honda4life schreef: 11 maa 2023, 12:43Iemand al ervaring mee hoe "goed" een fraudegeval afgehandeld wordt...
Ja, helaas. Was ook de reden waarom ik dit topic gestart had.
Goldcard leeggehaald. En die kaart ligt nog altijd hier voor mijn neus terwijl ik dit typ. En die kaart is geen moment verdwenen/verloren geweest of tijdelijk uit mijn beheer onttrokken geweest (dus NIET portefeuille verloren en nadien binnengebracht op politiekantoor, of dergelijk scenario). Totaal niks abnormaals gebeurd. Ik leen ook nooit/jamais een kaart uit (vb. aan familie), niemand kent pincodes en die staan nergens genoteerd.
Ik gebruik ze zelden, toevallig vorige maand toch eens online gebruikt en betaaltransacties bleven mislukken. Dan toch eens op homebanking gaan zien, bleek dat bijna een maand ervoor de fraude begonnen was en paar dagen later door de anti-fraude detectie de kaart tijdelijk geblokkeerd werd. Dus een 3-tal weken geblokkeerd en ik wist van niks, de maandafrekening was nog onderweg, dus op zichtrekening viel ook niks op te merken. Een familielid had maand of 2 geleden ook een fraudegeval en werd 3 weken na de feiten, per .... brief !!! verwittigd dat er verdachte transacties op de kaart waren. In 2023 per brief verwittigen dat er cyberfraude aan de gang is
Ikzelf heb nooit een melding gekregen, wel direct Cardstop gebeld toen ik dit ontdekte en kaart definitief laten blokkeren, maar verder konden ze me niet helpen, het was vrijdagavond en ik moest tot maandag wachten om de Worldline fraudedienst te kunnen bellen. Na w.e. worldline kunnen bellen mits de nodige wachtmuziek, die gingen het onderzoeken, nooit niks meer van gehoord of enige feedback van gekregen. Ik zag wel 2 dagen nadien dat een paar van de oudste transacties (was telkens 900$, 1x een ander bedrag, gespreid over een kleine week) ongedaan werden gemaakt, en een week nadien nog allerlei debet en credit transactie van allerlei bedragen (herkenbare en niet herkenbare, kleine bedragen, vermoedelijk koersverschillen die werden teruggeboekt?). Een tweetal weken later stond eindelijk alles tot de laatste Euro terug op mijn rekening.
honda4life schreef: 11 maa 2023, 12:43Misschien is het de moeite niet om wakker te liggen van misbruik rekening houdend met de denk ik zeer kleine kans dat dit zich voordoet en de financiële ernst.
Wakker heb ik er niet van gelegen, wél gevloekt en gefrustreerd rondgelopen. Als je dan een weekend lang niemand (met zgn. kennis ter zake) kunt bereiken, contact met Wordline fraudedienst niks meer kon zeggen dan "we hebben het genoteerd, we gaan het onderzoeken" en contact met de bank samen te vatten was met "daar zit de bank voor niets tussen, da's Wordline", "daar kan de bank niet bij helpen, da's Worldline", daar wordt je niet vrolijk van. En een paar dagen nadien moet vaststellen dat de CC maandafrekening bijna 4000€ van je zichtrekening haalt. En dan zo'n 2-tal weken moet wachten, zonder enige feedback van wie dan ook, om enkel zelf te moeten vaststellen dat in gespreide terugbetalingen, alles van de bijna 5000€ eindelijk terug op rekening staat.
honda4life schreef: 11 maa 2023, 12:43
Ja het blijft een vies iets dat transacties zo eenvoudig zijn... Maar is cash in de portemonnee niet nog risicovoller om uw centen nooit meer terug te zien?
cash in de portemonnee en contactloos, ben je kwijt, maar da's in't beste geval 100 of 200€. 5000€ zien verdwijnen is toch ff schrikken....
Maar dat fraude transacties zo eenvoudig zijn en er eigenlijk niemand een fluit aan doet om het de criminelen iets moeilijker te maken, dat is criminele nalatigheid van banken en CC companies. Waarom moet ik vaststellen dat op mijn nieuwe kaart (gemakshalve -en ik betaal er toch voor- op korte termijn terug een Argenta goldcard aangevraagd) alle opties voor heel de wereld terug openstaan; alles stond dicht ervoor. Waarom nog altijd (terug) reliëfkaart. Waarom de CVC nog altijd gewoon op achterkant staat en niet als aparte code wordt opgestuurd. Waarom er binnen Europa nog altijd online transacties kunnen uitgevoerd worden zonder 2FA; je niet bij de bank kunt instellen dat dit enkel online met 2FA kan gebruikt worden. Waarom ik in de bankapp bij limieten aanpassen' direct de melding krijg, "je kan niet verhogen, staat reeds op maximum", terwijl ik wil limiet VERLAGEN.
==> criminele nalatigheid van banken en CC companies.
En dat misdaad loont, zal mij altijd blijven storen. Dus nu (voorlopig?) met mijn nieuwe Mastercard, wil ik die CVC er af. Heb al veel gegoogeld, nergens nuttige en vooral geen betrouwbare info. En dan zie je dat er veel mensen zich storen aan die CVC op de kaart (na ook zelf CC fraude voorgehad te hebben en niet iedereen heeft zijn geld terug). Op een forum van een Belgische bank, zie je dan antwoorden als "CVC mag je niet verwijderen want je beschadigt dan je kaart", of "kaart wordt ongeldig als je CVC verwijderd, niet verrast zijn als je kaart niet aanvaard wordt in buitenland " en als er dan op gereageerd wordt CVC is toch enkel voor online gebruik, dan volgt "toch moet het er op staan" (idem trouwens voor vragen omtrent die nutteloze handtekening). Dus banken helpen de bezorgde CC gebruikers ook totaal voor geen meter.
En tot slot, de grootste nalatige in mijn verhaal.... als overtuigde Facebook hater... (enkel noodgedwongen beperkte gebruiker om een paar groepen die ik wil/moet volgen, te kunnen gebruiken), maar voor de rest FB
ist zum kotzen
Die FB bende laat het dan toe om met (vermoedelijk) gefotografeerde creditcard & (nogmaals vermoedelijk) ID kaart gegevens, een FB account te maken en allerlei frauduleuze CC transacties met mijn kaart toe te laten. Het waren betalingen voor facebook advertenties die met mijn kaart gedaan werden.
Na dat al het geld terug op mijn rekening stond en CC definitief geschrapt was, heb ik dan nog een -ongeloofelijk naïeve- poging ondernomen om het FB fraudecentrum te contacteren in de hoop iets te weten te komen. Na te ontdekken dat je in je Facebook een 'betalingscentrum' heb, waar je allerlei financiële data in kwijt kunt (ik val liever dood dan daar iets in te zetten) en bestellingen kunt plaatsen (never, ever), en je bij fraude altijd richting je eigen betalingscentrum wordt gestuurd, uiteindelijk een formulier gevonden om een fraudeklacht in te dienen waarbij je de keuze had "fraude met eigen betalingscentrum" en "fraude NIET met eigen bestalingscentrum". Hoera! In het lang en breed alle details v/d transactie opgegeven, uitgelegd dat het zeker niet vanuit mijn betalingscentrum kwam, wegens totaal en volledig leeg, gevraagd om meer details van die transacties zodat ik oorsprong van fraude zou kunnen traceren. IP-adres, of land van waaruit transactie werd gedaan, over welke advertenties het ging, welke FB gebruiker die gedaan had, etc. Bijna een A4 vol met handen en voeten alle details uitgelegd en gevraagd. Komt dan als reactie: "we zien geen fraude of verdachte transacties in Uw betalingscentrum"

"maar als je bestellingen hebt geplaatst dan heb je je akkoord verklaard met de verkoopsvoorwaarden, dus helaas we kunnen je niet terugbetalen" (nooit het woord terugbetalen vermeld)

En we sturen je in bijlage nogmaals de verkoopsvoorwaarden door....
En dan heb ik het opgegeven.... en ook ik wou verder niet de aandacht trekken op deze bestellingen, wat als FB zou zeggen, "zeg manneke, je bestelt van alles en we hebben ons geld nog niet gekregen", begint dan maar eens tegen FB. Als die de CC company kunnen overtuigen dat ik het toch wel was die de bestellingen heeft geplaatst, want (vermoedelijk) al mijn CC gegevens + CVC staan ingevuld en alle ID gegevens ook, tem. rijksregister-nr (ik zeg maar wat), wegens mijn vermoeden van CC en ID-fraude.... Dan sta je daar machteloos als kleine garnaal tegen ontoegankelijk FB muur.
Ik heb 2 mogelijke fraudebronnen bovenaan de lijst staan (maar zal het wel nooit te weten komen): hotel in "verre" Europese buitenland, maar dat was 5 maand voor de fraude en een (groot) hotel regio Brussel, dat was de dag voor de start van de fraude!! In beide ID kaart en CC even afgegeven, die hoogsten een minuutje achter de toog zijn verdwenen en terug gegeven. In Belgisch hotel is er niks geboekt op de CC, was vooraf gereserveerd met andere CC, ter plaatse enkel CC "als borg" (niks pin-code ingegeven logischerwijs) en bij uitcheck, met debetkaart consumpties betaald.
slapeloze nachten niet, gefrustreerd..... nu terug