Censuur

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Plaats reactie
TomMe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer

Het valt mij op dat er op dit forum toch wel veel censuur plaatsvindt. Als hier iets gezegd wordt waar de mods het niet mee eens zijn wordt men direct de mond gesnoerd en wordt een topic gesloten zonder boe of bah. Al meerdere keren opgemerkt.

Een gesprek over de omstandigheden en de nare gevolgen van de overname van Edpnet blijkt onmogelijk. Het is duidelijk dat het sentiment hier om één of andere reden pro-Proximus is. Moesten de mods neutraal zijn (zoals beweerd), dan zou het stuk discussie afgeknipt worden en elders kunnen verdergezet worden.

Op deze manier heb ik ook geen flauw idee wat er ondertussen allemaal is gezegd want ik ben hier een tijdje niet geweest.

Is dit nu de toekomst van de mensheid? Als men het niet met mekaar eens is gewoon het zwijgen opleggen? Succes ermee.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Omdat dat toppic ging over faillissement van EDPnet.
Heel het topic werd ook gewoon te ruim en er is veel gepost van tegenstanders.
De meesten hier zien het niet zitten.

Er is wel NOOIT een toppic aangemaakt dat louter ging over de wat nu. Iets dat ook daar thuis kon horen, maar ondertussen is dat toppic heel het overzicht kwijt.
De wat nu is een nieuw hoofdstuk, waarbij velen hopen dat ze toch nog terug gefloten worden.

De overnaem is voor mijn mening ook negatief voor de gehele belgische telecom markt, aangezien het voor velen neerkomt op ongestraft concurenten leefzeggen met veel te hoge fees en ze dan goedkoop overnem/van de markt halen.

Maar voor de directe gebruiker is er niet veel hinder, de eerdere paniek was nooit nodig. Dat is eerder de reden dat velen pro klinken in jouw mening.
Nu moeten we elk de keuze maken met de feiten die we nu hebben en tijdens faillissement was er nog veel onzeker, meer dan nu.

PS. Censuur schreeuwen is 1 van de dingen waarbij ik mensen direct minder serieus neem. Censuur is veel complexer dan dat en er zijn veel redenen dat iets verdwijnt.
Iedereen zou trouwens dingen censureren, u ook. Het is geen absolute waarde, het is relatief. Het is ook een discussiekiller. Waarom nog babbelen als de ander censuur roept, daar babbel ik (normaal) niet tegen ze. De energie vaak niet waard.
Heb dit nu aangegrepen om misschien het subject te veranderen naar: Wat nu na de overname?
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ga even de post quoten waarmee deze topic na bijna duizend reacties is gesloten.
Voila, thread is gesloten gezien de overname rond is.
Voor verdere vragen (facturatie e.d.) kan best een nieuwe thread gestart worden.
De antwoorden hadden op de duur nog slechts van ver iets te maken met de bescherming tegen schuldeisers. Feel free om een nieuw topic te maken over de toekomstige ontwikkelingen.
TomMe
Plus Member
Plus Member

Bedankt om me niet de mond te snoeren. Ben zelf geen discussiëerder en verspil daar niet graag mijn energie aan. Ik lees soms wel graag wat er gezegd wordt (daar zitten soms interessante en zinvolle dingen tussen) en zelf zeg ik ook wel graag af en toe iets.

Het topic ging over de problemen bij Edpnet, daar kan nogal breed over gepraat worden..ik zie daar niet echt een probleem in. De overname is misschien rond, maar werd er niet gezegd dat hier uit een bepaalde (officiële) hoek ook protest op kwam? Allemaal misschien toneel maar toch.. Nu kan niemand nog iets zeggen. En het aanmaken van een nieuwe thread om gewoon verder te praten over hetzelfde vind ik maar onnozel. Ik heb online al grotere threads gezien, daar zie ik ook niet echt het probleem van in. Om maar te zwijgen over de berichten die gewoon gewist zijn.

En berichten wissen omdat ze niet overeenstemmen met een bepaalde visie is inderdaad censuur. Ik probeer mij ook niet druk te maken in wat iemand wel of niet over mij denkt, dus wees vrij om mij al dan niet serieus te nemen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Vrije meningsuiting wil niet zeggen dat je zomaar kan zeggen wat je wil ... sommige posts waren erover en sommige posts hadden niks meer met het topic te maken. Ben je het niet eens, er zijn genoeg andere fora op het net te vinden denk ik dan :-) Anders ff kijken hoe het er op tweakers of zelfs reddit aan toegaat ... hier is de moderatie dan toch een pak braver hoor.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

@TomMe je mening is welkom. Net als ieders mening. De topic is niet toegegaan omdat een mening niet geapprecieerd werd maar wel omdat het off topic ging en er uiteindelijk meer gediscuteerd werd over moderator acties dan over het topic zelf. Dit nadat er een waarschuwing was gekomen om dat in privé bericht te doen. De laatste tijd gebeurt het vaak dat er topics helemaal off topic gaan vandaar dat we in deze iets sneller zijn tussen gekomen. Ook omdat dit geen topic in maatschappelijke discussie was en we dus veel sneller ingrijpen.

Toegevoegd na 9 uren 18 minuten 25 seconden:
Ik heb dit topic even in het juiste forum gezet
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

TomMe schreef: 02 mei 2023, 20:46 En het aanmaken van een nieuwe thread om gewoon verder te praten over hetzelfde vind ik maar onnozel.
Het aamaken van een nieuwe thread doe je hier met een paar klikken. Dat is geen censuur, dat is 5 seconden extra werk. Offtopic posts of op de man spelen wissen is kwestie van gezonde forumhygiëne om te zorgen dat uw forum niet afglijdt in Twitter-uitschijttoestanden en topics waar een kat zijn jongen niet meer in terugvindt. Er wordt hier nogal rap censuur geroepen IMHO. En dan nog, 't is een privéforum, geen democratie.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Mensen zijn niet neutraal, ze kunnen het proberen te zijn maar er zal altijd een bepaalde voorkeur zijn en dat is normaal want dat maakt ons menselijk. De mods zijn mensen en hebben dus ook hun voorkeuren en gevoeligheden. Toch vind ik dat we niet teveel moeten klagen over de mods hier. Modereren is trouwens zeer ondankbaar en de mensen worden daarvoor niet vergoed.

Wat de beschuldigingen betreft, ik heb ook al de indruk gehad dat bepaalde zaken gevoeliger liggen dan andere. Het feit dat EDP onderaan het forum staat is bijvoorbeeld niet echt een voorbeeld van neutraliteit en kan (terecht of onterecht) de indruk geven dat EDP een andere rol/behandeling heeft/krijgt. Zelf vond ik in het verleden ook dat PX soms beschermd werd van te harde kritiek al blijft dit een persoonlijk gevoel en kan dat ook gewoon het gevolg zijn van de houding/voorkeur van andere UB-ers/mods.

Wat betreft de beschuldiging censuur moet men inderdaad opletten, zowel de gebruikers als de mods. Als men zegt dat alle onderwerpen gelijk behandeld worden dan moet men dit ook toepassen. Er werd hier bijvoorbeeld een poll gelanceerd om een topic te sluiten om subjectieve redenen (teveel herhaling en niet interessant). Wie gaat bepalen wat interessant is? Ik stel vast dat de betrokken topic nog altijd bijdragen krijgt van verschillende personen en dat niemand verplicht is deze topic te volgen. Wat mij niet interesseert lees ik niet en er is zelfs een optie om bepaalde delen niet te zien of zelfs bijdragen van "oninteressante" UB-ers te negeren als je dat zelf niet kan.

Opmerkingen als, "als je niet tevreden bent moet je maar vertrekken" zijn contraproductief en geven de klagers ook gewoon gelijk op het punt dat men bepaalde meningen/gebruikers niet wenst.

Dit gezegd zijnde vind ik dat we tevreden mogen zijn van UB en de mods hun werk. UB biedt een ruim aanbod aan onderwerpen en al bij al blijft het meestal onder controle, ook in moeilijkere of emotionelere onderwerpen. Persoonlijk vind ik dat alle onderwerpen moeten kunnen en dat mods enkel moeten ingrijpen bij ontsporingen (persoonlijke beledigingen die de topic niets bijbrengen) of puur technische ingrepen zoals samenvoegen of afsplitsen van topics door onvermijdelijke vermenging.

Censuur valt dus mee want ik heb dit toch kunnen/mogen zeggen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CyberThijs
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Het traditionele opzet van dit forum, waarbij alle posts onder elkaar komen (itt tot een boom van reacties zoals bijvoorbeeld op Reddit of YCombinator News) zorgt ervoor dat het wat meer nodig is om de focus in elk topic goed te bewaren.

Voor mij voelt de moderatie op dit forum eerder zwak* aan. In andere gelijkaardige (traditionele) fora zoals bijvoorbeeld Gathering of Tweakers wordt er vaak sneller ingegrepen.

*zwak zoals in "niet sterk", niet zoals in "slecht".

Zo zie je maar dat iedereen zijn perceptie anders kan zijn ;-)
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Het is ook bewust dat we proberen niet te snel in te grijpen. Zolang de gedragsregels worden gevolgd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Ik ben zelf een tijd mod geweest op een forum waar het veel wilder aan toe ging dan hier, ik weet dus wat het is en toon daarom begrip voor de mods. Hun keuze om niet te snel in te grijpen begrijp ik dus. Modereren is als een arbiter in het voetbal, als hij goed is merk je niet dat hij er is. Uiteindelijk bepalen de spelers de kwaliteit van het spel, de arbiter maakt de match niet goed of slecht. De schuld op de arbiter steken is meestal een uitvlucht voor eigen falen.

Een slechte arbiter bestaat echter ook, dat zijn gasten die voor elke pietluttigheid fluiten en zo het ritme uit het spel halen of die zelf in the picture willen staan. Dat soort arbiters zie ik hier toch niet of zeer beperkt.

Toch is het zo dat men in bepaalde situaties wel erg snel moet ingrijpen. Dat is ook in het voetbal zo, als de ref meerdere grove fouten door de vingers ziet, krijgen de spelers de indruk dat alles kan en handelen ze er ook naar. Dan loopt het snel uit de hand. Dat aanvoelen is de kunst.

En om te eindigen met een mooie voetbalvergelijking, het is de bedoeling om de bal te spelen en niet de man. Viriel spel is net verkeerd maar zuiver de man spelen moet snel gefloten worden :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 03 mei 2023, 15:15 Een slechte arbiter bestaat echter ook, dat zijn gasten die voor elke pietluttigheid fluiten en zo het ritme uit het spel halen of die zelf in the picture willen staan. Dat soort arbiters zie ik hier toch niet of zeer beperkt.
Over het algemeen proberen we niet teveel in te grijpen.
Elk topic trekt zoiezo wat offtopic gedoe aan; te streng optreden helpt niet om de sfeer gemoedelijk te houden.
Het is pas als het te erg wordt of te lang duurt dat er ingegrepen wordt; jammer genoeg wordt dat dan soms aanzien als "zij mogen wel offtopic gaan en ik niet", en dat is enigszins begrijpelijk.
Van sommige onderwerpen weten we uit ervaring dat er serieuze discussies uit kunnen ontstaan, en dan houden we die wat beter in het oog; niet elke post met een technische vraag of nieuwtje moet ontsporen tot een discussie over maatschappelijk nut ofzo; daarvoor is een apart subforum ingericht.

Het is altijd wel wat dansen op een slappe koord, en je gaat nooit voor iedereen altijd goed kunnen doen; maar we doen ons best.
TomMe
Plus Member
Plus Member

Tja, zoals ik al zei..ik heb het oorspronkelijke topic een tijdje niet gevolgd en plots was het dicht en waren er berichten verwijderd. Ik weet dus ook niet hoe erg het ontspoord is geraakt of wat er nog gezegd is geweest. Mijn bericht was verwijderd en ik vond dat niet echt off topic. Als er niet gepraat kan worden rondom de toestanden van de overname en de eventuele nare gevolgen voor de klant en het landschap vind ik dat veel te nauw gekeken.

Er is altijd al censuur geweest online, maar de laatste jaren loopt het echt de spuigaten uit met negatieve gevolgen voor heel de samenleving. De vrije meningsuiting is aan het afsterven en dus vind ik dat wel een belangrijk punt om de aandacht op te vestigen.

Mijn visie is om een mens gewoon te laten zeggen wat hij wil zeggen, zo lang het anderen niet schaadt. Maar ja, wie beslist wat wel of niet schaadt? Het is inderdaad een ingewikkeld onderwerp. In elk geval zouden mensen moeten leren om alles wat beter te kunnen verdragen..dat zou al veel problemen oplossen. En als men dan nog eens voor zichzelf kan nadenken en zelf onderzoekt of iets wel of niet waar is, dan zijn we er bijna. En wat als het off topic is? Gewoon de thread splitsen zodat men verder kan praten en de nodige informatie kan terugvinden..dat vind ik een betere oplossing dan mensen gewoon de mond snoeren.

Ik hoop in elk geval dat indien er nog nieuws omtrent de overname verschijnt er iemand de moeite wil doen om hierover te berichten in het betreffende forum, want ik ben niet iemand die daar constant actief naar op zoek is.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

TomMe schreef: 08 mei 2023, 18:48 Mijn visie is om een mens gewoon te laten zeggen wat hij wil zeggen, zo lang het anderen niet schaadt.
Daar loopt het dus wel eens mis en dan wordt er ingegrepen. Dat is echter geen censuur.
TomMe schreef: 08 mei 2023, 18:48 Ik hoop in elk geval dat indien er nog nieuws omtrent de overname verschijnt er iemand de moeite wil doen om hierover te berichten in het betreffende forum
Waarom zou dat niet gebeuren? Een nieuw topic openen mag hoor. 8)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

on4bam schreef: 08 mei 2023, 19:00 Dat is echter geen censuur.
veel mensen hebben geen idee wat censuur is
kritiek op hun mening is censuur
iemand die hun gezaag beu is noemen ze censuur
niet compleet off topic mogen gaan noemen sommige ook censuur
...
mening.png
duidelijk?
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”