Mobiel Proximus data roaming buitenland (buiten Europa)

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb dezelfde vraag gesteld in Proximus forum maar krijg geen sluitend antwoord, ik probeer hier:

In de desbetreffende Proximus informatie lees ik:

----

Q: Wat gebeurt er met de activering van de Daily Roaming Pass als de limiet voor mobiel dataverbruik in het buitenland bereikt is?

A: Wij blijven onze klanten beschermen tegen onaangename verrassingen wanneer zij in het buitenland reizen en blijven daarom het gebruik van mobiele data blokkeren wanneer het bedrag 60eu of 121eu heeft bereikt. Om je nog beter te beschermen, is de Daily Roaming Pass inbegrepen in deze limiet van mobiel dataverbruik. Daarom is het mogelijk dat de Daily Roaming Pass niet geactiveerd zal worden wanneer deze limiet is bereikt. Weet dat je ze kan verwijderen in MyProximus.

----

Ik begrijp niet goed hoe ik kan weten hoeveel data (in GigaByte) met deze " limiet voor mobiel dataverbruik in het buitenland " van 60eu overeenkomt.

Mijn abonnement geeft me 60GB (binnenland en Europa). Maar hoeveel data kan ik voor 60eu roamen in (dit geval) Bali (Indonesie)?

Heeft iemand met Proximus abonnement relevante ervaring terzake?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Als je Daily Roaming Pass activeert gelden de abonnementslimieten van je thuisabonnement.

De "limiet voor mobiel dataverbruik in het buitenland" die daar staat, daarmee bedoelen ze (standaard) de limiet van 60 EUR of 121 EUR, alhoewel het afhankelijk van je instellingen ook geen limiet kan zijn. Om te weten met hoeveel data die 60 EUR of 121 EUR dan overeenkomt, moet je, in de veronderstelling dat je de Daily Roaming Pass gebruikt, kijken naar hoeveel data je hebt in je abonnement, in casu 60 GB (minus eventueel de data die je in je abonnementsmaand reeds in België of in een ander land verbruikt hebt). Als je de 60 GB in je bundel volledig verbruikt hebt, dan betaal je in je bestemming 14,52 EUR per MB, dit tot de limiet van 60 EUR/121 EUR bereikt is, op voorwaarde dat deze limiet ingeschakeld is. Let wel, de kostprijs van de activatie van Daily Roaming Passes tijdens je abonnementsmaand telt ook mee voor die 60 EUR/121 EUR.

Bijvoorbeeld op dag 1 wordt de Daily Roaming Pass geactiveerd (5,95 EUR), op dag 2 ook (5,95 EUR), op dag 2 heb je je maandelijkse 60 GB opgebruikt en blijf je surfen, dan kan je op dag 2 nog voor 48,10 EUR surfen tot de standaard "limiet voor mobiel dataverbruik in het buitenland" van 60 EUR bereikt is. Aan 14,52 EUR per MB kan je dus nog voor 3,3 MB surfen en dan wordt je data afgesloten tot je limiet gereset wordt.

Als je de Daily Roaming Pass niet activeert kan je vanaf aankomst in je bestemming slechts voor 4,1 MB surfen tot de standaard "limiet voor mobiel dataverbruik in het buitenland" van 60 EUR bereikt is. Je kan dan ook geen Daily Roaming Pass meer activeren, tenzij je de limiet opheft.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 maa 2023, 03:11, in totaal 3 gewijzigd.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
Bedankt: 17 keer

CCatalyst schreef: 12 maa 2023, 02:54 Bijvoorbeeld op dag 1 wordt de Daily Roaming Pass geactiveerd (5,95 EUR), op dag 2 ook (5,95 EUR), op dag 2 heb je je maandelijkse 60 GB opgebruikt en blijf je surfen, dan kan je op dag 2 nog voor 48,10 EUR surfen tot de standaard "limiet voor mobiel dataverbruik in het buitenland" van 60 EUR bereikt is. Aan 14,52 EUR per MB kan je dus nog voor 3,3 MB surfen en dan wordt je data afgesloten tot je limiet gereset wordt.
Dat klinkt bijzonder goed! Want 60 GB vliegt er niet zo meteen door. Dank voor uitleg: de schamele 3,3MB limiet op die dag ligt bovenop de comfortabele abonnement 60GB, FWIW de Daily Roaming Pass is automatisch actief. @CCatalyst : heb jij een Proximus abonnement en recente concrete ervaring met dat Daily Roaming Pass systeem buiten Europa? Ik vraag het omdat, als ik dan goed begrijp, buiten Europa data roaming hetzelfde is als binnen Europa data roaming voor Proximus, a ratio 5,95eu/dag weliswaar. Correct ongeveer in praktijk?
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Ik heb die Daily Roaming pass vorig jaar gebruikt in de VS. Eender welke handeling je uitvoert die normaliter geld zou kosten in het buitenland, activeert automatisch die roaming pass. Dat betekent bellen, sms'en of data verbruiiken. Je krijgt dat per direct een sms van Proximus om te laten weten dat vanaf dat moment de pass 24u. lang actief is. Dat werkt heel goed en is qua bescherming tegen torenhoge kosten echt goed.

Nu zit ik niet meer bij Proximus en die Daily Roaming pass is het enige dat ik echt mis voor reizen buiten de EU. In sommige gevallen zal een week Daily Roaming pass goedkoper zijn dan een lokale simkaart afhankelijk van hoeveel data je krijgt met de lokale sim. Als je 60GB binnen je abonnement hebt, dan kun je die volledig gebruiken met die pass.

Het voordeel neemt wel heel snel af wanneer je een pass voor zone 2 nodig hebt (12 euro per dag).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”