Problemen met wifi na plaatsing zonnepanelen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
noblemo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 11 keer
Provider

Ik heb naar een dergelijk topic gezocht maar niet meteen gevonden, daarom plaats ik het in dit subforum (hopelijk het juiste).

Een tweetal maanden geleden heeft mijn vader op zijn dak zonnepanelen laten plaatsen, en sindsdien heeft hij serieuze problemen met wifi.
Voordien werkte alles vlot.

Situatie:
De modem van Telenet hangt in de inpandige garage naast de keuken.
Net naast de modem hangt een powerline, en in de woonkamer hangt een wifi powerline ter hoogte van de tv.
In een kamer op de eerste verdieping (quasi boven de tv) staat zijn pc die via wifi met internet verbonden is.
De zonnepanelen liggen op het dak boven die kamer.

Vandaag eens wat testen uitgevoerd.
Speedtest op eerste verdieping via smartphone en via pc gaven beiden +-1 Mbps en een ping van 50-100, ondanks een zeer goed wifi signaal.
Daarna de omvormer van de zonnepanelen uitgeschakeld: speedtest via smartphone (opnieuw net naast de pc) steeg tot 90 Mbps, terwijl de pc nog steeds 1 Mbps aangaf. Switchen van wifi-adapter op de pc, reboot van pc en modem en powerlines, ander wifikanaal kiezen,... maakte allemaal geen verschil.

Daarna de omvormer weer ingeschakeld: speedtest via smartphone daalde plots weer tot 1 Mbps.
Na het uit- en inschakelen van de wifi op de smartphone steeg de snelheid dan weer tot 90 Mbps, terwijl de pc nog steeds bleef steken op 1 Mbps.

Heeft iemand ervaring hiermee?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Powerline is een erg storingsgevoelige technologie, elektrische apparaten (zoals een omvormer) kunnen het powerline-signaal verstoren.
Vervang powerline door UTP-kabel en sluit een Wifi-toegangspunt op die UTP-kabel aan en je probleem zal opgelost zijn.
Vaste toestellen zoals pc's sluit je best ook met UTP-kabel rechtstreeks op de modem aan.
noblemo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 11 keer
Provider

Bedankt raf1.
Alleen begrijp ik niet waarom het enkel op de pc problemen gaf en niet op de smartphone, terwijl ze beiden via de wifi-powerline verbonden waren (UTP ging inderdaad wel vlot zoals verwacht).
Binnenkort eens testen met een wifi-toegangspunt.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Misschien connecteerde de smartphone rechtstreeks met de Wifi van de modem (onafhankelijk van de powerlines).
De smartphone heeft wellicht ook al een betere Wifi-chip en antenne aan boord in tegenstelling tot de pc.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”