Welke EV zal mijn Renault Zoë vervangen?

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De zoektocht naar een vervanger van de Renault Zoë die binnenkort naar zn eigen baasje terug mag.

Deel 1 : Tesla Model Y

Vorige week had ik de kans om een uurtje met deze wagen rond te rijden (performance editie), maar onlangs heb ik er dus een hele nacht mee mogen rondtoeren (long range editie). Een zeer leuke, vlotte wagen die echt kilometers kan vreten.
Vertrokken vanuit Sint-Martens-Latem met 80% op de batterij, om dan via Grobbendonk door te rijden naar SuC Verviers, daar 10 minuutjes te laden, en verder te rijden naar SuC Luxemburg. Daar heb ik een 20-tal minuutjes geladen, om vanaf daar terug te rijden naar Wetteren (huis).

Onderstaande voordelen/nadelen zijn zowel naar eigen mening, als in vergelijking met de Renault Zoë ZE50 welke ik momenteel gebruik.

VOORDELEN :
- Wat een snelheidsmonster qua laden! Snelste dat ik heb gezien was 222kW. Fantastisch snel dus.
- De Model Y leveren ze nu wel standaard met hoedenplank!
- Dubbel glas! Geen enkel moment een koud gevoel gehad, ondanks de immense regenbuien.
- Groot glazen dak boven je. Vreesde het ergste qua lawaai met de hevige regen, maar dit viel zeer goed mee!
- 12V in de koffer aanwezig! Jeuj!
- GIGANTISCHE frunk! Gedaan met oplaadkabels gooien in de koffer zoals bij de Zoë
- Je zit als bestuurder op een goede hoogte : je kijkt "over" het verkeer en hebt niet het gevoel dat je met je kont over de baan schuurt.
- Veel ruimte rondom jou, voldoende opbergmogelijkheden.
- Zeer laag verbruik : met 85% vertrokken aan SuC Luxemburg en zo naar huis gereden (net geen 300km). Hier aangekomen met 25%. Met de Zoë ging van Wetteren naar Arlon maar nipt!

NADELEN :
- Slechts 11KW AC laden. Zo duurt het 5 uur om van 50% naar 100% te geraken. 22kW was leuk geweest.
- Geen Android Auto helaas. Voor vele dingen is dit niet erg omdat het native in de Tesla zit (bvb Spotify), maar ik mis het wel tijdens het rijden. Geen SMS/Whatsapp/Skype/... berichten die voorgelezen worden dus. Maar ook geen gebruik van Waze bijvoorbeeld (grote fan van, gezien je meer kan ingeven dan enkel file bijvoorbeeld, zoals plotse mist/hevige regen of stilstaande wagens op de pechstrook) of ABRP. Deze laatste kan handig zijn, gezien de navigatie in de Tesla enkel de SuC's heeft en niet andere laadpunten.
- Geen grote fan van de houtafwerking aan het dashboard.
- Een HUD of klein instrumentarium achter het stuur mag er echt wel zijn. De snelheidsaanduiding op het scherm vind ik persoonlijk te klein. Voor zaken als mistlichten moet je in de menu's gaan duiken. Ik begrijp dat ze van minimalisme een dingetje willen maken, maar soms wil je dingen blindelings doen met je handen.
- Full Self Driving is hij (nog) niet : meer dan eens gehad dat deze echt in paniek sloeg. Zo reed ik een tunnel in, en had hij de (rode) lichten boven de tunnel gezien. Gevolg : de auto ging plots volledig in de remmen. Gelukkig kan je dit corrigeren.
- Slechte snelheidsbordenherkenning : als de snelheid staat aangegeven op een bord dan herkent hij het meestal wel. Echter als dit een tijdelijk bord is (lees : soms verlicht, soms niet) of een bord boven de autostrade met een snelheidsbeperking, dan heeft hij deze gegarandeerd niet gezien.
- Ruitenwissers helaas niet met een sensor, maar met camera. Gevolg : soms moest ik deze een aantal keer handmatig aanzetten. Nooit gehad bij de Zoë.
- Amper metaal : een simpele GPS antenne (3x3cm) kan je niet even op het dak zetten of je moet de zijkanten nemen. Laat staan als je een antennevoet met een doorsnede van 20cm wilt plaatsen (tja, een radioamateur heeft speciale eisen ;)).
- De 2 pinnen voor DC laden zijn onbeschermd tijdens AC laden. Lijkt me niet zo een goed idee naar vocht/regen en vuil toe.
- Oplaadpoort is niet verlicht, het is dus "op de tast" in het donker.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Wanneer is 'binnenkort'? Met de huidige levertijden geen onbelangrijke vraag.
Een KIA EV6 of Hyundai Ioniq5 spreekt men van levertijden van 16 maanden hoorde ik eergisteren bij een dealer. De Ioniq6 die gaat komen, daar gaan 300 stuks voor in BE verkocht worden zij de dealer, en dan zal het levertijd richting 2024 gaan :roll:

BMW/Mercedes/VW hebben betere levertijden, maar ik rij al 15 jaar Duitsers, dus eens iets anders is misschien wel eens leuk.
krisken
userbase crew
userbase crew

Kia EV6 is een leuke auto, maar de wachttijd is inmiddels meer dan 2 jaar (!). Een ware ramp dus.
BMW is een even grote ramp, MB is vlotter verkrijgbaar.

Wanneer is binnenkort ... Tja voor eind dit jaar :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Van een Zoë naar een model Y dat is nog al een verschil.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

krisken schreef:Kia EV6 is een leuke auto, maar de wachttijd is inmiddels meer dan 2 jaar (!). Een ware ramp dus.
BMW is een even grote ramp, MB is vlotter verkrijgbaar.

Wanneer is binnenkort ... Tja voor eind dit jaar :)
Earth en air zijn niet meer te bestellen
Dus vanaf de gt line
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Voor einde jaar, denk ik dat je zal moeten naar stock modellen kijken.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Idd. als je echt iets nodig hebt dan heb je geen keuze maar zal je moeten nemen wat er beschikbaar is of iets gaan huren...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
userbase crew
userbase crew

Voor eind van dit jaar is wat verschuifbaar in tijd, gelukkig.
https://www.egear.be/elektrische-auto-levertijd/

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

De levertijden die ik hier opvang qua leasings zijn toch wat langer hoor.

@Krisken, jij hebt toch met veel wagens gereden ? Jij zou toch wel moeten weten wat je wil, nee ? :)

Persoonlijk vind ik de Renault Megane precies wel dik de moeite waard (mocht ik niet met een EV6 rondrijden ;) )
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

VOiD schreef: 16 sep 2022, 10:42 De levertijden die ik hier opvang qua leasings zijn toch wat langer hoor.
De levertijden voor lease (wanneer je geen stockwagen kiest zoals hij er staat) lopen nu voor verschillende merken - in realiteit, niet wat verkopers en dealers beloven en op het traject dan telkens in de tijd bijstellen om de potentiële klant aan het lijntje te houden) al op tot +12 maanden.
Iedereen zijn smaken en voorkeuren maar persoonlijk vind ik de nieuwe Kia e-Niro - ook al is hij niet zo flashy als een EV6, Ioniq 5 of Tesla - nog altijd voor de gevraagde prijs het beste te bieden (in vergelijking met andere Ev's binnen dezelfde prijscategorie en zelfs duurder) .
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

cyberbozzo schreef: 15 sep 2022, 20:45BMW/Mercedes/VW hebben betere levertijden, maar ik rij al 15 jaar Duitsers, dus eens iets anders is misschien wel eens leuk.
Ik rij er al bijna 30 jaar mee... ga meestal wel eens kijken naar iets anders maar kom toch steeds bij BMW terecht.

Ik moet nog 11 maanden wachten alvorens te bestellen (en ondanks dat men weet dat het lange levertijden zijn trekt men de bestelling niet naar voor ???)

Een EV zal dus vermoedelijk pas ergens 2024 worden.
krisken
userbase crew
userbase crew

VOiD schreef: 16 sep 2022, 10:42 De levertijden die ik hier opvang qua leasings zijn toch wat langer hoor.

@Krisken, jij hebt toch met veel wagens gereden ? Jij zou toch wel moeten weten wat je wil, nee ? :)

Persoonlijk vind ik de Renault Megane precies wel dik de moeite waard (mocht ik niet met een EV6 rondrijden ;) )
Ah, ben jij één van de gelukkige EV6 rijders? Het is en blijft een leuke wagen. Heb er toch een 3-tal nachten mee rondgereden doorheen héél België en hij kon me zeker bekoren. Alleen is het niet iets dat past binnen mn budget ;)

Wat de Renault Megane-E betreft : dat is exact de tweede wagen welke ik op het oog heb. Komende woensdag ga ik deze nog maar eens gaan testrijden. Is zeker een leuke wagen, alleen heeft hij 2 nadelige puntjes welke ik meteen kan opnoemen : de achterbank zit niet echt makkelijk voor een volwassene : je bovenbenen zitten in een vrij scherpe hoek ten opzichte van je romp. Het tweede nadelig puntje is de vrij diepe koffer. Als je iets zwaar hebt dat je daar uit wilt tillen, daar ga je echt niet blij van worden.

Heb inderdaad emt diverse wagens rondgereden inmiddels. Maar je weet nooit dat iemand hier een idee heeft waar ik nog niet opgekomen ben hé :-)
Ik heb ervaring met de oude e-Niro, de nieuwe worden nu pas geleverd, dus deze staat ook nog op het lijstje voor te testen.

Telefonie = EDPnet + OVH
Tom2000
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Jij was toch verkoopadviseur voor elektrische wagens?

Kan je dan niet beter in de eigen merken zoeken?

Tesla is toch niet via dealers te kopen?
krisken
userbase crew
userbase crew

Even een korte samenvatting ...

Dus, ik was op zoek naar een nieuwe wagen om de Zoë te vervangen. Ik heb een aantal garages langs gegaan en zo wat kunnen rijden met diverse wagens maar al snel bleek dat er amper tot niet kon geleverd worden binnen de 6 maand. Bij velen was zelfs binnen het jaar al een moeilijke opdracht.

De enige 2 die snel konden leveren waren Tesla (alle modellen), en Renault (Megane-E). Die laatste is een prima wagen en kon ik zeker van genieten tijdens het rijden. Lang getwijfeld, tot ik plots een mailtje kreeg van de persoon die mijn Tesla proefrit had geregeld. Er zouden "binnenkort" prijsdalingen zijn. Ook in België. Dus de kat even uit de boom gekeken...

Op 12 januari omstreeks 23u klikte ik een offerte bij elkaar op zowel de Tesla website als de Renault website. Bij Tesla kwam ik uit op net geen 70000 euro. Bij Renault op eind de 50000. Om één of andere reden kon ik de PDF van Renault niet opslaan. En toen ging ik slapen. De volgende dag kreeg ik om 7u al een vreemde SMS van de Tesla man : "het is gebeurd". Ik dacht dat hij per ongeluk naar mij had gestuurd, dus vroeg toch even verduidelijking. Zijn antwoord was "zie Tesla website". Ik klikte dezelfde wagen bij elkaar als 8u ervoor en ... Plots zat deze op 58000 euro! Een prijsdaling van maar liefst 12000 euro.

Nooit in mijn leven heb ik zo rap geklikt op "kopen". Want dat is meteen wat de eenvoud van Tesla : je kiest het type, de uitvoering, de kleur, de kleur van het interieur, of je een trekhaak wilt en je velgen. Dat is het. Al de rest is standaard inbegrepen... En eigenlijk was de Tesla model Y een favoriet tegenover de Renault wagen : een gigantische koffer, leuke snufjes, toegang tot een zeer goed charging netwerk met "OK" prijzen en de mogelijkheid tot een zo goed als vlakke bodem als je de achterbank platlegt. Een gigantische ruimte waarin je dus perfect kan slapen dankzij camp mode. En diezelfde wagen was nu amper duurder dan de Renault...

Vervolgens ging het echt zeer snel : op maandag 16 januari de auto besteld via de website, 250 euro betaald (reservatiekost), de financiering in orde gebracht, en toen ... Doodse stilte. Op een bepaalde FB groep zag ik het ene bericht na het andere voorbij komen dat men reeds een datum had van levering. En hier : niks. Dus trok ik op maandag 23 januari naar Tesla Brugge (moest in de buurt zijn voor een klant), waar ik meteen kon spreken met een verkoper. Ook hij vond het vreemd : er was een grote levering stockwagens op weg naar België welke op 25 januari (jawel, vandaag) zou toekomen in Zeebrugge. Het zou hem ten zeerste verwonderen mocht mijn combinatie daar niet tussen zitten. Hij haalde er dus even de laptop bij, filterde op mijn voorkeuren van bestelling en een hele lijst auto's kwamen op zijn scherm. Zeker 20 stuks met de combo die ik wou. 10 hiervan hadden geen reservatienummer (dus deze konden aan mij toegewezen worden). En toen zag ik de fout : de trekhaak zat nergens op. En laat dit nu net het probleem zijn : op de hele boot zat geen enkele wagen met een trekhaak. Een issue waar de verkoper van af wist : er zijn wat leveringsissues met betrekking tot de trekhaak.

Maar, zoals een echte verkoper het betaamt, deed hij me meteen een voorstel : hij zou de trekhaak van de offerte halen, meteen een wagen reserveren van de boot die op komst was, en de trekhaak kon er later opgezet worden aan dezelfde condities als bij de levering. Zo gezegd, zo gedaan.

Vandaag zie ik dat er mailverkeer is geweest tussen Tesla en mijn verzekeringsagent (ook hier ontzorgt Tesla je : zij doen dit zelf in jouw plaats). De verzekering is dus inmiddels in orde en de nieuwe nummerplaat is verkregen (2-DBN-0xx). Straks het voorschot overschrijven op de rekening van Tesla, dat betalingsbewijs even afprinten en maandag staat de gloednieuwe wagen voor de deur...

- Merk : Tesla
- Type : Model Y
- Uitvoering : Long Range
- Kleur exterieur : blauw
- Kleur interieur : zwart
- Standaard velgen
- Trekhaak komt later

/me happy :)
Bijlagen
save-design--model20y20long20range-20230112.pdf
(827.17 KiB) 78 keer gedownload
save-design--model20y20long20range-20230112(2).pdf
(827.05 KiB) 80 keer gedownload

Telefonie = EDPnet + OVH
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Top.
Benieuwd wat de prijszetting in juni zal zijn.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
krisken
userbase crew
userbase crew

Zoals steeds is dat koffiedik kijken. In de US was er begin deze maand een eerste prijsdaling, en bleek dat er gisteren een nieuwe prijsdaling was (vooral zodat mensen konden gebruik maken van bepaalde taksmaatregelen etc). Beide prijsdalingen waren, in procenten, niet zo uitgesproken als hier overigens. Ik vermoed dus niet dat er in juni veel verschil zal zijn dan met vandaag. Kan fout zijn, mijn glazen bol is in herstelling ;-)

Telefonie = EDPnet + OVH
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Maakt niet uit. Zal het in juni wel zien en dan vergelijken met de prijs en aanbiedingen van de concurrentie.
Was gewoon nieuwsgierig. Jojo prijzen is nu ook niet bevorderlijk voor het vertrouwen van de consument. Toch niet als het over zo'n bedragen gaat.

edit: ik heb je eerste post nog eens doorgenomen: in mijn geval wegen de voordelen die je opsomt (ik kom dan ook niet van een Zoë) niet op tegen de opgesomde nadelen). Zal dus al erg in prijs moeten zakken om kans te maken (gezien lease is de levertijd geen probleem, op de huidige moest ik in 2019 ook al 11 maanden wachten) en de laadinfra van Tesla is dan ook geen echt voordeel meer.
Laatst gewijzigd door ivob 25 jan 2023, 19:25, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Super Krisken, model Y was ook mijn eerste keuze maar mijn vrouw en dochter waren verliefd op de iX3 en begin 2021 scheelde die niet zoveel in prijs met de MY. (Heb fleet korting bij BMW)

Een tesla is en blijft een soort van iPhone onder de wagens hè … je koopt een toestel EN een ecosysteem. Dat heeft voordelen en nadelen, in jouw geval zijn de laadvoordelen zeker toch wel doorslaggevend, niet ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew

Dat laadvoordeel valt al bij al wel goed mee. De laadpaal hier kan 22kW geven op AC. De Zoë is één van de weinige wagens die dat kunnen trekken. De vroegere Tesla's konden dat overigens ook, maar nu zijn ze zo goed als allemaal beperkt tot 11kW.

Wat DC laden betreft : ik kan relatief goedkoop laden aan Ionity laadpalen (35 cent per kWh). Als je een abonnement neemt (maandelijks opzegbaar, kost 12.99 euro dacht ik) op het Tesla netwerk dan kan je "zo goed als overal" ook met jouw eigen EV laden aan een Tesla SuC, en aan dezelfde tarieven als een Tesla rijder.

Telefonie = EDPnet + OVH
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Persoonlijk heb ik veel respect voor wat Tesla heeft gedaan om de EV-markt op gang te draaien. Maar, het Tesla van vandaag spreekt me eigenlijk niet aan, integendeel zelf. Musk is een groot vraagteken evenals privacy, Tesla en zijn medewerkers zitten steeds op scherp, afwerking lijkt tegen te vallen, dienst na verloop valt soms tegen als ik ervaringen lees…
Net als bij VW ga ik toch twee keer nadenken voor ik er een zou kopen. Welke EV is dan wel goed… geen idee :D misschien iets uit de Toyota/Lexus of Aziatische stal als het wat minder (scherm, flits, imago/merk,..) mag zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

VW is softwarematig nog altijd een ramp omdat ze lang gedacht hebben dat ze beter het warm water zelf terug konden uitvinden.
En Toyota gelooft zelf niet in BEV. Die zijn alleen tegen heug en meug van kamp veranderd omdat ze anders het nieuwe Kodak zouden worden. Ook geen goed uitgangspunt.
Sol Invictus!
krisken
userbase crew
userbase crew

Goh de vraag is of je Musk en Tesla als een en hetzelfde moet (of mag) zien. Musk zijn gekke toeren op Twitter staan voor mij los van Tesla, The Boring Company, Starlink, SpaceX, ... De kans is overigens reëel dat Musk wel nog een poot in Tesla zal hebben maar dat iemand zijn plaats daar zal innemen.

Wat afwerking betreft : vroeger, vooral bij de oudere S en de X, was dat rampzalig bij diverse wagens. Echter als ik kijk naar de Model 3 en de Model Y begint dit beter en beter te worden. Vooral omdat deze 2 niet in de US gemaakt worden, maar in China en Duitsland. Dat merk je mijn inziens ook aan de bouwkwaliteit. Wat dienst na verkoop betreft : daar ken ik niemand die er ervaring mee heeft, dus daar kan ik niks over zeggen...

Ik zocht voornamelijk een wagen dat van nul af aan is opgebouwd als een EV, niet een ICE waar ze de motor en de tank uit gesloopt hebben en er een batterij in de plaats hebben gestoken. Zoiets merk je bijvoorbeeld duidelijk aan het verbruik. Leg een Zoë maar eens naast een pakweg Mokka-E en je ziet snel de verschillen...

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben jaloers op jouw levertermijn.
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

krisken schreef: 25 jan 2023, 17:18
Ik klikte dezelfde wagen bij elkaar als 8u ervoor en ... Plots zat deze op 58000 euro! Een prijsdaling van maar liefst 12000 euro.
Nooit in mijn leven heb ik zo rap geklikt op "kopen". Want dat is meteen wat de eenvoud van Tesla :
je kiest het type, de uitvoering, de kleur, de kleur van het interieur, of je een trekhaak wilt en je velgen.
Dat is het.
Ik vraag mij wel af hoe zij die enkele weken geleden op "kopen" klikten,
en dus 12.000 teveel betaalden, daar op reageren ? Vooral vanwege dit:
Musk’s visie is uiterst eenvoudig. Betaalt de ene klant voor een wagen de hoofdprijs en krijgt de ander voor dat product korting, dan moet je aan de persoon die het meest betaalde kunnen uitleggen waarom.
https://mtsprout.nl/leiderschap/managem ... la-model-3
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik pik even in... door de prijsdalingen bij Tesla ben ik ook terug aan het uitkijken geweest. Vorige week zijn we naar het Tesla center geweest, en komende maandag volgt een testrit met een Y. Ik zou voor het eerst een auto renten op de zaak, dat is niet m'n ding, maar Tesla doet feitelijk "an offer you can't refuse". Het zijn niet alleen de prijsdalingen die spelen, maar ook hun renting is fenomenaal. Ze kopen de wagen terug voor 40% van zijn waarde na 60 maanden. Het risico dat je hebt van "wat is zo'n een wagen dan nog waard binnen 5 jaar?" is daarmee van de baan. Voor een standard-range (dat zou in mijn geval voldoende zijn), betaal ik 9.550 euro upfront en dan 287 euro / maand over 60 maanden (alles + BTW), max. 100.000 km, wat ongeveer overeenkomt met m'n verbruik. Dit is geen tikfout.

Efkes over de standard-range (SR). Deze kost 7.000 euro minder dan de LR. Je krijgt RWD ipv AWD. Ik heb nu ook AWD. Laten we zeggen dat ik in de afgelopen 7 jaar maximum 3 keer het gevoel had van "gelukkig heb ik AWD". Maar meer dan dat ook niet. Dus ik lig niet wakker van RWD. Dan het vermogen. Of ik nu kan optrekken in 5 seconden tot aan 100 of in 7 seconden tot aan 100. Dat is voor mijn rijstijl sowieso twee keer te snel. Dan de range. De verkoper / technieker legde me uit dat de SR zogenaamde LFP batterijen heeft, hebben een lagere capaciteit. Maar ze zijn iets duurzamer en mogen (relatief) straffeloos opgeladen worden tot 100%. Dit terwijl de Long Range een type batterijen heeft die dan eerder uitzonderlijk mogen tot 100% geladen worden (bv. tijdens lange reizen). Daardoor is het verschil in range tussen de SR en LR in het echte leven slechts 50km tot 80km. En van hier naar Bretagne rijden geeft dan aanleiding tot 30 minuten extra laadtijd voor een SR tov een LR. Is dat 7.000 euro waard? Misschien. Ik moet het nog verder bekijken. Maar ik betwijfel het.

Ik vind Tesla eigenlijk geen tof merk (zeker niet met de Elon z'n fratsen), en de kwaliteit zal een stuk minder zijn (je merkt dat ook, je mag niet te nauw kijken naar deurranden bvb.), maar de andere merken verkorven het ook bij mij. Aan mijn eigen Lexus-dealer - die intussen 750 euro vraagt voor een onderhoud - heb ik het laatste half jaar 3 keer een koopsignaal gegeven en 2 keer offerte gevraagd (heeft zelfs foto's genomen voor overname van m'n wagen). Ik heb nooit enige reactie ontvangen. Afspraak bij Renault gemaakt in november (voor een proefrit met Megane E-tech). Netjes op het uur binnengekomen, maar... de persoon waarmee ik de afspraak had was bezet en die keek zelfs niet naar ons op vanuit zijn glazen bokaal. De andere verkopers waren uiteraard "druk druk druk". Onverrichter zake teruggekeerd naar huis. Waste of time. Afspraak gemaakt bij Volkswagen (proefrit ID4) in december. Ongeloofelijk maar waar. Andere garage, en hetzelfde verhaal. De verkoper in kwestie is bezet in z'n glazen bokaal en alle andere collega's doen van "how jong, druk druk druk". Ook daar... terug huiswaarts zonder informatie. Waste of time. Je komt binnen bij Tesla, het is pokke druk, maar je krijgt wel verkoper/technieker te pakken die op de 4 vragen die je dan stelt telkens een perfect antwoord kan geven. Dus top. Je maakt een online afspraak voor een testrit. Je kan een uurslot kiezen. Je moet je rijbewijs opladen. Je kan opmerkingen geven over het type wagen waarmee je wil rijden. Je kan een instructiefilmpje bekijken. Je krijgt een bevestigingsmail. Het ziet er voorlopig goed uit.

Wat betreft de kortingen. Het zal ook terug stijgen. Nieuwe batterijen komen er aan. De 1000km batterij / 10 minuten opladen batterij van Catl komt eraan. Dat zal een gamechanger zijn omdat thuisladen daarmee niet meer noodzakelijk wordt. Daarvoor gaan ze een meerprijs vragen zonder twijfel. En Tesla gebruikt de prijs om de volumes in z'n fabrieken constant te houden. Als de vraag aantrekt, dan gaat de prijs omhoog.

PS edit: proficiat aan Krisken als ik het goed begrepen heb
PPS edit: deze week bestellen = levertermijn februari / maart :-)
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Goh, toen het nieuws er was van de dalende prijs van een Tesla dacht ik... Waarom niet eens kijken. Het begint ietsje betaalbaarder te worden, maar eerlijk, mijn Fiesta ST rijdt zo zalig dat het eigenlijk op dit moment nog geen no brainer is. Wat natuurlijk wel kan zijn, dat 2de hands Tesla's hierdoor ook goedkoper worden en dan begint het wel interessant te worden voor bepaalde mensen.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Laat ons ook uitkijken naar hoe de rest van de markt zal reageren.
Zeker door de omvang er van, zal dit ook wel de komende maanden een effect hebben op andere leveranciers. Wetende dat de termijnen ook aan het beteren zijn.
Verwacht geen magie, maar de consument zal er denk ik wel eindelijk terug op vooruit gaan. Of terug naar niveaus gaan zoals voorheen. Eigenlijk meer een correctie dan een daling.
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom staat die topsnelheid eigenlijk zo prominent op die offerte? Een doorsnee mens gaat toch niet op circuit gaan rijden?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Belgissschenaap schreef: 26 jan 2023, 10:01 Laat ons ook uitkijken naar hoe de rest van de markt zal reageren.
Zeker door de omvang er van, zal dit ook wel de komende maanden een effect hebben op andere leveranciers. Wetende dat de termijnen ook aan het beteren zijn.
Verwacht geen magie, maar de consument zal er denk ik wel eindelijk terug op vooruit gaan. Of terug naar niveaus gaan zoals voorheen. Eigenlijk meer een correctie dan een daling.
De thuismarkt zal vooral moeten reageren (of inbinden) wanneer de Chinese wagens hier gelost worden.
De elektrische autoverkopers met een voorsprong, geen al te zotte prijzen en vooral de grootste omzet (al zwijgt men dat hier meestal dood) vind je al een tijdje niet meer in het westen maar komen uit het oosten.
Sol Invictus!
krisken
userbase crew
userbase crew

mipa schreef: 26 jan 2023, 06:52
krisken schreef: 25 jan 2023, 17:18
Ik klikte dezelfde wagen bij elkaar als 8u ervoor en ... Plots zat deze op 58000 euro! Een prijsdaling van maar liefst 12000 euro.
Nooit in mijn leven heb ik zo rap geklikt op "kopen". Want dat is meteen wat de eenvoud van Tesla :
je kiest het type, de uitvoering, de kleur, de kleur van het interieur, of je een trekhaak wilt en je velgen.
Dat is het.
Ik vraag mij wel af hoe zij die enkele weken geleden op "kopen" klikten,
en dus 12.000 teveel betaalden, daar op reageren ? Vooral vanwege dit:
Musk’s visie is uiterst eenvoudig. Betaalt de ene klant voor een wagen de hoofdprijs en krijgt de ander voor dat product korting, dan moet je aan de persoon die het meest betaalde kunnen uitleggen waarom.
https://mtsprout.nl/leiderschap/managem ... la-model-3
Tja er zijn uiteraard mensen teleurgesteld dat die nu 12000 euro meer moeten betalen. Er zijn een aantal die nu aan het dreigen zijn met zich te verenigen om een rechtszaak aan te spannen. Dit zal vermoedelijk op een sisser uitdraaien naar mijn mening... Zuur is het uiteraard, maar het is een mes dat aan twee kanten aan het snijden is : als ze volgende week de prijs terug op 70k zetten, dan zouden ze ook aan mijn deur kunnen staan met de vraag of ik even 12k extra wil betalen. Wat uiteraard niet zal gebeuren.

Ik snap het ergens wel hoor : het is gewoon de merknaam die stof doet opwaaien. Mocht Renault of Peugeot procentueel hetzelfde doen, dan zou er geen haan naar kraaien.

Ik ken het betreffende artikel, maar zoals steeds stel ik me de vraag of dat allemaal wel klopt...

Net zoals het verhaal dat me ter ore kwam dat de kortingen nu het gevolg zijn van tegenwerking van de Chinese overheid naar Tesla toe, ten voordele van echte Chinese merken zoals bvb BYD.

Telefonie = EDPnet + OVH
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Ik dacht dat de wagens die voor de prijsaanpassing besteld zijn maar nog niet geleverd zijn ook de nieuwe prijs krijgen. Als je er al mee rondrijdt heb je wel pech.
Het is vooral een nachtmerrie voor leasingmaatschappijen die nu de vraag krijgen om offertes te herberekenen/aan te passen en tegelijk ook hun complete restwaardetabel moeten herzien waardoor bestaande contracten plots veel meer gaan kosten.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 1 keer

Taaner242 schreef: 26 jan 2023, 10:27 Waarom staat die topsnelheid eigenlijk zo prominent op die offerte? Een doorsnee mens gaat toch niet op circuit gaan rijden?
Idd. Net zoals elke autotest de obligate rubriek heeft "hoe snel trekt die auto op tot 100?". Zelfs diegenen die dat tof vinden om op te trekken 100, hoeveel kan je dat dan zo nog doen in de praktijk? Tien jaar geleden heb ik ooit een wagen met een echt zware motor gereden, en ik deed dan nog veel snelweg, en ik durfde toen nog wel eens over de limiet gaan. Bij aanschaf de computer op nul gezet, en bij het verkopen 3 jaar later de gemiddelden uitgelezen, waarbij de gemiddelde snelheid over 3 jaar en 150.000 km 59km/u bleek te zijn. Het zal er vandaag niet beter op zijn.
krisken
userbase crew
userbase crew

Bovenstaande is correct : als je een bestelling hebt (maar nog niet geleverd) dan heb je ook de nieuwe prijs.
En een nachtmerrie voor de leasingmaatschappijen... Tja, maar denk niet dat Tesla het enige merk is dat zn prijs aanpast?

Wat betreft de topsnelheid : een zeer goeie terechte vraag. Ik geef toe dat ik deze topsnelheid ooit wel eens zal gaan testen in Duitsland. Net zoals de 0 tot 100 tijd. Maar tja dat is letterlijk het eens testen, 10 minuutjes plezier, en daar stopt het dan ook weer. Tenslotte is dat optrekken ook niet al te gezond voor je banden, en kan je zo makkelijk besparen op extra kosten. De Zoë nu heeft een top van 145km/u. En das voor in België nog steeds meer dan genoeg.

Telefonie = EDPnet + OVH
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tesla is bij mijn weten wel de enige die prijzen voor lopende bestellingen aanpast; een tijd geleden heeft oa KBC Lease Tesla een tijd lang uit het aanbod gehaald omdat ze niet op voorhand wisten wat de uiteindelijk prijs zou zijn; Tesla hanteerde op dat moment een policy: het zal iets in deze ordegrootte zijn en als je het bij levering te duur vindt mag je alsnog kostenloos annuleren.
En ik kan me bij andere merken ook niet meteen een significante price drop van een bestaand model herinneren.
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

SpecialK schreef: 26 jan 2023, 11:24 Ik dacht dat de wagens die voor de prijsaanpassing besteld zijn maar nog niet geleverd zijn ook de nieuwe prijs krijgen. Als je er al mee rondrijdt heb je wel pech.
Het is vooral een nachtmerrie voor leasingmaatschappijen die nu de vraag krijgen om offertes te herberekenen/aan te passen en tegelijk ook hun complete restwaardetabel moeten herzien waardoor bestaande contracten plots veel meer gaan kosten.
Vergeet ook niet dat leasingmaatschaapijen enorm profiteerden deze laatste jaar van de scharste van tweedehandswagen om die veel duurder dan eerst verwacht te verkopen. Dus ja, ze moeten wel tegen een stootje kunnen.
krisken
userbase crew
userbase crew

SpecialK schreef: 26 jan 2023, 11:57 Tesla is bij mijn weten wel de enige die prijzen voor lopende bestellingen aanpast; een tijd geleden heeft oa KBC Lease Tesla een tijd lang uit het aanbod gehaald omdat ze niet op voorhand wisten wat de uiteindelijk prijs zou zijn; Tesla hanteerde op dat moment een policy: het zal iets in deze ordegrootte zijn en als je het bij levering te duur vindt mag je alsnog kostenloos annuleren.
En ik kan me bij andere merken ook niet meteen een significante price drop van een bestaand model herinneren.
Heb dat nu eens links en rechts nagevraagd bij mensen die de voorbije 2 jaar een Tesla gekocht hebben, en daar moet ik je toch op tegenspreken. Als je niks aanpast na je bestelling (jawel, dit is mogelijk) dan is de prijs die je ziet op je simulatie je uiteindelijke prijs op factuur. Om het aflevermoment vast te leggen bellen ze je persoonlijk op, en overlopen ze alles. Tot dat moment kan je nog zaken aanpassen (zoals ik heb gedaan met de trekhaak). Eens dit gedaan is, staat de prijs vast en krijg je de factuur in je mailbox + op je account. Het is deze factuur die telt om je verzekering in orde te brengen alsook welke telt voor de financiering. Tot dat moment kan je inderdaad ook annuleren, maar dat kost je 250 euro (de 250 euro die je betaald via de bestelling op de website, "reservatiekost").

Op het moment van afhaling moet je kunnen aantonen dat het voorschot reeds gestort is (een bankafschrift is OK). Je bank krijgt 14 dagen de tijd om het resterende bedrag te storten vanaf de dag van afhaling van de wagen. Ze weten dus ruim op voorhand het totaalbedrag.

Telefonie = EDPnet + OVH
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

krisken
userbase crew
userbase crew

Dus wat ik zeg klopt : de prijs kan aangepast worden tot het moment dat ze je bellen voor een leveringsdatum vast te leggen. Op zich niet meer dan logisch in mijn ogen. Het is hierdoor bijvoorbeeld dat ik nog kon kiezen om de trekhaak te schrappen en zo de auto's vele maanden sneller te verkrijgen.

Telefonie = EDPnet + OVH
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

krisken schreef: 26 jan 2023, 11:31 Tja, maar denk niet dat Tesla het enige merk is dat zn prijs aanpast?
Klopt... de anderen hebben hun prijzen alleen maar omhoog gedaan. :bang:
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

openaf schreef: 26 jan 2023, 12:23
Vergeet ook niet dat leasingmaatschaapijen enorm profiteerden deze laatste jaar van de scharste van tweedehandswagen om die veel duurder dan eerst verwacht te verkopen. Dus ja, ze moeten wel tegen een stootje kunnen.
Ha, maar zo werkt kapitalisme niet hé. Financiele meevallers gaan naar de aandeelhouders, en als het een keer tegenvalt kloppen we aan bij de staat om ons uit de nood te helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”