Zo hebben ze ze aangeslotenheist_175 schreef: 20 apr 2023, 21:43 De 3 typeplaatjes van de koelkasten opgeteld is +/- 1kW (1150W). Dat trek je vanzelf op een 1F/25A aansluiting.
Aan de hoofdteller kan je zien dat je 3F/25A krijgt, maar dat er maar 1F naar uw bord gaat.
Een gekke manier van aansluiten, me dunkt.
Van de kWh-teller wordt er eerst naar een zekering gegaan en pas nadien naar de diffs. Zie ik dat juist?
Hier zie je dat er meer dan een lijn en een neuter toekomen, maar dat de andere lijnen afgeknipt zijn (niet eens beschermd).
Conclusie, op basis van de gedeelde info:
- uw koelkasten gaan niet uitvallen
- laat een elektricien komen, wat een bende (en fouten tegen het AREI)
Hoeveel ampere is mijn Fluvius aansluiting
Elke koelkast heeft een aparte stekker. Ze hebben voor iedereen nieuwe contacten gedownload. Ik begrijp niet wat er moet gebeuren zodat ik geen probleem heb met stromingen. De manier waarop ze het deden, zal ik een probleem hebben?De hoofdzekering is 25 ampère Dat is driefasig. En in het dashboard eenfasig 40 ampère. Ik heb geen idee waarom ze het zo deden.lacer schreef: 20 apr 2023, 21:44 Ik schreef het daarnet nog, allemaal samen is gewoon samen optellen hé
Vermogen = spanning X stroom.
De stroom is dus vermogen delen door de enkelfase netspanning (230 V).
Deze zal voor alle 6 frigo's samen lager zijn dan je automaat van 16 A.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Ja, ik had je eerdere info over het typeplaatje gemist.barzov schreef: 20 apr 2023, 21:42 Ik denk alle koelkasten. Ik begrijp niet veel van stromingen, dus ik vraag om advies. Is deze hoofdzekering bestand tegen alle koelkasten?Ik heb 4 koelkasten 580W. En nog twee van 290 watt.
Al je koelkasten zijn monofasig en wat op het typeplaatje staat is het max. vermogen. Dat trekken ze niet continu.
Tot daar geen probleem.
Ik begrijp wel niet wat je wil zeggen met een dashboard van 40A. Een kring met een 40A automaat achter een 25A hoofdzekering?
Je hoofdzekering is driefasig. Maar slechts 25A per fase.
Je verbruikers zijn niet driefasig maar monofasig te verdelen over iedere fase van de hoofdautomaat.
Toch voor zover ik hhe kan zien en begrepen heb.
En wat bedoel je met nieuwe contacten downloaden?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Ik vraag me af of er een probleem zal zijn als alle vitrines werken?ivob schreef: 20 apr 2023, 22:17Ja, ik had je eerdere info over het typeplaatje gemist.barzov schreef: 20 apr 2023, 21:42 Ik denk alle koelkasten. Ik begrijp niet veel van stromingen, dus ik vraag om advies. Is deze hoofdzekering bestand tegen alle koelkasten?Ik heb 4 koelkasten 580W. En nog twee van 290 watt.
Al je koelkasten zijn monofasig en wat op het typeplaatje staat is het max. vermogen. Dat trekken ze niet continu.
Tot daar geen probleem.
Ik begrijp wel niet wat je wil zeggen met een dashboard van 40A. Een kring met een 40A automaat achter een 25A hoofdzekering?
Je hoofdzekering is driefasig. Maar slechts 25A per fase.
Je verbruikers zijn niet driefasig maar monofasig te verdelen over iedere fase van de hoofdautomaat.
Toch voor zover ik hhe kan zien en begrepen heb.
En wat bedoel je met nieuwe contacten downloaden?
Voor zover je op de foto's kunt zien. Trekcontact Ik wil zeggen dat er voor elke koelkast een verdeelstekker is.
-
- Elite Poster
Er zal toch nog wel meer in je winkel staan dan die koelkasten?
Alles hangt ervan af hoe de stopcontacten en verbruikers verdeeld zijn over de fasen, wat de som van de verbruikers die gelijktijdig werken per fase is en wat de A van de automaat is van iedere kring en hoeveel verbruikers daar zijn op aangesloten.
De koelkasten alleen vormen, afhankelijk van de automaat van de kring waarop ze zitten, normaal gezien geen probleem.
Ik neem aan dat de elektrische installatie van je winkel gekeurd is en daar dus alles in orde is?
Alles hangt ervan af hoe de stopcontacten en verbruikers verdeeld zijn over de fasen, wat de som van de verbruikers die gelijktijdig werken per fase is en wat de A van de automaat is van iedere kring en hoeveel verbruikers daar zijn op aangesloten.
De koelkasten alleen vormen, afhankelijk van de automaat van de kring waarop ze zitten, normaal gezien geen probleem.
Ik neem aan dat de elektrische installatie van je winkel gekeurd is en daar dus alles in orde is?
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Er is van "verdeling over fases" geen sprake vermits er slechts 1 fase gebruikt is in de zekeringkast. Dat iemand met enige beroepsernst zo'n installatie durft afleveren is tenenkrullend.
Er is zo te zien geen probleem met de werking en het vermogen, gebaseerd op de weinige info die er is, maar de kwaliteit van de installatie is toch een issue. Ik zou een echte elektricien laten komen om dit te fatsoeneren en de kosten verhalen op de huisbaas.
J.
Er is zo te zien geen probleem met de werking en het vermogen, gebaseerd op de weinige info die er is, maar de kwaliteit van de installatie is toch een issue. Ik zou een echte elektricien laten komen om dit te fatsoeneren en de kosten verhalen op de huisbaas.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Door de slechte manier van aansluiten heb je maar 1F/25A ter beschikking (=6kW), terwijl de aansluiting van Fluvius 3F/25A is (= 17kW).
En opnieuw: met een koelkastvermogen van 1kW kom je - wat dat betreft - nergens in de problemen.
Maar zoals hier eerder al geschreven zal je in uw winkel wel meer hebben staan dan enkel koelkasten, niet?
Verlichting, elektronica, ...? Afhankelijk hoe zot je daar in gaat, kan je alsnog over de maximale belasting op 1fase gaan.
Ik zou een vakman alles laten vervangen.
Als de vorige elektricien zomaar een 4x10 afknipt en onbeveiligd achterlaat (er staat spanning/stroom op hé, want Fluvius levert 3F/25A), wat voor andere "ver(r)assingen" staan u nog te wachten. Een vakman heeft aan zo'n zekeringkast een halve tot max een hele dag werk.
En opnieuw: met een koelkastvermogen van 1kW kom je - wat dat betreft - nergens in de problemen.
Maar zoals hier eerder al geschreven zal je in uw winkel wel meer hebben staan dan enkel koelkasten, niet?
Verlichting, elektronica, ...? Afhankelijk hoe zot je daar in gaat, kan je alsnog over de maximale belasting op 1fase gaan.
Ik zou een vakman alles laten vervangen.
Als de vorige elektricien zomaar een 4x10 afknipt en onbeveiligd achterlaat (er staat spanning/stroom op hé, want Fluvius levert 3F/25A), wat voor andere "ver(r)assingen" staan u nog te wachten. Een vakman heeft aan zo'n zekeringkast een halve tot max een hele dag werk.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
die afgeknipte is volgens mij een aarding
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
Lijkt mij ook maar een kabel met 3 geleiders te zijn (waarvan er dan 1tje is afgeknipt). Als het in de teller 4-draads is aangesloten, vraag ik me af waar die 2 andere geleiders heen zijn (of die éne, aangezien er eentje afgeknipt is) ...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Welke kabels waar afgeknipt zijn, is niet zo duidelijk te zien op de foto's, maar wat duidelijk is:
) de zekeringskast onder handen nemen:
- de kabel naar de frigo stopcontacten moet volgens het AREI 2.5mm2 zijn en kan dus afgezekerd worden met 20A i.p.v. 16A
- de 7 frigo's op dezelfde zekering kan technisch gezien wel, maar wil je zoiets? Als er met met deze kring iets gebeurt, sta je daar met 7 ontdooide frigo's
- er is onderaan in de zekeringkast plaats genoeg voor enkele bijkomende kringen, zodat je de frigo's toch kan verdelen over verschillende zekeringen?
Toegevoegd na 22 minuten 18 seconden:
Als je overgaat naar 3-F, moet er dus een nieuwe kabel (XVB 4x10?) voorzien worden naar de tellerkast, die Fluvius moet komen aansluiten!
- hij heeft een standaard 3-F/25A aansluiting van Fluivius.
- de zekeringskast is verkabeld voor een standaard 1-F/40A aansluiting.

- de nutteloze 40A zekering eruit!
- 2 nieuwe differentieels (3-F/40A 300mA en 3-F/40A 30mA). Differentieels van 25A bestaan ook, maar die zijn dubbel zo duur
.
- nieuwe 3-F kamgeleiders 10mm2 (L1-N/L2-N/L3-N) en herkableren (min 6mm2).
- de kabel naar de frigo stopcontacten moet volgens het AREI 2.5mm2 zijn en kan dus afgezekerd worden met 20A i.p.v. 16A
- de 7 frigo's op dezelfde zekering kan technisch gezien wel, maar wil je zoiets? Als er met met deze kring iets gebeurt, sta je daar met 7 ontdooide frigo's

- er is onderaan in de zekeringkast plaats genoeg voor enkele bijkomende kringen, zodat je de frigo's toch kan verdelen over verschillende zekeringen?
Toegevoegd na 22 minuten 18 seconden:
Als je goed kijkt op de foto, lijkt het erop dat er uit de meterkast een 3G6 komt, waarvan de aarding afgeknipt is. De bruine en blauwe geleider gaan dan naar de 40A "hoofdzekering".philippe_d schreef: 21 apr 2023, 10:24 Welke kabels waar afgeknipt zijn, is niet zo duidelijk te zien op de foto's
Als je overgaat naar 3-F, moet er dus een nieuwe kabel (XVB 4x10?) voorzien worden naar de tellerkast, die Fluvius moet komen aansluiten!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Maar Fluvius zal deze werken pas uitvoeren NADAT je een geldig keuringsattest hebt kunnen voorleggen.philippe_d schreef: 21 apr 2023, 10:46 Als je goed kijkt op de foto, lijkt het erop dat er uit de meterkast een 3G6 komt, waarvan de aarding afgeknipt is. De bruine en blauwe geleider gaan dan naar de 40A "hoofdzekering".
En de nieuwe bekabeling tussen meterkast en automatenkast moet je zelf voorzien (of Fluvius voorafgaand de opdracht geven dit te voorzien en de meerkost daarvoor betalen).
Een geldig keuringsattest onder de huidige uitvoering lijkt me niet evident.
En inderdaad een hoofdautomaat van 40A na een meterzekering van 25A heeft geen zin. De meterzekering zal er dan telkens vroeger uitklappen dan de hoofdautomaat. Is ook strijdig met het AREI en tegen de regels van de selectiviteit.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Die zekering van 40 A kan je er zomaar niet utihalen zonder de verzegeling op je differentieel te verbreken.philippe_d schreef: 21 apr 2023, 10:46 Welke kabels waar afgeknipt zijn, is niet zo duidelijk te zien op de foto's, maar wat duidelijk is:Zoals de vorige posters adviseren, moet een electricien (of een bekwame klusser
- hij heeft een standaard 3-F/25A aansluiting van Fluivius.
- de zekeringskast is verkabeld voor een standaard 1-F/40A aansluiting.
) de zekeringskast onder handen nemen:
Bijkomende bemerking:
- de nutteloze 40A zekering eruit!
- 2 nieuwe differentieels (3-F/40A 300mA en 3-F/40A 30mA). Differentieels van 25A bestaan ook, maar die zijn dubbel zo duur
.
- nieuwe 3-F kamgeleiders 10mm2 (L1-N/L2-N/L3-N) en herkableren (min 6mm2).
- de 7 frigo's op dezelfde zekering kan technisch gezien wel, maar wil je zoiets? Als er met met deze kring iets gebeurt, sta je daar met 7 ontdooide frigo's![]()
Toegevoegd na 22 minuten 18 seconden:Als je goed kijkt op de foto, lijkt het erop dat er uit de meterkast een 3G6 komt, waarvan de aarding afgeknipt is. De bruine en blauwe geleider gaan dan naar de 40A "hoofdzekering".philippe_d schreef: 21 apr 2023, 10:24 Welke kabels waar afgeknipt zijn, is niet zo duidelijk te zien op de foto's
De manier waarop die kast is opgebouwd is niet ok maar er hangt een zegel aan die differentieel dus in weze lijkt me die gekeurd te zijn...
Heb je de elektrische schema's ? Die moeten daar aanwezig zijn.
Je zou altijd vanuit de meterkast kunnen vertrekken met 1 fase maar dat is niet duidelijk te zien op de foto's..
Tom
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Die verzegeling is ook onzinnig in dit geval. Ongelooflijk dat die er ooit gekomen is overigens.
De verzegeling dient om de verbinding tussen de hoofdzekering (van Fluvius) en de differentieel te "verzekeren". Op die manier kan je die veiligheid er alvast niet ongemerkt tussenuit halen.
Aangezien de diff niet aan de hoofdautomaat hangt (er zit nog een onzinnige zekering van 1F/40A tussen), heeft die verzegeling ook geen zin. Ik zou die dan ook zonder problemen door laten knippen door een vakman om heel die prutsboel terug veilig te krijgen. En gekeurd.
De verzegeling dient om de verbinding tussen de hoofdzekering (van Fluvius) en de differentieel te "verzekeren". Op die manier kan je die veiligheid er alvast niet ongemerkt tussenuit halen.
Aangezien de diff niet aan de hoofdautomaat hangt (er zit nog een onzinnige zekering van 1F/40A tussen), heeft die verzegeling ook geen zin. Ik zou die dan ook zonder problemen door laten knippen door een vakman om heel die prutsboel terug veilig te krijgen. En gekeurd.
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Als je onder de teller goed kijkt vertrekt daar enkel blauw en bruin dus u heeft een enkel fasige installatie.barzov schreef: 20 apr 2023, 20:13NuKeM schreef: 20 apr 2023, 19:53 3x25A, dat is ongeveer 17kW dat is het vermogen.
Het verbruik is iets heel anders.
Je moet niet weten wat het verbruik (=kWh) is van de frigo’s, maar wel het vermogen (=kW) dat ze (soms/piek) nodig hebben.
Worden de frigo’s met drie fasen gevoed, dan zal het wel ok zijn, anders kan je de frigo’s misschien best over de drie fasen spreiden.
Ik denk dat ze niet op driefasige stroom staan, op de foto's zie je 4 kabels uit de hoofdkabel komen, maar er zijn er slechts twee naar het paneel gebracht, wat misschien betekent dat de stromen eenfasig zijn.
Ik zal meer foto's voor je bijvoegen om te zien of je begrijpt om me te helpen hoe te handelen.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
zwart-zwart-bruin-blauwData technicus schreef: 21 apr 2023, 16:30 Als je onder de teller goed kijkt vertrekt daar enkel blauw en bruin dus u heeft een enkel fasige installatie.

Neen, je hebt een TT-net, wat wil zeggen dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw aardingsnet.heist_175 schreef: 21 apr 2023, 08:43 Als de vorige elektricien zomaar een 4x10 afknipt en onbeveiligd achterlaat (er staat spanning/stroom op hé, want Fluvius levert 3F/25A), wat voor andere "ver(r)assingen" staan u nog te wachten. Een vakman heeft aan zo'n zekeringkast een halve tot max een hele dag werk.
Deze kabel gaat richting de tellerkast, waar geen aarding aanwezig is.
Als je deze kabel aansluit in de zekeringkast, heb je ergens wel een aarding zonder differentieelbewaking, mocht het andere losse eind toch ergens contact maken, kan je zomaar even een ongemerkte foutstroom tot 25A hebben die niet enkel gevaarlijk zou kunnen zijn, maar ook gefactureerd wordt als je hoofdautomaat er niet uit gaat, en dat zijn vele euro's ze tegen je dat merkt. (vandaar is het bijkomend zinvol dat differentieels eerst komen en verzegeld zijn)
Het had alleen wat deftiger afgewerkt kunnen worden met een stukje krimpkous (of tape) er over.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Je moet kijken wat achter de teller vertrekt en niet wat op de scheider aankomt.honda4life schreef: 23 apr 2023, 07:04zwart-zwart-bruin-blauwData technicus schreef: 21 apr 2023, 16:30 Als je onder de teller goed kijkt vertrekt daar enkel blauw en bruin dus u heeft een enkel fasige installatie.
Neen, je hebt een TT-net, wat wil zeggen dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw aardingsnet.heist_175 schreef: 21 apr 2023, 08:43 Als de vorige elektricien zomaar een 4x10 afknipt en onbeveiligd achterlaat (er staat spanning/stroom op hé, want Fluvius levert 3F/25A), wat voor andere "ver(r)assingen" staan u nog te wachten. Een vakman heeft aan zo'n zekeringkast een halve tot max een hele dag werk.
Deze kabel gaat richting de tellerkast, waar geen aarding aanwezig is.
Als je deze kabel aansluit in de zekeringkast, heb je ergens wel een aarding zonder differentieelbewaking, mocht het andere losse eind toch ergens contact maken, kan je zomaar even een ongemerkte foutstroom tot 25A hebben die niet enkel gevaarlijk zou kunnen zijn, maar ook gefactureerd wordt als je hoofdautomaat er niet uit gaat, en dat zijn vele euro's ze tegen je dat merkt. (vandaar is het bijkomend zinvol dat differentieels eerst komen en verzegeld zijn)
Het had alleen wat deftiger afgewerkt kunnen worden met een stukje krimpkous (of tape) er over.
Die dikke zwarte komen van de automaat. Langs de eerste zwarte zie je bruin vertrekken. En bij de 2 volgende zwarte zie je niks vertrekken en bij de blauwe zie je een 2 de blauwe die vertrekt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Ik vermoed dat er vroeger een monofasige aansluiting was van 60A.
Omdat de kast niet voorzien was op 60A hebben ze er een automaat voorgezet van 40A zodat de kast niet hoefde aangepast te worden.
Later is er dan een driefasige aansluiting gekomen van 3X25A wat standaard is voor drie fasen.
Maar is de rest niet aangepast.
Een monofasige aansluiting van maar 25A, daar ga je niet ver mee komen..
mvg
Omdat de kast niet voorzien was op 60A hebben ze er een automaat voorgezet van 40A zodat de kast niet hoefde aangepast te worden.
Later is er dan een driefasige aansluiting gekomen van 3X25A wat standaard is voor drie fasen.
Maar is de rest niet aangepast.
Een monofasige aansluiting van maar 25A, daar ga je niet ver mee komen..
mvg