AB Hormann garagepoort

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik wou hier een 2de afstandsbediening kopen voor onze Hörmann poort. Dat blijkt een veel ingewikkelder bedoening dan ik verwacht had. Had ondertussen al op Aliexpress een leerbare remote gekocht waarvan ik dacht dat die compatible ging zijn, maar blijkt toch niet het geval.
Ik was gewoon afgegaan op typenummer, maar dat blijkt net het minst relevante gegeven te zijn. Ook moet je frequentie kloppen (dat had ik gecheckt), maar moet zelfs de kleur van de knoppen kloppen. Het is wellicht daardoor dat mijn Ali aankoop niet werkt. Dat was het juiste typenummer maar een met oranje knoppen terwijl de originele een groene knop heeft. Allebei zijn ze welliswaar 'fixed code', maar ik vermoed dat die met groene knoppen zijn code (programmeerbaar met DIP-switches) op een andere manier encodeert dan die met oranje knoppen.

Probleem is nu dat ik nergens de goeie AB vind. Ik vind er welliswaar andere met groene knoppen, maar dan op andere frequenties. Die op 433MHz blijken allemaal oranje knoppen, of blauw/grijs (wat 'rolling code' is).

Heb ik nog andere mogelijkheden dan ook de ontvanger unit te gaan vervangen ? Heb de motor eens bekeken. Is een Supramatic S, en daarboven op is blijkbaar een bakje gemonteerd dat de ontvanger is. Na het wegdoen van een laag stof/vuil, kwam daar inderdaad 433MHz te voorschijn. Wellicht ook niet toevallig dat de belettering in het groen is.

EDIT: dan toch online juiste model gevonden bij een kleine zelfstandige die een webshop heeft... Zoals ik ook elders gezien heb vraagt die wel bijna €90... Ter vergelijking, de remote van Ali kostte €3 :eek: .
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Wij hebben de Twine Garage met de Hörmann poort, dan kan je jouw GSM gebruiken als afstandsbediening .
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Ik heb er laatst redelijk schappelijk (via bol.com) van https://www.garagehandzender.nl/ gekocht (was iets van €90 voor 4 stuks)...
Ooit eerder op Amazon nog goedkopere gekocht, maar die kwamen toen uit UK, dat durf ik nu niet meer met importtaxen.

Je moet inderdaad altijd goed kijken dat je de juiste frequentie en kleur van knoppen van de oorspronkelijke afstandsbediening matcht, anders zal het niet werken.

Toegevoegd na 4 minuten :
User_Rudy schreef: 10 maa 2023, 14:31 Wij hebben de Twine Garage met de Hörmann poort, dan kan je jouw GSM gebruiken als afstandsbediening .
Is dat deze? https://www.twine-labs.com/garage/
Bij links op hun website (naar bol.com & naar Amazon) geven momenteel aan: "niet verkrijgbaar"???

Werkt dat met alle types van Hörmann en is dat makkelijk aan te sluiten?

Lijkt me wel handig inderdaad!
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Was heel gemakkelijk te installeren, was ook een Supramatic. Werkt heel goed.
Er staat een lijst van ondersteunde garage poorten op hun site.
Maar ik zie nu inderdaad : "niet meer verkrijgbaar".
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

User_Rudy schreef: 10 maa 2023, 15:07 Was heel gemakkelijk te installeren, was ook een Supramatic. Werkt heel goed.
Er staat een lijst van ondersteunde garage poorten op hun site.
Maar ik zie nu inderdaad : "niet meer verkrijgbaar".
Op Amazon is er nog iets gelijkaardigs van een ander merk... Meross
Volgens https://www.meross.com/support/Compatibility_Check werkt die ook met mijn oude Supramatic E
Ineens besteld, ga dat eens proberen, bedankt voor de tip!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Hormann is ten minste beveiligd.
Alles wat je met zo'n universele remote kan clonen is onveilig.
En ik ga de merken niet noemen die verkopen als "beveiligd" maar waarbij dit helemaal niet het geval is.

Wil je echt een paar euro's op je veiligheid besparen, zou je in je huis ook een veiligheidsslot vervangen door het goedkoopste slot dat je kan vinden.
(Ja het is natuurlijk een beetje rip-off van het merk zelf)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

honda4life schreef: 11 maa 2023, 09:15 Alles wat je met zo'n universele remote kan clonen is onveilig.
Het is geen universele remote, maar een specifieke cloon voor zo een Hormann met oranje knoppen. Maar die kan je dus inderdaad wel 'leren' wat per definitie betekent dat iemand anders die ook kan clonen.
Ik ben trouwens vrij zeker dat die groene die ik nu heb, wat ook gewoon standaard Hormann is, ook gewoon gemakkelijk te clonen is. Dat is juist het nadeel van die 'fixed code' remotes, en de reden -vermoed ik- dat er ook 'rolling code' remotes zijn. Ik vermoed dat dat een heel simpel principe is met ergens een modulo-berekening van een configureerbare code. Cryptografisch wellicht nauwelijks beter dan fixed code, maar in elk geval al niet simpelweg te copiëren.

Hoedanook dus nu online een officiële gekocht, wat me dus wel 15x zoveel kost als die Chinese kloon :p. Maar of het dus veiliger is, durf ik ten zeerste te betwijfelen.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”