Ik zou graag een serieuze discussie willen starten om te kijken of Proximus in overtreding is van artikel 102, of mogelijk enige andere artikelen.
edpnet had al op Belgisch niveau klacht gedaan een tijdje geleden, maar zoals we allemaal al weten, op Belgisch niveau valt er niets uit te halen als het neer komt op onze providers.
Edpnet legt klacht neer tegen internetabonnementen Mobile Vikings: “Als wij hun aanbod zouden matchen, verkochten we met dik verlies”
Ikzelf heb al een berichtje gedaan om de situatie te schetsen en om wat meer informatie te krijgen over de mogelijkheden.
Indien iemand geïnteresseerd is, hier zijn de contact opties:
https://commission.europa.eu/about-euro ... etition_en
Als ik enige nuttige reactie ontvang zal ik deze meedelen.
Added in 2 hours 18 minutes 31 seconds:
Om een idee te geven, hier is een onderzoek van de Europese Commisie van de overname van VOO en Brutélé door Orange:
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_1722
Hier kan je de lijst van artikelen 101 tot 106 terug vinden waar een bedrijf zoals Proximus zich moet aan voldoen binnen Europa:
https://ec.europa.eu/competition/antitr ... icles.html
Het nader bekijken van de situatie en monopolie naar de Europese Commissie toe
Een update op de communicatie.
De persoon in kwestie beweert dat ze geen zeggenschap hebben over de situatie en dus geen interventie van toepassing is.
Ik heb daarbij de vraag gesteld hoe het dan mogelijk was dat zij gemachtigd waren goedkeuring te gegeven over Orange zijn overname van Brutélé en Voo.
Ik houd jullie nog verder op de hoogte.
De persoon in kwestie beweert dat ze geen zeggenschap hebben over de situatie en dus geen interventie van toepassing is.
Ik heb daarbij de vraag gesteld hoe het dan mogelijk was dat zij gemachtigd waren goedkeuring te gegeven over Orange zijn overname van Brutélé en Voo.
Ik houd jullie nog verder op de hoogte.
Hier onder de redenen waarom er geen onderzoek voor de overname van edpnet door Proximus plaats vind maar wel voor Brutélé en Voo door Orange.
Orange heeft een grotere globale positie waardoor het onderzoek nodig was. Bij Proximus is dit niet.
Orange heeft een grotere globale positie waardoor het onderzoek nodig was. Bij Proximus is dit niet.
The Commission is only legally empowered to review mergers when it has jurisdiction to do so. In particular, the Merger Regulation sets out alternative turnover-based thresholds which, once exceeded, trigger the Commission’s jurisdiction to review a merger (“Original Jurisdiction”):
- Article 1(2) of the Merger Regulation is triggered if all the following criteria are met:
o All undertakings concerned (i.e., Proximus and EDPnet together) have a combined worldwide turnover of more than EUR 5 billion;
o Each undertaking concerned (i.e., Proximus and EDPnet separately) has a turnover in the European Union of more than EUR 250 million; and,
o The undertakings concerned (i.e., Proximus and EDPnet) do not each generate more than two-thirds of the turnover in the European Union in one and same Member State.
- Article 1(3) of the Merger Regulation is triggered if all the following criteria are met:
o All undertakings concerned (i.e., Proximus and EDPnet together) have a combined worldwide turnover of more than EUR 2.5 billion;
o In at least three different Member States, all undertaking concerned (i.e., Proximus and EDPnet together) have a combined turnover of more than EUR 100 million;
o In at least three of those same Member States, each undertaking concerned (i.e., Proximus and EDPnet separately) has a turnover of more than EUR 25 million; and,
o The undertakings concerned (i.e., Proximus and EDPnet) do not each generate more than two-thirds of the turnover in the European Union in one and same Member State.
In addition to the Commission’s Original Jurisdiction, the Merger Regulation provides for mechanisms to enable the Commission to acquire jurisdiction where the above-mentioned thresholds are not met (“Referred Jurisdiction”). These include, for instance:
- Article 4(5) of the Merger Regulation whereby the parties to a transaction (i.e., Proximus and/or EDPnet) may ask the Commission to obtain jurisdiction over cases which are notifiable in at least three different Member States. This ground of Referred Jurisdiction may only be triggered by the parties to the transaction themselves, and not by the Commission; and,
- Article 22 of the Merger Regulation whereby a National Competition Authorities (“NCA”) (e.g., the Belgian Competition Authority) may ask the Commission to obtain jurisdiction over cases under certain circumstances. This ground of Referred Jurisdiction may only be triggered by the relevant NCA, and not by the Commission.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
- Bedankt: 385 keer
De Tijd 22/6 20.20 u.
'Misbruik van machtspositie door Proximus bij overname Edpnet'
Proximus maakte zich volgens de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) op het eerste gezicht schuldig aan machtsmisbruik bij de overname van Edpnet.
De BMA legt het telecombedrijf aan de ketting.
Edpnet, een internetprovider met destijds bijna 50.000 klanten, kwam vorig najaar in financiële problemen. In de gerechtelijke reorganisatie bood Proximus 20,5 miljoen euro om het bedrijf over te nemen. De rechtbank keurde dat bod goed, waardoor Proximus het haalde van de concurrenten Orange en Citymesh.
De auditeur-generaal van de BMA startte daarop uit eigen beweging een onderzoek op, uit vrees dat de overname de concurrentie op de Belgische telecommarkt zou beknotten. Edpnet was de enige onafhankelijke operator op het netwerk van Proximus. De auditeur-generaal vroeg het Mededingingscollege van de BMA Proximus voorlopige maatregelen op te leggen om de continuïteit van Edpnet en zijn onafhankelijkheid te waarborgen zolang het onderzoek door het auditoraat naar het dossier loopt.
Instemming
Het college heeft woensdag ingestemd met dat verzoek, liet de BMA donderdagavond weten. Het Mededingingscollege oordeelt 'dat de auditeur-generaal prima facie (op het eerste gezicht, red.) heeft aangetoond dat sprake is van misbruik van de machtspositie door Proximus als gevolg van de overname van Edpnet'. Voorlopige maatregelen zijn nodig 'om te voorkomen dat een situatie ontstaat die het algemeen economisch belang zou kunnen schaden als de overname van Edpnet door Proximus onomkeerbaar zou worden'.
Proximus is verplicht 15 maanden de levensvatbaarheid en de concurrentiekracht van Edpnet in stand te houden. Ook moet het de activiteiten van beide bedrijven gescheiden houden onder toezicht van een door Proximus benoemde beheerder uit het personeel van Edpnet. En het telecombedrijf moet erop toezien dat het geen vertrouwelijke informatie over Edpnet krijgt. De naleving van die voorlopige maatregelen, een eerder uitzonderlijke maatregel in ons land, wordt gecontroleerd door een onafhankelijke trustee.
Proximus liet al weten dat het ervan overtuigd is dat de overname voldoet aan de regels.
B.B.
'Misbruik van machtspositie door Proximus bij overname Edpnet'
Proximus maakte zich volgens de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) op het eerste gezicht schuldig aan machtsmisbruik bij de overname van Edpnet.
De BMA legt het telecombedrijf aan de ketting.
Edpnet, een internetprovider met destijds bijna 50.000 klanten, kwam vorig najaar in financiële problemen. In de gerechtelijke reorganisatie bood Proximus 20,5 miljoen euro om het bedrijf over te nemen. De rechtbank keurde dat bod goed, waardoor Proximus het haalde van de concurrenten Orange en Citymesh.
De auditeur-generaal van de BMA startte daarop uit eigen beweging een onderzoek op, uit vrees dat de overname de concurrentie op de Belgische telecommarkt zou beknotten. Edpnet was de enige onafhankelijke operator op het netwerk van Proximus. De auditeur-generaal vroeg het Mededingingscollege van de BMA Proximus voorlopige maatregelen op te leggen om de continuïteit van Edpnet en zijn onafhankelijkheid te waarborgen zolang het onderzoek door het auditoraat naar het dossier loopt.
Instemming
Het college heeft woensdag ingestemd met dat verzoek, liet de BMA donderdagavond weten. Het Mededingingscollege oordeelt 'dat de auditeur-generaal prima facie (op het eerste gezicht, red.) heeft aangetoond dat sprake is van misbruik van de machtspositie door Proximus als gevolg van de overname van Edpnet'. Voorlopige maatregelen zijn nodig 'om te voorkomen dat een situatie ontstaat die het algemeen economisch belang zou kunnen schaden als de overname van Edpnet door Proximus onomkeerbaar zou worden'.
Proximus is verplicht 15 maanden de levensvatbaarheid en de concurrentiekracht van Edpnet in stand te houden. Ook moet het de activiteiten van beide bedrijven gescheiden houden onder toezicht van een door Proximus benoemde beheerder uit het personeel van Edpnet. En het telecombedrijf moet erop toezien dat het geen vertrouwelijke informatie over Edpnet krijgt. De naleving van die voorlopige maatregelen, een eerder uitzonderlijke maatregel in ons land, wordt gecontroleerd door een onafhankelijke trustee.
Proximus liet al weten dat het ervan overtuigd is dat de overname voldoet aan de regels.
B.B.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Nog maar te bezien hoeveel zoden dit aan de dijk zet
.
Het zou pas iets worden als de BMA nu Proximus verplicht om EDPnet af te stoten, voor het bedrag dat de 2de hoogste bieder geboden heeft (Orange of Citymesh).
Maar laten we eerlijk zijn: met alle politieke bemoeinissen in telecomland is het hoogste onwaarschijnlijk dat de verschillende regeringspartijen zoiets zullen laten gebeuren (zowel regionaal als federaal).

Oeps. Te laat.En het telecombedrijf moet erop toezien dat het geen vertrouwelijke informatie over Edpnet krijgt.
Het zou pas iets worden als de BMA nu Proximus verplicht om EDPnet af te stoten, voor het bedrag dat de 2de hoogste bieder geboden heeft (Orange of Citymesh).
Maar laten we eerlijk zijn: met alle politieke bemoeinissen in telecomland is het hoogste onwaarschijnlijk dat de verschillende regeringspartijen zoiets zullen laten gebeuren (zowel regionaal als federaal).
- cyberbug
- Elite Poster
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
- Bedankt: 183 keer
- Contacteer:
Net in het nieuws Belgische toezichthouder blokkeert voorlopig Proximus' overname van edpnet
Er lijkt dus wel wat te bewegen.
Er lijkt dus wel wat te bewegen.
Greetz cyberbug


-
- userbase crew
- Berichten: 9510
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Wat nog niet betekent dat de monopolie preventie gelukt is; als dit zou betekenen dat EDPnet aan het einde niet overgenomen mag worden door Px, en er geen andere kandidaten zijn, is dat ook een issue.
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2637
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
Zie sinds enkele dagen een Orange IPv4 adres verschijnen als ik speedtests doe.
Ook eens IP look up gedaan en zijn aan Orange gelinkt
Betekend dit iets?
Ook eens IP look up gedaan en zijn aan Orange gelinkt
Betekend dit iets?
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Neenbuthead schreef: 14 aug 2023, 01:29 Zie sinds enkele dagen een Orange IPv4 adres verschijnen als ik speedtests doe.
Ook eens IP look up gedaan en zijn aan Orange gelinkt
Betekend dit iets?
Dat is al langer zo en heeft volgens UB leden te maken met en verkoop aan aankoop van (historische) ip ranges. Details ontgaan me, maar kan je hier wel ergens in de diepte vinden