Harde schijf probleem :-(

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Fraggle
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mei 2004, 18:59

Ik heb hiernet gezien dat één van mijn belangrijkste partities veranderd is van een NTFS naar een FAT-partitie.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik verleden week die harde schijf geherpartitioneerd heb met paragorn partition manager.
De harde schijf bestond toen uit die NTFS-partitie en een FAT32-partitie. Aan de NTFS ben ik niet aangeweest, en de FAT32 heb 'k verwijderd. De lege ruimte heb 'k dan geherpartitioneerd bij de installatie van Gentoo, maar ik heb de NTFS-partitie dus op elk moment gerustgelaten.

Het rare is dat sommige van de files die vroeger op de NTFS stonden, nog altijd leesbaar zijn maar het overgrote deel is verdwenen.

Heeft er iemand een idee hoe dit gebeurd is? En of het mogelijk is de verloren data te recupereren?

'k Heb een screenshot gemaakt met partition magic in de hoop het wat te verduidelijken. 't Gaat dus over de C-schijf, en als ge naar het gele balkje kijkt geeft dat ook iets totaal anders weer dan wat eronder staat (used MB - unused MB) :???: :?

Afbeelding
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Op één of andere manier een corrupt bestandssysteem? Waar door hij misschien als FAT wordt herkend. Je hebt de herpartitionering toch compleet laten doorgaan? Niet gecancelled of zo terwijl hij bezig was? Ik betwijfel dat het je gaat helpen maar probeer eens met een WinPE disk à la miniPE op het bestandssysteem te geraken. Een bootable linux distro? Mss dat er toch ergens een NTFS-reader de partitie wel herkent.
Laatst gewijzigd door The_Borg 29 dec 2005, 23:33, in totaal 1 gewijzigd.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Fraggle
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mei 2004, 18:59

Neen, helemaal niet gecanceled of zo.
'k Heb hier nog ergens ne knoppix liggen, dus 'k zal daarmee is uittesten.

Thanks :wink:
Fraggle
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mei 2004, 18:59

'k Heb het uiteindelijk uitgetest met recoverysoftware en bijna alle files zijn nog terug te vinden :-D
't Probleem met die freeware-dingen is dat ze niet toelaten om er dan werkelijk een backup van te nemen.

Is er iemand die een deftig en gratis (of altenatief via PM :oops: ) recoveryprogramma kent dat NTFS ondersteunt?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De enige gratis Windows NTFS Reader die ik ken, is die van SysInternals -- check de lijst:
http://www.sysinternals.com/FileAndDiskUtilities.html

Om read+write te doen, moet je wel betalen voor hun Winternals.
strife
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 31 okt 2003, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Fraggle, ik wil je niet doen wanhopen maar de bestanden die je recovered ... test die wel of die nog leesbaar zijn. Ik heb zelf ook al een corrupte partitie gehad en heb toen ook bestanden kunnen herstellen. Maar niet alle bestanden waren na het herstellen nog leesbaar.

Bij mij was het een hot-plugable firewire / usb schijf. Bij het aanzetten herkende windows de schijf niet meteen. Na minuten lang wachten heb ik de schijf uiteindelijk uitgezet en terug aangezet. Windows herkende de schijf bij de 2de poging wel, maar de partitie was sinds dien corrupt. Sommige mappen gingen niet meer open en sommige bestanden konden niet meer gelezen en / of gekopieerd worden. Met een recovery programma heb ik 90% kunnen herstellen. Maar een aantal bestanden die hersteld waren kon ik achteraf niet lezen.

Zo heb ik eigenlijk alles manueel moeten controleren. Voor mij was de controle simpel sinds dat het allemaal film-bestanden waren. Windows laten zoeken en de resultaten bekijken in pictogram-stijl was voldoende om te weten of dat de bestanden beschadigd waren of niet. Van beschadigd bestanden kon namelijk geen pictogram gemaakt worden.

succes
Strife
Fraggle
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mei 2004, 18:59

strife schreef:Met een recovery programma heb ik 90% kunnen herstellen. Maar een aantal bestanden die hersteld waren kon ik achteraf niet lezen.

Wel, hier is dus ongeveer hetzelfde gebeurd, maar ik heb het geluk gehad (more luck than wisdom :wink: ) dat ik alle belangrijke bestanden kunnen recupereren heb. De 10% die verloren gegaan zijn waren niet echt belangrijk (spijtig dat ze weg zijn, maar het is geen probleem om ze terug te vinden).

Bedankt voor de hulp allemaal!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”