IT-leek schreef: 20 jan 2023, 09:56
Wij hebben verschillende internetpoorten die rechtstreeks van de muur naar toestel gaan:
Beneden werkt enkel onze digicorder via kabel. De rest(gsm-laptop-tablet) is via wifi.
Boven is in 1 kamer de AP geconnecteerd via kabel naar muur.
In de andere kamer/bureau is mijn console rechtstreeks geconnecteerd met de kabel naar muur. En de overige toestellen (laptops-gsms) via wifi.
We gebruiken geen powerlines.
Hoe gaat de verbinding verder eens je in de muur zit ? Zitten er in de muur netwerk-poorten ? Dan moet er dus kabel liggen van de muur naar waar ? Naar de garage waar er een hoop netwerkkabels toekomen, en daar dan een netwerkswitch ? Of gaan de kabels rechtstreeks in de Telenet modem (die heeft zelf 4 poorten) ?
Gezien je console bekabeld aangesloten is, en je een One Up abonnement hebt (meer dan dubbel zo snel dan mijn abonnement), moet er toch echt iets anders verkeerd zijn dat je merkt dat je lag/vertraging merkt bij het gamen als anderen in huis ook bezig zijn.
IT-leek schreef: 20 jan 2023, 09:56
Ik heb na wat prutsen in de instellingen, onze wifi gesplitst in 2 kanalen : 2.4 en 5, manueel te kiezen ipv automatisch te verbinden. Dit heeft precies wel geholpen aan de stabiliteit want sindsdien is het niet meer weggevallen of het is gewoon toeval.
Eventueel kan het wel zijn dat je wifi overbelast is, maar dan merk je zoiets enkel aan wifi toestellen, en zeker niet aan je console. Zeker dat je console bekabeld aangesloten is en niet per ongeluk via Wifi ?
Ik weet niet wat je juist bedoelt met wifi splitsen in 2.4 en 5. Wifi kan op 2 verschillende frequenties werken: 2.4GHz en 5.0GHz. 5.0 heeft de voorkeur omdat die veel sneller is, meer devices tegelijk aankan, en geen last heeft van netwerken van bij de buren. Het nadeel is dat 5.0GHz een veel kleiner bereik heeft (dus sneller signaalverlies doorheen muren bvb).
In elk AP kan je zowel 2.4 als 5.0GHz gebruiken en dat is ook altijd default het geval. Vaak gebruiken ze dezelfde wifi-naam (=SSID) en wifi-wachtwoord. Het voordeel is dat een toestel dan zelf kan kiezen of het via 2.4 of 5.0GHz verbindt, afhankelijk van wat het beste signaal oplevert. Echter doen niet alle toestellen dat even goed. Wil je dus zelf meer controle, kan je ervoor kiezen om 2.4 en 5.0GHz een verschillende SSID te geven. Dan krijg je in je toestel 2 wifi netwerken te zien, en kan je dus zelf per toestel kiezen of je 2.4 of 5.0GHz wil gebruiken.
Een andere parameter is het AP waarmee een toestel bevindt. Ook hier wordt default vaak gekozen om alle APs dezelfde SSID te laten gebruiken, ook weer met als redenering dat een toestel dan zelf kan kiezen met welk AP hij verbindt. Ook hier geldt weer dat niet alle toestellen dat even goed doen, zeker als je ermee rondloopt in huis ('roaming'). Dus ook daarvan zou je dan de SSID van je APs verschillend kunnen nemen.
Je kan ook de beide combineren zodat je uiteindelijk 4 verschillende wifi-netwerken zichtbaar hebt in huis, bvb beneden24, beneden50, boven24 en boven50. Je hebt dan zelf de volledige controle over welk toestel met wat verbonden is. Het nadeel is dat voor toestellen waarmee je rondloopt (bvb telefoon) je zelf mogelijk moet switchen als je naar ergens anders in huis loopt.
Om te troubleshooten, is dat laatste zeker wel aangeraden, omdat je dan echt zelf goed ziet/weet wat waar connecteert. Als je dan bvb merkt dat het allemaal toestellen zijn die met hetzelfde AP verbonden zijn die ineens zonder netwerk vallen, weet je al direct dat het aan dat AP ligt.
Maar is dit moeilijk te installeren? Zijn er eigenlijk zaken/zelfstandigen die dit aan huis komen doen? Ik vind daar precies niks van terug. Tenzij dit uncommon is bij een particulier natuurlijk.
Vergeet gewoon momenteel even dat idee van een aparte router om prioriteit te geven aan je console, want ik betwijfel ten zeerste of dat gaat helpen. Er is duidelijk ergens een ander probleem dat je eerst moet aanpakken. Nogmaals, met een One Up abonnement moet je zeker kwalitatief Internet in huis kunnen hebben zonder allerlei noodingrepen. Ik betwijfel het ten zeerste dat jij een zwaardere netwerk-belasting hebt dan wat ik hier heb met een minder One abonnement.
Nog zaken die je kan doen, of in de gaten houden :
* veel consoles (bvb PS4 en PS5) hebben een feature om je netwerk te testen op snelheid. Merk je daar verschil in kalme vs drukke uren ?
* je kan eventueel zelf ook speedtest.net gebruiken (er bestaat ook een IOS en Android app van) om te kijken hoe snel je netwerk is.
Toegevoegd na 1 minuut 26 seconden:
raf1 schreef: 20 jan 2023, 13:01
Best eerst je nieuwe router kopen en uittesten op je huidige installatie! Alle toestellen moeten uiteindelijk op je nieuwe router aangesloten worden om correct te functioneren.
Best helemaal niets kopen, want ik betwijfel of dat zijn problemen gaat oplossen ! En zoals je al schrijft: hij zit dan met een nog ingewikkelder setup waarop Telenet zelfs helemaal geen support op zal willen leveren, en dan ben je als leek nog verder van huis.
Toegevoegd na 4 minuten 23 seconden:
IT-leek schreef: 20 jan 2023, 12:09
Stap 1: mijn huidig modem/router inwisselen voor de Telenet CV8560E E-router. Dit kan in elk telenet-punt vermoed ik?
Stap 2: zorgen voor de nieuwe router (alle routers zijn compatibel veronderstel ik? Asus ROG STRIX GS-AX3000 dan ook?
Stap 3: nieuwe access point (zijn alle ap’s compatibel met de router of zoek ik best een ap van hetzelfste merk)
Stap 4: nieuw telenet device in bridging zetten en mac adres eigen router invullen
Stap 5: nieuwe router verbinden met lan kabel met nieuw telenet toestel
Stap 6: nieuwe router “installeren” (ik hoop dat dit een soort van plug and play gaat zijn)
Je doet natuurlijk wat je wil. Maar ik zou het een leek absoluut afraden van zelf zijn eigen router te gaan installeren, want dan moet je alles zelf managen: NAT, DMZ, PnP, Port Forwarding rules, firewall, etc... En om te doen wat jij wil doen, moet je dan ook nog naar meer advanced settings gaan kijken zoals QoS, Port priorities, enz...
De interface van de router gaat absoluut intimideren, zeker als je nu al niet helemaal begrijpt wat alles op het gesimplificeerde Mijn Telenet doet. En nogmaals, ik geloof helemaal niet dat het je probleem zal oplossen.