Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente

satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Provider

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230330_96674119
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230330_95533328
De overheid legt de banksector stevige verplichtingen op over het aanbod van geldautomaten. Peter Devlies, de ceo van Argenta, noemt de eis absurd. Hij wil er niet voor meebetalen.

De grootbanken en overheid ­werken toe naar een akkoord over de geldautomaten. Dat bepaalt dat er in elke gemeente minstens één bankautomaat moet zijn.

Devlies snapt het niet: ‘Met een kaart geld uit de muur halen kan iedereen, maar met diezelfde kaart betalen zou een probleem zijn?’
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

tja

anderzijds
ge kuntni enerzijds alles privatiseren te besparen en plots verschieten dat essentiële dingen verdwijnen
een bankautomaat is een uitgavenpost voor het privébedrijf bank, vanuit die logica perfect normaal om da af te bouwen als ge het kunt vervangen door een gratis app.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

satsurfer schreef: 31 maa 2023, 17:05 De overheid legt de banksector stevige verplichtingen op over het aanbod van geldautomaten.
Dezelfde overheid die alle handelaars verplicht heeft om elektronisch betalen te aanvaarden? Het is het een of het ander.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Het gebeurt niet vaak dat ik het met een bankenman eens ben, maar in dit geval wel. Een geldautomaat, mon dieu, wat is daar anno 2023 de functie van? Eéntje die gegarandeerd werkt in iedere provinciehoofdstad moet wel volstaan, zou ik denken - voor de nostalgici. Werkelijk, het is hoog tijd dat we met die onzin van het papiergeld stoppen. En op korte termijn: de afschaffing van de verplichting aan handelaren om nog cash te aanvaarden.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

NVA lobby die stemmen wil winnen bij senioren ... triest, ik ben vooral blij dat cash geld niet meer nodig is. Langs de andere kant geef ik toe dat 1 (één !!) geldautomaat per gemeente nu ook niet direct een eis is, maar ALS je cash nodig hebt (tweedehands, horeca,...) is dat wel handig :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Oei, wat schrijf je nu?
De complotdenkers (Big Brother, je uitgaven worden getraceerd, hackers liggen op de loer, de (r)overheid weet waar je geld vandaan komt en waar je het aan uitgeeft,.....) hier gaan het niet graag horen. :angel:
Waar moet men dan met zijn zwart geld naartoe? :eek:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Waar moet men dan met zijn zwart geld naartoe? :eek:

Komaan he Ivob ....! niet iedereen heeft al zijn euros in zonnepanelen en aanverwante belegd , he :angel: .....ik hou nog altijd van die splinternieuwe 100 briefjes .....ieder zijn meug zou 'k zeggen :wink: 'k heb verdorie speciaal een KBC rek. geopend om deze uit de automaat te kunnen trekken , vrijwel enige bankautomaat die dat voor zijnKBC klanten doet :angel:
Laatst gewijzigd door philippe_d 31 maa 2023, 18:28, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ha, een hobby die ik nog niet kende, manueel briefjes van 100 € uit een bankautomaat trekken die eerst digitaal op de corresponderende rekening zijn overgeschreven.
Idd, iedereen zijn meug.
Ter info, PV is niet iets om je spaargeld in te beleggen, laat staan al je €, maar om de omgekeerde beweging te maken. En dat mag van mij uiteraard volledig digitaal gebeuren.
Het is niet omdat je enerzijds achter "Sol invictus" staat dat je anderzijds ook als betaalmiddel nog voorstander van Romeinse toestanden moet zijn.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ik had moeten schrijven : " laat "ieder zijn meug "...... is Antwerpse uitdrukking ...... :wink:
Laatst gewijzigd door philippe_d 31 maa 2023, 18:28, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je mag van mij uiteraard je meug hebben.
De vraag is of er voor die hobby dan in elke gemeente een bankautomaat zou moeten aanwezig zijn en het de taak is van de overheid om banken te verplichten de hobby van een steeds kleiner wordend deel van de bevolking te ondersteunen.
Laatst gewijzigd door ivob 31 maa 2023, 18:15, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Provider

Sasuke schreef: 31 maa 2023, 17:38 maar ALS je cash nodig hebt (tweedehands, horeca,...) is dat wel handig :-)
2dehands: betalen via BC app of direct overschrijven op de rekening (indien zelfde bank)
horeca: hebben zij geen terminals??? of willen ze liever zwart?

Toegevoegd na 3 minuten 9 seconden:
https://fintechmagazine.com/digital-pay ... o-cashless
Zweden
"Hoewel het het eerste land was dat bankbiljetten uitgaf, is Zweden vandaag de dag de meest geldloze samenleving ter wereld, met slechts 32 geldautomaten per 100.000 mensen, en met meer dan 98% van de burgers die een debet-/creditcard hebben. Het geldt ook als een van de toplanden die mobiele betalingen gebruiken. Zweden, het eerste Europese land dat bankbiljetten uitgeeft, lijkt een van de eerste Europese landen te zijn die er vanaf wil.

Een ander gebied waarop Zweden toonaangevend is, is de acceptatie van mobiel betalen. Het is een van de toplanden voor contactloze mobiele betalingen en sommige onderzoeken suggereren dat fysiek contant geld tegen 2024 uit de economie zou kunnen zijn uitgeroeid."
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 31 maa 2023, 18:13 Je mag van mij uiteraard je meug hebben.
De vraag is of er voor die hobby dan in elke gemeente een bankautomaat zou moeten aanwezig zijn.
ach nee , je wil het weer niet verstaan he ,,,,, ik plet hier niet voor in elke gemeente een KBC automaat , maar wel voor enkele van welk bankmewrk ook in elke gemeente naargelang aantal inwoners .

leer nu eens voor altijd niet alles te generaliseren naar je eigen voorkeur , en voor ieder enig verschil in keuze te maken , zie waar we bijna in beland waren/ zijn , met die anti nucliare haat .... :lol:
ieder zijn ding is toch o.k. of niet ? :-(
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

sukkelaar schreef: 31 maa 2023, 17:16 een bankautomaat is een uitgavenpost voor het privébedrijf bank, vanuit die logica perfect normaal om da af te bouwen als ge het kunt vervangen door een gratis app.
sja, liever een automaat zonder een kantoor dan 2!! kantoren van dezelfde grootbank (fortis & hello) in 1 gemeente.
een automaat zal toch wel minder kosten dan 2 grote (en 1 GLOEDNIEUW) kantoor in dezelfde gemeente, niet ?

laat de banken eerst hun uitgaven maar eens correct prioritiseren alvorens dingen af te schaffen waar een gewoon mens iets aan heeft.
johann schreef: 31 maa 2023, 17:25 Een geldautomaat, mon dieu, wat is daar anno 2023 de functie van?
En op korte termijn: de afschaffing van de verplichting aan handelaren om nog cash te aanvaarden.
om ervoor te zorgen dat je nog aan het geld kan dat jij zelf hebt verdiend.
let op: ik ben zelf meestal ook cashloos aan het rondlopen, maar de optie hebben om vlug even een briefje af te halen voor ergens te betalen tussendoor blijft fijn.

als je dan ook nog de handelaren laat werken zonder cash, dan kan je straks nergens meer cash afhalen.
en als dan nieuwjaar voorbijkomt en het betaalverkeer (nog maar eens) op zijn gat ligt, kan jij je boodschappen laten staan wegens geen manier om ze te betalen.

moeten er 20 automaten zijn per gemeente? tuurlijk niet.
maar ik vind wel dat, als een bank dan toch een kantoor heeft, dat kantoor ook een automaat moet hebben.

hier staat zo'n geweldig bancontact punt... smerig, helft van de tijd werkt de automaat niet, geen hulp als het je geld niet geeft of je kaart inslikt,
en meer dan 1 persoon waarmee ik al gesproken heeft voelt zich niet veilig om daar geld af te halen (logisch ook, vind ik, als je ziet hoe ze ingericht zijn)

een bank is en blijft misschien wel een prive instelling, maar het is niet aan hun om te doen wat ze willen met het geld van hun klanten.
een automaat zal een pak minder geld kosten dan 1 van hun CEO's die niet weet hoe het leven er echt uitziet.

ik ben VOOR keuze voor de mens
of je nu cash, met kaart, of met app wil betalen - dat KIES jij, en ook de handelaar mag daarin kiezen vind ik (of zij cash willen of niet, app willen of niet, ... ze mogen hun zaak runnen zoals ze willen)
maar de bank, die MIJN geld moet beheren en zorgen dat ik ten allen tijde aan mijn geld kan, heeft niet te zeggen "wij willen minder uitgeven, dus we gaan jullie iets afnemen" (neem dan dus de bonussen van voornoemde CEO's af, maar dan is het kot te klein zeker)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Matt555 schreef: 31 maa 2023, 18:22
ivob schreef: 31 maa 2023, 18:13 Je mag van mij uiteraard je meug hebben.
De vraag is of er voor die hobby dan in elke gemeente een bankautomaat zou moeten aanwezig zijn.
ach nee , je wil het weer niet verstaan he ,,,,, ik pleit hier niet voor in elke gemeente een KBC automaat , maar wel voor enkele van welk bankmewrk ook in elke gemeente naargelang aantal inwoners .

leer nu eens voor altijd niet alles te generaliseren naar je eigen voorkeur , en voor ieder enig verschil in keuze te maken , zie waar we bijna in beland waren/ zijn , met die anti nucliare haat .... :lol:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Die banken laten uitschijnen dat de bankencrisis is ontstaan door een bankautomaat :-)

Net zoals een gsm operator genoeg dekking moet bieden in België moet bankenautomaten dat ook zijn. Mij maak je niet wijs dat die automaten er werkloos bij staan.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: 31 maa 2023, 18:22 leer nu eens voor altijd niet alles te generaliseren naar je eigen voorkeur , en voor ieder enig verschil in keuze te maken , zie waar we bijna in beland waren/ zijn , met die anti nucliare haat .... :lol:
Tuurlijk versta ik het openingspunt. On topic ben ik het nl. volmondig eens met de uitspraak van Argenta.
Wiens voorkeur het is om in elke gemeente een bankautomaat te hebben (van welke bank dan ook) moet voor die voorkeur en keuze dan ook maar betalen. Reken dus gewoon de kost van die voorkeur (drukken van bankbiljetten, ze van hot naar her versleuren, beveiliging, opslag, automaten,....) door en het probleem is opgelost.
Maar net zoals bij de nucleaire voorkeur zal men uiteraard voorstander zijn die kost te spreiden over alle klanten, ook diegenen die al mee zijn met de geplogenheden van de 21ste eeuw.
Zoniet, betalen voor de werkelijke kost van iedere keuzemogelijkheid, geen probleem mee.

Toegevoegd na 8 minuten 38 seconden:
Splitter schreef: 31 maa 2023, 18:38 om ervoor te zorgen dat je nog aan het geld kan dat jij zelf hebt verdiend.
Ik heb anders nog nooit een probleem gehad om digitaal aan mijn eigen geld te geraken hoor.
een bank is en blijft misschien wel een prive instelling, maar het is niet aan hun om te doen wat ze willen met het geld van hun klanten.
Jij vertrouwt ze vrijwillig je geld toe. Uiteraard doen ze daar dan, binnen de wettelijke normen, mee wat ze willen.
Ben je niet akkoord met wat de bank met je geld doet kan je altijd naar een andere bank gaan die beter past bij je persoonlijke instelling.
En we zijn 2023. Keuze genoeg om op verschillende manieren digitaal te betalen zonder fysiek geschuif met metalen en papier. Het is niet zo dat je zonder dat geschuif niet meer aan je eigen geld zou kunnen. Dat geschuif is gewoon nostalgie van wie niet mee vlug genoeg meekan met de tijd en daar dan allerlei andere redenen voor uit zijn mouw schudt.
Maar er is uiteraard ook een makkelijke oplossing die de keuzevrijheid aan iedereen laat. Wil je met je bankkaart geld uit de muur blijven halen voeg dan gewoon een extra betalende optie aan die kaart toe. Probleem opgelost. Benieuwd hoe vlug het dan uitgefaseerd zal zijn. :-D

De discussie is inmiddels zelfs zonder voorwerp:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/31 ... ussen-reg/
Sol Invictus!
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Splitter schreef: 31 maa 2023, 18:38 laat de banken eerst hun uitgaven maar eens correct prioritiseren alvorens dingen af te schaffen waar een gewoon mens iets aan heeft.
ik ga akkoord hoor

cashgeld bestaat dus meot je ermee kunnen betalen en meot je eraan geraken. Dan hebben automaten bestaansrecht, zeker als je kijkt naar oudjes die neit mee zijn met de verschillende betaalmogelijkheden.

punt is gewoon dat je eerst privatiseert en daar niet eerst over nadenkt als overheid. je wist toch dat dit zou gebeuren?
automaten verdwijnen, bankautomaten verdwijnen, toegankelijkheid verdwijnt, ... da's ni klantvriendelijk om het zacht uit te drukken
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Klantvriendelijk?
Die dingen kosten geld en wie wil er voor betalen? Dat die oudjes dan samenleggen in hun godvergeten "gemeente" of gehucht en ze het zelf financieren, nee?
Volgens mij is er trouwens al ergens een gemeente die zelf de BATOPIN kosten dekt voor de automaat, als dienstverlening aan hun burgers.

En als Argenta niet mee wil betalen voor een zoveelst overheidsregulering voor de banken, tja. Het is aan de overheid om de regels te bepalen, aan de banksector om de regels te volgen. Laat de FSMA eens bellen met Argenta :).

En stiekem, maar niet hardop, vinden de banken al die regels prima. Hoe meer regels, hoe moeilijker het is voor kleinere banken om de regels te implementeren en dus hoe hoger de "instapkosten" voor concurrentie in de markt. Kijk maar naar KYC bij PetercamDegroof. KYC is zo moeilijk en duur, dat PDG koos voor een "light" aanpak. De regulator kon dat niet smaken en dus heeft PDG een fortuin uitgegeven aan Deloitte om de KYC terug op poten te zetten. Gevolg: ROI pijlsnel naar beneden en de zoektocht naar consolidatie is al enkele jaren bezig: PDG wil opgaan in een groter geheel (bv Belfius), zodat de vaste kosten van een KYC-afdeling gespreid kunnen worden over meer/veel klanten.
Vergis u dus niet: de grote jongens in een markt vinden méér moeilijke regelgeving altijd een zegen: zij kunnen dat dragen, het klein grut niet.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 31 maa 2023, 19:00 Reken dus gewoon de kost van die voorkeur (drukken van bankbiljetten, ze van hot naar her versleuren, beveiliging, opslag, automaten,....) door en het probleem is opgelost.
een bank drukt dat niet af + moet nog steeds in hun kantoor cash hebben, dus het enige wat zou veranderen is het kopje "automaat",
en dat is écht de meerkost niet.
ivob schreef: 31 maa 2023, 19:00 Ik heb anders nog nooit een probleem gehad om digitaal aan mijn eigen geld te geraken hoor.
dus nog nooit toevallig een winkel binnengestapt waar de bancontact niet werkte?
nog nooit gehad dat het netwerk overbelast was omdat er teveel mensen gelijk aan het shoppen waren?
....
het kan natuurlijk, maar gewoon omdat jij een leven zonder enige tegenslag hebt, wil dat niet zeggen dat iedereen op dezelfde rozen kan lopen.
ivob schreef: 31 maa 2023, 19:00 Jij vertrouwt ze vrijwillig je geld toe. Uiteraard doen ze daar dan, binnen de wettelijke normen, mee wat ze willen.
vrijwillig is een groot woord maar soit
ivob schreef: 31 maa 2023, 19:00 Het is niet zo dat je zonder dat geschuif niet meer aan je eigen geld zou kunnen. Dat geschuif is gewoon nostalgie van wie niet mee vlug genoeg meekan met de tijd en daar dan allerlei andere redenen voor uit zijn mouw schudt.
als het banknetwerk plat zou gaan dan kan je dus NIET aan je geld (overigens zou je dan ook niet kunnen afhalen uit een automaat natuurlijk, maar het punt is cash vs cashloos)
ivob schreef: 31 maa 2023, 19:00 Wil je met je bankkaart geld uit de muur blijven halen voeg dan gewoon een extra betalende optie aan die kaart toe. Probleem opgelost. Benieuwd hoe vlug het dan uitgefaseerd zal zijn. :-D
in het geval van argenta zou ik dat nog snappen (wegens gratis), maar de meeste andere banken leveren bijna 0,0 service (zeker tegenover vroeger) en vragen daar genoeg geld voor.
dus terwijl de prijzen dat je aan de bank moet betalen "om je geld te mogen deponeren" stijgen, gaat de dienstverlening naar beneden, en dat vinden jij en anderen dus normaal?

bv voor een fortis rekening mag je al bijna 8 euro / maand neertellen
voor dat geld mag je "bellen voor een afspraak", om op kantoor te komen dat niet rolstoeltoegankelijk is, en waar je dus geen geld kan afhalen,
terwijl ze wel een gloednieuw gebouw neerzetten voor hun "online bank" op nog geen 500m van hun fortisgebouw...

geschift, dat mensen al zover zijn dat ze stijgende prijzen en dalende dienstverlening als vanzelfsprekend gaan nemen onder het mom van "ge moet maar meekunnen met de tijd" en helemaal niet eens denken aan ouderen, invaliden, of notabene de normale "service waarvoor je betaalt".
ivob schreef: 31 maa 2023, 19:00 De discussie is inmiddels zelfs zonder voorwerp:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/31 ... ussen-reg/
Op 207 extra locaties zullen tegen 2025 geldautomaten worden geplaatst.
eerst weghalen, dan weer bijzetten :roll:
Elke burger heeft recht op minstens 24 kosteloze geldafhalingen bij om het even welke geldautomaat, dus ook bij banken waar men geen klant is.
dat was afaik al lang zo (ik weet de tijd nog goed genoeg dat je met jouw bankkaart niet eens in een ander kantoor binnenkon voor geldafhaling....)
Een bankautomaat moet rechtstreeks toegankelijk zijn via een buitengevel en 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 beschikbaar zijn voor iedereen.
dan kunnen ze hier de bancontact vestiging al opnieuw gaan slopen en herbouwen :bang: (want daar moet je naar binnen, en dat is ONMOGELIJK voor rolstoelgebruikers - want: zware, onpraktische, manuele deur)

overigens heeft argenta ook een punt van niet mee te willen betalen: waarom zouden ze?
hun kantoren zijn de enige die altijd (?) uitgerust zijn met een automaat, en dat aan de buitengevel.

heist_175 schreef: 31 maa 2023, 19:41 Die dingen kosten geld en wie wil er voor betalen? Dat die oudjes dan samenleggen in hun godvergeten "gemeente" of gehucht en ze het zelf financieren, nee?
hoe mooi vooruitgang ook kan zijn, dit is op zich een totaal aso mening.
<sarcasm>
dan kan je evengoed de hele zorgkas en dop afschaffen tout court, want "betaal u eigen miserie".
geef gelijk politiekers ook nog wat opslag, want als ze meer geld krijgen, gaan ze natuurlijk ook meer dingen doen voor de burger, right ?
en de diensten zoals politie, ambulance, en brandweer kan je ook afschaffen dan, want waarom zou ik meebetalen aan iets dat voor een ander nut heeft, ochot!
</sarcasm>
Laatst gewijzigd door Splitter 31 maa 2023, 19:57, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

argenta heeft groot gelijk.
De enige reden waarom je geen digitale betaling wenst is de kost van de betaling of omdat het niet geweten mag zijn.
Onder particulieren kan payconiq perfect, dat kost niets.
In winkels kan bancontact, dat kost niets aan de klant.
Winkeliers zijn verplicht om minstens 1 digitale betaling te aanvaarden.
Wat blijft er nog over??

Er zijn trouwens meer manieren om aan cash te geraken. Winkels zijn maar wat graag van hun cash vanaf. Ik klus soms bij in een buurtsuper. Daar geven we met plezier cash geld als er achter gevraagd wordt.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

cadsite schreef: 31 maa 2023, 19:54 Er zijn trouwens meer manieren om aan cash te geraken. Winkels zijn maar wat graag van hun cash vanaf. Ik klus soms bij in een buurtsuper. Daar geven we met plezier cash geld als er achter gevraagd wordt.
dat is ook de manier dat ik meestal snel ff cash haal, samen met de boodschappen.
maar ik heb al winkels geweten die dat niet willen ook (los van dat er soms ook eens te weinig in de kas zit om dat te doen etc).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

tot ik alleen voor cash binnenkom zeker...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 31 maa 2023, 19:54 dus nog nooit toevallig een winkel binnengestapt waar de bancontact niet werkte?
nog nooit gehad dat het netwerk overbelast was omdat er teveel mensen gelijk aan het shoppen waren?
Het eerste één keer en toen werden er overschrijvingen uitgedeeld. En is iets van jaaaaaaren terug.
Uiteraard ga ik niet mee in de massahysterie van het gezamenlijk shoppen op hetzelfde tijdstip en/of dezelfde dwaze periode. Dus neen, dat tweede probleem ken ik niet.
En ik zie er ook de zin niet van in om altijd bankkaart(en) op zak te hebben en gelijktijdig altijd voldoende cash op zak om nooit het risico te lopen dat jij schetst. Bij het risico dat jij schetst zal je dus altijd genoeg cash op zak moeten hebben om de "problemen" die jij verwacht uit te sluiten want deze worden uiteraard niet op voorhand aangekondigd. Werden ze dat wel was het ook geen probleem.
het kan natuurlijk, maar gewoon omdat jij een leven zonder enige tegenslag hebt, wil dat niet zeggen dat iedereen op dezelfde rozen kan lopen.
Heeft niets met "een leven zonder enige tegenslag" te maken maar uitzonderingen overdrijven om toch maar je punt te kunnen maken. Precies of een keer een winkel binnenstappen waar bancontact niet werkt het einde van de wereld is of het begin van een leven vol tegenslagen. :roll:
Nee, het is gewoon een woord dat omschrijft waar het op slaat. Of wordt je soms gedwongen?
als het banknetwerk plat zou gaan dan kan je dus NIET aan je geld (overigens zou je dan ook niet kunnen afhalen uit een automaat natuurlijk, maar het punt is cash vs cashloos)
Nee, het topic gaat nu juist over de noodzaak van een bankautomaat om cash geld uit de muur te kunnen halen in iedere gemeente. Niet cash versus cashloos.
En wanneer je niet betrouwt op digitaal betalen met een bankkaart waarom zou je dan een cashautomaat altijd betrouwen? Dacht je dat daar een mannetje achter zat dat manueel het geld door de gleuf duwde?
En wanneer je graag cash op zak hebt waarom vraag je het dan niet gewoon aan de kassierster bij het afrekenen van je aankopen? Deze geeft, toch in de winkels waar ik regelmatig kom, met plezier een deel van haar kassainhoud aan jou wanneer je je bankkaart invoert in haar terminal. Toch een meer "persoonlijke service" dan in een (lege) anonieme hal van een bankkantoor, laat staan buiten aan een automaat? En je kan gerust zijn, er wordt voor deze service niets extra aangerekend noch een extra pand op jouw kosten opgetrokken in de nabijheid van de bestaande winkel. :angel:
in het geval van argenta zou ik dat nog snappen (wegens gratis), maar de meeste andere banken leveren bijna 0,0 service (zeker tegenover vroeger) en vragen daar genoeg geld voor.
dus terwijl de prijzen dat je aan de bank moet betalen "om je geld te mogen deponeren" stijgen, gaat de dienstverlening naar beneden, en dat vinden jij en anderen dus normaal?
Nee ik vind dat niet normaal. Maar ipv online daar wat over te klagen doe ik er iets aan. Ik kan me niet herinneren ooit een betalende bankrekenig gehad te hebben. En louter om te betalen heb ik een persoonlijke bankservice noch cash nodig. En voor andere bankservices helpt men mij graag op afspraak. In het eigen dorp dan nog.
bv voor een fortis rekening mag je al bijna 8 euro / maand neertellen
voor dat geld mag je "bellen voor een afspraak", om op kantoor te komen dat niet rolstoeltoegankelijk is, en waar je dus geen geld kan afhalen,
terwijl ze wel een gloednieuw gebouw neerzetten voor hun "online bank" op nog geen 500m van hun fortisgebouw...
Tja, niemand wordt dan ook verplicht een rekening af te sluiten bij Fortis noch om bij te dragen aan hun gloednieuw gebouw. Ipv te zagen en te klagen over van alles en nog wat zou je beter zelf wat meer maatregelen nemen omdat tegen te gaan ipv te ondergaan en je er dan over op te winden.
geschift, dat mensen al zover zijn dat ze stijgende prijzen en dalende dienstverlening als vanzelfsprekend gaan nemen onder het mom van "ge moet maar meekunnen met de tijd" en helemaal niet eens denken aan ouderen, invaliden, of notabene de normale "service waarvoor je betaalt".
Zoals eerder geschreven betaal ik niet voor zo'n "service".
En het is niet omdat je wat ouder wordt dat je het moet opgeven om mee te zijn met de tijd.
Iedereen denkt er het zijne over en zaagt over waar hun over denken te moeten zagen maar mij lijkt het voor mensen met een beperking (ook in taalgebruik blijkbaar niet meer met de tijd mee? :-D ) juist een voordeel om vanuit zowat elke plaats digitaal betalingen te doen ipv naar een bankautomaat om cash te moeten gaan? Toch?
Op 207 extra locaties zullen tegen 2025 geldautomaten worden geplaatst.
eerst weghalen, dan weer bijzetten :roll:
Tja voor sommige mensen is het leven blijkbaar een strijd zonder einde en iedere nieuwe maatregel een nieuwe aanleiding tot zagen en klagen. :oops:
Je maakt je leven zelf onnodig moeilijk. Dat doen anderen niet voor je. Eventuele problemen vragen om een gerichte oplossing. Niet om er een nog groter probleem van te maken door er wat over te klagen en verder niets.
Sol Invictus!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 31 maa 2023, 20:38 Heeft niets met "een leven zonder enige tegenslag" te maken maar uitzonderingen overdrijven om toch maar je punt te kunnen maken. Precies of een keer een winkel binnenstappen waar bancontact niet werkt het einde van de wereld is of het begin van een leven vol tegenslagen. :roll:
maar als de bancontact niet werkt, en er is een automaat in het dorp, zeg je simpelweg "leg het ff aan de kant, ik ga snel even het geld halen".
tegenover anders is het "sja, leg het maar terug en tot de volgende" (slecht voor winkel en klant dus)
ivob schreef: 31 maa 2023, 20:38
Nee, het is gewoon een woord dat omschrijft waar het op slaat. Of wordt je soms gedwongen?
aan je baas eisen dat het loon met een cheque betaald zou worden, dienstencheques kan je niet meer bestellen, dure aankopen zijn niet meer mogelijk,
online aankopen zijn niet meer mogelijk, ....
het KAN, maar het zorgt ervoor dat veel onmogelijk zou worden en dus is het onpraktisch en in realiteit voor het merendeel van mensen dus inderdaad gedwongen.
ivob schreef: 31 maa 2023, 20:38 En wanneer je niet betrouwt op digitaal betalen met een bankkaart waarom zou je dan een cashautomaat altijd betrouwen?
niet altijd, maar de kans dat de automaat nog werkt terwijl de bancontact plat ligt, is (was) nog altijd groot, gezien de automaten van de bank zelf ook op het banknetwerk aangesloten waren ipv "over het internet". (de bancontact punten zullen mss anders zijn, gezien deze niet van 1 bank zelf zijn)
ivob schreef: 31 maa 2023, 20:38 En wanneer je graag cash op zak hebt waarom vraag je het dan niet gewoon aan de kassierster bij het afrekenen van je aankopen?
doe ik ook...
het verschil is dat ik niet verwacht dat andere mensen dat gaan doen, als ze het via de automaat gewend zijn.
relatief gesproken is het nog niet zo lang geleden dat banken mensen pushten om hun automaat te gebruiken, tot het absurde toe waarbij de medewerker mee moest naar de automaat om alles te tonen, omdat ze zelf geen transacties meer mochten doen.
en nu gaan de banken de mensen die ze toen daaraan gedwongen hebben, dwingen om nog maar eens te veranderen.
naar een systeem dat nog minder veilig is (want 1 centraal punt, zonder enige menselijke aanwezigheid, dat eenvoudig te observeren is, en -althans hier- duidelijk niet deftig onderhouden wordt.... dat is vragen om miserie)
ivob schreef: 31 maa 2023, 20:38 Maar ipv online daar wat over te klagen doe ik er iets aan. Ik kan me niet herinneren ooit een betalende bankrekenig gehad te hebben.
ik doe er ook iets aan, en ik "klaag" niet, ik probeer een punt te maken dat niet iedereen zomaar kan/wil hoppen naar anderen.
en dat merkt men bij energie, bij banken, en zelfs bij internet (kijk er de cijfers van het "succes" dat men easyswitch noemt maar op na)
ivob schreef: 31 maa 2023, 20:38 Tja, niemand wordt dan ook verplicht een rekening af te sluiten bij Fortis noch om bij te dragen aan hun gloednieuw gebouw. Ipv te zagen en te klagen over van alles en nog wat zou je beter zelf wat meer maatregelen nemen omdat tegen te gaan ipv te ondergaan en je er dan over op te winden.
again, ik klaag er niet voor mezelf over, ik wind me er ook niet over op, en ik ben sure as hell geen fortis klant.
maar ik ken mensen die dat wel zijn omwille van verscheidene redenen, en fortis is 1 van de grootste pushers van "doe alles via iets wat ons extra opbrengt, zonder dat het voor jullie een voordeel heeft" (dat punt is natuurlijk wel relatief, itsme is bv voor sommigen wel handig)
ivob schreef: 31 maa 2023, 20:38 Zoals eerder geschreven betaal ik niet voor zo'n "service".
En het is niet omdat je wat ouder wordt dat je het moet opgeven om mee te zijn met de tijd.
Iedereen denkt er het zijne over en zaagt over waar hun over denken te moeten zagen maar mij lijkt het voor mensen met een beperking (ook in taalgebruik blijkbaar niet meer met de tijd mee? :-D ) juist een voordeel om vanuit zowat elke plaats digitaal betalingen te doen ipv naar een bankautomaat om cash te moeten gaan? Toch?
in taalgebruik ben ik niet mee nee. als je daar beledigd door bent, boo-hoo-hoo, not my problem.
invalide is zelfs geeneens denigrerend, het is niet alsof ik "sukkelaars in nen rolstoel" zeg he.
zelf ben ik bij argenta, en ik verwacht van hen dus ook niet meer dan de basics: een rekening en de mogelijkheid eraan te kunnen, punt.
zeggen zij morgen "je moet extra betalen als je aan de automaat afhaalt", dan is dat zo (dan betaal je nog altijd minder als bij bv fortis)

in any case: er zijn meerdere mensen die ook niet digitaal mee zijn - al dan niet door leeftijd, een beperking, of een andere oorzaak.
daarbovenop zijn dat ook nog eens vaak de mensen die het meest vatbaar zijn voor verscheidene vormen van phishing, en dan zegt de bank ook nog eens "pech, ge moest maar beter opletten"...

terwijl de hele wereld zit te lullen over voornaamwoorden, <kleur> lives matter, mijne kleine wilt van zijne lul af, .... zijn we aan de andere kant van de medaille ouderen, mindervaliden, minder bevoordeelden, ... allemaal meer aan het verdringen met een "ze moeten maar mee met de tijd, en dat de miljarden-bedrijven daar geen euro meer aan willen geven is niet mijn probleem"-mentaliteit.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 31 maa 2023, 20:20 tot ik alleen voor cash binnenkom zeker...
Ik heb dat al een paar keer gehad, mij een zorg.
Hoe minder cash in mijn lade, hoe liever.
Ik zal jou er alvast niet onvriendelijk voor aankijken.
Fr3dd13
Starter Plus
Starter Plus

Splitter schreef: 31 maa 2023, 19:54
Elke burger heeft recht op minstens 24 kosteloze geldafhalingen bij om het even welke geldautomaat, dus ook bij banken waar men geen klant is.
dat was afaik al lang zo (ik weet de tijd nog goed genoeg dat je met jouw bankkaart niet eens in een ander kantoor binnenkon voor geldafhaling....)
Geld afhalen kan je normaal aan elke geldautomaat, maar niet altijd kosteloos. Met de KBC-Basisrekening betaal je bijvoorbeeld € 0,50 per geldafhaling aan een niet-KBC-automaat.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Devlies snapt het niet: ‘Met een kaart geld uit de muur halen kan iedereen, maar met diezelfde kaart betalen zou een probleem zijn?’

Oei dat krijgen ze zelf bij Allego ,bluecorner,totalenergies e.d. na jaren nog niet geregeld. 🤣🤣🤣
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik spaar nog, in cash, in spaarpotjes enzo, de overschotjes die na een tijdje een leuk extraatje vormen.
Ik heb nog cash bij mij, want die elektronische dingen liggen soms plat (hoeft geen netwerkpanne te zijn, soms hebben terminals kuren).
Grootouders en tantes geven de neefjes/kleinkinderen ook graag nog een briefke of ne nieuwjaar af en toe.
Cash leert kinderen beter met geld omgaan.
Mensen die slecht zijn met geld zijn vaak beter af met cash; met de kaart geef je sneller meer uit.
Etc...

Ivm "zwart geld":
Als we op cafe of restaurant gaan met kameraden, en iemand suggereert "laat ons met de kaart betalen, en we payconicen naar mekaar", dan hoor je alle zelfstandigen in de groep vragen (en klagen) "of ze ook met cash mogen betalen?".

Algemener:
Op de vraag "word je gedwongen om bij een bank een rekening te hebben?" kan ik alleen maar "Ja" antwoorden.
Je moet nl je loon laten storten op een rekening. En je mag niet meer met cash betalen boven de 3000 euro.
Dat maakt dat banken een basisdienst van onze maatschappij leveren (naast bv nutsbedrijven), en dan moeten ze ook voor dienstverlening zorgen in het belang van het land.
Ze bieden al decennia betaalautomaten aan, dan moeten ze nu niet komen zeuren dat dat ineens "te duur" is.

Zolang cash een wettig betaalmiddel is, moeten ze ervoor zorgen dat elke Belg aan cash kan (dus minstens een automaat per deelgemeente, en liefst ook een kantoor); tegelijk moet iedereen dan ook alle wettige betaalmiddelen aanvaarden (ook de al dan niet uitbestede overheidsdiensten enzo *kuch* autokeuring *kuch*).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb altijd een 50-70 euro cash zitten voor noodgevallen. Dat is me laatst nog overkomen in de Albert heijn de terminals lagen volledig plat. Dus geen visa, mastercard, bancontact of maaltijdcheques. Dus was de enige optie cash of overschrijven maar bij die laatste heb ik toch nog een kwartier geduld nodig gehad.

Dus het is soms simpeler voor wat cash bij te hebben. En als mijn poetshulp boodschappen gaat doen zal dit ook via cash gebeuren.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Bankautomaten verplichten lijkt mij eerder iets zoals overal een telefooncellen verplichten voor de mensen die geen mobiele telefoon willen/kunnen gebruiken.
Ga gewoon eens naar een Scandinavisch land. Daar kan je in de kerk(nu niet direct de meest hippe instelling :angel: ) je stoelgeld al met je telefoon betalen.
Nu al is meer dan 50% van de betalingen elektronisch, dat zal de komende jaren enkel maar stijgen, tegen 2030 staan die bankautomaten stof te vergaren.
Ik vermoed dat de enigste branches waar cash geld nog veel gebruikt wordt, prostitutie en drugsdealers zijn.(+ sommige horeca die soms moeilijk doen door enkel de Bonsai app te aanvaarden).

Ik vind dat er zeker een oplossing moet zijn voor ouderen, voor wie de digitalisering te snel gaat, maar dit lijkt mij een simplistische oplossing.
Ocra, Landelijke gilden en andere bejaardenbonden kunnen toch cursussen opzetten of eventueel moeten de banken een digitale dummy dienst(zonder toeters en bellen opzetten voor diegenen die nog niet mee zijn.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Fr3dd13 schreef: 31 maa 2023, 22:10
Splitter schreef: 31 maa 2023, 19:54
Geld afhalen kan je normaal aan elke geldautomaat, maar niet altijd kosteloos. Met de KBC-Basisrekening betaal je bijvoorbeeld € 0,50 per geldafhaling aan een niet-KBC-automaat.
En voor 3,25 euro p/m heb je dat probleem niet meer...., en heb je veel hogere afhaalmogelijkheden aan KBC automaten en kan je 100 Euro biljetten pinnen ook
Bijlagen
KBC limieten.jpg
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Splitter schreef: 31 maa 2023, 18:38 sja, liever een automaat zonder een kantoor dan 2!! kantoren van dezelfde grootbank (fortis & hello) in 1 gemeente.
Bedoel je Fintro oid? Ik dacht niet dat Hello bank kantoren heeft.
Splitter schreef: 31 maa 2023, 19:54 dus nog nooit toevallig een winkel binnengestapt waar de bancontact niet werkte?
Bancontact kan al een tijdje offline werken (moest ingevoerd worden onder druk nadat het idd eens gefaald had). Helaas snappen sommige handelaars niet hoe ze dit moeten configureren, maar dat is hun probleem.
Splitter schreef: 31 maa 2023, 19:54nog nooit gehad dat het netwerk overbelast was omdat er teveel mensen gelijk aan het shoppen waren?
Ik denk niet dat dit nog gaat voorkomen in de zin zoals dat vroeger gebeurde, redenen:
- Er is niet meer 1 acquirer zoals vroeger, dat monopolie is opengebroken.
- Toename gebruik andere netwerken (kredietkaart) ten nadele van Bancontact
- Steeds groter aandeel e-commerce ten nadele van fysieke winkels
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef: 01 apr 2023, 00:46 Bankautomaten verplichten lijkt mij eerder iets zoals overal een telefooncellen verplichten voor de mensen die geen mobiele telefoon willen/kunnen gebruiken.
Goed voorbeeld.
Hebben ze ook (te) lang in dienst gehouden voor een paar die hards tot ze zichzelf totaal overbodig maakten wegens te duur voor het geringe aantal dat er nog gebruik van maakte.
Komt daar nog bij dat wanneer je digitaal wil betalen zelfs niet echt een smartphone nodig hebt. Het is maar één van de mogelijkheden. Een simpel plastic kaartje (of meerdere) ter grote van een identiteitskaart volstaat al.
En het is ook niet dat er in Vlaanderen een gebrek aan horeca is. Die paar handelaars die perse moeilijk willen doen over gemakkelijk digitaal betalen kan je gewoon links laten liggen en bij de buur binnen stappen. Het is tenslotte het geld van de klant dat ze dan mislopen en niet omgekeerd.
Ben net terug van een voormalig oostblokland (off all places). Geen munt noch bankbiljet vreemd geld afgehaald noch gewisseld. Alles, maar dan ook alles, gewoon te betalen met bancontact en/of kredietkaart. En de koers was nog voordeliger ook als je koos voor de optie om in € af te rekenen ipv de lokale munt.
Maar ja, moeilijk willen doen en overal problemen zien is precies een hobby voor sommigen.

Toegevoegd na 1 minuut 33 seconden:
boonpwnz schreef: 01 apr 2023, 00:39 Dus was de enige optie cash of overschrijven maar bij die laatste heb ik toch nog een kwartier geduld nodig gehad.
En dat laatste liet je overvolle agenda waarschijnlijk niet toe?
Begrijpelijke situatie wanneer zelfs de poetshulp de boodschappen moet gaan doen.
Sol Invictus!
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Stroper schreef: 01 apr 2023, 00:46
Ik vind dat er zeker een oplossing moet zijn voor ouderen, voor wie de digitalisering te snel gaat, maar dit lijkt mij een simplistische oplossing.
Ocra, Landelijke gilden en andere bejaardenbonden kunnen toch cursussen opzetten of eventueel moeten de banken een digitale dummy dienst(zonder toeters en bellen opzetten voor diegenen die nog niet mee zijn.
Onze gemeente wordt gesponsord door Microsoft.
Over bruikbare alternatieven buiten Microsoft wordt niet gesproken.
Resultaat kassa kassa voor Microsoft.
En ja de meeste lesgevers komen dan nog uit het onderwijs bijna alles gratis van software beschikbaar.
Over gratis alternatieven zeg dat kennen we niet.
Okra en andere bejaarden bonden he.
En ja een ander moet het oplossen, wat houdt u tegen om zelf gratis les te geven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Cash is nog altijd niet verboden en een legaal betaalmiddel. Soms is het zelfs het enige betaalmiddel door praktische beperkingen. Dat maakt dat men dus inderdaad soms gewoon cash nodig heeft, zelfs als men voorstander is van andere betalingsvormen.

Een automaat per gemeente is blijkbaar te duur voor de Belgische banken? Laat mij daar toch eens goed mee lachen. Dat hoeft niet eens een automaat per bank te zijn maar wel 1 per gemeente en daarvan zouden onze banken last hebben. Mocht dat kloppen haalde ik mijn geld er direct weg :)

Banken hebben hun kosten serieus afgebouwd door hun personeel te vervangen door automaten en apps. Nu zijn die automaten er ook teveel aan want "meer" is het enige dat ze verstaan. Niet meer automaten dus maar meer winst en minder kosten. Service is ook al geschrapt, een bankkantoor binnen stappen is als bij kinepolis, je bent precies het enige levende wezen aanwezig. Wil je iets, dan moet je een afspraak maken, zegt de robotstem aan het "onthaal".

Het zijn ook dezelfde banken die nu de rente die ze uitkeren kunstmatig laag houden om hun winstmarges te beschermen. Door de inflatie verlies je geld door klant bij hen te zijn en als beloning krijg je er nog een rekening bovenop. Argenta was lang een buitenbeentje met sober aanbod maar gratis maar ook dat begint af te brokkelen.

En dan is er de kwestie zwart geld, je kan er veel over zeggen maar het is een realiteit dat een groot deel van de economie op zwart geld draait. Bij elk restaurantbezoek krijg je wel de vraag of je een BTW-bon wenst, lees als je niet aandringt is het voor de zwarte kas. Hoeveel huizen zullen er verkocht worden zonder zwart geld? Sport en andere verenigingen draaien voor een stuk op zwart geld. Dit is geen pleiten voor zwart geld maar wel een herinnering aan een feit met belangrijke gevolgen.

En dan kom je uiteraard bij de reden voor het digitale geld. Ja, het is reuze handig maar het is ook een perfecte manier om het laten en doen van mensen te volgen. Dat is handig bij het opsporen van handelingen (al dan niet legaal) maar ook verbanden tussen mensen en zelfs hun gedrag. De overheid kan dat dus gebruiken voor "beveiliging" maar ook voor het bepalen van boetes, belastingen enz... Banken kunnen dan weer die info verkopen en zo nog eens op uw geld verdienen.

Ik heb zelf in het bankwezen gezeten en het was lang een goede werkomgeving met goede voorwaarden maar geld is nu eenmaal één van de meest corrumperende dingen die er bestaan en hoe meer geld eraan te pas komt hoe viezer het wordt. De banken zelf zijn ook geen voorbeelden en helpen mensen met het ontduiken van belastingen als je geld genoeg hebt en ze eraan kunnen verdienen, soms meer dan de ontduiker. Ook de bankencrisis toonde aan dat van enige moraliteit er geen spoor te bekennen valt. De overheid heeft heel wat banken moeten redden en dus de kosten hiervan kwamen op de nek van de burgers en klanten. Als beloning worden de kosten die ze aanrekenen verhoogd en de service, waar die nog bestond, verder afgebouwd.

Maar hé, de Belgen betalen graag en dat doen ze ook graag digitaal. De banken cashen graag, liefst niet in cash want dat kost geld.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Eerlijk ik wil ook niet meer met cash betalen.

Maar als je ziet dat elke nachtwinkel nog liefst heeft dat je in cash betaalt. Dat een diëtiste ook liefst in cash wordt betaalt. En ga zo maar door.

1 automaat per gemeente van alle banken samen met x aantal afhalingen per jaar is toch echt geen grote kost?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 01 apr 2023, 11:22 hoe meer geld eraan te pas komt hoe viezer het wordt.
Inderdaad, dat is een nadeel van cash en dat heb je bij digitaal geldverkeer niet. :-D
Maar hé, de Belgen betalen graag en dat doen ze ook graag digitaal. De banken cashen graag, liefst niet in cash want dat kost geld.
Wat een onzin weer.
Digitaal geld gebruiken moet niet meer kosten dan cash van de ene naar de andere hand versluizen. Integendeel.
En als klant bepaal je nog altijd zelf bij welke bank je al dan niet klant wil worden, of je daar voor wil betalen of niet en vooral hoeveel geld je daar op de rekening wil laten staan. Gewoon een werkrekening met een kleine reserve (afhankelijk van het inkomende en uitgaande maandelijkse geldverkeer) is meestal al voldoende om een huishouden draaiende te houden. Je overschotten (spaargeld) hou je beter elders aan waar het je ook niets kost maar waar het rendement veel hoger is dan bij om het even welke bank. En belastingen betaal ik er ook niet meer of minder door. Gebeurt trouwens al jaren volledig digitaal via ToW. :angel: De tijd van briefomslagen in de brievenbus van het lokale belastingskantoor proppen om dan te wachten op de tegenbrief en vervolgens de terugbetaling of storting per papieren cheque te laten uitvoeren is hier ook al even geleden.

Maar zoals altijd, wie nog graag met een bundel bedrukt papier en wat gestempeld metaal in zijn zakken rondloopt en dat papier af en toe graag in eigen gemeente fysiek uit de muur trekt, mij niet gelaten. Ieder zijn bezigheid.
Laatst gewijzigd door ivob 01 apr 2023, 11:48, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Het digitale geld is moreel niet properder helaas.

Het zou niet meer moeten kosten maar men vraagt wel geld telkens om uw eigen geld aan hen te geven. Nu zijn de de snelle transacties waar ze weer geld voor vragen terwijl dit toch ook gewoon een digitale transactie is. Waarom moet je betalen voor bankaarten die maken dat je niet of minder naar een kantoor moet?

Je hebt steeds minder keuze want ook Argenta beperkt de gratis rekeningen en duwt mensen zo naar betalende rekeningen.

Dat is nog zo iets, men klaagt over de concurrentie bij telecom maar de banken spreken ook vrolijk hun "strategie" af en laten om beurt een collega het slechte nieuws brengen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Er is niets moreel of amoreel aan geld an sich. Het zijn slechts cijfertjes en een manier om gemakkelijker te handelen.
Het is de persoon die ermee omgaat die bepaalt of het meer of minder amoreel is.
Niemand vraagt mij trouwens geld om mijn eigen geld tijdelijk in bewaring te nemen. Dat is dan een keuze die jij maakt.
Gezien ik andere keuzes kan maken is die optie ook beschikbaar voor iedereen. Andere keuzes, andere gevolgen.
Laatst gewijzigd door ivob 01 apr 2023, 11:50, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 01 apr 2023, 11:41
Dizzy schreef: 01 apr 2023, 11:22 hoe meer geld eraan te pas komt hoe viezer het wordt.
Inderdaad, dat is een nadeel van cash en dat heb je bij digitaal geldverkeer niet. :-D
Wat een onzin weer.
Digitaal geld gebruiken moet niet meer kosten dan cash van de ene naar de andere hand versluizen. Integendeel.
En als klant bepaal je nog altijd zelf bij welke bank je al dan niet klant wil worden, of je daar voor wil betalen of niet en vooral hoeveel geld je daar op de rekening wil laten staan. Gewoon een werkrekening met een kleine reserve (afhankelijk van het inkomende en uitgaande maandelijkse geldverkeer) is meestal al voldoende om een huishouden draaiende te houden. Je overschotten (spaargeld) hou je beter elders aan waar het je ook niets kost maar waar het rendement veel hoger is dan bij om het even welke bank.

Maar zoals altijd, wie nog graag met een bundel bedrukt papier en wat gestempeld metaal in zijn zakken rondloopt en dat papier af en toe graag in eigen gemeente fysiek uit de muur trekt, mij niet gelaten. Ieder zijn bezigheid.
'T'is dus opgelost banken tevreden ,en staat tevreden ...( " we kunnen nog een bankrun doen " indien nodig) :angel:

Volledig leesbaar nog ,geen + artikel
https://www.hln.be/binnenland/akkoord-o ... ~a5b3a03d/
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Gesloten

Terug naar “Geldzaken”