9livesuni schreef: 04 mei 2023, 09:42
Uiteraard is dat wel een probleem, krabbers uit 2de klas die er een sport van maken om zich op eigen initiatief toegang te verschaffen tot eerste zonder deklassering zijn de echte kanker van het openbaar vervoer.
Helaas gaat men veel te mak om met die Vlaamse roverscultuur en neemt de arrogantie jaar na jaar toe.
Wat een opgekropte frustratie en denigrerende kijk op medereizigers
Treinen zitten dagelijks (over)vol, zeker op de lijnen tussen grote steden en tijdens de spitsuren. DAT is het probleem. Dat kan je enkel aanpakken door meer capaciteit te voorzien. Het is veel eenvoudiger om extra capaciteit te maken door rijtuigen die niet volledig gebruikt worden wel efficiënter te gebruiken dan al de andere opties. Die drukke lijnen zijn immers vaak al verzadigd en zitten nu al aan de maximumlengte/samenstelling en zijn al vaak dubbeldekkers.
Meer investeren in extra capaciteit is goed maar dus niet altijd mogelijk of een oplossing. Daar komt ook nog de beperking van de Noord-Zuid verbinding bij.
Maar de kern van de zaak is dus dat er te weinig plaats is. Ik neem dus soms ook noodgedwongen plaats in eerste klasse en daar is op +25 jaar tijd nog nooit een probleem mee geweest. Ik doe hetzelfde in eerste als in tweede klasse, rustig mijn krant lezen op tablet. Meer nog, er is één keertje een issue geweest en dat was omdat een controleur boel begon te maken omdat iemand in eerste klasse was gaan zitten. Dat is toen op verzoek van andere reizigers (eerste klasse) opgelost met de melding: "meneer, het was hier rustig tot u onnodig onrust veroorzaakte door een probleem te maken waar er geen was". Er was bovendien een tekort aan plaatsen omdat de NMBS een week met een extra wagon reed die leeg was wegens een defect!
Het afschaffen van eerste klasse kan ook perfect. Organisatorisch is dat niet onmogelijk want je kan de reizigers met een abo eerste klasse gewoon terugbetalen. Ook de opbrengsten zijn twijfelachtig want nu zit je met duurdere wagons die minder gebruikt worden en organisatorisch ook werk vragen. Bovendien zijn er heel wat gebruikers die er ook niet voor betalen wat de extra opbrengst nog meer in twijfel trekt. Dit zou dus een snelle en goede verbetering zijn voor de meerderheid van de reizigers.
Het probleem van overlast is bovendien niet gelinkt aan een klasse of ticket maar wel aan de betrokken personen zelf. Je kan ook luid praten/bellen in eerste klasse of ander ongepast gedrag vertonen.
Bovendien levert heel die klasse-indeling veel meer verplaatsingen doorheen de trein op. Zit de trein vol dan ga je op zoek naar een vrije plaats. Dat betekent dus ook door eerste klasse wagons lopen. Die verplaatsing is vaak hinderlijker dan dat iemand gewoon rustig zijn krant leest met een, god behoede ons, een ticket voor tweede klasse.
Het lijkt me dus goed eerste klasse af te schaffen en zo meer capaciteit te voorzien EN werk te maken van meer aandacht voor een rustigere rit maar dan overal. Als iedereen zich een beetje gedraagt is het plezanter voor iedereen en hebben meer mensen een kans om ook een zitplaats te vinden. Die optie bestaat ook al door het deklasseren van wagons wat een teken is dat ook de NMBS beseft dat het soms de beste optie is. De vraag is dat als deze optie zo vaak de beste optie is of je het niet standaard moet maken?