Historie in het kort:
Do 2 maart om 9 uur komt de installateur voor de zonnepanelen langs.......top
Rond half 10 zegt hij neem effe je voorzorgen want ik ge de stroom afschakelen
om de aanpassing van de PV installatie te doen...ok
s'Middags rond 12 uur schakelt hij de stroom weer in en alles is ok
De zonnepalen leveren opbrengst en alles is in orde alleen
op het moment dat ik naar de homewizard p1 meter app ga checken
merk ik een gemiddeld verbruik van 270 watt op tussen
9u30 en 12u15 (dat is de verlopen tijd dat hoofdschakelaar en digitale
meter dus afstonden)
Ik dacht als de hoofdschakelaar afstond er ook GEEN stroomverbruik kan zijn??
Wie heeft voor dit voorval een verklaring of denk ik te simplistisch hierover ??
Zie printscreen..........
Met Dank
Tony
Fluvius verbruik digitale meter ondanks dat de hoofdschakelaar/onderbreker af staat !!!
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
zeker dat hij de hoofdschakelaar uitgeschakeld had, en niet puur de binneninstallatie uit/afgekoppeld ?
je homewizard is op de p1 poort aangesloten, dus zolang die nog werkt krijgt je slimme meter nog stroom, en komt er nog stroom tot aan de kast.
in principe als die hoofdzekering uitstaat zou er quasi geen verbruik mogen zijn tenzij je met een lek of aftakking ofzo zit.
dat gezegd zijnde, het is perfect mogelijk dat sommige slimme meters "dom" meten en ronduit foutief zijn met afwijkingen tot 10% (in beide richtingen),
al zou dat in theorie en volgens de (r)overheid en hun vriendjes bij de nutsmaatschappijen "niet meer voorvallen"
.... maar dat zou komen omdat je verbruik niet "proper" (50hz?) is, en dat zou dus ook enkel mogen voorvallen als je binneninstallatie wél nog aangesloten is.
lijkt me dus dat er wel nog iets aan was.
mss de installateur zijn materiaal rechtstreeks op een stopcontactje op het bord zelf bv
je homewizard is op de p1 poort aangesloten, dus zolang die nog werkt krijgt je slimme meter nog stroom, en komt er nog stroom tot aan de kast.
in principe als die hoofdzekering uitstaat zou er quasi geen verbruik mogen zijn tenzij je met een lek of aftakking ofzo zit.
dat gezegd zijnde, het is perfect mogelijk dat sommige slimme meters "dom" meten en ronduit foutief zijn met afwijkingen tot 10% (in beide richtingen),
al zou dat in theorie en volgens de (r)overheid en hun vriendjes bij de nutsmaatschappijen "niet meer voorvallen"
.... maar dat zou komen omdat je verbruik niet "proper" (50hz?) is, en dat zou dus ook enkel mogen voorvallen als je binneninstallatie wél nog aangesloten is.
lijkt me dus dat er wel nog iets aan was.
mss de installateur zijn materiaal rechtstreeks op een stopcontactje op het bord zelf bv
Dank Splitter maar.......
Ik heb vanmiddag maandag 6 maart dezelfde test gedaan..........stroom aan de hoodschakelaar/onderbreker afgezet
tussen 13 uur en 14 uur en toch weer verbruik gehad....van 670 watt dalend naar 90 watt over 1 uur gemeten...dus ????
Toegevoegd na 9 minuten 55 seconden:
Ik vond volgende info en heb een 3-fasige digitale meter van fluvius
Ik heb dus de onderbreker afgezet
Ik heb vanmiddag maandag 6 maart dezelfde test gedaan..........stroom aan de hoodschakelaar/onderbreker afgezet
tussen 13 uur en 14 uur en toch weer verbruik gehad....van 670 watt dalend naar 90 watt over 1 uur gemeten...dus ????
Toegevoegd na 9 minuten 55 seconden:
Ik vond volgende info en heb een 3-fasige digitale meter van fluvius
Ik heb dus de onderbreker afgezet
Laatst gewijzigd door fiatuno49 06 maa 2023, 15:47, in totaal 1 gewijzigd.
- jan5787
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 33 keer
Weet niet exact hoe de homewizard p1 meter app werkt, maar mijn gok is dat Homewizard bij stroom uitval, wanneer er geen data meer word verstuurd, gewoon een rechte tekent als opvulling tussen de 2 metingen juist voor en na stroomonderbreking en dit geen effectief verbruik is
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
huh?Splitter schreef: 06 maa 2023, 15:26 mss de installateur zijn materiaal rechtstreeks op een stopcontactje op het bord zelf bv

Ook dat stopcontact op het bord haalt zijn stroom NA de meter hoor, 't zou leuk zijn mocht dat niet het geval zijn.

- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
ik bedoelde dus: de zekeringen van de binninstallatie uit (dus alles "binnen" uit), maar niet de hoofdschakelaar (en dus ook niet het eventuele stopcontact dat in de kast zit)
anders zou je idd rare situaties hebben
anders zou je idd rare situaties hebben

- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Kan je op de website van Fluvius niet de kwartierwaarden nakijken ofzo?
Of op het meter zelf de stand aflezen, lang genoeg uitschakelen met de hoofdschakelaar, aanschakelen en nakijken of de meterstand veranderd is?
Kwestie van de meter eventueel uit te sluiten en het in de P1 meter te zoeken.
Of op het meter zelf de stand aflezen, lang genoeg uitschakelen met de hoofdschakelaar, aanschakelen en nakijken of de meterstand veranderd is?
Kwestie van de meter eventueel uit te sluiten en het in de P1 meter te zoeken.
Dank voor de tip NuKeM.....das de volgende stap die ik ga ondernemen.....kom hier later
zeker op terug met feedback
Bedankt
Toegevoegd na 12 minuten 26 seconden:
Dank voor de meedenkers.....ondertussen opgelost dank zij de tip van NuKeM
.................." Kan je op de website van Fluvius niet de kwartierwaarden nakijken ofzo"
Ja dat kan.........ik had dus effectief GEEN verbruik tussen 9u en 12 uur
De P1 meter geeft wel verbruik aan en is dus foutief
zeker op terug met feedback
Bedankt
Toegevoegd na 12 minuten 26 seconden:
Dank voor de meedenkers.....ondertussen opgelost dank zij de tip van NuKeM
.................." Kan je op de website van Fluvius niet de kwartierwaarden nakijken ofzo"
Ja dat kan.........ik had dus effectief GEEN verbruik tussen 9u en 12 uur
De P1 meter geeft wel verbruik aan en is dus foutief
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
De P1 meter is niet fout en meet zelf ook niets.
Je bent er blijkbaar niet goed van op de hoogte wat de P1 meter precies doet:
de P1 meter registreert gewoon de data vanuit je meter, stuurt dit naar de servers van HW die daarop die data op de app laten zien. Niet meer, niet minder.
Is er een stroomonderbreking kan de P1 meter dus ook geen data uit de DM halen. Maar bij terug stroom neemt hij terug de laatste meterstanden van de DM over, maakt virtueel een vergelijking met de laatste stand en middelt dat verschil in de grafiek uit over de verlopen periode. Daardoor is de grafiek in de periode van de uitval niet correct. Het totaal weergegeven verbruik en injectie is dat echter wel. Na hervatten stroomtoevoer is de grafiek weer correct vanaf het ogenblik van de hervatting. Maar de totale waarden zijn altijd gelijk aan deze van de DM dus correct.
ps. best wel je topictitel aanpassen want die blijkt niet meer correct. Je weet immers nooit met zulke titel (die inmiddels weerlegd is) in welke complottheorie hij vroeg of laat anders weer opduikt.
Je bent er blijkbaar niet goed van op de hoogte wat de P1 meter precies doet:
de P1 meter registreert gewoon de data vanuit je meter, stuurt dit naar de servers van HW die daarop die data op de app laten zien. Niet meer, niet minder.
Is er een stroomonderbreking kan de P1 meter dus ook geen data uit de DM halen. Maar bij terug stroom neemt hij terug de laatste meterstanden van de DM over, maakt virtueel een vergelijking met de laatste stand en middelt dat verschil in de grafiek uit over de verlopen periode. Daardoor is de grafiek in de periode van de uitval niet correct. Het totaal weergegeven verbruik en injectie is dat echter wel. Na hervatten stroomtoevoer is de grafiek weer correct vanaf het ogenblik van de hervatting. Maar de totale waarden zijn altijd gelijk aan deze van de DM dus correct.
ps. best wel je topictitel aanpassen want die blijkt niet meer correct. Je weet immers nooit met zulke titel (die inmiddels weerlegd is) in welke complottheorie hij vroeg of laat anders weer opduikt.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Beste ivob........waarom de grafiek van de P1 meter dan niet aanpassen dat het verbruik 0 is als de stroom effectief afstaat
en nadien bij het heropstarten toch de juiste verbruiksgegevens weergeeft om vergissingen te vermijden ???
Zoals Fluvius dus met de kwartierweergave doet
MvG
Tony
en nadien bij het heropstarten toch de juiste verbruiksgegevens weergeeft om vergissingen te vermijden ???
Zoals Fluvius dus met de kwartierweergave doet
MvG
Tony
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Om niet in herhaling te vallen: al de antwoorden op je vragen, eventueel rechtstreeks van HW, al 320 blz. lang vind je hier:fiatuno49 schreef: 06 maa 2023, 17:37 Beste ivob........waarom de grafiek van de P1 meter dan niet aanpassen dat het verbruik 0 is als de stroom effectief afstaat
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 8#74670138
Sol Invictus!
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
Waarschijnlijk wordt die curve getekend door middel van een lijst meetpunten voor een 'spline' en voegt men gewoon telkens een meetpunt toe zonder te kijken of er een periode nulmeting was. Vandaar het "mooie grafiekje".