Storage vps voor backup en ervaring nuc colocation

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Voor mijn data backups gebruikte ik de afgelopen jaren een storage VPS van 250GB via time4vps. Via duplicati en SSH werd de data opgeladen naar de VPS. Met iptables liet ik enkel men Internet IP toe op de VPS als extra security.
Time4vps is nu afgelopen, prijzen zijn ook stevig omhoog gegaan zoals met veel, m.a.w. ik ga het niet meer verlengen.

Als alternatief was ik bij Hetzner aan het kijken naar een Storage Box BX11: https://www.hetzner.com/storage/storage-box
Op hun product pagina staat een oplijsting van allerlei protocollen. Het enige wat ik daar van nodig heb is SSH.
Ik vraag me dus af of die andere protocollen uit te schakelen zijn en of je op die storage box ook met een SSH client kan inloggen. Het liefst zet ik alles uit behalve SSH met een IP whitelist. Daarnaast had Time4VPS ook een emergency console waarmee ik bij wijziging van men een internet pc dit opnieuw kon whitelisten via SSH.

Samengevat, wie heeft ervaring met de storage box van Hetzner en kan bevestigen of deze features erop zitten?
  • Uitschakelen overbodige protocollen: ftp(s), samba/cifs,..
  • SSH console toegang voor whilelisten IP
  • Emergency console
Daarnaast heb ik in 2017 ook eens kort bekeken voor een eigen Nuc colocation bij Fusa. Maar de ervaring ontbreekt hoe dit dan exact werkt...
Ik heb bijvoorbeeld een Dell Optiplex Micro, dat is formaat Nuc en zou hier dan in principe een Proxmox of andere hypervisor op kunnen installeren. Vervolgens een firewall als virtualmachine erop waarachter dan de andere virtualmachines draaien... Dit geeft mij dan ook de mogelijkheid om wat extra dingen te kunnen doen dan enkel een storage box...
  • Krijg je bij Fusa of ander colo simpel een netwerkverbinding met public ip?
  • Zit er op de netwerkverbinding nog een extra firewall van hun?
  • Wat met remote access? Een Nuc heeft geen iLo/Drac... of loopt dit via een KVM over IP?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 75 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Voor 11,50 Euro per maand krijg je bij TransIP een extra disk van 2TB.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Ik heb beide oplossingen al (min of meer).

Enerzijds een Synology-nas bij Fusa. Uiteraard een volledig eigen IP-adres. Ondertussen ook al een tijdje een 2de ip voor bepaalde dockers. Je staat wel voor alles zelf in (maar lijkt me logisch). Ben er zeer tevreden van..

Anderzijds heb ik ook een BX11 bij Hetzner. Je kan services kiezen die je activeert (SSH, Webdav, Samba, ...). Inzake ip's whitelisten geen echte oplossing denk ik. Enkel de mogelijkheid om intern of externe toegang toe te staan. (Je zou eventueel wel een VPS kunnen nemen en alle verkeer daarover routen, maar ik zie geen meerwaarde).
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”