Telenet spreekt zichzelf tegen betreft datasim gebruik

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Bestelpagina ONEup:
Datasimkaart
... je kan 'm ook gebruiken in je minimodem, GPS tracker voor je hond, grasrobot, slimme deurbel of camera met wifi-connectie bijvoorbeeld. ... 

Maar dan in https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -en-oneup/
Op voorwaarde van een normaal gebruik, zoals gedefinieerd in de “Voorwaarden voor een normaal gebruik in het kader van een onbeperkt aanbod” (zie telenet.be/algemenevoorwaarden).
Dan in https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... len-smsen/:
In geval van overbelasting van het netwerk,
fraude (zoals commercieel gebruik van het contract, in het bijzonder voor call center of simbox
doeleinden, en/of het ter beschikking stellen aan derden, vb. door middel van hotspotting), oneerlijk
gebruik of, meer algemeen, een gebruik dat niet in overeenstemming is met het gebruik dat mag worden
verwacht van een klant die een contract voor vaste- en/of mobiele telefonie afsluit (zoals bijvoorbeeld
het gebruik van de gsm als babyfoon, of – in het kader van een onbeperkt aanbod mobiele data – het
gebruik van de simkaart in, bijvoorbeeld, bewakingscamera's of ‘gateway’ apparaten
) behoudt Telenet
zich het recht voor om de levering van de dienst te beperken, je contract op te schorten en/of op te
zeggen, en/of andere nuttig of nodig geachte maatregelen te treffen.
Dus bijvoorbeeld een camera verbonden met een 4g-modem met de datasim in mag dan wel en dan weer niet?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Is inderdaad een beetje ongelukkig geformuleerd; ze zullen waarschijnlijk bedoelen dat iets dat een aanzienlijke continue datastroom genereert niet toegelaten is (wat in essentie een volumelimiet is) en dat een camera/deurbel die je on demand bekijkt niet echt een probleem is.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Weten ze zelf wel waarover ze praten?
Waarom zou je een datasim gebruiken in een toestel met 'wifi-connectie'?

Verdee zie ik ook geen probleem eigenlijk. Her is een clausule die hen een stok achter de deur geeft bij overmatig gebruik, vooral wanneer mensen onredelijk omgaan met het aanbod.
Vroeger had je effectief mensen die hun onbeperkt bellen gebruikten als babyfoon, dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dus ik heb nu zo'n datasimkaart, en dat werkt, voor data, maar dus niet voor bellen/SMS, zelfs ontvangen gaat niet.
Op de bestelpagina:
*Elke simkaart heeft een telefoonnummer, dus ook jouw datasimkaart. Dat is nodig om de kaart te kunnen activeren en gebruiken in alle mobiele toestellen. Je kan zo ook je verbruik opvolgen, of bijvoorbeeld Whatsapp gebruiken op je tablet met datasim.
Aangezien ik NIET naar de nummer van deze simkaart kan laten SMSen, hoe kan ik dan een app activeren die koppeling aan deze SIM nummer en SMS verificatie poogt?
Bijlagen
Screenshot 2023-02-05 at 18-48-11 Telenet One - Stel ONE zelf samen.png
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

splinterbyte schreef: 05 feb 2023, 18:56 Aangezien ik NIET naar de nummer van deze simkaart kan laten SMSen, hoe kan ik dan een app activeren die koppeling aan deze SIM nummer en SMS verificatie poogt?
Niet. Data-SIM is ook niet bedoeld voor telefoons, die m.i. de enige toestellen zijn die gesprekken of SMS'en kunnen ontvangen (vond het ook raar dat bvb een iPad geen SMS kan ontvangen/verzenden).
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

1. Ik heb een samsung tablet en 4G router(ex orange flybox) die dat wel kunnen.
2. Ze hebben het ZELF over apps zoals Whatsapp, welke steeds aan een GSM nummer verbonden zijn en SMS gebruiken voor verificatie.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn data-sim van Telenet zit in een mobiele Huawei-modem.
Ik kan bevestigen dat ik sms-jes kan versturen en ontvangen via die data-sim.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 41 keer

Werkt hier ook, bij Orange kon ik zelfs bellen dacht ik (al heb ik niet opgenomen op de gebelde telefoon, stel ze zouden kosten aanrekenen, moet het bij telenet nog testen, handig om te weten)
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik heb toch andere resultaten, misschien omdat ik een nieuwe data sim van dit jaar heb in een oneUP pakket?

(telenet datasim in beide 4G router en een test-GSM gestoken, zelfde resultaten)

SMS
  • werkt wel:
telenet datasim -> telenet main sim (kostte 0,00 euro)
telenet datasim -> orange prepaid sim (kostte 0,00 euro)
  • werkt niet:
telenet main sim -> telenet datasim (SMS vertrekt wel, maar komt niet aan, geen error)
orange prepaid sim -> telenet datasim (SMS vertrekt wel, maar komt niet aan, geen error)

bellen
  • werkt niet:
telenet main sim -> telenet datasim ("geen toegang")
orange prepaid sim -> telenet datasim ("no access")
telenet datasim -> telenet main sim (instant "call ended")
telenet datasim -> orange prepaid sim (instant "call ended")
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Voor zover bekend, kan je met de Telenet data sim (die bij het One / OnePlus pakket hoort) niet bellen (in- of uitgaand) en ook niet smssen (in- noch uitgaand).
Voor wie dat wel probleemloos werkt, heeft waarschijnlijk nog een oudere datasim?

In ieder geval, gezien je geen SMS kan ontvangen met zo'n datasim, kan je die ook niet gebruiken voor verificatie van bijvoorbeeld Whatsapp.
Telenet spreek zichzelf inderdaad tegen ...

Bij Mobile Vikings bijvoorbeeld werkt dat helemaal anders.
Een datasim is hetzelfde als een gewone SIM, maar dan zonder belkrediet. Je kan er dus geen sms mee versturen, ook niet uitbellen. Je kan er wel sms mee ontvangen, en ook binnenkomende oproepen gaan gewoon door (net zoals je belkrediet op is).
PS. Je kan wel bellen naar gratis nummers!

Geen idee of je bij Telenet een gewone SIM kan omzetten naar een datasim.
Want dan zou je bijvoorbeeld WhatsApp kunnen installeren, en je telefoonnummer laten verifiëren.
Als deze nadien dan omgezet wordt naar een datasim, dan zou WhatsApp wel werken.

PS. Mensen die beweren dat ze wel kunnen sms'sen met een datasim, gebruiken misschien de Google Berichtendienst.
Als je een SMS verstuurt vanuit een Android toestel, naar een andere Android gebruiker, dan wordt het bericht niet als SMS verstuurd, maar als een bericht via de data verbinding. Meestsal zie je het verschil niet tussen een bericht die als SMS verstuurd werd, of als "bericht" ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Even opgezocht van wanneer mijn datasim dateert: juni 2021 (bij een One pakket).
sms verzenden van Android naar iPhone werkt.
Omgekeerd ook: sms ontvangen (van Iphone naar Android) werkt eveneens.

De datasim zit in een mobile wifi router van Huawei die zich laat bedienen door een app op mijn Android phone.
Bij afwezigheid van de app kan ook gebruik worden gemaakt van een webinterface via de browser.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Flippi schreef: 06 feb 2023, 22:27 Even opgezocht van wanneer mijn datasim dateert: juni 2021 (bij een One pakket).
sms verzenden van Android naar iPhone werkt.
Blijkbaar heb je dan geluk, want bij de meesten werkt de datasim niet voor het versturen/ontvangen van sms.
Krijg je dan bij de ontvangst (Android > iPhone) het juiste nummer te zien van de data sim?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Inderdaad, het nummer van de data-sim bij ontvangst op de iPhone.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 41 keer

philippe_d schreef: 06 feb 2023, 21:11 Voor zover bekend, kan je met de Telenet data sim (die bij het One / OnePlus pakket hoort) niet bellen (in- of uitgaand) en ook niet smssen (in- noch uitgaand).
Voor wie dat wel probleemloos werkt, heeft waarschijnlijk nog een oudere datasim?
Hier is de sim 2/3maanden oud.
philippe_d schreef: 06 feb 2023, 21:11PS. Mensen die beweren dat ze wel kunnen sms'sen met een datasim, gebruiken misschien de Google Berichtendienst.
Heb de SIM zelf weldegelijk al als verificatie gebruikt, dus dat is het hier alsinds niet :lol:
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 34 keer

Heeft deze datasim ook een max snelheid van 150mb?
Als ik kijk naar de mobiele abonnementen is 150mb de max snelheid (tenzij je Oneup hebt)
Tegelijkertijd heb je de kans om te surfen via 5G in de gebieden waar dit reeds mogelijk is?

Spreekt Telenet zich hier niet in tegen? Ik denk dat 5G wel sneller is dan 150mb?
Bijlagen
4A4B6FCA-33B4-4ABF-9AEA-9D27F36AB1CB.jpeg
TV: Telenet + CI+ module
Internet: Telenet All internet
GSM: Proximus Maxi - Easy & Essential
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dit zouden de datasim snelheden zijn, zelfde als de gewone sim in het abbo:

Code: Selecteer alles

ONEup for 1 Mobile (Datasim)              Download    Upload
Maximaal geschatte snelheid 5G            1000 Mbps   65 Mbps
Maximaal geschatte snelheid 4G (LTE)       470 Mbps   65 Mbps
Maximaal geschatte snelheid 3G              15 Mbps    4 Mbps

ONE for 1 Mobile (Datasim)                Download Upload
Maximaal geschatte snelheid 5G            150 Mbps 15 Mbps
Maximaal geschatte snelheid 4G (LTE)       30 Mbps  5 Mbps
Maximaal geschatte snelheid 3G             15 Mbps  4 Mbps
Heb dit echter nog niet kunnen testen aangezien de ontvangst hier niet zo goed is, ik haal max 10Mbps...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”