klopt dat we enkel peer-to-peer verkoop doen en ook de meervoudige versie. Je bent dus altijd afhankelijk van 1 afnemer om je energie mee te delen. Maar als je afnemer geen energie verbruikt, krijg je nog steeds je standaard injectievergoeding.
Sol Invictus!
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 46 keer

Weet iemand hoe inzichtelijk dat proces is?

Stel, ik heb via dat platform een relatie als afnemer (geen PV panelen) met een prosument. Kan ik dan zien wat die prosument op dit ogenblik (afijn, de voorgaande kwartier-periode prolly) op het net aan het injecteren is? Op die manier zou je namelijk een soort van demand-algo kunnen maken, heel basic.

Ik heb een relatie met prosument X voor 9cent/KWh, via mijn energieleverancier kost diezelfde KWh mij 14cent, de prosument is 2KW aan het injecteren op dit ogenblik -> Tijd om de SWW boiler van 1,2KW in te schakelen ... zoiets?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Fatsie schreef: 05 mei 2023, 11:50 Weet iemand hoe inzichtelijk dat proces is?
Nee je kan dat standaard niet zien want dat gaat in tegen de privacy van de prosument.
De prosument geef via Fluvius toestemming tot meetregime 3 waardoor de energieleverancier van Fluvius de kwartierwaarden krijgt. Afrekening gebeurt na vervallen termijn (maandelijks).

Indien je zelf als deler een peer-to-peer verkoop afsluit met een afnemer zou je deze, indien gewenst, wel persoonlijk toegang en inzicht kunnen geven in je eigen energiemanagementsysteem (in de veronderstelling dat je dat hebt en een internetplatform hebt waar je toestemming tot delen van de gegevens kan toepassen ). Dan kan deze dat wel opvolgen.
Maar dat is geen standaardoplossing en zeker niet van toepassing via een tussenpertsoon.

Overigens lijkt vanuit het standpunt van de prosument een vergoeding van 9 cent/kWh mij aan de lage kant.
Waarom zou ik van jou een vergoeding van 9 cent (rechtstreekse zelf geregelde peer-to-peer-verkoop) accepteren en je bovendien inzage in mijn teruglevering geven of 7-8 cent (via een tussenpersoon die een deel van de opbrengst voor zichzelf houdt) als de eigen energieproducent sowieso al meer geeft en zonder gedoe en zonder rekening te houden met kwartierwaarden?
Sol Invictus!
Fatsie
Pro Member
Pro Member

Omdat ik zo een toffe kerel ben? Neenee, was maar bij wijze van voorbeeld & geheel verzonnen cijfers.

Au fond hoef ik niks v/d prosument te weten he, enkel de prijs die ik betaal & hoeveel vermogen er beschikbaar is op welk moment. Zou het platform in deze dat proces niet anoniem kunnen maken? We zullen beide een dataverwerker overeenkomst (of iets soortgelijks) met het platform moeten hebben ... maar hoeven eigenlijk niks direct van elkaar te weten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Fatsie schreef: 05 mei 2023, 12:50 Omdat ik zo een toffe kerel ben? Neenee, was maar bij wijze van voorbeeld & geheel verzonnen cijfers.
Zo ver van de werkelijkheid liggen die cijfers eigenlijk niet.
Het toont alleen aan dat energiedelen en peer-to-peer verkoop in theorie een mooi gegeven is maar in de praktijk en volgens de huidige regelgeving eigenlijk much ado about nothing is. Het levert voor beide partijen nauwelijks iets op.

Komt daar nog bij dat het (nog) niet bij iedere leverancier mogelijk is en dat waar het wel al mogelijk is de mogelijkheid bestaat dat men ook als leverancier een bijkomende kost aanrekent. Dan moet je al heel veel kWh uitwisselen om alleen al die vaste kostprijs uit te wisselen.
Mega en Luminus rekenen bv. 150€/jaar aan, Octa+ 108€/jaar, Eneco 65€, DATS24 75€, Ecopower zet je op een dynamisch contract met een veel lagere terugleververgoeding (voor de energie die je niet aan een afnemer verkocht krijgt). Enz.
Indien interesse in het systeem dus eerst al eens nakijken wie je energieleverancier is, of ze peer-to-peer verkoop al ondersteunen en of die dienst gratis is.
Een sociaal energiecontract is sowieso uitgesloten van energiedelen en peer-to-peerverkoop.

Tussen de deelnemers van energiedelen of peer-to-peer verkoop worden via Fluvius alleen de EAN codes gedeeld en een overzicht van de kwartierwaarden per dag/maand/jaar NA vervallen termijn.
De afrekening gebeurt op basis van het protocol op maandelijkse basis (dus niet in real time) en volgens de kwartierwaarden van de voorbije maand.
Een real time opvolging zoals jij wenst gaat dus gewoon in tegen het protocol (Bron: Protocol energiedelen en persoon-aan persoonverkoop versie 3 -§ 6.2.1 => Berekening van de procedure/algemene procedure en § 6.4.1 => Gegevensuitwisseling door Fluvius met de Beheerder en § 6.5.4 =>Berekening: Maandelijks zal de nodigde data opgehaald worden uit verschillende systemen om de berekeningen te kunnen uitvoeren.) dat energiedelen en peer-to-peer verkoop regelt.
Sol Invictus!
Fatsie
Pro Member
Pro Member

Dank voor de toelichting, ik snap dat het nu zo is maar is toch wel een gemiste kans. Toch nog ff op iets inpikken;
Nee je kan dat standaard niet zien want dat gaat in tegen de privacy van de prosument.
Tussen de deelnemers van energiedelen of peer-to-peer verkoop worden via Fluvius alleen de EAN codes gedeeld.
Als alleen de EAN codes gedeeld worden, vallen deze dan onder persoonsgegevens die onderhevig zijn aan de wet op de privacy? Of komen andere gegevens (persoonsgegevens) via een andere route dan Fluvius bij elkaar terecht dan?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Op het "MijnFluvius" platform (via dit platform verloopt het overzicht van energiedelen) ziet de beheerder en de deelnelers alleen de EAN codes.
Fluvius en je energieleverancier beschikken uiteraard over de adresgegevens achter de EAN code. Dat is geen nieuw gegeven.
Fluvius staat alleen in voor het verzamelen van de data en de uitwisseling van de data via de respectievelijke digitale meters met meetregime 3. Door meetregime 3 aan te vragen geeft iedere deelnemer expliciet toestemming tot het delen van de persoonsgegevens aan de respectievelijke energieleveranciers via Fluvius.

Wanneer je een peer-to-peer verkoopscontract opstelt deel je ook vrijwillig de gegevens met de andere partij. Je stelt immers een verkoopsovereenkomst op tussen twee partijen.
Sol Invictus!
Fatsie
Pro Member
Pro Member

Uiteraard, maar via zulk een platform gaat elke comparant een overeenkomst aan met die 3de partij, die als broker fungeert, toch?
Is het privacy concern dan wel de reden dat dit niet kan?

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat er andere redenen zijn & dat het systeem daar 'gewoon' niet op voorzien is & dergelijke maar bij mijn eerste vraag was uw antwoord direct nee omwille van privacy ....
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je gaat met de tussenpersoon een overeenkomst aan waarbij deze verklaart jouw persoonsgegevens te handelen volgens de privacy wetgeving maar jij hem expliciet zelf en vrijwllig toestemming geeft bepaalde gegevens te delen.

In het geval van eConnection worden er voor de service ook kosten aangerekend aan zowel de prosument als de consument. En deze bedragen in totaliteit wel degelijk 2 cent/kWh. De min. 1 cent op de website slaat op het bedrag dat iedere deelnemer moet betalen. Zijn er slechts 2 partijen (1 prosument en 1 consument) betalen elk 1 cent fee.
Wordt een teruglevergoeding van bv. 20 cent/kWh afgesproken dan krijgt de prosument netto 19 cent en de consument betaalt 21 cent.

eConnection doet ook duidelijk uitsluitend aan enkelvoudige en meervoudige persoonsverkoop.
De term "energiedelen" die ze in de eigen communicatie gebruiken is een commerciële term en niet de technische term zoals bedoeld door Fluvius.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”