hoi allen,
Wij verhuizen binnen een paar maanden naar een nieuw huis en ik start binnen een 2 tal weken met het heraanleggen van alle elektriciteit in het nieuwe huis. Momenteel maak ik al gebruik van home assistant in samenwerken met wat Shelly's, tradfri en een paar andere dingen. Wat mij vooral tegensteekt is het moeten gebruiken van de app op m'n telefoon voor de bediening van alle componenten. Dus ik zou eigenlijk graag naar meer drukknoppen gaan in huis die door iedereen zonder kennis van het systeem gebruikt kunnen worden. Ergens twijfel ik ook wel ergens of heel het home automation gedoe m'n tijd en geld wel waard is, maar dat is een ander verhaal.. om electriciteit te besparen moet je het al niet doen IMHO. Het uitdoen van het licht als je weggaat zit zodanig bij iedereen erin gedrild bij ons dat het het niet echt dient geautomatiseerd te worden. Maar goed, beetje hobby... Ik heb persoonlijk geen interesse in zaken zoals "sferen", genre als je de tv aanzet dat het licht dan anders wordt ingesteld...
Nu wat ik eventueel zou willen doen is overal in huis 24V drukknoppen plaatsen (dan kan je ook die Niko 6-weg knoppen gebruiken bijvoorbeeld) die dan programmeerbaar zijn. Maar ik zie in alle eerlijkheid de bomen door het bos niet qua relais die je kan gebruiken. Heeft iemand tips voor welke relais die 24V stuurbaar zijn en dan 230V schakelen en dus ook te verbinden zijn met het netwerk?
Domotica in nieuw huis
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Als je wat kennis hebt kun je siemens logo nemen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Ik heb bij de dochter met relais en dimmers gewerkt van Eltako.
Dit is basic materiaal, eenvoudig en kan aangestuurd worden let draaiknoppen.
Ik maak ook gebruik van de zes voudige drukknoppen van Niko.
De knop waar ze het meest plezier van hebben is de alles uit knop in de living en bij de buitendeur.
Ik vraag me vaak ook af moet het licht van de WC echt met een drukknop bediend worden?
Een gewone schakelaar is daar toch veel eenvoudiger.
Ik heb een verhaal gelezen van een plaatser van echte domotica systemen.
Bij hem thuis had hij dit niet geplaatst om geen ruzie te krijgen met de vrouw
Mvg
De knop waar ze het meest plezier van hebben is de alles uit knop in de living en bij de buitendeur.
Ik vraag me vaak ook af moet het licht van de WC echt met een drukknop bediend worden?
Mvg
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Vanuit IT perspectief is mijn advies alvast:
Minstens 2 UTPs naar elke ruimte, extras naar de mediahoek (tv) en bureau(s).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 63 keer
Dat komt er sowieso! Aan de tv plan ik er zelfs gewoon 6 (misschien overdreven maar goed).ITnetadmin schreef: 15 apr 2023, 20:13 Vanuit IT perspectief is mijn advies alvast:
Dat kan ik best geloven. Daarom dat ik ook een beetje terug wil gaan naar meer simpliciteit. Veel systemen bieden eigenlijk zeer weinig toegevoegde waarde als ik er op terug kijk. Maar wel veel gedoe, tijd en kost.edwin.d schreef: 15 apr 2023, 20:04 Ik heb bij de dochter met relais en dimmers gewerkt van Eltako.
Mvg
Ik schrik wel van wat die Eltako’s kosten. Je komt aardig in de buurt van wat netwerk gekoppelde systemen kosten.
En met de nieuwe AREI regels die weeral veranderen in juni zit er daar ook weer een meerkost verborgen ivm die absurde nieuwe 30mA diff regel.
-
- Pro Member
Zo duur zijn de Eltaco's toch niet.
Je hebt viervoudige impulsschakelaars die je op alle mogelijke manieren kan aansturen, met centraal aan en uit.
Dimmers heb je ook in verschillende uitvoeringen.
Enkel bij de sturing van de screens moet je opletten, als je met een lage stuurspanning werkt , dat je de juiste stuurblokken gebruikt of je moet er nog een extra contactor achter zetten.
Trouwens heb ik de sturing van de screens ook via het weerstation laten sturen.
Ik had ook op de meeste plekken UTP voorzien voor een bedraad mesh netwerk te kunnen opzetten
Orange komt internet instaleren en ze zetten een draadloos netwerk op
.
Dat heb ik dan toch maar aangepast.
Je hebt viervoudige impulsschakelaars die je op alle mogelijke manieren kan aansturen, met centraal aan en uit.
Dimmers heb je ook in verschillende uitvoeringen.
Enkel bij de sturing van de screens moet je opletten, als je met een lage stuurspanning werkt , dat je de juiste stuurblokken gebruikt of je moet er nog een extra contactor achter zetten.
Trouwens heb ik de sturing van de screens ook via het weerstation laten sturen.
Ik had ook op de meeste plekken UTP voorzien voor een bedraad mesh netwerk te kunnen opzetten
Orange komt internet instaleren en ze zetten een draadloos netwerk op
Dat heb ik dan toch maar aangepast.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 20 keer
Als je een technische keuring laat uitvoeren en je hebt gebruik gemaakt van shelly of andere domotica word je installatie dan goedgekeurd of niet bv deze Shelly Pro 2 WiFi Relais Schakelaar in de schakelkast.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik had net als jou ook de nood aan fysieke drukknoppen (op 24volt) en heb ook gekozen voor Niko drukknoppen (1/2/4/6 knop(pen) modellen beschikbaar).
De aansturing doe ik met Loxone. Ben ik zeer tevreden van!
De aansturing doe ik met Loxone. Ben ik zeer tevreden van!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
Loxone is net het merk dat ervan uit gaat dat je geen of zo weinig mogelijk knoppen nodig hebt. Ik heb hun demo-appartement bezocht en dat werkt wonderwel, maar je levensstijl en het gebouw moeten wel geschikt zijn voor automatisaties.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 27 keer
powaq schreef: 15 apr 2023, 22:06 En met de nieuwe AREI regels die weeral veranderen in juni zit er daar ook weer een meerkost verborgen ivm die absurde nieuwe 30mA diff regel.
Welke regel juist ?
-
- userbase crew
Ben eigenlijk ook benieuwd wat het AREI nu weer veranderd heeft?
- Data technicus
- Elite Poster
Je kunt het nieuwe arei downloaden op fod en wijzigingen zijn in het groen aangeduid.
-
- userbase crew
Linkje?
- Data technicus
- Elite Poster
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Ik heb op 30 mA gezocht en heb het zelf ook niet gevonden...
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- Data technicus
- Elite Poster
Vanaf pagina 89 staat het te lezen.Borromini schreef:Ik heb op 30 mA gezocht en heb het zelf ook niet gevonden...

-
- Pro Member
Er staat ergens een leuk reclamefilmpje van Loxone online waar er reclame wordt gemaakt van een living zonder schakelaars of drukknoppen.R2D2 schreef: 25 apr 2023, 10:38 Loxone is net het merk dat ervan uit gaat dat je geen of zo weinig mogelijk knoppen nodig hebt. Ik heb hun demo-appartement bezocht en dat werkt wonderwel, maar je levensstijl en het gebouw moeten wel geschikt zijn voor automatisaties.
Een dame is een boek aan het lezen, plots gaat het licht uit.
De dame moet het boek neerleggen om,in haar handen te kunnen kloppen om zo het licht weer aan te doen.
Maar Loxone werkt nog wel met digitale ingangen, als je niet graag met een bussysteem werkt,
kan je bij Loxone nog steeds met klassieke drukknoppen werken.
En wat de differentieel betreft, is het niet zo dat je in de toekomst, na de hoofd diff, op elke rij in je kast een extra diff moet plaatsen?
Dus een kast met vijf rijen automaten, betekent vijf extra diffs.
Mvg
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
@Data technicus Bedankt, die 30 mA komt dus niet bovendrijven met de zoekfunctie (want die doorzoekt tekst, en geen tekeningen zoals op pagina 90 en 91...).
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Home Assistant is pas écht interessant als je geen/zo weinig mogelijk iets manueel moet bedienen, anders is het gewoon fancy.powaq schreef: 15 apr 2023, 18:58 vooral tegensteekt is het moeten gebruiken van de app op m'n telefoon voor de bediening van alle componenten
Ik zie dat er veel energie wordt gestoken in dashboards en looks waarin dan véél te zien/bedienen valt en dan begrijp ik dat het frustrerend is omdat er zoveel tijd in kruipt en de ontgoochelingen als er veranderingen zijn die daar gevolgen op hebben, maar ieder zijn keuze.
Anderzijds begrijp ik wel dat je nog fysieke knoppen zou willen.
Ik heb op een bestaande installatie toegevoegd, dus die fysieke knoppen/klassieke bedrading zitten er nog en stel me dikwijls de vraag of het een goed idee zou zijn bv geen knoppen meer te hebben en ofwel slimme lampen of vanuit de zekeringkast alles te sturen.
Degenen die domoticasystemen hebben van de grote namen zullen waarschijnlijk iets veiliger zitten qua stabiliteit/beschikbaarheid maar ook daar kan uitval zijn en dan ben je afhankelijk van anderen.
Omdat HA een DIY oplossing is (en het ook mogelijk maakt om 'alles' eraan te koppelen) met een ontwikkeling die snel gaat, kan er al iets weigeren te werken - als je steeds de laatste versie wilt en daar meteen op springt.
Door het systeem zelf op te zetten, te begrijpen/kennen, kan je problemen ook zelf oplossen.
Heppie NY!