Steven7 schreef: 01 feb 2023, 15:04
Dat is onmogelijk en quasi onbetaalbaar ook.
Gemiddeld zal ongeveer 25 tot 30 procent eigen gebruik zijn met zonnepanelen. De overige 70 procent is dan voornamelijk nodig op de momenten dat er een algemeen energietekort is.
Als je nog een 3000 kw wil opslaan met batterijcapaciteit mag je nog 1.000.000 euro opzij zetten voor een batterij die pakweg 15 jaar meegaat, maar tussendoor al bijna helemaal gedegradeerd is.
Dan moet het grootste probleem nog komen. Niet enkel die elektrische auto's, maar vooral het elektrisch verwarmen. Dat is typisch nodig in de winter op ogenblikken dat er nauwelijks zon is en vaak ook nauwelijks wind. Men verwacht naar de toekomst toe dan bovendien meer en meer windstille dagen in de winter.
Ik betwist niet dat dit voor jou en anderen een onmogelijkheid is.
Maar "onmogelijk" behoort niet tot mijn opties. Moeilijk kan ook.
Het is net mijn punt dat iedereen zijn eigen rekening naar eigen mogelijkheden moet maken en vooral niet die van een ander. Ik betwist dus niet dat het voor jou een onogelijkheid is. Of voor wie dan ook. Maar dat maakt gelukkig mijn rekening niet. Hier is dat al lang mogelijk. Of dat voor iedereen gewenst is is weer een ander punt. Zelf heb ik noch mijn gezin last van mijn keuzes uit het verleden. Integendeel. En dat is wat telt voor het opmaken van de eigen rekening.
Je moet helemaal geen 3000
kWh kunnen opslaan. Jij misschien wel (en dat betwist ik niet) maar daarom ik nog niet.
Ik haal nu al met een lokale productie eenheid van minder dan de helft van wat budgetair en technisch eenvoudig mogelijk is en meer dan voldoende opslag, voor mijn verbruikersprfiel, 86% van de benodigde energie uit eigen productie. En van de resterende 14% (cijfers 2022) is de helft dan nog voor rekening van de thuislaadpaal. Gewoon omdat thuisladen extra geld opbrengt zelfs als dat van het net is. Maar dus geen noodzakelijkheid indien het net niet beschikbaar en/of meer kost dan het opbrengt. Verdubbeling van de lokale productie staat zelfs al in de persoonlijke planning. Waarom zou een ander 14 MWh kunnen opwekkken op jaarbasis en ik niet? Plannen voor de middellange termijn houdt ook een budgetaire planning in. Technisch geen probleem maar mijn planning is om uiteenlopende redenen gewoon anders maar kan, indien nodig, wel naar voor geschoven worden want het budget ligt al klaar. Zelfs een verdubbeling of verdriedubbeling is technisch en budgetair geen probleem maar geen enkel rekenmodel laat me zien dat dit hier noodzakelijk is. Maar het zou bij volledig wijzigende omstandigheden wel kunnen.
Zonder aan persoonlijk comfort in te boeten. Wat in een noodsituatie, bv. bij een uitschakeling dagen na elkaar van het net gelijktijdig met een dunkelflaute, nog altijd een tijdelijke optie is (niet thuis laden van de BEV, één koel/vriescombinatie 24/7 laten draaien ipv 2 units, verwarmen op lokaal gewonnen biomassa ipv elektriciteit,..... opties genoeg om in een noodsituatie het licht weken te laten draaien en de woning te verwarmen zonder net).
Je vergeet twee voorname zaken:
- Waarom zou je 3000 kWh gaan opslaan? Ik ken geen enkele periode van volslagen duisternis die zo lang duurt dat het nodig is om zonder lokale productiecapaciteit die periode te overbruggen. Het punt is nu juist dat je, indien mogelijk, je productiecapaciteit moet afstellen op opslagcapaciteit en verbruik. Bij een laag verbruik zijn de eerste twee componenten al veel goedkoper dan wat jij stelt. En meer productiecapaciteit is, indien mogelijk, nog eens goedkoper dan de opslagcapaciteit uitbreiden. Dat dit niet voor iedereen mogelijk is weet ik ook wel. Maar dat is iets anders dan dat het voor iedereen onmogelijk is.
- Niet iedereen heeft 24/7 een elektrische auto noch elektrische verwarming nodig.
Je kan beter eerst eenmalig investeren in een energiezuinige woning . Bv. een woning welke zichzelf eerst opwarmt door de zon (ook in de winter), dan via een A2A WP, dan via een A2W WP en als back up, voor de uitzonderlijke dagen van de combinatie van aanhoudend vriesweer tijdens een aanhoudende dunkelflaute, met een massakachel gevoed door lokaal gewonnen biomassa en/of een aggregaat die in noodomstandigheden een paar uurtjes per winter draait op biodiese. Hier bv. 75-100 liter biodiesel om de gehele periode tussen half maart en half februari te overbruggen zonder enig comfort op te geven moest het net die gehele periode onbeschikbaar zijn). Of het equivalent van één tot twee gevulde tanks van een auto met een verbrandingsmotor (en wellicht zelfs niet eens gevuld met 100% HVO100).
Kost helemaal geen 1.000.000 €. Is gewoon een beetje uit de box denken en handelen volgens het en/en principe ipv in te zetten op één optie.
- Niet iedereen in Vlaanderen heeft een elektrische auto nodig om jaarlijks tienduizenden km af te leggen. Ook hier een cascade systeem: afhankelijk van de aftand en weersomstandigheden in volgorde van voorkeur => te voet, per fiets, met de e-bike en dan pas de auto. Een e-bike verbruikt (toch in onze situatie) hoogstens 800 Wh per 100 km, incl. bagage.
Ik weet het, dat vraagt een planning op de lange termijn en een budget dat je daar voor voorziet (maar bijlange na geen 1. 000.000 €). Een ook niet weggelegd voor iedereen. Maar doorgaans wel voor de middenklasse Vlaming indien dat de wens is. Dus totaal iets anders dan voor iedereen onmogelijk. Dat het voor de gemiddelde Calimero Vlaming - die liever eerst zaagt en klaagt en bij uitstek de oorzaak van eigen falen/ongeluk bij een ander legt dan naar zichzelf te kijken - heb ik ook al lang begrepen. Maar ik ben dan ook een overtuigde federalist.
En nogmaals, ook ik heb niets tegen het langer openhouden van de bestaande kerncentrales na een grondige update (want voor andere opties is het te laat en blijkbaar slaagt men zelfs daar niet meer in want tot op heden al van 7 naar 5 waarbij niet de kleinste noch de oudste eerst werden gesloten) en zelfs niets tegen het massaal bouwen van veilige, goedkope, nimmer falende, SMR's die draaien op het afval van de oude generatie. Maar ik zie ze niet tijdig in productie komen. En al helemaal niet in België.
Dan blijft de optie over daarover wat te klagen en tig redenen aan te halen dat er geen andere opties zijn en dus een afwachtende houding aan te nemen (noodgedwongen of uit eigen overtuiging) of tijdig te handelen om de nadelen zelf zo weinig mogelijk te ondervinden (indien de persoonlijke mogelijkheden er zijn).
En ik ga idd niet overwegen zelf van de laatste mogelijkheid af te zien omdat het niet weggelegd is voor iedereen. No way. Want naast een federalist ben ik ook noodgedwongen een individualist geworden. De tijd dat ik de eigen tijd stak in het, tegen beter weten in, opkomen voor de gemeenschap is voorbij. Voortschrijdend inzicht na een paar gelukte en mislukte pogingen.
Maar ik hou jou en niemand tegen dat wel met succes te proberen. Laat mijn falen jullie niet weerhouden het tegendeel te bewijzen.