time lapse camera op bouwwerf

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Het leek me een leuk idee om de vorderingen op onze bouwwerf te documenteren met een timelapse camera.

Iemand ervaring hiermee? Suggesties voor (budgetvriendelijke!) apparatuur ten zeerste welkom..

PS: er staat een verlichtingspaal op ons perceel.. Dus een 'statief' hebben we al :)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb hele goede ervaringen met Reolink.
Top camera's voor een zachte prijs. Natuurlijk wel Chinees dus kans dat Xi meekijkt naar je werf.
Om juist de timelapse te maken, bij mij loopt alles via synology, nooit de reolink software zelf gebruikt maar ze ondersteunen wel sd kaartjes enzo.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb een reolink doorbell, zelfs deze heeft een ingebouwde timelapse-functie met preset voor "bouw".
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (17.76 KiB) 1148 keer bekeken
Allicht maakt deze foto's of video van beweging en plakt hij het volautomatisch samen tot een filmpje.

De "echte" bewakingscamera's hebben dit dus zeker en mogelijk zelfs meer uitgebreid.
Hier een link met voorbeeldje https://www.epine.nl/camerashop/blog/ve ... ge-kosten/

Het is wel mogelijk dat tijdens die timelapse andere cameramogelijkheden (beweging, personendetectie,...) verminderde functionaliteit hebben.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Hou wel rekening met GDPR en privacy wetgeving etc.

Je mag niet zomaar iedereen op beeld vastleggen, zelfs niet op uw eigendom.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Er bestaan nog andere gratis programma's om zo'n time lapse te maken. Je kan dan manueel de beelden met personen verwijderen uit de reeks of ze op andere manieren verwijderen of onherkenbaar maken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

boran_blok schreef: 28 maa 2023, 09:50 Hou wel rekening met GDPR en privacy wetgeving etc.

Je mag niet zomaar iedereen op beeld vastleggen, zelfs niet op uw eigendom.
Jawel, zolang er een pictogram hangt en de aangifte is gebeurd mag je gerust je eigendom filmen en iedereen die erop komt.
Daarbuiten darentegen is het wat anders. Als de resolute zodanig hoog is dat je bv. je buren of mensen buiten je eigendom duidelijk herkenbaar zijn, dan ben je inderdaad verkeerd bezig.

Je kan dit met quasi eender welke deftige bewakingscamera doen van bv. Hikvision of Dahua, en al dan niet uploaden naar een FTP server of opnames automatisch opslaan op een microSD kaart.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Met de huidige camaera's zal de kwaliteit bijna altijd herkenbare beelden opleveren, anders heeft het ook weinig nut om een filmpje te maken als het toch niet aan te zien is.

Je kan dus ofwel de camera zo richten dat er geen buren of anderen in beeld komen ofwel in nabewerking deze eruit halen. In principe wordt het filmpje gemaakt van veel losse beelden. Als je de beelden met iemand herkenbaar erop weg laat of de persoon verwijdert of blurred dan zit je goed. Wel extra werk dus goed plaatsen lijkt me handiger.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik denk dat je als het erop aan komt, toch in de problemen komt als er beelden gemaakt zijn dan iemand zonder toestemming. Ook al doe je ze weg in nabewerking, ze zijn gemaakt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Inzake wetgeving, de realiteit is dat de omstandigheden soms niet toelaten dat je geen mensen filmt buiten jouw eigendom. Wees pragmatisch, gebruik uw gezond verstand en wees in orde met de wet wanneer het gecontroleerd kan worden:
- gebruik camerabeelden die niet conform de wetgeving zijn niet als officiële reden voor iets, of als bewijsmateriaal voor een aangifte
- als politie om de beelden zoekt, eis dan een mandaat van een rechter (zie wet) voor je ze afgeeft, dat duurt even en zo heb je tijd om te verifiëren dat de beelden ok zijn. Het is bovendien een goede litmus test: als je ze niet meer hoort betekent dat zoveel als dat uw beelden eigenlijk niet nodig zijn in hun dossier
- laat anderen niet kijken naar uw beelden voor je weet dat ze in orde zijn (je kan je hiervoor op de wetgeving beroepen)
- als je weet dat het publiek gemaakt zal worden, maak je best dat de beelden vanaf het begin in orde zijn
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 28 maa 2023, 14:16 Ik denk dat je als het erop aan komt, toch in de problemen komt als er beelden gemaakt zijn dan iemand zonder toestemming. Ook al doe je ze weg in nabewerking, ze zijn gemaakt.

J.
Je kan moeilijk in problemen komen als niemand kan vaststellen dat er een probleem geweest is. Als iemand niet meer zichtbaar is, hoe kan die dan weten dat hij op de beelden staat, hij staat er nl niet meer op. Je kan wel klachten krijgen van mensen die de camera opmerken en denken dat ze er op staan.

Dat laatste heb ik zelfs vaak voor tijdens shoots. Mensen onderschatten hoe je het beeld kan beperken en denken dat ze duidelijk in beeld zijn terwijl ik uiteraard hen net uit beeld wil houden. Soms moet je echt tonen dat ze er niet op staan voor ze het geloven. Dat is ook zo met lange sluitertijden. Alles wat beweegt staat er niet op maar dat lijkt voor sommigen gitzwarte magie. Als ze nog lang blijven discussiëren staan ze er uiteindelijk toch op :)

De bedoeling is een film te maken van de evolutie van de werken. Men zal dus moeten beslissen of men ook de werkmensen er op wil of niet. Wil je dat niet dan neem je enkel de beelden waar geen mensen op staan of verwijder je die beelden, in een lange time lapse valt dat zelfs niet op. Uiteraard is het beter dat je iedereen op de werf duidelijk maakt dat die camera er staat en waarvoor hij dient.

Zet ook het geluid af want de muzieksmaak van de bouw is erger dan de kwaliteit van de video ;)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

tja, camera's hangen, klachten komen, politie komt kijken en jij moet onverwacht laten zien wat er gefilmd wordt, niet wat je bijhoudt of niet...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Politie handhaaft amper (helaas). Ik ken ook flikken die gewoon alles + straat privé filmen.
Tja ik pak ook een stukje straat mee, zijn de mensen herkenbaar? Amper maar het is niet het hoofdonderwerp van wat ik film.
De wet spreekt ook van het hoofdonderwerp van wat je film. Anders is de klassieke cameraintercom of de moderne deurbelcamera ook niet conform.

Geluid mag je wel sowieso niet opnemen! Kan immers van publiek domein komen.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Even voor alle duidelijkheid: ik dacht eerder aan een soort van 'fototoestel' (weatherproof, op batterij, met SD kaart), dat om de x minuten/uren een foto maakt... Want ik heb op de locatie geen stroom, en ook geen wifi ter beschikking..
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

In principe heb je niet meer nodig dan dat. Het aantal foto's per periode zal bepalen hoe vloeiend de beelden zijn. Zorg er ook voor dat de camera goed vast zit want beweging kan de beelden sterk beïnvloeden.

Er bestaan bakjes voor buitencamera's die gebruikt worden om oa wild te spotten. Die zijn wind- en waterdicht en moet je stevig vastmaken aan iets dat niet zal bewegen.

Als je eerst goed kijkt waar je de camera plaatst, rekeninghoudend met wie in beeld kan komen, dan kan je al veel problemen vermijden. Hoe meer beelden je maakt, hoe meer je zal moeten checken of er iemand op staat.

Je kan ook 2 technieken samen gebruiken. Bvb maak 1 foto om de zoveel minuten en voeg deze samen in photoshop waarbij elk bewegend onderdeel verdwijnt, enkel wat stil staat zal op de foto staan. Van die samengevoegde beelden bvb per uur kan je dan een timelapse maken. Dat is uiteraard wel wat werk maar dan heb je geen personen in beeld.

De andere optie is alle beelden checken op personen en die beelden ofwel weglaten ofwel aanpassen.
monty_burns_007
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

tdemeyer schreef: 29 maa 2023, 20:25 Even voor alle duidelijkheid: ik dacht eerder aan een soort van 'fototoestel' (weatherproof, op batterij, met SD kaart), dat om de x minuten/uren een foto maakt... Want ik heb op de locatie geen stroom, en ook geen wifi ter beschikking..
Ik heb van mijn meer dan 2j durende bouw ook een timelapse film gemaakt.
Ik had een Brinno timelapse camera wat perfect de job doet. Om de x tijd een foto nemen en on the fly bijplakken bij een filmpje.
Brinno is batterij gevoegd en kan maanden meegaan zonder de AA batterijen te hoeven vervangen.
Echter ik had ook de luxe om vanuit een andere locatie (met vaste voeding spanning) de timelapse te kunnen maken.
Mijn Brinno (pro model destijds) had maar 1280x720 qua resolutie. (De huidige modellen geven full HD of hoger).
Tevens werken de Brinno's met HDR wat bij weinig licht toch scherpe duidelijke beelden geeft.
Brinno timelapse movies vind je vaak online bij grote infra werken waar men een timelapse van gemaakt heeft.

Voor kwaliteit (HD) ben ik uiteindelijk gegaan voor een simpele Raspberry Pi 3 welke verbonden was met een Raspberry Pi Camera (HD).
Moest wel de vastgelijmde lens losmaken om beter scherp te stellen op de aanwezige afstand.
Nadien leverde dit mooi beelden op.
Een python script schreef elke x minuten een foto weg op een verbonden USB stick.
Om de x dagen haalde ik via SCP deze beelden (jpg) remote van de stick en haalde deze jpg's op PC door Quicktime welke hiervan een timelapse movie maakte. Zo plakte ik elke x dagen filmpjes aan elkaar tot ik uiteindelijk mijn bouw timelaps had van 2 jaar van fundering tot afwerking.

Voor eenvoud zou ik gaan voor een Brinno camera. Deze hebben soms vervangbare lenzen met andere groothoek kijk enz...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Leuke toestellen die Brinno's.

Bij de plaatsing ook rekening houden met stand van de zon om totaal overbelichte opnames te vermijden.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

thanks allen voor de suggesties/ervaringen. Ik ga de Brinno BCC200 Construction Cam dus maar even bekijken... Deze lijkt prijs/kwaliteit wel te voldoen.
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

ben je dan niet bang dat die camera wordt gestolen ?
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Is binnen een bewaakte zone, maar ja, uitsluiten kan je nooit (maar dat geldt tegenwoordig voor alles wat op een bouwwerf staat aan materiaal...Ze gaan tegenwoordig lopen met graafmachines etc..)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ze zullen inderdaad veel sneller ander materiaal stelen dan dat. De meeste zullen de camera nooit opmerken als je hem goed opstelt.

Kleine tip, een maat van mij stak de camera weg in een vogelkotje ;)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”