Om eens naar iets anders te kijken voor bvb, een ouder, dacht ik om een oudere laptop (Core i5-3320 / 4GB RAM / 128GB SSD) te voorzien van ChromeOS Flex. Het gebruiksprofiel is Surfen, E-mail, Facebook, Youtube en html5 games (meestal ook via facebook).
Volgens mij past dat perfect binnen ChromeOS en dan zou de laptop nog wel kunnen dienen. Linux zou ook kunnen, maar durf ik niet te geven ... "Start eens Teamviewer op" is meestal al een gesprek van 10 minuten dat begint met 'Ik vind dat niet ...' en eindigt met 'aah, dat bedoel je ...' (voorbeeld hé)
Dus enige UB'ers hier die ChromeOS gebruiken, gebruikt hebben, of zelf geinstalleerd hebben voor een PC leek ?
ChromeOS - ervaringen ?
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Gebruik het zelf niet maar zeker een aanrader voor office en alles in webbrowser
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 14 keer
Werkt heel goed op oudere laptops.
Het enige probleempje is het maken van de usb stick, dit kan alleen in de chrome webbrowser en is een beetje verwarrend.
Als je eenmaal de stick hebt gemaakt is het heel makkelijk om daarvan op de oude laptop op te starten en chromeos-flex uit te proberen. Als het dan bevalt kan je het permanent op de harde schijf installeren. Het is wat beperkter dan een chromebook( geen playstore) maar daardoor razend snel en alles wat jij wilt ( Surfen, E-mail, Youtube ) werkt goed ,facebook en spelletjes weet ik niet.
Gewoon proberen
https://support.google.com/chromeosflex ... c=11551271
Het enige probleempje is het maken van de usb stick, dit kan alleen in de chrome webbrowser en is een beetje verwarrend.
Als je eenmaal de stick hebt gemaakt is het heel makkelijk om daarvan op de oude laptop op te starten en chromeos-flex uit te proberen. Als het dan bevalt kan je het permanent op de harde schijf installeren. Het is wat beperkter dan een chromebook( geen playstore) maar daardoor razend snel en alles wat jij wilt ( Surfen, E-mail, Youtube ) werkt goed ,facebook en spelletjes weet ik niet.
Gewoon proberen
https://support.google.com/chromeosflex ... c=11551271
Laatst gewijzigd door franjo 20 feb 2023, 12:15, in totaal 1 gewijzigd.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Geen playstore is wel lastig voor een 'ouder' natuurlijk
Moet ik ff bekijken, zullen wel alternatieven voor zijn zeker ? Maar zo kan ik al wel testen, en indien nodig alsnog een chromebook aanschaffen.
Had de installer al gevonden, maar spijtig dus niet meer bruikbaar op een VM lees ik, ff oudere pc pakken ofzo.

Had de installer al gevonden, maar spijtig dus niet meer bruikbaar op een VM lees ik, ff oudere pc pakken ofzo.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 192 keer
Voor de vrouw, die weer naar school ging, ASUS chromebook gekocht met quad core N4120. Bevalt prima. En dat voor €209.
Bij de schoonmoeder op de oude PC Chrome OS Flex gezet. Klein SSDtje erin dat ik nog liggen had. Werkt prima, zelfs met 2GB. Start 10x sneller op.
Geen playstore, maar heeft ze niet nodig.
Enige grote nadeel voor ons is dat we er niet direct van kunnen printen. Dus eerst mailen en dan printen vanaf de Windows PC.
De USB stick kan je gewoon op elke PC gebruiken, zonder te installeren. Laden duurt dan wel wat langer, maar prima om functionaliteit te testen.
Bij de schoonmoeder op de oude PC Chrome OS Flex gezet. Klein SSDtje erin dat ik nog liggen had. Werkt prima, zelfs met 2GB. Start 10x sneller op.

Geen playstore, maar heeft ze niet nodig.
Enige grote nadeel voor ons is dat we er niet direct van kunnen printen. Dus eerst mailen en dan printen vanaf de Windows PC.
De USB stick kan je gewoon op elke PC gebruiken, zonder te installeren. Laden duurt dan wel wat langer, maar prima om functionaliteit te testen.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Leuk dat dit werkt, beetje analoog aan een Linux live usb stick om te proberen (en daarna installeren) hé
Vraagje voor de "kenners", zou Chrome OS nog vlotter / sneller werken dan vb Ubuntu Mate of Xfce op dezelfde oudere hardware ?

Vraagje voor de "kenners", zou Chrome OS nog vlotter / sneller werken dan vb Ubuntu Mate of Xfce op dezelfde oudere hardware ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 192 keer
Geen idee. Ik had het gezet op een 11 jaar oude Dell met een Intel® Pentium® G630 Processor (2.70GHz, 3MB) met 2GB. En dus klein SSDtje in geplaatst.
Opstarten is enkele seconden. Werkt prima voor wat mail, facebook, HLN, ...
Opstarten is enkele seconden. Werkt prima voor wat mail, facebook, HLN, ...
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
- Recent bedankt: 6 keer
SSD heeft hier uiteraard een heel groot aandeel in het snel opstarten. Dat is mooi meegenomen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik gebruik persoonlijk al 5 jaar Chromebook, als persoonlijke Techie kan ik met linux ook veel meer.
Voor een tante enkele maanden geleden haar oude laptop ChromeOS Flex gegeven, even wennen maar ze is zeer tevreden. Enige nadeel is dat ChromeOS Flex geen android apps/PlayStore heeft, dat heeft een chromebook wel. afhankelijk van het gebruik is dat al dan niet een meerwaarde.
Mijn moeder heeft een nieuwe chromebook gekregen,
Tip bij aankoop van een chromebook: let op de releasedatum voor gegarandeerde updates, klassiek 8 jaar na release.
https://support.google.com/chrome/a/ans ... 0366?hl=nl
zo haal je maximaal jaren software updates uit een nieuwe aankoop.
support op afstand kan eenvoudig met https://remotedesktop.google.com/
Voor een tante enkele maanden geleden haar oude laptop ChromeOS Flex gegeven, even wennen maar ze is zeer tevreden. Enige nadeel is dat ChromeOS Flex geen android apps/PlayStore heeft, dat heeft een chromebook wel. afhankelijk van het gebruik is dat al dan niet een meerwaarde.
Mijn moeder heeft een nieuwe chromebook gekregen,
Tip bij aankoop van een chromebook: let op de releasedatum voor gegarandeerde updates, klassiek 8 jaar na release.
https://support.google.com/chrome/a/ans ... 0366?hl=nl
zo haal je maximaal jaren software updates uit een nieuwe aankoop.
support op afstand kan eenvoudig met https://remotedesktop.google.com/
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Gebruik al jaren zelf met veel plezier ChromeOS. Snel . Werkt. Updates gebeuren op de achtergrond en op zeer discrete wijze. Toestellen zijn vaak goedkoop voor een snel dun toestel.
Mijn mama gebruikt ook een Chromebook zonder problemen. Daarvoor had ik een Linux computer gegeven met https://www.bunsenlabs.org/ op. Ging ook goed. Mijn vader gebruikt een Ubuntu laptop. En hij is zeer on-technisch.
Aanvulling;
Over de hardware; de beste Chromebook dievik had was een Acer met een niet te groot scherm, wel aanraakscherm, en die je achterover kon plooien. Heb nu zo'n Chromebook dat eigenlijk een tablet is met een toetsenbord dat magnetisch vastklikt en om recht te staan een steun nodig heeft. Zou ik niet meer kopen. Mijn mama is gegaan voor een 17 inch scherm Chromebook en eigenlijk is dat wat onhandig groot.
Mijn mama gebruikt ook een Chromebook zonder problemen. Daarvoor had ik een Linux computer gegeven met https://www.bunsenlabs.org/ op. Ging ook goed. Mijn vader gebruikt een Ubuntu laptop. En hij is zeer on-technisch.
Aanvulling;
Over de hardware; de beste Chromebook dievik had was een Acer met een niet te groot scherm, wel aanraakscherm, en die je achterover kon plooien. Heb nu zo'n Chromebook dat eigenlijk een tablet is met een toetsenbord dat magnetisch vastklikt en om recht te staan een steun nodig heeft. Zou ik niet meer kopen. Mijn mama is gegaan voor een 17 inch scherm Chromebook en eigenlijk is dat wat onhandig groot.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 387 keer
sinds paar dagen zit ik met een probleem.
95% van de paginas die ik open komt er pagina reageert niet.
En na paar minuten werkt het dan efkens. En dan terug hetzelfde pagina reageert nie.
Iemand een idee wat het probleem is ?
95% van de paginas die ik open komt er pagina reageert niet.
En na paar minuten werkt het dan efkens. En dan terug hetzelfde pagina reageert nie.
Iemand een idee wat het probleem is ?
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp