modem op versterker/repeater of niet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
driesp
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Hallo

Een telenet technieker vertelde me 2 weken terug dat we onze modem achter de versterker moeten hangen op de poort CM1 of CM2.
CM staat voor cable modem.

Ik heb de modem zonder versterker op de telenet kabel geplaatst als test.
Het internet werkt goed en stabiel.

Weet iemand of de versterker nu echte nodig is of niet?
En waarom is dat nodig?

De versterker is al wat verouderd uit, als een versterker nodig is, koop ik liever een nieuw model voor ik hem er tussen plaats.

Dankuwel alvast,
mvg,
Dries
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat jij een "versterker" noemt, is véél meer dan een gewone versterker. Dat is een netwerkverdeler (NIU/Netwerk Interface Unit).
De NIU zorgt ervoor dat het Telenet-netwerk beschermd is tegen storingen en dat de aangesloten toestellen in je woning een voldoende sterk signaal binnenkrijgen.
De CM-poort laat bijvoorbeeld uitsluitend upstream toe tussen 15-85 MHz en downstream vanaf 87,5 tot 1000 MHz.
Een moderne kabelmodem kan je technisch gezien zonder NIU aansluiten, maar er is een risico dat jouw modem (door een defect) de upstream van honderden andere Telenet-internetklanten in de buurt stoort!

Bij een moderne kabelmodem valt dat risico op storingen wel mee, maar probeer nooit een tv-toestel of decoder rechtstreeks op de binnenkomende coaxkabel of de CM-poort aan te sluiten. Dan verstoor je bijna zeker het coaxnetwerk in je buurt.

Dus ja, die NIU is noodzakelijk en onderdeel van het Telenet-netwerk, je mag die niet verwijderen!
Met dit experiment heb je de abonnementsvoorwaarden van Telenet geschonden.

Als Telenet ondertussen ontdekt dat er storingen vanaf jouw "experimentele" aansluiting op het coaxnetwerk binnensijpelen, is de kans groot dat Telenet je aftakkabel in het aansluitpunt op straat zal afkoppelen. Daarna zal de eventuele schade die jij veroorzaakt hebt, ook op jou verhaald worden.
driesp
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Dankuwel raf voor de uitgebreide uitleg, het is me nu wel het een en ander duidelijker.

Toen ik de telenet technieker vroeg waarvoor dat toestel diende (de NIU dus).
Vertelde hij me dat de modem geen mooi signaal zal ontvangen en geen stabiele verbinding zal kunnen maken met het netwerk zonder.
Ik moest de modem aansluiten op de poort CM1 of CM2, anders zou het internet niet stabiel functioneren.

Ik vind het ook jammer dat ik dat van jou moet horen (op een alternatief forum), maar niet van de telenet technieker dat men op deze manier de algemene voorwaarden schendt!

Groeten
Dries
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

raf1 schreef: 08 maa 2023, 13:57maar er is een risico dat jouw modem (door een defect) de upstream van honderden andere Telenet-internetklanten in de buurt stoort!
Dat kan met de NIU er bij nog steeds he, want die laat vanaf je modem de upstream gewoon door, ook naar andere klanten in je buurt...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

splinterbyte schreef: 08 maa 2023, 14:50
raf1 schreef: 08 maa 2023, 13:57maar er is een risico dat jouw modem (door een defect) de upstream van honderden andere Telenet-internetklanten in de buurt stoort!
Dat kan met de NIU er bij nog steeds he, want die laat vanaf je modem de upstream gewoon door, ook naar andere klanten in je buurt...
Maar dan heb jij, als gebruiker, wel alles gedaan wat moest, dus ben jij in regel.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

splinterbyte schreef: 08 maa 2023, 14:50Dat kan met de NIU er bij nog steeds he, want die laat vanaf je modem de upstream gewoon door, ook naar andere klanten in je buurt...
Klopt, maar risico op storingen op de CM-aansluiting van de NIU is toch kleiner. Op die aansluiting voldoen de afscherming, impedantie en RF-signaalwaardes aan de vooropgestelde normen. Die aansluiting is uitgemeten door de installateur en moet conform zijn.
bogon
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 1 keer

Doet dat ding iets nuttig voor een digitaal signaal? Zoals ik het steeds begrepen heb is het filteren de voornaamste functie. Ik zie niet in hoe het een digitaal signaal nuttig kan "versterken", vooral aangezien de modem er doorgaans een metertje van af staat.

Een Telenet technieker hield ooit tegen mij vol dat de modem niet zou werken zonder de NIU, terwijl die er toen al een decennium tussenuit was. De PoP was toen op 20m van die modem. Dat was de meest stabiele connectie die ik ooit gekend heb.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De NIU versterkt de upstream niet, alleen de downstream.
De NIU zorgt er wel voor dat de upstream afgeschermd is tegen storingen van buitenaf en "op een propere manier" op het coaxnetwerk terechtkomt.

Ja, dat is nuttig als je als je wil dat de upstream van gemiddeld 266 modems op een coaxsegment zonder packet loss tot aan de node geraakt.

Niet iedereen zit op 20 m van de node. Het "werkt" is ook zo'n subjectief begrip. Ja, voor jou werkt het, maar een klant die 1000 meter verder woont kan massaal veel packet loss op de upstream hebben omdat er via jouw niet-conforme aansluiting storingen het coaxnetwerk binnendringen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor zover ik mij herinner, filtert de NIU niks op de modem connection, wel op de andere coax aansluitingen voor TV/radio.
Als je dus alleen maar een modem aansluit, zou dat geen probleem mogen zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zie het probleem met die 'NIU' niet. Dit is nu toch geen mega-groot toestel.

Zoals Raf het zegt, kunnen niet-conforme installaties wel zorgen dat bij de persoon in kwestie alles wel werkt maar met gevolgen voor de buurt ...
Zo heb ik zelf anderhalf jaar gesukkeld door problemen met 3 andere installatieS in de ruime buurt.

De SWAT-technicus die alles aan het licht gebracht heeft, was tegen mij formeel: "het ging hier om defecten aan dropkabels en een modem waar 2 gebruikers zelf ook last hadden maar ze het niet de moeite waard vonden om TN te contacteren. De defecten waren ook niet hun fout. Maar indien we niet conforme installaties ontdekken, verhalen we alle kosten voor alle eraan gerelateerde interventies op klanten die er verantwoordelijk voor zijn". Zo gaf hij het voorbeeld van iemand die repeater had aangekocht bij AliExpress van een totaal ongekend merk. Hij had zelfs perfecte wifi-ontvangst in een 2° woning die hij bezat, enkele honderden meters verder op maar meerdere woningen in de omgeving hadden te kampen met volledige uitvallen van TV en wifi. Het zou die man enkele duizenden euro's gekost hebben, na een procedure voor de rechtbank.

Dus zoals Raf aangeeft, is het om meerdere redenen - ook sociale - niet slecht om een aantal spelregels gewoon te volgen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

ITnetadmin schreef: 09 maa 2023, 00:51 Voor zover ik mij herinner, filtert de NIU niks op de modem connection, wel op de andere coax aansluitingen voor TV/radio.
Als je dus alleen maar een modem aansluit, zou dat geen probleem mogen zijn.
Het is niet zo dat het binnenkomend signaal (van de drop kabel) rechstreeks op de CM uitgang aankomt...
Hieronder een (sterk vereenvoudigd) schema van de signaalweg in de NIU.
De kleurtjes heb ik erbij getekend om het wat visueler te maken:
Telenet NIU RF-functionaliteit.png
  • het binnenkomend signaal gaat door een filter die de lage frequentieband (15-65 MHz) afsplitst van de hoge frequentieband (87.5 - 1000MHz)
    de lage frequentieband is de upload (RF return), de hoge frequentieband is de download (internet) en DVB-C
  • de hogere frequentie gaat door een aantal versterkers, splitters, verzwakkers naar de TV uitgangen
  • de versterkte downloadfrequentie (+4dB) wordt dan terug samengevoegd met de afgesplitste uploadfrequentie voor het naar de CM uitgang gaat.
Dit is natuurlijk een vereenvoudigd schema, er zal nog wel wat meer electronica inzitten.
Maar je ziet duidelijk dat:
  • de uitgangen van de NIU (zowel CM + TV uitgangen) geen storingen kunnen veroorzaken in de download frequentieband (87.5 - 1000 MHz).
  • alleen de CM uitgang een retour signaal kan terugsturen in de frequentieband 15-65 MHz.
Als je een toestel rechstreeks aan de dropkabel hangt, heb je die filtering niet, en kan je inderdaad storingen veroorzaken in het Telenet netwerk.
driesp schreef: 08 maa 2023, 13:32 De versterker is al wat verouderd uit, als een versterker nodig is, koop ik liever een nieuw model voor ik hem er tussen plaats.
Gezien de NIU tot de Telenet installatie behoort (= het "demarcatiepunt" tussen Telenet en de klant) zal Telenet de NIU kosteloos vervangen indien defect.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”