Radiator ventilator
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Heeft iemand ervaring met dergelijke dingen... https://www.gamma.be/nl/assortiment/spe ... /p/B173632
Ik gebruik namelijk één van m'n slaapkamers als extra bureau maar die radiator is natuurlijk niet voorzien op hogere temperaturen.
Momenteel heb ik als test twee PC ventilators op m'n verwarming liggen en dat blijkt toch te werken (maar maakt wel wat kabaal als ik ze sneller laad draaien, bij het trager draaien lijkt het echter niet meteen effect te hebben).
Ik gebruik namelijk één van m'n slaapkamers als extra bureau maar die radiator is natuurlijk niet voorzien op hogere temperaturen.
Momenteel heb ik als test twee PC ventilators op m'n verwarming liggen en dat blijkt toch te werken (maar maakt wel wat kabaal als ik ze sneller laad draaien, bij het trager draaien lijkt het echter niet meteen effect te hebben).
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Het concept gaat zeker werken. Dat is trouwens wat er ook gebeurt bij lage-temperatuurradiatoren: een beperkte aanvoertemperatuur, maar dan wel zo veel mogelijk warmte eruit halen en de retourtemperatuur gaat dan fors naar beneden (hoge delta T).
De gevraagde prijs vind ik wel van de pot gerukt, dus ik heb het zelf niet.
De gevraagde prijs vind ik wel van de pot gerukt, dus ik heb het zelf niet.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik denk niet dat dit eerlijke prijzen zijn
en al zeker niet dat er nog een realistische terugverdientijd in zit om het te rechtvaardigen.
Hoe kleiner de ventilatoren hoe luider, dus je bent vast beter af met grote computerventilatoren.
Alsook als deze niet aan staan heeft het vast een averechts effect.
en al zeker niet dat er nog een realistische terugverdientijd in zit om het te rechtvaardigen.
Hoe kleiner de ventilatoren hoe luider, dus je bent vast beter af met grote computerventilatoren.
Alsook als deze niet aan staan heeft het vast een averechts effect.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Het meeste lawaai gaat komen van luchtweerstand, dus de lucht die langs een blokkade moet, een rooster, de vinnen van je radiator, enz...
Daarna is het trillingslawaai, dus de ventilator die trilt (omdat hij draait en er wrijving is) en die trilling wordt versterkt door de platen van de radiator.
Het eerste kan je proberen te verminderen door de ventilatoren te verplaatsen of bvb verder van de vinnen te zetten.
Het tweede kan je opvangen door ze niet aan mekaar te maken maar onafhankelijk op te vangen.
Maar 'lawaai' ga je er sowieso van hebben.
J.
Daarna is het trillingslawaai, dus de ventilator die trilt (omdat hij draait en er wrijving is) en die trilling wordt versterkt door de platen van de radiator.
Het eerste kan je proberen te verminderen door de ventilatoren te verplaatsen of bvb verder van de vinnen te zetten.
Het tweede kan je opvangen door ze niet aan mekaar te maken maar onafhankelijk op te vangen.
Maar 'lawaai' ga je er sowieso van hebben.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik gebruik al bijna tien jaar Jaga DBE ventilo's en dat werkt zeer goed. Zit ook 30 jaar garantie op.
Wel op convectoren en niet op radiatoren.
In de auto standen 1 en 2 hoor je daar niets van. Alleen wanneer je de manuele boost inschakel hoor je een paar seconden de versnelling. Maar de boost wordt bijna nooit gebruikt en die paar seconden zijn voor ons niet storend. Je moet er ook al boven staan (om de manuele knop te bedienen, uitschakelen doen ze na een tijd automatisch) om die versnelling te horen.
Het principe werkt dus wel degelijk. Maar of deze van de Gamma hetzelfde effect hebben weet ik niet.
Wel op convectoren en niet op radiatoren.
In de auto standen 1 en 2 hoor je daar niets van. Alleen wanneer je de manuele boost inschakel hoor je een paar seconden de versnelling. Maar de boost wordt bijna nooit gebruikt en die paar seconden zijn voor ons niet storend. Je moet er ook al boven staan (om de manuele knop te bedienen, uitschakelen doen ze na een tijd automatisch) om die versnelling te horen.
Het principe werkt dus wel degelijk. Maar of deze van de Gamma hetzelfde effect hebben weet ik niet.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
Radiator van stof ontdoen helpt ook, en ik zou eens experimenteren met de positie van de ventilatoren: als je wat ruimte laat tussen radiator en ventilator, sleurt die meer lucht mee (Bernoulli's Principe)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
De prijzen zijn inderdaad van de pot gerukt voor een stukje plastic en enkele ventilators.heist_175 schreef: 30 jan 2023, 14:29 De gevraagde prijs vind ik wel van de pot gerukt, dus ik heb het zelf niet.
Terugverdienen zal dan ook moeilijk zijn maar langs de andere denk ik dat de ruimte wel sneller op temperatuur is (en da's ook een beetje luxe).
De twee ventilators liggen er nu gewoon op en "zuigen" dus de warme lucht omhoog (en dat verschil voel je merkelijk met een andere plaats bovenaan de radiator), ik vermoed dat het nog efficienter is als ze onderaan blazen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Ach, het is gewoon omdat er niemand een appeltje op geplakt heeft dat jullie dat duur vinden.
Ik heb er vergelijkbare gekocht, weliswaar in de “solden”
Maar het is wel een plug en play ding, installatie in minder dan een minuut.
Er zit ook een temp voeler in zodat de ventilator niet draait onder de 25 graden.

Ik heb er vergelijkbare gekocht, weliswaar in de “solden”
Maar het is wel een plug en play ding, installatie in minder dan een minuut.
Er zit ook een temp voeler in zodat de ventilator niet draait onder de 25 graden.
- cptKangaroo
- Elite Poster
Ik herinner me dat ik een paar jaar geleden eens dacht van er eentje te proberen wegens "wegwerp prijs", en dat is nu toch een heel stuk hoger.
Als ze niet in werking zijn, blokkeren ze misschien wel een gedeelte van de airflow doorheen de radiator.
Als ze niet in werking zijn, blokkeren ze misschien wel een gedeelte van de airflow doorheen de radiator.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik heb deze een maand ofzo. Je plaatst het onderaan de radiator (duwen werkt beter dan zuigen bij ventilatoren, en als ie onderaan hangt is ie ook stiller) en met de sensor die er aan hangt springt ie enkel aan als de radiator warm is. Maakt geen lawaai, je hoort het een klein beetje in een stille kamer als je er op let.
Als je zelf iets ineen gaat steken met ietwat deftige fans, sensor en voeding ben je bijna evenveel kwijt denk ik, of je moet de onderdelen al liggen hebben...
Als je zelf iets ineen gaat steken met ietwat deftige fans, sensor en voeding ben je bijna evenveel kwijt denk ik, of je moet de onderdelen al liggen hebben...
-
- Elite Poster
Dat denk ik ook.splinterbyte schreef: 30 jan 2023, 21:11 Als je zelf iets ineen gaat steken met ietwat deftige fans, sensor en voeding ben je bijna evenveel kwijt denk ik, of je moet de onderdelen al liggen hebben...
Zeker als je ze met pakweg 30% korting kan kopen tijdens een of andere actie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 192 keer
Terugverdienen zal er niet bij zijn. De ruimte warmt sneller op, de radiator koelt sneller af, dus CV moet verwarmen.
Hetzelfde effect als je er een grotere, of tweede, radiator zou (bij)hangen.
Hetzelfde effect als je er een grotere, of tweede, radiator zou (bij)hangen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Maar de winst zit 'm erin dat door dit effect de temperatuur van het water omlaag kan, toch? Of het zich zal terugverdienen weet ik niet, maar de theorie dat je kan verwarmen met lagere temperatuur klopt wel denk ik.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
dan moet je overal van die dingen plaatsen, anders warmen je andere kamers niet meer op...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Dat zal niet veel geven.NickG schreef: 31 jan 2023, 09:06 Maar de winst zit 'm erin dat door dit effect de temperatuur van het water omlaag kan, toch? Of het zich zal terugverdienen weet ik niet, maar de theorie dat je kan verwarmen met lagere temperatuur klopt wel denk ik.
De enige winst die je kan maken is door de gewenste temperatuur een halve tot een graad lager te zetten.
Dit met hetzelfde comfortgevoel als voorheen.
- heist_175
- Moderator
Als een radiator die op een 60/40 berekend is een vermogen heeft van 1000W, zal die een fors lager vermogen hebben op een 40/20 regime -> je krijgt de kamer dus niet opgewarmd.
Dat 40/20 regime zal wel efficiënter zijn voor uw verwarmingsinstallatie, met gas kan je lager moduleren en met een WP zal uw COP hoger liggen.
Zulke ventilatoren op radiatoren zorgen dat het 40/20 regime toch haalbaar is:
- de kamer warmt wél op
- de centrale verwarming kan ook met een lagere aanvoertemperatuur werken
Dus er is wel degelijk een verschil.
Dat 40/20 regime zal wel efficiënter zijn voor uw verwarmingsinstallatie, met gas kan je lager moduleren en met een WP zal uw COP hoger liggen.
Zulke ventilatoren op radiatoren zorgen dat het 40/20 regime toch haalbaar is:
- de kamer warmt wél op
- de centrale verwarming kan ook met een lagere aanvoertemperatuur werken
Dus er is wel degelijk een verschil.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 120 keer
Leg er dan een kolomventilator onder:
En wordt men enkel opgezadeld met een hoger elektriciteitsverbruik (en extra lawaai).
Een verlaging van de keteltemperatuur met slechts enkele graden Celsius gaat onvoldoende zijn.
Gebruik eventueel enkel sponsjes om de kolomventilator op te leggen om lawaai te voorkomen (en dat die op zijn plaats blijft liggen).
- die heeft een véél hoger luchtdebiet
- én een lage aanschafprijs (€23 in het voorbeeld)
En wordt men enkel opgezadeld met een hoger elektriciteitsverbruik (en extra lawaai).
Een verlaging van de keteltemperatuur met slechts enkele graden Celsius gaat onvoldoende zijn.
Gebruik eventueel enkel sponsjes om de kolomventilator op te leggen om lawaai te voorkomen (en dat die op zijn plaats blijft liggen).
Laatst gewijzigd door Ordon 31 jan 2023, 18:42, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator
Het is kiezen waar je de winst van die systeem op inzet
- op hogere efficiëntie en dus winst bij de ketel (lagere aanvoertemperatuur en dus efficiëntiewinst, voor hetzelfde comfort)
- hoger comfort en dus winst door de ketel niet op een hogere temperatuur te doen werken (dezelfde aanvoertemperatuur, meer warmteafgifte in bestaande radiator, zelfde efficiëntie als voordien én hoger comfort).
Maar winst is er zeker.
De suggestie van de kolomventilator is zo gek nog niet, al zal die op de laagste stand vermoedelijk al hard genoeg of te hard werken
.
- op hogere efficiëntie en dus winst bij de ketel (lagere aanvoertemperatuur en dus efficiëntiewinst, voor hetzelfde comfort)
- hoger comfort en dus winst door de ketel niet op een hogere temperatuur te doen werken (dezelfde aanvoertemperatuur, meer warmteafgifte in bestaande radiator, zelfde efficiëntie als voordien én hoger comfort).
Maar winst is er zeker.
De suggestie van de kolomventilator is zo gek nog niet, al zal die op de laagste stand vermoedelijk al hard genoeg of te hard werken

-
- Elite Poster
Keteltemperatuur verlagen helpt niets om te besparen. Leidingen isoleren helpt uiteraard wel.Ordon schreef: 31 jan 2023, 18:33
Zonder de keteltemperatuur omlaag te halen, bespaart men just niks.
Kamerthermostaat verlagen met 1 graad helpt enorm om te besparen.
Bij Moderne ketels regelt men in op de retourtemperatuur. Deze moet zo laag mogelijk zijn zodat de ketel continu kan condenseren.
Mijn keteltemperatuur staat op max 60 graden.
In praktijk stuurt de thermostaat hem steeds naar 30 tot 45 graden …
Als ik de keteltemperatuur verlaag naar 45 graden verandert er dus just nikske.
-
- Elite Poster
Pagina vier van onderstaand document.
Lagere keteltemperatuur = hoger rendement.
Simpel.
Bron: Inforgas || TECHNISCH DOSSIER HUISHOUDELIJKE CONDENSERENDE KETELSIn een condenserende ketel neemt het rendement, zoals bij een hoog rendement ketel, toe naarmate de watertemperatuur daalt.
Wanneer deze temperatuur lager is dan de condensatietemperatuur wordt een hoeveelheid waterdamp gecondenseerd en de teruggewonnen energie zal het rendement doen toenemen, en dit niet enkel evenredig met de daling van de ketelwatertemperatuur maar ook in functie van de hoeveelheid waterdamp die gecondenseerd wordt.
Het gaat uiteraard over de effectieve watertemperatuur / keteltemperatuur.
-
- Elite Poster
Het gaat hier over de retour watertemperatuur Ordon.
Niet over de ingestelde Max keteltemperatuur en niet over de werkelijke keteltemperatuur gestuurd door de thermostaat.
Ook uit uw boekske
Om de waterdamp te laten condenseren, moeten de verbrandingsproducten dus afgekoeld worden tot onder het dauwpunt. In een condenserende ketel gebeurt dit door de verbrandingsproducten doorheen een wisselaar (condensor) te sturen waarin water circu- leert op een lagere temperatuur dan de dauwpunttempe- ratuur, d.w.z. het retourwater van de verwarmingskring.
En in het dik en het vet in uw boekske
BASISPRINCIPE
Zorg ervoor dat de condenserende ketel ge- durende héél het stookseizoen steeds gevoed wordt met zo koud mogelijk retourwater.
Niet over de ingestelde Max keteltemperatuur en niet over de werkelijke keteltemperatuur gestuurd door de thermostaat.
Ook uit uw boekske
Om de waterdamp te laten condenseren, moeten de verbrandingsproducten dus afgekoeld worden tot onder het dauwpunt. In een condenserende ketel gebeurt dit door de verbrandingsproducten doorheen een wisselaar (condensor) te sturen waarin water circu- leert op een lagere temperatuur dan de dauwpunttempe- ratuur, d.w.z. het retourwater van de verwarmingskring.
En in het dik en het vet in uw boekske
BASISPRINCIPE
Zorg ervoor dat de condenserende ketel ge- durende héél het stookseizoen steeds gevoed wordt met zo koud mogelijk retourwater.
-
- Elite Poster
Ja, en?
Natuurlijk moet je zorgen dat de warmte zo snel mogelijk en zo goed mogelijk afgegeven /afgevoerd wordt.
Stel je de keteltemperatuur in op 40°C dan zal jouw retourwater ook nooit boven de 40°C uitkomen.
Simpel.
Toch?
Combineer dat met grote (plaat)radiatoren en voldoende debiet van je pomp.
Dan zal je ketel altijd een hoog rendement hebben.
Iemand die een "condenseerde" ketel op 70°C (effectieve watertemperatuur) gebruikt, heeft het lagere rendement van een hoge rendementsketel.
Het extra rendement bekomen door het principe van condensatie is dan quasi volledig teniet gedaan.
Alleen worden bij aankoop kleinere (of te kleine) radiatoren gezet om kosten te besparen.
Dat wordt als men niet oppast een "duur koop" op termijn.
Ik heb dus extra grote radiatoren.
En een heel lage keteltemperatuur: ook bij een buitentemperatuur van -10°C.
Bij -10°C slurpen warmtepompen teveel jus ook nog eens.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Je kan zelfs "al die ingewikkelde sturingen" vaak makkelijk vereenvoudigen.
Indien je weet hoeveel energie je nodig hebt om het gebouw op temperatuur te houden (buitentemperatuur, wind, vochtigheid): dan wek je ook niet meer energie op.
En je spreidt de benodigde energie over de tijd.
De ketel op gezette tijden voor een korte tijd laten draaien.
Vrij eenvoudig én efficiënt.
Gewoon precies doseren.
De inertie van het verwarmingssysteem (inclusief gebouw) doet de rest.
Ik heb dan ook geen thermostaat.
Dat is dan niet nodig.
En of je nu een ketel of warmtepomp of "whatever" gebruikt om energie op te wekken maakt niet uit hé.
Natuurlijk moet je zorgen dat de warmte zo snel mogelijk en zo goed mogelijk afgegeven /afgevoerd wordt.
Stel je de keteltemperatuur in op 40°C dan zal jouw retourwater ook nooit boven de 40°C uitkomen.
Simpel.
Toch?
Combineer dat met grote (plaat)radiatoren en voldoende debiet van je pomp.
Dan zal je ketel altijd een hoog rendement hebben.
Iemand die een "condenseerde" ketel op 70°C (effectieve watertemperatuur) gebruikt, heeft het lagere rendement van een hoge rendementsketel.
Het extra rendement bekomen door het principe van condensatie is dan quasi volledig teniet gedaan.
Alleen worden bij aankoop kleinere (of te kleine) radiatoren gezet om kosten te besparen.
Dat wordt als men niet oppast een "duur koop" op termijn.
Ik heb dus extra grote radiatoren.

En een heel lage keteltemperatuur: ook bij een buitentemperatuur van -10°C.
Bij -10°C slurpen warmtepompen teveel jus ook nog eens.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Je kan zelfs "al die ingewikkelde sturingen" vaak makkelijk vereenvoudigen.
Indien je weet hoeveel energie je nodig hebt om het gebouw op temperatuur te houden (buitentemperatuur, wind, vochtigheid): dan wek je ook niet meer energie op.
En je spreidt de benodigde energie over de tijd.
De ketel op gezette tijden voor een korte tijd laten draaien.
Vrij eenvoudig én efficiënt.

Gewoon precies doseren.
De inertie van het verwarmingssysteem (inclusief gebouw) doet de rest.
Ik heb dan ook geen thermostaat.

Dat is dan niet nodig.
En of je nu een ketel of warmtepomp of "whatever" gebruikt om energie op te wekken maakt niet uit hé.
-
- Elite Poster
dat is ook een "manier" om de retourwatertemperatuur te "regelen" natuurlijkOrdon schreef: 31 jan 2023, 21:33 Stel je de keteltemperatuur in op 40°C dan zal jouw retourwater ook nooit boven de 40°C uitkomen.
Simpel.

nadeel is dat bij sommige installaties en buitentemperaturen het huis niet warm zal worden.
Een modulerende thermostaat lost dat op,
dat is dan een keuze uiteraard

gezien ik moeilijk kan voorspellen wanneer ik thuis ben of niet is dat geen optie
-
- Elite Poster
Ge ziet: er zijn veel manieren om de energie te mixen. 
En gezien alles op elektriciteit zal moeten gaan, wordt het makkelijker om te sturen.
Afin.
Toch als ze niet teveel gaan afschakelen.

En gezien alles op elektriciteit zal moeten gaan, wordt het makkelijker om te sturen.
Afin.
Toch als ze niet teveel gaan afschakelen.

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Zijn we weer lekker off-topic aan het gaan ...
Kunnen we de energie discussie a.u.b verder zetten in de betreffende energie topics?
De TS had geen enkele bedoeling om energie te sparen, of om het rendement van zijn ketel te verhogen ...
Hij zocht alleen een oplossing om één onder-gedimensioneerde radiator te compenseren.
Kunnen we de energie discussie a.u.b verder zetten in de betreffende energie topics?
De TS had geen enkele bedoeling om energie te sparen, of om het rendement van zijn ketel te verhogen ...
Hij zocht alleen een oplossing om één onder-gedimensioneerde radiator te compenseren.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Marsmillo
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 19 keer
Wij hebben hier een grote kamer waar maar 1 radiator staat. Het is moeilijk die ruimte warm te krijgen. Begrijp ik het goed dat een ventilator onder de radiator hierbij dus zou kunnen helpen? Het gaat mij dan niet zozeer om de besparing, maar om het extra comfort die het zou kunnen opleveren.
-*-
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 23 keer
Ja, dat werkt... maar of je er door bespaart betwijfel ik. Radiator koelt sneller af... dus zal weer sneller moeten opwarmen. Uiteindelijk heb je altijd zelfde verbruik. Comfortgevoel zal wel verbeteren met die ventilatoren
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Als het goed is wordt de opwarming van je radiator gestuurd vanuit de temperatuur van de kamer en niet vanuit de temperatuur van de radiator. Wat je gaat bekomen is dat je de warmte meer en sneller verspreid over je kamer, en dus je thermostaat sneller gaat doen afslaan. Dat is toch het idee.
J.
J.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Mars, zeker gewoon proberen met een klassieke ventilator die je thuis hebt. Desnoods lenen van iemand.
Ergste dat kan gebeuren is dat andere ruimtes niet zo snel meer opwarmen omdat je veel van de warmte in die bureau opneemt. Maar dat zal je wel merken of dit zich voordoet en zoja of dit hinderlijk is.
Je kan dan later overschakelen op een iets "mooiere" afwerking.
Ergste dat kan gebeuren is dat andere ruimtes niet zo snel meer opwarmen omdat je veel van de warmte in die bureau opneemt. Maar dat zal je wel merken of dit zich voordoet en zoja of dit hinderlijk is.
Je kan dan later overschakelen op een iets "mooiere" afwerking.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
- Bedankt: 135 keer
Het enige wat zo'n ventilator doet is geforceerde aanvoer van lucht, zoals een compressor bij een wagen. Hiermee kan je een radiator (of motor) met een grotere capaciteit emuleren. Of je nu een grote radiator hebt die X kiloWatt kan afgeven zonder geholpen te worden, of een kleine radiator die dankzij een ventilator ook X kiloWatt kan afgeven, aan het einde van de rit heb je hetzelfde resultaat (plus het verbruik van die ventilatoren, maar dat lijkt mij zeer verwaarloosbaar tov het verbruik van de verwarming zelf).
Dus ja, als je kamer niet goed opgewarmd geraakt zal een ventilator best wel helpen.
Dus ja, als je kamer niet goed opgewarmd geraakt zal een ventilator best wel helpen.
- heist_175
- Moderator
Ja, je begrijpt dat goed.Marsmillo schreef: 03 feb 2023, 23:35 Wij hebben hier een grote kamer waar maar 1 radiator staat. Het is moeilijk die ruimte warm te krijgen. Begrijp ik het goed dat een ventilator onder de radiator hierbij dus zou kunnen helpen? Het gaat mij dan niet zozeer om de besparing, maar om het extra comfort die het zou kunnen opleveren.
Je wint aan comfort en/of bespaart aan kap- en breekwerk

Zelfs heel wat recente nieuwbouw is geplaatst zonder "home office" op de huidige schaal indachtig.
Dus het zou voor heel wat mensen een oplossing zijn: een extra kinderkamer gebruiken voor home office en de radiator (typisch gedimensioneerd op 18°) boosten met een ventilator tot de gewenste warmte-afgifte bereikt is.
-
- Elite Poster
Dat hangt er van af.Marsmillo schreef: 03 feb 2023, 23:35 Wij hebben hier een grote kamer waar maar 1 radiator staat. Het is moeilijk die ruimte warm te krijgen. Begrijp ik het goed dat een ventilator onder de radiator hierbij dus zou kunnen helpen? Het gaat mij dan niet zozeer om de besparing, maar om het extra comfort die het zou kunnen opleveren.
Je moet de retourtemperatuur van de radiator meten.
Als deze lager is dan pakweg 27 graden mag je er ventilators ophangen zoveel je wil, het zal niet warmer worden.
Wat dan misschien kan helpen is de regeling van de radiator (dat is dus niet de radiatorknop) helemaal open draaien mocht deze niet helemaal open staan.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Dat is eigenlijk het voetventiel v/d radiator waterzijdig inregelen.
Helemaal open is ook niet ideaal, de andere radiatoren zullen dan waarschijnlijk minder water debiet krijgen.
Helemaal open is ook niet ideaal, de andere radiatoren zullen dan waarschijnlijk minder water debiet krijgen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
- cptKangaroo
- Elite Poster
Speedcomfort radiatorventilator Trio Set -- €129 (momenteel €149 in gamma, en €175 in hubo, en €184 in brico), maar let op: ik heb deze "toolstation" site nog nooit gebruikt dus als iemand weet of die betrouwbaar is, hoor ik dat graag.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
Meer dan 120 euro per radiator. Dan moet je al heel veel kunnen besparen wil je daar voordeel uit halen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console