How to: Router achter telenet router/modem plaatsen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
IT-leek
Starter
Starter

Goedenavond,
Kleine schets:
Zelf ben ik een it leek maar omdat ik in computer stores geen deftige uitleg krijg hoop ik hier meer te weten te komen.

Ik heb een van de nieuwe telenet modem/router (2 in 1 device) op de benedenverdieping en een AP van telenet op de bovenverdieping. (De wifi dekt op deze manier het volledige huis)
PROBLEEM:
Als we met het gezin thuis zijn en er wordt met verschillende toestellen tegelijk op de wifi gezeten, dan merk ik dat ik niet zo vlot kan gamen als anders.
Wat voor enige frustratie zorgt.
Mijn console is verbonden via kabel dus niet via wifi.
Soms valt ons internet ook gewoon eens 5 minuten weg. Als dit gebeurd dan is het 9/10 de wifi die gewoon wegvalt maar 1/10 ook met de bekabelde toestellen (maw het volledige internet)
Hiervoor hebben we telenet al verschillende keren gecontacteerd, technieker langsgeweest, niks te vinden die dit kan veroorzaken.

VRAGEN:
1) zou een eigen router ervoor kunnen zorgen dat ik mijn game console prioriteit kan geven? De andere toestellen mogen trager gaan dus dat is geen probleem. Zelf ben ik competitief en online gamen is zo wat mijn dagelijkse “me-time”. Ik wil dus het beste uit de verbinding halen. Ik had gedacht aan een asus rog strix gs-ax3000.
2) ikzelf heb geen ervaring met routers en de IT kennis is beperkt. Heb enkel al gevonden dat 2 routers voor problemen kunnen zorgen. Wat ik zeker wil vermijden. Is de setup voor een router achter een router-modem gemakkelijk?
3) ik wil het beste uit mijn internet halen qua gamen, wat kunnen de meer ervarenen hier aanraden?

Ale hulp is gewaardeerd. Ik heb al veel proberen opzoeken maar als je geen ervaring hebt is het toch moeilijk en blijf ik wat twijfelen wat te doen.
Geld is geen issue, natuurlijk ga ik geen 1000en euro’s betalen ook 🙂
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

IT-leek schreef: 19 jan 2023, 23:30 Soms valt ons internet ook gewoon eens 5 minuten weg. Als dit gebeurd dan is het 9/10 de wifi die gewoon wegvalt maar 1/10 ook met de bekabelde toestellen (maw het volledige internet)
Hiervoor hebben we telenet al verschillende keren gecontacteerd, technieker langsgeweest, niks te vinden die dit kan veroorzaken.
Ik vermoed dat de Telenet modem/router soms crasht en heropstart bij intensief gebruik. Dat is niet oké en dus een probleem dat Telenet moet oplossen.
IT-leek schreef: 19 jan 2023, 23:30 1) zou een eigen router ervoor kunnen zorgen dat ik mijn game console prioriteit kan geven? De andere toestellen mogen trager gaan dus dat is geen probleem. Zelf ben ik competitief en online gamen is zo wat mijn dagelijkse “me-time”. Ik wil dus het beste uit de verbinding halen. Ik had gedacht aan een asus rog strix gs-ax3000.
Ja, op voorwaarde dat al het dataverkeer van alle toestellen via die router passeert. Dat betekent dus dat de Telenet-router uit je thuisnetwerk moet verdwijnen.
IT-leek schreef: 19 jan 2023, 23:30 2) ikzelf heb geen ervaring met routers en de IT kennis is beperkt. Heb enkel al gevonden dat 2 routers voor problemen kunnen zorgen. Wat ik zeker wil vermijden. Is de setup voor een router achter een router-modem gemakkelijk?
Router na router is af te raden, je laat Telenet je huidige Telenet-modem/router best vervangen door de Telenet CV8560E E-router die je via "Mijn Telenet" in bridge mode (MAC Pass-through) kan zetten.
Op die manier krijgt je eigen router een rechtstreekse verbinding met het internet.
IT-leek schreef: 19 jan 2023, 23:30 3) ik wil het beste uit mijn internet halen qua gamen, wat kunnen de meer ervarenen hier aanraden?
  • Als er fiber-to-the-home beschikbaar is, neem je een internetprovider via het fibernetwerk. Door de lagere ping (latency) en hogere bandbreedte op fibernetwerken zal gamen veel vlotter gaan.
  • Alle goedkope netwerk-apparatuur die internetproviders (gratis) meeleveren uit je woning verwijderen en vervangen door kwalitatieve eigen apparatuur
  • Andere internetprovider uittesten als gamen met je huidige provider voor frustraties zorgt
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik zou toch eerst (verder) op zoek gaan naar de oorzaak van je problemen. Dat je Internet er geregeld 5 minuten uit ligt is niet normaal. In je huidige situatie, als leek, er ook nog eens een component bij plaatsen, gaat enkel voor nog meer onduidelijkheid zorgen, want je problemen gaan ook niet vanzelf verdwijnen.

Vertel eens hoe je situatie er exact uitziet, want het kan echt aan vanalles liggen:
* Welk abonnement heb je bij Telenet, zodat we weten hoeveel bandbreedte (Mbps download/upload) je hebt?
* Hoe is je console verbonden met de Telenet router? Rechtstreeks met een kabel naar daar? Of zit er nog iets anders tussen (bvb switch, powerline adaptors...)
* Hoe is het AP boven verbonden met de Telenet router? Rechtstreeks met kabel? Of via powerline (het is bvb zo een wifi-extender die je in het stopcontact stopt, en waar er aan de Router in de garage ook zoiets in het stopcontact zit) ?

Als het Internet nog eens uitvalt, probeer dan onmiddellijk te achterhalen welk component de oorzaak is.
* Heb je bekabeld naar de Router ook geen Internet meer ? Dan ligt het 100% aan Telenet. Kijk dan of er lampjes op de Router aan het knipperen zijn (en dat die minuten later gestopt zijn met knipperen).
* Is het enkel via Wifi, is het dan ook met toestellen via Wifi verbonden zijn met de Router ? Dat is mogelijk moeilijker te achterhalen. Trek bvb de AP boven uit (dus dat die zeker niet meer werkt) en ga naast de Router staan met bvb Telefoon en kijk of die via Wifi nog online kan. Indien niet, ligt het weer 100% aan de Telenet router.
* Werkt voorgaande wel, dan ligt het bijna zeker aan je AP boven. Zeker als die via Powerline verbonden is met de Router, is dat verdachte #1 want Powerline kan vaak onstabiel zijn afhankelijk van welke elektrische toestellen je allemaal hebt.

Als je een snel abonnement hebt met Telenet, moet het perfect mogelijk zijn om probleemloos heel je huis online te krijgen. Ik heb hier Telenet One (150 Mbps down, 15 Mbps up) in een huis met 2 extra APs en letterlijk wellicht een VIJFTIG-tal toestellen die op het Internet hangen, en ik heb eigenlijk 0 problemen wat betreft snelheid/stabiliteit (*). En 's avonds zit ik met een vrouw die een paar uur Netflix kijkt op TV, een dochter die op dat moment ook aan het YouTuben is, en een zoon die op dat moment wellicht online aan het gamen is met zijn PC (en die nog nooit geklaagd heeft dat het traag is). En zelf zit ik op dat moment misschien naar iets anders te kijken op Amazon Prime, YouTube of ben ik ook aan het gamen (PS5). En ondertussen loopt er op de server in de achtergrond ook nog een cloud backup service die op dat moment misschien vanalles aan het uploaden is.
Om maar te zeggen: denk niet te snel dat je Internet-gebruik aan de basis ligt van problemen.

(*) Userbasers hier weten wel dat ik een probleem heb met netwerk-switches hier die zo nu af en toe rebooten, afhankelijk van hoe ze geconfigureerd zijn, maar dat heeft dus niets met Telenet of (de intensiteit van) mijn eigen netwerkgebruik te maken..
IT-leek
Starter
Starter

Goedemorgen,

Momenteel hebben we al een tijd geen problemen meer dat de wifi of volledige connectie wegvalt. Indien dit nog eens gebeurd dan hou ik het in de gaten.

In bijlage zit een afbeelding van mijn abonnement bij telenet(one up for one) en de toestellen van mijn thuisnetwerk(3.1 modem + telenet AP).

Wij hebben verschillende internetpoorten die rechtstreeks van de muur naar toestel gaan:
Beneden werkt enkel onze digicorder via kabel. De rest(gsm-laptop-tablet) is via wifi.
Boven is in 1 kamer de AP geconnecteerd via kabel naar muur.
In de andere kamer/bureau is mijn console rechtstreeks geconnecteerd met de kabel naar muur. En de overige toestellen (laptops-gsms) via wifi.
We gebruiken geen powerlines.

Ik heb na wat prutsen in de instellingen, onze wifi gesplitst in 2 kanalen : 2.4 en 5, manueel te kiezen ipv automatisch te verbinden. Dit heeft precies wel geholpen aan de stabiliteit want sindsdien is het niet meer weggevallen of het is gewoon toeval.

Fiber to home is (nog) niet mogelijk in onze straat. HELAAS.

. Router na router is af te raden, je laat Telenet je huidige Telenet-modem/router best vervangen door de Telenet CV8560E E-router die je via "Mijn Telenet" in bridge mode (MAC Pass-through) kan zetten.
Op die manier krijgt je eigen router een rechtstreekse verbinding met het internet
Dit heb ik al diverse forums zien passeren.
Maar is dit moeilijk te installeren? Zijn er eigenlijk zaken/zelfstandigen die dit aan huis komen doen? Ik vind daar precies niks van terug. Tenzij dit uncommon is bij een particulier natuurlijk.
Ik zie dat zeker zitten om naar het modem only model van telenet over te schakelen en een eigen router + deftige AP maar het is van de installatie dat ik schrik heb om fouten te maken. Het zou toch niet mogen dat enkel mensen met enige IT kennis, dit kunnen doen 🙂
“In bridge mode zetten ( mac pass trough ) “ is voor mij dus al vakjargon. Ik snap wat je bedoeld maar zou niet weten hoe je dat instelt op het toestel.
+ dan komt er nog de installatie van de nieuwe router (al denk ik dat dat wel eenvoudiger is)

Niemand die in de buurt van oudenaarde woont toevallig? 🤒🙋🏻‍♂️.

Iedereen wel al bedankt voor de hulp zonder mijn gedacht af te kraken. Had hier al gedacht om antwoorden te krijgen van “als je er niets van kent, blijf er dan af” of “je telenet modem/router is meer dan goed genoeg”
Bijlagen
5189E20B-D692-40AB-9A01-9350FE18CD73.png
5DCAE0B3-E38B-406E-9644-16AD014382B0.png
raf1
Elite Poster
Elite Poster

IT-leek schreef: 20 jan 2023, 09:56Maar is dit moeilijk te installeren?
Neen, het is 2 minuten werk.
Je moet in "Mijn Telenet" bij geavanceerde instellingen van de Telenet CV8560E E-router bij het onderdeel "Bridging" het MAC-adres van je eigen router invullen.
Dat MAC-adres vind je in de webinterface van je router of op een sticker met de technische gegevens onderaan je router.

Op volgende schermafbeelding zie je waar je dit instelt in "Mijn Telenet".
Afbeelding
IT-leek schreef: 20 jan 2023, 09:56Zijn er eigenlijk zaken/zelfstandigen die dit aan huis komen doen?
Ja, er bestaan zelfstandigen die (Wifi-)netwerken installeren, maar die zijn niet in elke gemeente te vinden zoals een bakker en een slager.
Bijlagen
bridging.png
IT-leek
Starter
Starter

Ik verschiet hoe gemakkelijk dit eruit ziet.
Even recapituleren:
Stap 1: mijn huidig modem/router inwisselen voor de Telenet CV8560E E-router. Dit kan in elk telenet-punt vermoed ik?
Stap 2: zorgen voor de nieuwe router (alle routers zijn compatibel veronderstel ik? Asus ROG STRIX GS-AX3000 dan ook?
Stap 3: nieuwe access point (zijn alle ap’s compatibel met de router of zoek ik best een ap van hetzelfste merk)
Stap 4: nieuw telenet device in bridging zetten en mac adres eigen router invullen
Stap 5: nieuwe router verbinden met lan kabel met nieuw telenet toestel
Stap 6: nieuwe router “installeren” (ik hoop dat dit een soort van plug and play gaat zijn)
Laatste Stap 7: ap’s “installeren” maar dit is normaal gewoon in het stopcontact steken en verbinden met internetpoort in de muur.

Klopt deze opsomming of kan ik op nog dingen botsen?
Nu zitten er 4 internetkabels in mijn huidige telenet device, deze lopen naar 4 internetpoorten,
Moet ik dan deze 4 op de nieuwe router zetten? Of kan ik ook een internetpoorten van de telenet e-router gebruiken om zo bvb alle internetpoorten te kunnen gebruiken? We hebben er 6 in huis maar 2 die zo goed als nooit gebruikt werden.

Alvast bedankt voor deze hulp! Ik wacht nog je antwoordt af maar momenteel zie ik het volledig zitten 🙂 of het alles effectief zal verbeteren is een andere case 😏
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Best eerst je nieuwe router kopen en uittesten op je huidige installatie! Alle toestellen moeten uiteindelijk op je nieuwe router aangesloten worden om correct te functioneren.

Je huidige Telenet modem/router en daarna idealiter de Telenet CV8560E E-router (dit toestel heeft geen Wifi) wordt uiteindelijk een simpel doorgeefluik naar het internet. Omwisselen kan inderdaad in een Telenet-punt.
Als je de CV8560E E-router in "Bridge" zet, gebruik je slechts één poort en zijn de andere poorten volledig afgescheiden van je thuisnetwerk.

Weet waaraan je begint (of zoek iemand in je buurt die wat IT-hulp kan bieden) want Telenet ondersteunt je met deze opstelling alleen nog voor internettoegang, voor Wifi en thuisnetwerk ben je dan zelf verantwoordelijk. (Staat ook aangegeven op de schermafbeelding bij Bridging)
Vrijheid betekent verantwoordelijkheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

IT-leek schreef: 20 jan 2023, 09:56 Wij hebben verschillende internetpoorten die rechtstreeks van de muur naar toestel gaan:
Beneden werkt enkel onze digicorder via kabel. De rest(gsm-laptop-tablet) is via wifi.
Boven is in 1 kamer de AP geconnecteerd via kabel naar muur.
In de andere kamer/bureau is mijn console rechtstreeks geconnecteerd met de kabel naar muur. En de overige toestellen (laptops-gsms) via wifi.
We gebruiken geen powerlines.
Hoe gaat de verbinding verder eens je in de muur zit ? Zitten er in de muur netwerk-poorten ? Dan moet er dus kabel liggen van de muur naar waar ? Naar de garage waar er een hoop netwerkkabels toekomen, en daar dan een netwerkswitch ? Of gaan de kabels rechtstreeks in de Telenet modem (die heeft zelf 4 poorten) ?

Gezien je console bekabeld aangesloten is, en je een One Up abonnement hebt (meer dan dubbel zo snel dan mijn abonnement), moet er toch echt iets anders verkeerd zijn dat je merkt dat je lag/vertraging merkt bij het gamen als anderen in huis ook bezig zijn.
IT-leek schreef: 20 jan 2023, 09:56 Ik heb na wat prutsen in de instellingen, onze wifi gesplitst in 2 kanalen : 2.4 en 5, manueel te kiezen ipv automatisch te verbinden. Dit heeft precies wel geholpen aan de stabiliteit want sindsdien is het niet meer weggevallen of het is gewoon toeval.
Eventueel kan het wel zijn dat je wifi overbelast is, maar dan merk je zoiets enkel aan wifi toestellen, en zeker niet aan je console. Zeker dat je console bekabeld aangesloten is en niet per ongeluk via Wifi ?
Ik weet niet wat je juist bedoelt met wifi splitsen in 2.4 en 5. Wifi kan op 2 verschillende frequenties werken: 2.4GHz en 5.0GHz. 5.0 heeft de voorkeur omdat die veel sneller is, meer devices tegelijk aankan, en geen last heeft van netwerken van bij de buren. Het nadeel is dat 5.0GHz een veel kleiner bereik heeft (dus sneller signaalverlies doorheen muren bvb).
In elk AP kan je zowel 2.4 als 5.0GHz gebruiken en dat is ook altijd default het geval. Vaak gebruiken ze dezelfde wifi-naam (=SSID) en wifi-wachtwoord. Het voordeel is dat een toestel dan zelf kan kiezen of het via 2.4 of 5.0GHz verbindt, afhankelijk van wat het beste signaal oplevert. Echter doen niet alle toestellen dat even goed. Wil je dus zelf meer controle, kan je ervoor kiezen om 2.4 en 5.0GHz een verschillende SSID te geven. Dan krijg je in je toestel 2 wifi netwerken te zien, en kan je dus zelf per toestel kiezen of je 2.4 of 5.0GHz wil gebruiken.
Een andere parameter is het AP waarmee een toestel bevindt. Ook hier wordt default vaak gekozen om alle APs dezelfde SSID te laten gebruiken, ook weer met als redenering dat een toestel dan zelf kan kiezen met welk AP hij verbindt. Ook hier geldt weer dat niet alle toestellen dat even goed doen, zeker als je ermee rondloopt in huis ('roaming'). Dus ook daarvan zou je dan de SSID van je APs verschillend kunnen nemen.
Je kan ook de beide combineren zodat je uiteindelijk 4 verschillende wifi-netwerken zichtbaar hebt in huis, bvb beneden24, beneden50, boven24 en boven50. Je hebt dan zelf de volledige controle over welk toestel met wat verbonden is. Het nadeel is dat voor toestellen waarmee je rondloopt (bvb telefoon) je zelf mogelijk moet switchen als je naar ergens anders in huis loopt.
Om te troubleshooten, is dat laatste zeker wel aangeraden, omdat je dan echt zelf goed ziet/weet wat waar connecteert. Als je dan bvb merkt dat het allemaal toestellen zijn die met hetzelfde AP verbonden zijn die ineens zonder netwerk vallen, weet je al direct dat het aan dat AP ligt.
Maar is dit moeilijk te installeren? Zijn er eigenlijk zaken/zelfstandigen die dit aan huis komen doen? Ik vind daar precies niks van terug. Tenzij dit uncommon is bij een particulier natuurlijk.
Vergeet gewoon momenteel even dat idee van een aparte router om prioriteit te geven aan je console, want ik betwijfel ten zeerste of dat gaat helpen. Er is duidelijk ergens een ander probleem dat je eerst moet aanpakken. Nogmaals, met een One Up abonnement moet je zeker kwalitatief Internet in huis kunnen hebben zonder allerlei noodingrepen. Ik betwijfel het ten zeerste dat jij een zwaardere netwerk-belasting hebt dan wat ik hier heb met een minder One abonnement.

Nog zaken die je kan doen, of in de gaten houden :
* veel consoles (bvb PS4 en PS5) hebben een feature om je netwerk te testen op snelheid. Merk je daar verschil in kalme vs drukke uren ?
* je kan eventueel zelf ook speedtest.net gebruiken (er bestaat ook een IOS en Android app van) om te kijken hoe snel je netwerk is.

Toegevoegd na 1 minuut 26 seconden:
raf1 schreef: 20 jan 2023, 13:01 Best eerst je nieuwe router kopen en uittesten op je huidige installatie! Alle toestellen moeten uiteindelijk op je nieuwe router aangesloten worden om correct te functioneren.
Best helemaal niets kopen, want ik betwijfel of dat zijn problemen gaat oplossen ! En zoals je al schrijft: hij zit dan met een nog ingewikkelder setup waarop Telenet zelfs helemaal geen support op zal willen leveren, en dan ben je als leek nog verder van huis.

Toegevoegd na 4 minuten 23 seconden:
IT-leek schreef: 20 jan 2023, 12:09 Stap 1: mijn huidig modem/router inwisselen voor de Telenet CV8560E E-router. Dit kan in elk telenet-punt vermoed ik?
Stap 2: zorgen voor de nieuwe router (alle routers zijn compatibel veronderstel ik? Asus ROG STRIX GS-AX3000 dan ook?
Stap 3: nieuwe access point (zijn alle ap’s compatibel met de router of zoek ik best een ap van hetzelfste merk)
Stap 4: nieuw telenet device in bridging zetten en mac adres eigen router invullen
Stap 5: nieuwe router verbinden met lan kabel met nieuw telenet toestel
Stap 6: nieuwe router “installeren” (ik hoop dat dit een soort van plug and play gaat zijn)
Je doet natuurlijk wat je wil. Maar ik zou het een leek absoluut afraden van zelf zijn eigen router te gaan installeren, want dan moet je alles zelf managen: NAT, DMZ, PnP, Port Forwarding rules, firewall, etc... En om te doen wat jij wil doen, moet je dan ook nog naar meer advanced settings gaan kijken zoals QoS, Port priorities, enz...
De interface van de router gaat absoluut intimideren, zeker als je nu al niet helemaal begrijpt wat alles op het gesimplificeerde Mijn Telenet doet. En nogmaals, ik geloof helemaal niet dat het je probleem zal oplossen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 20 jan 2023, 13:23 Best helemaal niets kopen, want ik betwijfel of dat zijn problemen gaat oplossen ! En zoals je al schrijft: hij zit dan met een nog ingewikkelder setup waarop Telenet zelfs helemaal geen support op zal willen leveren, en dan ben je als leek nog verder van huis.
Bangmakerij! Als je niets doet, blijf je met je probleem zitten. Telenet is al langs geweest en heeft niets opgelost!
Telenet zal steeds internettoegang leveren tot op de modem. Dat kan je altijd testen door een netwerkkabel aan de modem te hangen, speedtest te doen op een laptop en je weet of Telenet levert wat het belooft. Als er geen internet op de modem is, dan blijft Telenet daarvoor 100% verantwoordelijk.

Wanneer de huidige Telenet-modem/router crasht en heropstart bij intensief gebruik, dan is een eigen router zeker een mogelijke oplossing!
Een eigen router kan ook geen kwaad. Je doet alsof Telenet het alleenrecht heeft om routers te verkopen.
Asus mag toch ook routers verkopen en daarop ondersteuning bieden?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik doe helemaal niet alsof Telenet het alleenrecht heeft.
Ik zie alleen niet in waarom een volkomen leek zou switchen naar een modem-only met eigen router, omdat zijn eigen netwerk niet stabiel is, terwijl er totaal geen aanwijzing is momenteel dat het aan de Telenet Router zou liggen en een modem-only zijn probleem automagisch zal oplossen. Trouwens, hij zal dan ook nog zijn AP zelf manueel moeten gaan managen, want nu gebeurt dat ook volledig transparant voor hem via Mijn Telenet en de achterliggende provisioning.

Maar bon, uiteindelijk moet TS maar beslissen welk pad hij wil volgen. In het slechtste geval werkt er niets meer, en krijgen we hier een heel lange thread, maar hij zal dan alleszins veel bijleren :).
IT-leek
Starter
Starter

Met wifi splitsen bedoel ik inderdaad dat ik zowel op de ap als op de telenet router de wifi per frequentie heb opgesteld waardoor we nu uit 4 netwerken kunnen kiezen. Momenteel heb ik zowel boven als beneden goede wifi dus dat zit wel snor. De internetpoorten die in de kamers / leefruimte zitten aijn inderdaad rechtstreeks met de router verbonden, zonder tussenstukken.
NAT, DMZ, PnP, Port Forwarding rules, firewall, etc... En om te doen wat jij wil doen, moet je dan ook nog naar meer advanced settings gaan kijken zoals QoS, Port priorities, enz...
Ja het zijn dus deze dingen waarvan ik minder verstand heb. Ik wil gerust wel dingen uitzoeken maar als dit echt moeilijk is dan wordt het een lastige.
Jij geeft nu natuurlijk wel de combo van de 2 antwoorden die ik liever niet had gezien maar wel realistisch zijn 🥲

Nog een vraagje:
waarom bestaan er dan nog van die duurdere routers? Als de telenet modem/router zo goed is? Er moet toch een publiek voor zijn? Waarom kiest dat publiek dan voor een dure router ipv die van de provider?

Bedankt voor de info. Nu ben ik toch alweer minder geneigd om de setup te veranderen uit angst om alles te verkloten 🙁 indien ik iemand kan vinden die wel de nodige kennis heeft in mijn woonbuurt, kan ik dan eventueel nog een eigen setup doen? Of is dit nutteloos?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 20 jan 2023, 13:41 Ik zie alleen niet in waarom een volkomen leek zou switchen naar een modem-only met eigen router, omdat zijn eigen netwerk niet stabiel is, terwijl er totaal geen aanwijzing is momenteel dat het aan de Telenet Router zou liggen en een modem-only zijn probleem automagisch zal oplossen.
Topicstarter vroeg expliciet om zijn game console prioriteit te geven op het andere verkeer van zijn huisgenoten.
Topicstarter ervaart traagheid en frustratie tijdens gamen wanneer het hele gezin de Telenet router/modem belast.

Dus ik adviseer eigen router want dan kan je QOS instellen per toestel, beschikt je router mogelijks over een hogere doorvoersnelheid en snellere processor dan wat Telenet standaard levert. Vergeet niet dat dit over ONEup gaat dat 1 Gbps doorvoersnelheid zou moeten kunnen leveren over verschillende toestellen!
Het is een mogelijke oplossing, geld was geen issue.
IT-leek schreef: 20 jan 2023, 13:45waarom bestaan er dan nog van die duurdere routers? Als de telenet modem/router zo goed is? Er moet toch een publiek voor zijn? Waarom kiest dat publiek dan voor een dure router ipv die van de provider?
Die duurdere routers zijn objectief beter dan wat Telenet levert.
Nieuwere Wifi, betere chipset, snellere processor, betere firmware,...
Laatst gewijzigd door raf1 20 jan 2023, 13:55, in totaal 1 gewijzigd.
IT-leek
Starter
Starter

Telenet is inderdaad al 2x geweest en ze vinden geen probleem. Aan de telefoon gaven ze als info : probeer alles te bekabelen ipv wifi. Nja daar ben ik vet mee. Momenteel is de wifi stabiel. Maar ik blijf toch hinder ondervinden als we met velen op ons internet zitten dat ook mijn bekabeld toestel, trager gaat. Tenzij dit alles natuurlijk aan de servers van de game zelf ligt. Dat is natuurlijk zo goed als niet te testen…

Toegevoegd na 7 minuten 37 seconden:
@raf1 klopt maar er moet zeker ook rekening gehouden worden dat ik het zelf moet kunnen installeren. Want alles wat hierboven is vermeld zoals portforwarding en een firewall instellen, ken ik weinig van. Is portforwarding eigenlijk nodig(buiten die van mijn eventuele nieuwe router dan?)
DMZ/NAT/ Pnp, allemaal dingen waarvan ik de betekenis kan opzoeken maar als die dingen ook een bepaalde installatie vereisen. Dan zitten we verder van huis. Echt wel balen dat mijn kennis zo weinig is want het ziet er wel allemaal interessant uit om te weten 🙂
raf1
Elite Poster
Elite Poster

portforwarding: staat standaard uit en niet nodig
dmz: staat standaard uit en gebruik ervan is totaal af te raden
nat: staat standaard aan en de ip-adressen die asus uitdeelt geven geen conflict met telenet
pnp: staat standaard aan en configureert zichzelf net zoals bij de Telenet-router

Een beetje vakjargon rondstrooien als bangmakerij. Je hoeft niet te weten wat het betekent, net zoals bij de Telenet-router. Je hoeft je pas te informeren als er iets niet werkt.
Van een beetje lezen en leren is niemand ooit gestorven laat staan dommer geworden.

Behoud je huidige installatie en zie of een eigen router beterschap brengt.
Beter dan niets doen, oké, je bent wat geld kwijt, moest het niet lukken, kan je die router nog tweedehands verkopen
IT-leek
Starter
Starter

Oh maar ik waardeer alle commentaar hoor, zelf met vakjargon. En ik wil gerust ook wat zoeken maar het mag ook niet te gecompliceerd worden. Ik kijk zelf om eens een online cursus aan te kopen in verband met een eigen netwerk. Maar als het echt veel kennis vraagt dan schrikt het me wat af. Het is nu ook niet dat het rampzalig is bij ons thuis.
Met huidige setup bedoel je wel nog dat ik het andere toestel van telenet wel moet halen he? Balen dat je de huidige modem/router niet als bridge kan gebruiken 🙁
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

IT-leek schreef: 20 jan 2023, 13:45 Nog een vraagje:
waarom bestaan er dan nog van die duurdere routers? Als de telenet modem/router zo goed is? Er moet toch een publiek voor zijn? Waarom kiest dat publiek dan voor een dure router ipv die van de provider?
Omdat je dan wel veeeel meer flexibiliteit hebt. Ik heb trouwens zelf ook vele jaren zo gewerkt, maar uiteindelijk had ik toch veel van al die speciale features niet nodig. Er zijn wel zaken die ik soms mis, zoals bvb geen controle hebben over DHCP, en het feit dat je op de Telenet Router maar 1 SSID per band kunt definiëren, terwijl ik op mijn interne APs wel met virtuele SSIDs werk. Het werken met VLANs, om bvb minder betrouwbare toestellen (bvb wasmachine) op een afzonderlijk subnet te steken, is ook nog wel iets dat ik had willen doen.
raf1 schreef: 20 jan 2023, 13:49 Topicstarter vroeg expliciet om zijn game console prioriteit te geven op het andere verkeer van zijn huisgenoten.
Topicstarter ervaart traagheid en frustratie tijdens gamen wanneer het hele gezin de Telenet router/modem belast.
Maar het was ook direct duidelijk dat Topicstarter nog totaal niet weet waarom zijn gaming traag is. Dan is het aan ons om erop te wijzen dat de kans reëel is dat dat het probleem niet zal oplossen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

IT-leek schreef: 20 jan 2023, 14:31Balen dat je de huidige modem/router niet als bridge kan gebruiken
Inderdaad, twee routers achter elkaar werkt ook, maar een bridge is ideaal.
IT-leek schreef: 20 jan 2023, 14:31Met huidige setup bedoel je wel nog dat ik het andere toestel van telenet wel moet halen he?
Idealiter wel, maar het kan ook zonder.
Best eerst eens nakijken of de situatie verbetert met een nieuwe router, dat is in zekere zin een gok, maar als het niet verbetert kan je 100% terugvallen op je huidige setup.
Als je nu al een Telenet CV8560E E-router gaat halen en er loopt iets mis met de activatie, zit je misschien zonder internet. (Terwijl de Telenet-klantendienst momenteel niet zo vlot draait.)
Tomby schreef: 20 jan 2023, 15:04Dan is het aan ons om erop te wijzen dat de kans reëel is dat dat het probleem niet zal oplossen.
Niets doen lost zeker niets op. (Na twee Telenet-interventies die "geen probleem" konden vinden.)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 20 jan 2023, 15:35 Niets doen lost zeker niets op.
Nochtans heb ik al een hoop bullet points opgegeven met dingen om te checken of in de gaten te houden.
Maar ja, ik zie dat jij met plezier TS gaat helpen met de configuratie van zijn nieuwe router :beerchug: .
IT-leek
Starter
Starter

Nochtans heb ik al een hoop bullet points opgegeven met dingen om te checken of in de gaten te houden.
Maar ja, ik zie dat jij met plezier TS gaat helpen met de configuratie van zijn nieuwe router
Probleem is dat ik een deel pas kan checken wanneer er nog eens een probleem voordoet met het internet.
De speedtest op mijn console in drukke en kalme periode ga ik alvast doen. Ik geef het nog even tot ik effectief de setup zou aanpassen 🙂

Toegevoegd na 1 minuut 4 seconden:
. Maar ja, ik zie dat jij met plezier TS gaat helpen met de configuratie van zijn nieuwe router
@raf1 zeker welkom 😃🤭
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Provider
Te Koop forum

@IT-leek, het feit dat je netwerk onderuit gaat bedraad als er veel verkeer is op je netwerk of whatever, is niet normaal! Ook niet met een standaard telenet modem/router. Ik heb in huis, tuin en keukensituaties dit twee keer zien gebeuren:
-een fysieke 'loop' in een switch (kabel in 1 poort van de switch en diezelfde kabel ook in de poort ernaast)
-torrent clients die teveel sessies opbouwen en de router onderuit trekken.

Je kan gaan spelen met een eigen router zoals @raf1 goed uitlegt om er dan QoS o.i.d. gaan op toe te passen, maar ik volg @Tomby volledig: volgens mij ga je je probleem niet oplossen door met eigen hardware te gaan werken.

Dus: troubleshooten op het moment van het probleem. Wat is zoon/dochter lief aan het uitsteken als jouw bedraade connectie onderuit gaat? Of reset de telenet modem? Dan moet je wel bij telenet gaan klagen (slechte poweradapter / problemen met het signaal of ...)
(en let op: bedraade connecties zijn connecties zonder powerline o.i.d., idealiter prik je je computer tijdens de probleemsituatie rechtstreeks op de telenet modem om alles alles uit te sluiten (bv. ook een slechte switch o.i.d.))
IT-leek
Starter
Starter

Zoon is 2,5j en kijk enkel via de tablet naar spiderman.
Wel is het dat er hier soms 3 laptops tegelijk aanstaan. 2 werklaptops waar we op een server met moeten inloggen, dan 2 gsm’s ook en eventueel de televisie. Ik hou mijn netwerk in de gaten maar dan blijf ik het raar vinden waarom er dan zo dure routers bestaan als de telenet router zo goed is 🙂 thanks voor de info!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

IT-leek schreef: 20 jan 2023, 16:36 Wel is het dat er hier soms 3 laptops tegelijk aanstaan. 2 werklaptops waar we op een server met moeten inloggen, dan 2 gsm’s ook en eventueel de televisie. Ik hou mijn netwerk in de gaten maar dan blijf ik het raar vinden waarom er dan zo dure routers bestaan als de telenet router zo goed is 🙂 thanks voor de info!
Zoals ik hierboven al zei, is dat nog altijd peanuts. Ik heb hier denk ik een veelvoud van jou aan devices en trafiek en mijn Telenet Router crasht nooit.
Gewoon ter info (niet om te stoefen of zo), maar ik zie op dit moment dit staan op Mijn Telenet :
38 Verbonden gebruikers (toestellen)
Bekijk welke toestellen met je internet verbonden zijn.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Mijn FRITZ!Box is ondertussen 124 dagen onafgebroken online. Ook niet om te stoefen, maar om aan te tonen dat ik de exacte uptime in de webinterface kan zien.
Bij mijn weten kan je de uptime van je Telenet modem/router niet nakijken.

Over troubleshooten gesproken. Een eigen router gebruiken kan een eventueel probleem met de Telenet-router wel uitsluiten.
(Ik heb al verhalen gelezen over packet loss op de Telenet CH8568LG wanneer die router intensief en tegelijkertijd belast wordt met UDP- en TCP-verkeer. Zoiets kan al eens gebeuren als je tegelijkertijd streamt op verschillende toestellen, gamet en iemand iets via VPN op een bedrijfsserver moet uploaden.)
IT-leek
Starter
Starter

Ofwel ben ik pietje precies en merk ik direct de kleinste vertraging. Of het ligt aan de server van de game zelf. Maar als ik bvb een voetbalmatch live kijk op de laptop, twitch bekijk op de tablet en ondertussen online game, dan merk ik een verschil qua snelheid en ik vermoed dat dat niet zou mogen? Een mogelijk is om de modem/router van telenet te vervangen door een nieuwe van telenet. Of een eigen router te plaatsen denk ik dan.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Het vertragingsfenomeen dat je beschrijft, is m.i. niet normaal met het gebruik dat je beschrijft.

Zoals Tomby aanhaalt, zou ik proberen te zoeken naar de oorzaak en beginnen met een TN modem swap.
AP enkele dagen uit zetten, ook desnoods switches één voor één (indien meerdere) verwijderen, enz. zoals Tomby al beschreven heeft.

Als er een probleem is het met netwerk (binnen of buiten) heeft een eigen router plaasten geen enkele zin en is dat verloren geld. Eerst de oorzaak vinden van de problemen is de enige goede oplossing.

Let op voor je uitgaven doet want voor hetzelfde geld is het een Telenet netwerk probleem en dat kan dan nog eens veroorzaakt worden door installaties in de wijde omgeving.
Zelf anderhalf jaar gesukkeld met drop-outs van de modem. Bij mij hebben de techniekers wel direct een netwerk probleem vastgesteld maar het heeft anderhalf jaar geduurd vooraleer TN een netwerk technicus heeft willen inschakelen. Er zijn bij ons bij 3 klanten herstellingen uitgevoerd (dropkabel vervangen, modem vervangen ... ) en sedertdien geen problemen meer. Ik beweer uiteraard geenszins dat dit ook bij u het geval is maar je kan het niet uitsluiten op dit ogenblik.

Verder:
1. welke snelheden up en down behaal je op een laptop / pc met een ethernetkabel rechtstreeks aangesloten op de modem? Als je op verschillende tijdstippen enkele metingen doet gedurende enkele dagen en je snelheid ligt tussen de 850 Mbps en 950 Mbps dan kun je de TN- modem m.i. al uitsluiten.

2. Je spreekt over toestellen verbonden met kabel naar de muur maar die kabels moeten doorlopen naar de TN modem of een switch toch? Welk merk heeft uw AP? Sommige AP's zorgen wel eens voor problemen ...
Het feit dat je spreekt over verbetering van het signaal door inschakeling van 2.4 en 5 Ghz band, lijkt me volledig normaal want 5 Ghz is tout court sneller.

Denk dat Tomby in zij post al heel veel opgesomd heeft van wat je kunt ondernemen eerst.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”