Dual SIM probleem Galaxy S21 (Proximus)

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6553
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik heb een bizar probleem met mijn S21, waar een privé (Orange) en werk (Proximus) SIM in zitten. De privé zit in slot 1, de werk SIM in slot 2.

Sinds een kleine week komen er geen calls meer toe op mijn werk SIM. Uiteindelijk weet ik wel dat iemand mij probeerde te bellen omdat ik van Proximus een SMS krijg dat een bepaald nummer mij probeerde te bellen zonder bericht achter te laten. Telefoon heropstarten loste het ook niet op. Wat wel een oplossing bleek, was de SIMs van slot verwisselen.

Uiteindelijk blijkt het te maken te hebben met automatische forwarding van één SIM naar de andere, al snap ik niet goed hoe het werkt. Wanneer ik in de SIM instellingen van mijn S21 ga kijken, is er een optie 'Dubbele SIM altijd aan'. Wanneer ik de 'Uit' toggle probeer aan te zetten, dus om dubbele SIM uit te zetten (whatever that is), dan krijg ik een foutmelding : EDIT: ik heb eigenlijk een vermoeden dat die Uit gewoon de status van de toggle weergeeft, en dus eigenlijk betekent dat Dubbele SIM altijd aan 'uit' staat, dit is zeer verwarrend alleszins.
Mislukt.
(SIM werk)
Oproepen doorschakelen : ingeschakeld
(SIM privé)
Wisselgesprek : Mislukt.
Dus hieruit leid ik af dat forwarding van mijn SIM werk aan staat, maar ik vind voor de rest nergens geen instellingen hierover en dus waar ik het zou kunnen uitzetten. Ik vind het ook vreemd dat ik 'Dubbele SIM altijd aan' niet kan uitzetten omdat dat 'mislukt', alsof het iets aan server/provider kant is ? En rest verder natuurlijk ook nog de vraag waarom dit ineens aan staat .

Toegevoegd na 1 uur 44 minuten 29 seconden:
Pff, word hier bijna zot. Al vanalles zitten experimenteren en ook al zeer vreemde gedragingen gekregen.

Uiteindelijk werkt alles nu, maar ik vermoed dat het eigenlijk toch ergens een glitch bij Proximus was. Ik heb het ineens per ongeluk gefixt gekregen. In mijn zoektocht vond ik ook hoe je met **61*+32475151516**Numberofseconds# de telefoon langer kunt laten bellen vooraleer de tegenpartij op je voicemail terecht komt. In het verleden al vaak gemerkt dat het bellen veel te lang stopte, dus heb ik dit op deze manier aangepast.

Blijkt na deze aanpassing ineens het originele probleem ook opgelost te zijn !?! Wat ik wel nog altijd vreemd vind, is dat je aan de beller-kant al 3 beltonen gehoord hebt vooraleer aan mijn kant mijn telefoon overgaat.

Wat ook nog vreemd is, is dat ik onder Supplementary SIM Services nu 2 verschillende speciale nummers zie staan van Proximus : +32 475 151516 , maar ook +32 475 151525 ...

Toegevoegd na 38 minuten 33 seconden:
Een uur later wil ik voor alle zekerheid nog eens proberen...

Ik krijg 4 beltonen, en dan vervolgens direct Voicemail, en op mijn telefoon is er weer niets toegekomen. WTF !!!
EDIT: en wanneer ik terug mijn Voice Mail timeout aanpas via **61* is het probleem weer opgelost ?! Lijkt me nu toch echt wel een probleem bij Proximus ?
EDIT2: en 2 minuten later is het alweer om zeep... nog eens hertest, en ik kan in de minuten erna wel verschillende keren succesvol bellen, maar dan is het ineens weer om zeep.
Laatst gewijzigd door Tomby 13 feb 2023, 21:16, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ratface
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb krak dezelfde setup lopen als jij. Hier geen problemen maar ook geen toggle bij 'Dual SIM altijd aan'. Deze setting zorgt er trouwens voor dat als je op de ene SIM aan het bellen belt en je krijgt een oproep binnen op de andere SIM je telefoon die automatisch gaat doorschakelen naar de SIM die op dat moment in gebruik is voor het bellen. Daar zal je dan een specifiek geluid horen en daarna kan je beslissen wat je wil doen: opnemen, toesmijten of in de wacht zetten. Die instelling wil je volgens mij niet afzetten, is handig, toch?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6553
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ratface schreef: 13 feb 2023, 13:16 Ik heb krak dezelfde setup lopen als jij. Hier geen problemen maar ook geen toggle bij 'Dual SIM altijd aan'. Deze setting zorgt er trouwens voor dat als je op de ene SIM aan het bellen belt en je krijgt een oproep binnen op de andere SIM je telefoon die automatisch gaat doorschakelen naar de SIM die op dat moment in gebruik is voor het bellen. Daar zal je dan een specifiek geluid horen en daarna kan je beslissen wat je wil doen: opnemen, toesmijten of in de wacht zetten. Die instelling wil je volgens mij niet afzetten, is handig, toch?
Kun je eens specifiëren wat jij daar juist te zien krijgt ?
Als ik op die optie klik, krijg ik een toggle die uitstaat, met daarvoor de tekst 'Uit'. Wat me niet duidelijk is, is of die tekst verandert in 'Aan' oid, wanneer je de toggle aan zet. Zoals het er bij mij nu uitziet is het nogal verwarrend, want het lijkt alsof die toggle kiest dat je het wil uitzetten, en als die toggle uitstaat, is het dus 'aan', zeer verwarrend :banana: . Wanneer ik de toggle probeer aan te zetten, krijg ik dus bovenstaande foutmelding.
EDIT: nog eens gecheckt en onder de overlay kan ik nu overigens wel in het donker zien dat 'Uit' inderdaad verandert in 'Aan' als je de toggle verzet. Ik krijg dan wel direct erna de foutmelding waardoor er weer 'Uit' komt te staan. Het is overigens mijn Orange SIM die ervoor zorgt dat het mislukt, misschien omdat het een prepaid kaartje is.

Maar vooral mijn latere edits ivm dat configureren van de timeout, krijg ik kop noch staart aan. Ik vermoed dat mijn S21 ergens verkeerde MMI codes naar Proximus stuurt wanneer ik beide SIMs gebruik, waardoor het boeltje tilt slaat. Haal ik mijn privé Orange SIM eruit, dan werkt het ok. Steek ik mijn Orange SIM er terug in, dan krijgen bellers naar mijn Proximus nummer terug mijn voice-mail na een paar keer bellen terwijl er op mijn toestel geen call binnenkomt. Vandaar dat ik wellicht moet blijven zoeken in de richting van automatische call forwarding, al is het in dat geval nog altijd vreemd dat de beller wél op mijn Proximus voicemail terecht komt.

Toegevoegd na 1 uur 17 minuten 19 seconden:
Ik krijg het nu toch behoorlijk goed reproduceerbaar.

Wanneer ik een MMI code doorstuur naar Proximus, is het probleem zeer kort opgelost. Lijkt ook niet uit te maken met welke code. Ik gebruikte nu bvb ##002# dat alle doorschakelingen reset. Maar enkele minuten later is het probleem er terug. Ik merk overigens ook dat het niet enkel het ontvangen van oproepen is, maar evenzeer het ontvangen van SMS'en. Die komen ook met zeer grote vertraging toe.

De oorzaak is overigens bijna zeker dat ik op dat moment Proximus helemaal niet met mijn SIM kan verbinden. Die viertal beltonen zijn behoorlijk misleidend. Zelfs met mijn GSM helemaal uit, krijgt de beller toch nog 4 beltonen vooraleer hij op mijn voicemail terecht komt. Beetje vreemd.

Ik ga eens een volledige factory reset doen van mijn toestel, denk ik.

Toegevoegd na 2 uren 18 minuten 40 seconden:
Ik begin stilletjes aan te begrijpen wat er gebeurt.

Om te beginnen is die "Dubbele SIM altijd aan" optie vrij tricky. Die stuurt dus MMI codes naar je providers om ervoor te zorgen dat calls automatisch doorgeschakeld worden. Die van Orange mislukken altijd, wellicht omdat ik een prepaid kaart heb. Echter, die van Proximus lukken wél, terwijl de telefoon erna natuurlijk ook gewoon blijft zeggen dat die Dubbele SIM feature uitstaat. Elders kan je echter checken naar waar oproepen doorgeschakeld worden als er bvb geen bereik is, geen antwoord, of bezettoon. Normaal staat dat overigens altijd op je voicemail. Met ##002# kan je die terug resetten naar je voicemail. Dat zijn dus instellingen op een totaal andere plaats in de S21 die wel invloed hebben op mekaar. Sowieso wil ik niet dat calls van mijn werk-SIM naar mijn privé-SIM doorgeschakeld worden, want ik krijg veel calls uit het buitenland en dan denk ik dat ik daarvoor ook ga mogen betalen (tenzij ik nu compleet verkeerd ben).

Maar bon. Blijft natuurlijk de vraag waarom Proximus denkt dat mijn SIM offline is, en daardoor direct doorschakelt naar mijn Voicemail. En dan ook: waarom doet hij dat ook als mijn privé-SIM erin zit maar niet enabled is, maar doet hij het niet wanneer ik de SIM eruit haal... Dat moet toch ergens een Samsung bug zijn.

Toegevoegd na 3 uren 17 minuten 34 seconden:
Hmm, volledige reset gedaan van mijn S21, en op een bijna maagdelijke S21 heb ik nog altijd het probleem :(.
Gebruikersavatar
Ratface
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

Volgens mij is uw Proximus SIM-kaart gewoon kapot en heeft het toevallig gewerkt bij wisselen van SIM slot of sturen van MMI's.

In het menu doorschakelen van de telefoon kan je bepalen wat er gebeurt bij elk van de 3 situaties: bezet, neemt niet op of onbereikbaar. Het is de optie 'onbereikbaar' die beïnvloed wordt door de toggle 'dual SIM altijd aan'. Deze zal het doorschakelnummer veranderen van je voicemail naar uw eigen telefoonnummer van de andere SIM.

Dat je zal moeten betalen voor het doorschakelen van oproepen uit het buitenland klopt niet. De Proximus SIM zal immers een belgische oproep plaatsen naar uw belgische Orange SIM, geen extra kosten aan verbonden buiten deze die normaal gelden.

Ik was ook verkeerd over iets: het is de 'call waiting' functie in het extra menu in 'telefoon instellingen' die een geluidje zal afspelen als je gebeld wordt tijdens het voeren van een andere oproep. Dit heeft niks te maken met de 'dual SIM altijd aan-functie'.

Ik had blijkbaar nog nooit de functie 'dual SIM altijd aan' ingesteld, ik krijg nu namelijk wel een toggle. Deze gaat bij mij wel gewoon aan en uit zoals ik ze bedien. Ik heb op SIM1 een Hey-telecom (Orange) abo lopen FYI. Geen prepaid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6553
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ratface schreef: 14 feb 2023, 09:38 Volgens mij is uw Proximus SIM-kaart gewoon kapot en heeft het toevallig gewerkt bij wisselen van SIM slot of sturen van MMI's.
Ja, dat is nog een van de testen die ik ga doen. Mijn Proximus SIM eens vervangen door de SIM van bvb een van mijn kinderen en zien wat daar het gedrag is. Dan weet ik alvast of het aan mijn SIM of aan mijn telefoon ligt.
Het gedrag blijft echter zeer raar om te wijten te zijn aan een defect. Het is bvb ook niet dat ik helemaal offline ben met die Proximus SIM. Ik kan immers wel zélf bellen ermee. Maar bon, ben ook geen specialist in mobiele telefonie, dus er zal misschien wel een verklaring voor zijn. Eerst gewoon eens testen om verder de oorzaak te pinpointen.
Ratface schreef: 14 feb 2023, 09:38 In het menu doorschakelen van de telefoon kan je bepalen wat er gebeurt bij elk van de 3 situaties: bezet, neemt niet op of onbereikbaar. Het is de optie 'onbereikbaar' die beïnvloed wordt door de toggle 'dual SIM altijd aan'. Deze zal het doorschakelnummer veranderen van je voicemail naar uw eigen telefoonnummer van de andere SIM.
Yep, wat de telefoon blijkbaar doet is naar beide operators MMIs doorsturen voor respectievelijk Doorschakelen (nl van de standby operator naar de actieve operator) en Call Waiting (zodat je bij je actieve operator toch ook melding krijgt van de binnenkomende call van de standby operator). Maar bon, daar heeft het precies toch ook niets mee te maken.
Gebruikersavatar
Ratface
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb gehoord dat een defecte SIM heel raar gedrag kan vertonen. En als je een nieuwe SIM krijgt en het lag toch ergens bij Proximus dan zal dat met een nieuw SIM-kaart nummer hopelijk ook wel opgelost raken.

Ik ben benieuwd, laat iets weten e!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6553
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ok, het ligt dus blijkbaar toch niet aan mijn telefoon. Heb de Proximus SIM eens vervangen door de Telenet SIM van mijn dochter, en daarmee heb ik het probleem niet.
Buiten de SIM zelf zou het natuurlijk ook nog aan Proximus kunnen liggen die iets veranderd heeft waardoor dit gedrag optreedt. Het blijft echter bizar dat het probleem weg is van zodra ik mijn eigen Orange SIM uitschakel. Ik zou denken dat Dual SIM eigenlijk totaal transparant/onzichtbaar is voor de provider. Of in het slechtste geval dat zij merken dat je SIM niet bereikbaar is af en toe (namelijk wanneer je andere SIM in gebruik is).
Maar ok, volgende stap is simpel. Eens op het werk bij IT horen om een nieuwe SIM te krijgen.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Ratface schreef: 13 feb 2023, 13:16 Deze setting zorgt er trouwens voor dat als je op de ene SIM aan het bellen belt en je krijgt een oproep binnen op de andere SIM je telefoon die automatisch gaat doorschakelen naar de SIM die op dat moment in gebruik is voor het bellen. Daar zal je dan een specifiek geluid horen en daarna kan je beslissen wat je wil doen: opnemen, toesmijten of in de wacht zetten. Die instelling wil je volgens mij niet afzetten, is handig, toch?
Maar als je sim1(werk) af staat zal die oproep ook doorgestuurd worden naar je sim2(privé). Met andere woorden steeds bereikbaar met je werk sim.... Ik heb een ander model van samsung waardat die setting voor mij niet goed is en dus uitstaat.
Dit terzijde.....
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6553
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ok, ondertussen enkele dagen een nieuwe SIM en het probleem lijkt toch van de baan. Oproepen komen normaal binnen. Moet wel nog eens SMS testen, want een uur na activatie had ik nog een SMS van mijn vrouw die 2 uur onderweg was (de SMS, niet mijn vrouw :)).
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”