Welke Fritzbox met Proximus Fiber aansluiting ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 35 keer

Hallo,

Momenteel heb ik een Proximus Fiber aansluiting met een Bbox3v+.
Alle internetgebeuren gebeurt hoofdzakelijk over Wifi, slechts enkele Ethernetpoorten van de Bbox worden gebruikt. (Tado verwarming en Gigaset N300A ip).
Mocht de Wifi niet voldoende zijn heb ik op iedere verdieping een ethernet kabel klaar liggen voor een access point. Maar momenteel eigenlijk niet nodig.
Voor telefonie via Proximus hangt de N300A IP aan de analoog poort van de Bbox3v+. Verder is er dus de N300A IP met 6 handsets (alle Cat-iq 2 of hoger) en 2 inkomende nummers via Weepee. Voor uitgaande gesprekken word meestal Betamax gebruikt.
Voor televisie heb ik Proximus Picks met een Apple TV over Wifi.
Voor home automation gebruik ik een Homey Pro met hoofdzakelijk Zigbee toestellen en enkele Shelly's over wifi.
Verder word hier heel veel Apple materiaal gebruikt.

Welke nieuwe Fritzbox raden jullie aan, rekening houdend met bovenstaande. Ik hoop met de Fritzbox de mogelijkheden te vergroten/moderniseren en eventueel toestellen (N300A IP) te elimineren.
Meerdere jaren terug had ik een Fritzbox 72.. met een ISDN centrale in gebruik. Momenteel ben ik echt niet meer thuis in de Fritzbox wereld, onder andere wat kan wel/niet bij een Proximus Fiber aansluiting.

Mvgr,

Peter.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Iedere Fritz!Box kan gebruikt worden op een Proximus Fiber aansluiting...
  • ofwel heb je nog een klassieke lijn met VLAN10 / PPPoE (B-box3).
  • ofwel is je lijn al overgeschakeld op "single VLAN": VLAN20 / DHCP (Internet Box).
In beide gevallen kan je een Fritz!Box direct aansluiten op de Proximus ONT (Fibermodem).
In beide gevallen kan je ook de Fritz!Box aansluiten op de Proximus router (B-box3 via PPPoE, Internet Box via de bridge).

Welke FB je neemt hangt af van jouw wensen en budget (de 7590AX heeft een aparte WAN poort + 4 LAN poorten, WiFi6, ...)

Voor TV moet je wel nog de Proximus router gebruiken (tenzij je een recente V7 decoder hebt?)

Voor telefonie moet je aan Proximus jouw VoIP credentials opvragen.
Dan kan je ook de Proximus telefoonlijn toevoegen aan jouw SIP accounts.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”