Hallo,
Ik wou eens een idee hebben wie hier pechverhelping (Touring, VAB, andere?) op zijn wagen heeft en waarom.
We twijfelen een beetje over de wagen van mijn echtgenote. Ik vind de bijstand behoorlijk duur, zeker als je ook een vervangwagen incalculeert.
Ons gebruik (10k km/jaar):
zelden verder dan 50km rond de woonplaats. Ook nooit autosnelweg (dus geen risico op dure FAST-takeldienst). Naar mijn gevoel: geen takeldienst/vervangwagen nodig. Gemakkelijk zelf te regelen indien nodig.
1x per jaar op verlof (Frankrijk) waar het wel interessant is om volledig gedekt te zijn (maar is dat het vele geld waard? Waarschijnlijk nooit nodig, maar die keer dat je het nodig hebt, zit je allicht wel met zéér zware kosten)
Als we er niet mee op verlof zouden gaan, was het simpel. Auto is in goede staat en de jaren dat we geen pechverhelping moeten betalen, spaar je voor evt zelf ooit takelkosten en een kortetermijnlease te betalen (en nog goedkoper af te zijn).
Voor mijn werk heb ik dat wel en al meermaals gebruikt (zit inbegrepen in de leasing): daar vind ik dat heel anders. Véél meer km's (+/- 40k km) per jaar en vaak andere kant van het land waar je niet vlot effe door familie ofzo geholpen kan worden en je dus heel tevreden bent zonder teveel geregel met een uurtje of 2 vertraging toch met een vervangwagen naar huis kan gaan terwijl je wagen wordt afgesleept naar een garage in de buurt van de woonplaats. Maar is dus een heel andere situatie.
Dus: hebben jullie pechverhelping? Waarom evt wel of niet.
Pechverhelping of niet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Touring en VAB zijn duur. Jarenlang bij VAB gezeten en intussen overgeschakeld naar Belfius assistance, die is veel goedkoper en krijgt goeie reviews. Pechverhelping is zo één van die dingen die een kost lijken maar heel handig zijn als je ze wel eens nodig hebt. Op zich kunnen Touring en VAB ook op afroep komen, dan sta je wel achteraan in de rij en moet je onmiddellijk een jaar lidmaatschap betalen. Informeer eventueel eens bij uw autoverzekering, vaak kan je daar pechverhelping aan een goedkoper tarief als optie nemen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 10 keer
We hebben vele jaren terug pechverhelping gehad maar sinds we een platinum MC hebben niet meer aangezien daar een hele boel verzekeringen in zitten. We betalen natuurlijk fors voor deze kaart (ong €18/maand) maar het bespaart ons pechverhelping (auto is 16 jaar oud maar we doen zeer weinig km) en aangezien er ook verzekering voor bagage, annulatie, CDW huurwagen e.d in zit is dat goedkoper dan alles apart te nemen.
Op al die jaren hadden we de pechverhelping maar 2 keer nodig, twee keer platte batterij thuis en twee keer binnen het uur geholpen.
We zouden dus op al die jaren een veelvoud aan pechverhelping betaald hebben dan wat we zouden betaald hebben aan jaarlijkse premies.
Heb je al bijstand nodig gehad? reken dat eens na na x aantal jaren. Je kan ook altijd lid worden als je pech hebt, het is dan wel duurder maar als je al een aantal jaren voordien niets betaald hebt is het nog steeds goedkoper.
Op al die jaren hadden we de pechverhelping maar 2 keer nodig, twee keer platte batterij thuis en twee keer binnen het uur geholpen.
We zouden dus op al die jaren een veelvoud aan pechverhelping betaald hebben dan wat we zouden betaald hebben aan jaarlijkse premies.
Heb je al bijstand nodig gehad? reken dat eens na na x aantal jaren. Je kan ook altijd lid worden als je pech hebt, het is dan wel duurder maar als je al een aantal jaren voordien niets betaald hebt is het nog steeds goedkoper.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 459 keer
- Bedankt: 28 keer
Bij mijn Opelgarage kunnen zij dit relatief goedkoop aanbieden als je daar ook het onderhoud doet: zo'n €60 per jaar. Misschien heeft jouw merk ook zo'n overeenkomst.
In mijn autoverzekering zit er ook bijstand, maar enkel bij een ongeval en dus niet bij panne.
In mijn autoverzekering zit er ook bijstand, maar enkel bij een ongeval en dus niet bij panne.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Als je het alleen op verlof nodig hebt: total assistance, 25 liter tanken en 3 weken pechverhelping.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 44 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hier Honda assistance, eerste 3jaar gratis, daarna 59EUR als je onderhoud bij erkend dealer doet. Toch al 2 keer een vijs/nagel in een band gehad waarvoor ik ze gebeld heb.
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
Assistance is bij mij inbegrepen in mijn full omnium verzekering. In het andere geval kan het ook via de officiële dealer voor 64 euro per jaar.
Wel ooit, 7 jaar geleden, twee keer op een maand tijd nodig gehad. Was destijds nog via de Volvo dealer (gratis inbegrepen indien onderhoud daar werd gedaan). Belachelijk slechte service, twee uur moeten wachten op een takelwagen en termijn vervangwagen korter dan de termijn van de herstelling. Maand later exact zelfde probleem, andere stuurunit stuk, gerepareerd binnen de dag deze keer.
Edit: moraal van mijn verhaal, ik zou het altijd aanhouden. Weet wel dat je op elk moment van Touring lid kan worden, dus ook op het moment dat je in panne staat. Het zal alleen iets duurder uitvallen dan. Mocht ik niet via de verzekering pechverhelping hebben, dan zou ik deze methode hanteren en voor reizen de methode via Total.
Wel ooit, 7 jaar geleden, twee keer op een maand tijd nodig gehad. Was destijds nog via de Volvo dealer (gratis inbegrepen indien onderhoud daar werd gedaan). Belachelijk slechte service, twee uur moeten wachten op een takelwagen en termijn vervangwagen korter dan de termijn van de herstelling. Maand later exact zelfde probleem, andere stuurunit stuk, gerepareerd binnen de dag deze keer.
Edit: moraal van mijn verhaal, ik zou het altijd aanhouden. Weet wel dat je op elk moment van Touring lid kan worden, dus ook op het moment dat je in panne staat. Het zal alleen iets duurder uitvallen dan. Mocht ik niet via de verzekering pechverhelping hebben, dan zou ik deze methode hanteren en voor reizen de methode via Total.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Total is ook beperkt, in praktijk, tot slepen naar de dichtsbijzijnde garage denk ik.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
Dat slepen vind ik wel het belangrijkste. Een vervangwagen is handig, maar geld zal het toch kosten wanneer je in panne staat. Of het zou moeten zijn dat je garantie hebt en het niet over slijtage gaat.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 19 keer
Bij Renault is het 45 EUR per jaar als je je Renault bij het merk laat onderhouden. Ik stond verbaasd over wat er allemaal inbegrepen is. Panne, ongeval, lekke band, diefstal, vandalisme, menselijke fout (bv. verkeerd getankt, sleutel kwijt) ... ter plaatse hersteld of getakeld naar de Renault garage van je keuze. Zowat overal in Europa (dat van die garage-naar-keuze moet je dus met een korrel zout nemen, vermoed ik). En max. 3 dagen een vervangwagen als de auto niet ter plaatse kan hersteld worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Hier verleden jaar ook zitten zoeken en Belfius kwam er als beste en een van de goedkoopste uit. Niet enkel assistance voor het voertuig maar een algemene reisbijstand. Ik dacht iets van 90€/jaar.
Total werkt ook maar dan MOET je om de 3 weken tanken om dekking te hebben (niet interessant als je weinig km's doet) en uiteindelijk betaal je ook wel een meerprijs bij Total in vgl. met de goedkopere tankstations (dus als je dan weer genoeg km's doet dan kan je aigenlijk beter goedkoper gaan tanken en zelf een verzekering afsluiten).
Total werkt ook maar dan MOET je om de 3 weken tanken om dekking te hebben (niet interessant als je weinig km's doet) en uiteindelijk betaal je ook wel een meerprijs bij Total in vgl. met de goedkopere tankstations (dus als je dan weer genoeg km's doet dan kan je aigenlijk beter goedkoper gaan tanken en zelf een verzekering afsluiten).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Je hebt combinatie verzekeringen ook - zoals top bijstand van AG - daar zitten andere zaken in dan enkel auto.
Zoals altijd met verzekeringen, je betaalt teveel tot je ze nodig hebt…
Zoals altijd met verzekeringen, je betaalt teveel tot je ze nodig hebt…
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Total is vooral interessant als je of een bedrijfswagen hebt met total tankkaart, of het alleen maar voor vakantie wil hebben bvb.
J.
J.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Inbegrepen bij merkgarage in het jaarlijkse onderhoud.
De meerprijs wordt toch een beetje gunstiger zo.
Je kan altijd pechverhelping vragen en betaalt het jaarlijkse lidgeld + boete (valt ook mee als je ze niet elk jaar nodig hebt).
Zelf al weten wat te doen bij een platte band is al een goed begin denk ik.
De meerprijs wordt toch een beetje gunstiger zo.
Je kan altijd pechverhelping vragen en betaalt het jaarlijkse lidgeld + boete (valt ook mee als je ze niet elk jaar nodig hebt).
Zelf al weten wat te doen bij een platte band is al een goed begin denk ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 103 keer
Of als je niet veel kilometers doet.Joe de Mannen schreef: 28 apr 2023, 21:51 Total is vooral interessant als je of een bedrijfswagen hebt met total tankkaart, of het alleen maar voor vakantie wil hebben bvb.
J.

Een tankbeurt van 25 liter om de 3 weken, dat zijn 17 beurten of 425 liter per jaar.
In onze regio loopt het prijsverschil tussen Total en de goedkoopste op tot soms 14 cent per liter.
425 x 0,14 = 60 €
Als kleinverbruiker is dit voor ons ideaal. Je moet wel de discipline hebben om op 25 liter te stoppen want als je vaak tijdens het tanken denkt van "ik zal hem deze keer maar eens vol doen voor 't gemak", dan gaat je voordeel vlug verloren.
Enkele dagen vóór het verstrijken van de periode van 3 weken krijg je van Total een herinneringsmailtje dat het weer eens tijd wordt om langs te komen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Bij Ford zit de pechverhelping er standaard bij als je een jaarlijks onderhoud laat doen. Ik lees het altijd graag dat kleine garages minder vragen en dat klopt, maar als ik naast het onderhoud bij een kleine garage er ook nog eens een jaar pechverhelping dien bij te nemen dan ben ik eerlijk gezegd bijna evenveel kwijt.
Voor de motor heb ik pechverhelping met korting via Samenaankoop, echter, na al die jaren hebben ze besloten dat dit enkel geldig is voor het eerste jaar en nu vraagt men het komende jaar de volle pot. Het enige wat ik met de motor al een paar keer heb voor gekregen, platte batterij na de winter en dan sta je daar ergens stil. Ik heb een mini booster aangeschaft en waarschijnlijk ga ik mijn pechverhelping nu opzeggen, het loopt allemaal op voor de weinige kilometers die ik er mee doe. Op den duur zit ik aan een euro per kilometer dat ik aan het rijden ben aan taks, verzekering en pechverhelping.
Vroeger ging ik voor een rit gewoon 8 liter tanken bij Total om pechverhelping te hebben voor de motor, ik denk dat ik dit ook terug zo ga doen, pakje goedkoper als je maar weinig kilometers doet. Zelfs gewoon 8 liter met de auto tanken is al voldoende.
Voor de motor heb ik pechverhelping met korting via Samenaankoop, echter, na al die jaren hebben ze besloten dat dit enkel geldig is voor het eerste jaar en nu vraagt men het komende jaar de volle pot. Het enige wat ik met de motor al een paar keer heb voor gekregen, platte batterij na de winter en dan sta je daar ergens stil. Ik heb een mini booster aangeschaft en waarschijnlijk ga ik mijn pechverhelping nu opzeggen, het loopt allemaal op voor de weinige kilometers die ik er mee doe. Op den duur zit ik aan een euro per kilometer dat ik aan het rijden ben aan taks, verzekering en pechverhelping.
Vroeger ging ik voor een rit gewoon 8 liter tanken bij Total om pechverhelping te hebben voor de motor, ik denk dat ik dit ook terug zo ga doen, pakje goedkoper als je maar weinig kilometers doet. Zelfs gewoon 8 liter met de auto tanken is al voldoende.

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 11 keer
Met een booster en reserve wiel in de auto heb ik de laatste jaren geen nood meer gehad aan pechverhelping. Was vroeger wel klant van VAB, maar heb dit opgezegd toen we met corona niet op reis gingen met auto in buitenland. Dit topic herinnert me er wel aan iets af te sluiten voor deze zomer.