discussievraag : accuraatheid van polls op internet?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
henke54
Pro Member
Pro Member

ik heb hier een vraag voor de slimmerikken :

stel...: ik wil een site openen op internet met een poll(opiniepeiling) ... en ik wil 100 % zeker zijn dat : diegene die op zo een poll geantwoord heeft dit maar 1 keer kan doen ...dus geen 'foefelarij' van dat diezelfde meerdere malen kan antwoorden op hetzelfde :P ... is dit mogelijk? :???:
Sandman
Pro Member
Pro Member

Neen.

je kan werken met cookies, ip's en combinaties ervan en wss nog wel meer trucks.

Maar als ik enkel en alleen de pc van mn buur ga gebruiken om nog eens te stemmen op die poll... en dan die van mn neef, en mn ouders en die bij mn vriendin etc...

You get the point.
wem
Premium Member
Premium Member

Sinds een jaar ofzo valt het al wel te doen voor een deel belgen, en tegen 2009 voor alle belgen.

En als je je nu afvraagt hoe: e-ID, ofwel de electronische identiteitskaart.
Daarmee kan je elke persoon uniek iets laten doen, bv. 1 keer stemmen.

Natuurlijk vraagt dit serieus wat moeite van de gebruiker (moet een lezer hebben, software installeren, kaart elke keer boven halen, ...) en zit je nog altijd met het probleem dat iemand de identiteitskaart van de mama/papa/oma/... even kan vragen om nog eens te kunnen stemmen.

Moet jij weten of dit het allemaal waard is. Het is eigenlijk altijd een afwegen tussen de moeite die ervoor gedaan moet worden en de accuraatheid.

Met te filteren op IP moet je trouwens ook oppassen, een broer en een zus die op 1 pc thuis werken kunnen dan ook maar 1 keer stemmen, en alle mensen die op Kotnet zitten, gebruiken exact dezelfde proxy-server, en er kan dus maar 1 iemand vanuit leuven stemmen.

In ieder geval: als je nog een andere manier vindt mag je het natuurlijk altijd zeggen!!! ;-)
henke54
Pro Member
Pro Member

wem schreef:Sinds een jaar ofzo valt het al wel te doen voor een deel belgen, en tegen 2009 voor alle belgen.

En als je je nu afvraagt hoe: e-ID, ofwel de electronische identiteitskaart.
Daarmee kan je elke persoon uniek iets laten doen, bv. 1 keer stemmen.

Natuurlijk vraagt dit serieus wat moeite van de gebruiker (moet een lezer hebben, software installeren, kaart elke keer boven halen, ...) en zit je nog altijd met het probleem dat iemand de identiteitskaart van de mama/papa/oma/... even kan vragen om nog eens te kunnen stemmen.

Moet jij weten of dit het allemaal waard is. Het is eigenlijk altijd een afwegen tussen de moeite die ervoor gedaan moet worden en de accuraatheid.

Met te filteren op IP moet je trouwens ook oppassen, een broer en een zus die op 1 pc thuis werken kunnen dan ook maar 1 keer stemmen, en alle mensen die op Kotnet zitten, gebruiken exact dezelfde proxy-server, en er kan dus maar 1 iemand vanuit leuven stemmen.

In ieder geval: als je nog een andere manier vindt mag je het natuurlijk altijd zeggen!!! ;-)
bedankt wem en sandman...aan e-ID had ik nog niet gedacht... :wink: ... er is wel een mankement als je dan een internationale poll wil opzetten :?
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

In the end ... geen 100% sluitendheid mogelijk.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

laat ze 500 euro betalen met de credit card per stem.. er zal niet vlug een dubbele stem uitgebracht worden :)
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

BungaMan schreef:laat ze 500 euro betalen met de credit card per stem.. er zal niet vlug een dubbele stem uitgebracht worden :)
Ik dacht aan iets gelijkaardig, creditcard opgeven als validatie (zonder dat je er geld van af gaat halen)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

prodata schreef:
BungaMan schreef:laat ze 500 euro betalen met de credit card per stem.. er zal niet vlug een dubbele stem uitgebracht worden :)
Ik dacht aan iets gelijkaardig, creditcard opgeven als validatie (zonder dat je er geld van af gaat halen)
Dat kan men beter niet doen. In de beveiliging van Norton (Symantec) kan je b.v.b instellen om alles te blokkeren naar het Web, zoals je credietkaart Nr.,- telefoonnummers of dergelijke gevoelige gegevens.
Bijlagen
shot_persoonlijke.jpg
(45.85 KiB) 1213 keer gedownload
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

De speedtest heeft ook een aantal veiligheidsnetten om te voorkomen dat iemand de speedtestdatabase beïnvloed. Welke het juist zijn ga ik niet helemaal uit de doeken doen, maar enkel op IP checken en coockies zijn niet altijd voldoende.
Dingen waaraan ik nu denk zijn combinatiecontrole van de browsereigenschappen, schermresolutie en andere zaken die binnen een bepaald tijdsbeloop de gebruiker met redelijke zekerheid kunnen pinpointen. Misschien niet elegant, maar het is een veiligheidsnet (wel eentje dat niet 100% nauwkeurig is).
NuKeM
wem
Premium Member
Premium Member

Veel hangt ook af van de reden waarom je het wil beveiligen.

Wil je gebruikers van je website weerhouden dat ze per toevalig (of uit onwetendheid) 2 keer stemmen, kan coockie-gebaseerd helpen

Wil je de mensen die wel iets van pc's kennen weerhouden, maar is het geen ramp moest iemand het echt kunnen verprutsen, kan een combinatie van coockie, resolutie, browser, ... oplossing bieden

Wil je echt een quasi 100% zekerheid, dan ga je naar iets unieks per mens moeten zoeken, zoals e-ID, kredietkaart (al kan 1 iemand verschillende kredietkaarten hebben, en kunnen ze tegenwoordig al bijna en masse aangevraagd worde), duim-afdruk ofzo, of programma op iemand z'n pc installeren en hardware-kenmerken gaan opslagen ofzo

Maar 100% veilig zal het systeem nooit zijn denk ik, en al is je stem-procedure 100% veilig, er zijn nog altijd andere exploits mogelijk, van je webserver, database-server, je ssh-toegang, een slecht php-script, een verkeerde veiligheidsinstelling op een shared-hosting, ...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”