Deel 1 : Tesla Model Y
Vorige week had ik de kans om een uurtje met deze wagen rond te rijden (performance editie), maar onlangs heb ik er dus een hele nacht mee mogen rondtoeren (long range editie). Een zeer leuke, vlotte wagen die echt kilometers kan vreten.
Vertrokken vanuit Sint-Martens-Latem met 80% op de batterij, om dan via Grobbendonk door te rijden naar SuC Verviers, daar 10 minuutjes te laden, en verder te rijden naar SuC Luxemburg. Daar heb ik een 20-tal minuutjes geladen, om vanaf daar terug te rijden naar Wetteren (huis).
Onderstaande voordelen/nadelen zijn zowel naar eigen mening, als in vergelijking met de Renault Zoë ZE50 welke ik momenteel gebruik.
VOORDELEN :
- Wat een snelheidsmonster qua laden! Snelste dat ik heb gezien was 222kW. Fantastisch snel dus.
- De Model Y leveren ze nu wel standaard met hoedenplank!
- Dubbel glas! Geen enkel moment een koud gevoel gehad, ondanks de immense regenbuien.
- Groot glazen dak boven je. Vreesde het ergste qua lawaai met de hevige regen, maar dit viel zeer goed mee!
- 12V in de koffer aanwezig! Jeuj!
- GIGANTISCHE frunk! Gedaan met oplaadkabels gooien in de koffer zoals bij de Zoë
- Je zit als bestuurder op een goede hoogte : je kijkt "over" het verkeer en hebt niet het gevoel dat je met je kont over de baan schuurt.
- Veel ruimte rondom jou, voldoende opbergmogelijkheden.
- Zeer laag verbruik : met 85% vertrokken aan SuC Luxemburg en zo naar huis gereden (net geen 300km). Hier aangekomen met 25%. Met de Zoë ging van Wetteren naar Arlon maar nipt!
NADELEN :
- Slechts 11KW AC laden. Zo duurt het 5 uur om van 50% naar 100% te geraken. 22kW was leuk geweest.
- Geen Android Auto helaas. Voor vele dingen is dit niet erg omdat het native in de Tesla zit (bvb Spotify), maar ik mis het wel tijdens het rijden. Geen SMS/Whatsapp/Skype/... berichten die voorgelezen worden dus. Maar ook geen gebruik van Waze bijvoorbeeld (grote fan van, gezien je meer kan ingeven dan enkel file bijvoorbeeld, zoals plotse mist/hevige regen of stilstaande wagens op de pechstrook) of ABRP. Deze laatste kan handig zijn, gezien de navigatie in de Tesla enkel de SuC's heeft en niet andere laadpunten.
- Geen grote fan van de houtafwerking aan het dashboard.
- Een HUD of klein instrumentarium achter het stuur mag er echt wel zijn. De snelheidsaanduiding op het scherm vind ik persoonlijk te klein. Voor zaken als mistlichten moet je in de menu's gaan duiken. Ik begrijp dat ze van minimalisme een dingetje willen maken, maar soms wil je dingen blindelings doen met je handen.
- Full Self Driving is hij (nog) niet : meer dan eens gehad dat deze echt in paniek sloeg. Zo reed ik een tunnel in, en had hij de (rode) lichten boven de tunnel gezien. Gevolg : de auto ging plots volledig in de remmen. Gelukkig kan je dit corrigeren.
- Slechte snelheidsbordenherkenning : als de snelheid staat aangegeven op een bord dan herkent hij het meestal wel. Echter als dit een tijdelijk bord is (lees : soms verlicht, soms niet) of een bord boven de autostrade met een snelheidsbeperking, dan heeft hij deze gegarandeerd niet gezien.
- Ruitenwissers helaas niet met een sensor, maar met camera. Gevolg : soms moest ik deze een aantal keer handmatig aanzetten. Nooit gehad bij de Zoë.
- Amper metaal : een simpele GPS antenne (3x3cm) kan je niet even op het dak zetten of je moet de zijkanten nemen. Laat staan als je een antennevoet met een doorsnede van 20cm wilt plaatsen (tja, een radioamateur heeft speciale eisen

- De 2 pinnen voor DC laden zijn onbeschermd tijdens AC laden. Lijkt me niet zo een goed idee naar vocht/regen en vuil toe.
- Oplaadpoort is niet verlicht, het is dus "op de tast" in het donker.