brooklyn schreef:Heel wat kennissen van mij hadden in de tijd een compaq:
Dees was wel heel rampzalig
1) alles onboard (videokaart, audiokaart)
2) pre installed windows met recoverydisc (hummm) na een tijd viel er niks meer te recoveren.
3) veel te weinig pci sloten
4) De meeste waren ook geen vette als prestaties (high res game met sjans 12 F/s.
5) mensen konden geen degelijke grafische kaart insteken, AGP slot zat er nooit in.
1) bij HP zit zelfs in de goedkoopste nog geen onboard VGA meer. Audio wel, wat logisch is aangezien 99% van de mensen het verschil niet horen (kwaliteitsverneukende equalizing op goedkope Creative kaarten daargelaten)
2) er staat in de handleiding vrij duidelijk dat je het moet doen, het is in 2 klikken gedaan. En tegenwoordig wordt er zelfs kort na install (paar dagen) een reminder weergegeven
3) toen is niet nu
4) waarschijnlijk ligt dat aan de videokaart, een gemiddelde consumer-PC is ook niet gericht op gamen alleen.
5) zie puntje 1 en 4
Ik blijf erbij: er wordt te kortzichtig gekeken. Zelf zet ik ook elke PC hier in het huis in elkaar, echter op werk verkoop ik alleen merk-PC's, om de reden van gemak, minder frustratie, etc etc. voor de klant. Vroeger was ik ook van het gedacht "zelf assembleren is the only way to fly". Ondertussen heb ik er wel van geleerd dat dat niet zo is. Het is tof, als je weet wat je doet.
Geassembleerde "clone" systemen bij een PC-winkel is ook niet altijd je-van-het. Vaak genoeg meegemaakt dat er grotere brol in zit dan ik ooit in een consumer-PC heb gezien. Om nog maar niet te vergeten dat er vaak een illegale versie van Windows geïnstalleerd wordt om in de prijs te kunnen snijden. De Carrefour heeft ook wat leuks, met die GMC.NET systemen. Software ? Zit nog niet eens één schijf bij ! En van herstel-CD's is er al helemaal geen sprake.
Er werd ook garantie genoemd over losse onderdelen. Er is een verschil tussen een bedrijf die de volledige PC dekt voor een jaar (of 2 tegenwoordig al) en een winkel die elk onderdeel apart dekt en je aanrekent voor de werkuren.
Tevens kan je zowat elk onderdeel vervangen, het is allemaal standaard PC equipment. Enkel het moederbord is meestal een aangepaste versie van een bestaand type met een aangepaste bios. Meestal werkt de recoverydisk ook, als je tenminste geen exotische veranderingen doet. Een PC gaat nu ook langer mee dan vroeger, zeker als je je niet voornamelijk bezig houdt met games.