Ervaring met Apple Watch 8 of SE?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 55 keer

Dag iedereen,

Voor de verjaardag van mijn vrouw overweeg ik EEN Apple Watch 8 of SE te kopen.

Ik ben me bewust van de voor - en nadelen van de SE tov. de 8, maar wat ik hier wens te verifiëren, is de accuraatheid van de GPS en hartslagmeter bij sporten. Zijn die consistent betrouwbaar?

En verder : quid jullie ervaring met accuraatheid bij zwemmen?
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Wat ik over het algemeen gezien heb in review op YT: de SE is de beste koop. De hardware voor activiteiten die jij omschrijft zijn gewoon identiek tussen de SE en de 8. Grootste verschilpunten zijn de saturtie die je niet hebt op de SE, maar eerlijk gezegd wat ben je daar meestal mee? Ook de temperatuursensor zit momenteel niet in de SE, maar die zou nu enkel te gebruiken zijn als vrouw om te weten wanneer je zwanger wilt worden. Laatste grote verschil is de schermgrootte.

Vraag is dus of dit de meerprijs van 270 euro waard is. Volgens mij helemaal niet.

Betreffende de accuratheid van de Apple Watch: die zijn gewoon enorm goed. Geen enkel ander merk smartwatch komt nog maar in de buurt. Kijk daarvoor maar eens naar dit YT kanaal: https://www.youtube.com/@TheQuantifiedScientist
Ik volg die al lang en bekeek heel wat video's. Die van de Apple Watch steekt er gewoon met kop en schouders boven uit. Deze persoon doet dit heel nauwgezet zijn proeven.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Zelfde ervaring hier. Indertijd getwijfeld tussen SE of S6 en eigenlijk niets gemist. De GPS en hartslagmeter zijn zeker goed.

Mijn SE heb ik vanmorgen laten vallen en slecht neergekomen (zie kleine frustratie topic) , dus ik ga mij ook gewoon een nieuwe SE kopen. Ik kan gerust een S8 of Ultra betalen, maar er zijn geen enkele argumenten die dat zouden goedpraten.

De ultra mogelijk misschien wel wegens de schermgrootte of sieraad factor, maar dat zoek ik niet in een horloge
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Het zijn gewoon dezelfde sensoren natuurlijk. Voor Apple is het veel goedkoper om een groot volume van een zelfde sensor te kopen dan een goedkopere sensor te stoppen in de SE.

Uit eigen ervaring met mijn smartwatch gebruik je slechts een beperkt aantal sensoren echt:
- stappenteller
- hartslagmeter
- GPS

De rest is voor mij te hoog gadgetgehalte.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Heb een 7-reeks en partner de SE, zie weinig verschil tussen beiden. Bij volgende aankoop zal het waarschijnlijk een SE zijn. Ik gebruik de horloge buiten de gebruikelijke zaken enkel om te lopen en dat gaat perfect met de SE.

Het enige probleem met iWatch is de batterij. Je kan maar een goede dag door dus moet je telkens opladen. Soms ontlaadt de batterij ook veel feller dan normaal zonder aanwijzing. Ik zit na iets meer dan een jaar aan 85%. Ondertussen zijn de prijzen om de batterij te vervangen gestegen.

Ben voor het algemeen tevreden van de watch want het wijst u op hoeveel je beweegt en zet me aan om meer te bewegen, gezien de gezondheidswinst is de horloge dus een absoluut koopje.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Natuurlijk heb je voor 180 euro (nu in promo bij coolblue) ook een samsung galaxy watch 5 die ook een heel goede smartwatch is. De vraag is dus wat je over hebt voor het appeltje.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is zo maar Apple werkt het best samen met andere appels en minder met peren en ik heb vooral appels. Het is goed spul maar voor de goedkoop moet je het niet kopen. Ik ben echter meer van het "goedkoop is duurkoop"-principe en dus blijf ik bij Apple. Maar iedereen maakt die keuze uiteraard voor zichzelf.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Jaja, elk zijn goesting daarin natuurlijk, ik gaf het even mee als optie omdat de SE nu 300 euro staat en de galaxy watch net in promotie staat. Mijn samasung galaxy watch werkt in principe ook beter met een samsung telefoon maar met mijn oneplus werkt hij ook naar behoren.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Even tegenin gooien dat als je een sport horloge wenst, je beter af bent met bvb Garmin. Ik heb zelf de venu 2 plus, moet deze minder dan 1x per week opladen bij dagdagelijks gebruik van gps ed.

OK, je hebt geen keyboard , maar voorts doet dat ding alles wat ik ervan verwacht en meer, plus het is niet zo vierkant als een apple watch.

Sent from my SM-X800 using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Als je een iPhone hebt, is het (net zoals alles bij Apple) best dat je in hun assortiment kijkt... Mij lijkt het als een Apple user een no-brainer dat je een Apple Watch koopt. Alleen al voor de Apple Pay integratie zou ik niets anders meer moeten hebben. En als je dan kijkt dat ze de accuraatste meet smartwatches zijn...

Ik geef ook graag het vb van een koptelefoon. Ik heb na een gratis gekregen Beats 3 Solo zelf een Sony MX-1000 (4e gen) gekocht en die kan ik koppelen aan 2 toestellen (mijn iPhone en iPad). Echter als bv mijn kinderen dat op hun iPad willen gebruiken, is dat weer omslachtiger. De Beats koptelefoon kon ik bij iedereen in het gezin gewoon gebruiken en aanduiden, dat is met die Sony niet mogelijk. Het is maar als vb want als ik het doortrek naar de smartwatches dan zijn de bv de verbindingsproblemen altijd groter bij anderen merken en de integratie in Apple Health bv beperkter of onbestaande.
Sasuke schreef: 05 maa 2023, 12:55 De ultra mogelijk misschien wel wegens de schermgrootte of sieraad factor, maar dat zoek ik niet in een horloge
Het grootste voordeel aan de Ultra is de batterijduur. Maar persoonlijk vind ik het ontwerp te grof voor dagelijks gebruik. Zeker voor vrouwenpolsen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Dank voor de reacties, iedereen.
Toch een vraagje aan de SE eigenaars : hoe zit dat nu, gezien die SE geen always on display heeft. Moet mijn vrouw dan op een knopje drukken om het uur te zien, of...?

Mbt voorstel Android watch: ze heeft een iPhone, dus ja....
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

Mortov Molotov schreef: 06 maa 2023, 01:20 Dank voor de reacties, iedereen.
Toch een vraagje aan de SE eigenaars : hoe zit dat nu, gezien die SE geen always on display heeft. Moet mijn vrouw dan op een knopje drukken om het uur te zien, of...?
Je pols draaien en de tijd komt tevoorschijn :-)
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Always on is sowieso een aanslag op de batterij.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Zoals hierboven, ik snap zelfs niet dat je always on zou willen … . Maar met de SE (of oudere versies van de Watch) springt het scherm gewoon aan als je je arm omhoogbrengt om te kijken. Werkt eigenlijk zeer goed. Met je palm er ff op tikken of leggen doet het scherm terug uit
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik snap het ook niet dat always on, is enkel nuttig om anderen te laten zien dat je zo'n horloge hebt, voor de rest enkel nadelen. Wie kijkt nu constant op zijn horloge en zelfs als je dat doet dan nog springt het scherm vanzelf aan. Het is het eerste dat ik afgezet heb.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Dank nogmaals.

Ik ben het volop eens met het feit dat AOD vooral nadelen kent, maar ik raakte er na meerdere searches niet uit hoe precies het scherm actief wordt bij een SE.

Dat is bij deze duidelijk.

In dat geval gaan we voor de SE.

Nogmaals bedankt!
achaos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb na jaren (om fit te blijven)een polar m430 horloge te gebruiken overgeschakeld naar een apple watch.
De overschakeling is gedaan voor de smartfuncties van de apple watch waar ik zeer tevreden over ben.
Echter mis ik nu wel de polar flow app. Deze app motiveerde mij :
- kon je een doelstelling ingeven bijvoorbeel 10 miles/ 16 km tegen een bepaalde datum
- hartslagzone training af en toe in een andere/hogere zone trainen voor betere prestaties/motivatie (ook voor opwarming en cooldown)
- zorgde ervoor dat ik niet overtrainde
- krachttraining / coretraining (automatisch) inplannen (motivatie /resultaat)

Weten jullie iets gelijkaardig voor de apple watch?
Het mag betalend zijn.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Wat vooral handig is op de ultra buiten de batterij is de helderheid van het scherm. Vroeger met met 4 toch vaak gehad dat dit niet goed leesbaar is bij zonnig weer.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Sasuke schreef: 06 maa 2023, 09:56 Zoals hierboven, ik snap zelfs niet dat je always on zou willen … . Maar met de SE (of oudere versies van de Watch) springt het scherm gewoon aan als je je arm omhoogbrengt om te kijken. Werkt eigenlijk zeer goed. Met je palm er ff op tikken of leggen doet het scherm terug uit
Toch even op reageren, ook al is je post oud. Voor mij is het juist een must have, dat always-on display. Ik vind het anders zeer irritant dat dit niet 100% werkt (bv. handen aan het stuur van de wagen en het uur of iets anders willen aflezen). Ieder zijn goesting dus :)
Batterijgebruik valt wel mee imo. Gaat ‘s avonds voor de nacht gewoon aan de lader bij mij.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hartslagzones zit nu ook op iWatch.

Er bestaan veel apps die verder gaan dan standaard app bvb van Nike, Adidas, Strava,... ik gebruik ze echter niet omdat ik genoeg heb met de basis aangevuld met Evi's Start to run.

Batterij is zwakste punt van iWatch dus always on staat hier... always off. 99% van de tijd staat dat toch onnodig op en als je iets wil zien is een kleine draai met pols voldoende. In de wagen zit een klok en berichten behandelen is niet voor rijdend te gebruiken, ze komen ook in de wagen via scherm binnen en er is Siri.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Mortov Molotov schreef: 05 maa 2023, 08:15 En verder : quid jullie ervaring met accuraatheid bij zwemmen?
Prima... telt netjes de baantjes (zonder fouten) en zelfs de verschillende zwemstijlen die je doet.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”