In een huis dat we aan het renoveren zijn ligt een oude RTT kabel en bakelieten bakje met aansluitklemmen.
Oude installatie die wellicht sinds de komst van Telenet niet meer gebruikt is.
nu ligt die leiding en dat bakje flink in onze weg en zouden we liefst de kabel bij het binnenkomen willen afknippen.
Mag dat? Kan dat? Waar moet ik op letten?
oude RTT/Proximus aansluiting
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 6151
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Neen, dat mag niet, zomaar een aansluitkabel afknippen kan storingen veroorzaken op het Proximus-netwerk.
Je kan Proximus wel vragen om de aansluiting (tijdelijk) te verwijderen: https://www.proximus.be/nl/id_f_cr_afbr ... braak.html
Je kan Proximus wel vragen om de aansluiting (tijdelijk) te verwijderen: https://www.proximus.be/nl/id_f_cr_afbr ... braak.html
-
- Elite Poster
- Berichten: 1990
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
Heb met Proximus gebeld. Moeilijk om bij de juiste persoon te komen want ze moeten het telefoonnummer of factuurnummer hebben en die zijn er niet want er is geen abonnement.
Maar de vraag is blijkbaar moeilijk te beantwoorden.
Eerste antwoord: er moet een NTP geplaatst worden door Proximus maar hij kan de prijs niet zeggen.
Maar ik herhaal: er moet niets geplaatst worden. Het moet gewoon weggehaald worden.
Daar maakt hij van: verplaatsen moet door "de elektricien" gebeuren. Daar kan ik mee leven.
Maar het zou fijn zijn om die regels ergens te kunnen lezen, want aan te telefoon kunnen ze je alles wijsmaken om nadien het omgekeerd te zeggen.
Iemand ervaring mee?
Maar de vraag is blijkbaar moeilijk te beantwoorden.
Eerste antwoord: er moet een NTP geplaatst worden door Proximus maar hij kan de prijs niet zeggen.
Maar ik herhaal: er moet niets geplaatst worden. Het moet gewoon weggehaald worden.
Daar maakt hij van: verplaatsen moet door "de elektricien" gebeuren. Daar kan ik mee leven.
Maar het zou fijn zijn om die regels ergens te kunnen lezen, want aan te telefoon kunnen ze je alles wijsmaken om nadien het omgekeerd te zeggen.
Iemand ervaring mee?
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
je moet niet bellen, gewoon het formulier invullen en dan contacteert de correcte pxm dienst jou.
storingen op zich is relatief (dat kan, maar de kans is veel kleiner als bv bij telenet), maar voor de correctheid van de database is dat heel belangrijk.
als jij die kabel nu afknipt, en over 10j wil je proximus.... dan ben je "gesjareld", want volgens pxm is er een kabel die al binnenzit.
dus de eerste technieker gaat komen en niets kunnen doen, en daarna mag je betalen voor de kabel binnen te krijgen, want "hij moest er normaal zijn".
ook naar fiber toe gaat dat verhaal zo zijn, want in de meeste gevallen gebruiken ze dezelfde weg voor fiber binnen te brengen als dat ze nu hebben voor de koper.
dus: gewoon formulier invullen en even wachten tot ze bij pxm wat vrije tijd hebben om de kabel correct af te sluiten en te documenteren in hun systeem.
het kost jou ook helemaal niets, pxm komt dat gratis doen. (en nee, dat is niet hetzelfde als een electricien die wat kabels verlegt)
storingen op zich is relatief (dat kan, maar de kans is veel kleiner als bv bij telenet), maar voor de correctheid van de database is dat heel belangrijk.
als jij die kabel nu afknipt, en over 10j wil je proximus.... dan ben je "gesjareld", want volgens pxm is er een kabel die al binnenzit.
dus de eerste technieker gaat komen en niets kunnen doen, en daarna mag je betalen voor de kabel binnen te krijgen, want "hij moest er normaal zijn".
ook naar fiber toe gaat dat verhaal zo zijn, want in de meeste gevallen gebruiken ze dezelfde weg voor fiber binnen te brengen als dat ze nu hebben voor de koper.
dus: gewoon formulier invullen en even wachten tot ze bij pxm wat vrije tijd hebben om de kabel correct af te sluiten en te documenteren in hun systeem.
het kost jou ook helemaal niets, pxm komt dat gratis doen. (en nee, dat is niet hetzelfde als een electricien die wat kabels verlegt)
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
wat is het probleem om een formulier in te vullen ??
ten eerste komen ze dat gratis afsluiten normaalgezien, en ten tweede, moest dat onverhoopt niet zo zijn, krijg je altijd eerst een offerte.
(die x weken wachten mag je trouwens in jouw geval ook negeren, want er moet geen stoep ofzo opgebroken worden dus ze moeten geen plannen van nutsvoorziening opvragen)
geen flauw idee wat jij wil bedoelen met slapende honden... je wil de pxm kabel weg van waar die nu is, dus je dient pxm daarvan te verwittigen en hen dat correct te laten doen.
ten eerste komen ze dat gratis afsluiten normaalgezien, en ten tweede, moest dat onverhoopt niet zo zijn, krijg je altijd eerst een offerte.
(die x weken wachten mag je trouwens in jouw geval ook negeren, want er moet geen stoep ofzo opgebroken worden dus ze moeten geen plannen van nutsvoorziening opvragen)
geen flauw idee wat jij wil bedoelen met slapende honden... je wil de pxm kabel weg van waar die nu is, dus je dient pxm daarvan te verwittigen en hen dat correct te laten doen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1990
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
Als jij zegt dat dat gratis is heb ik geen probleem.
Maar het zou mij verbazen dat dat gratis zou zijn.
Idem met de gasaansluiting. We vroegen aan om die weg te halen. Vooraf te betalen uiteraard.
Dan komt die gasman en het enige wat die doet is een kraan verzegelen. De omvangrijke meter hangt er nog altijd.
Die weghalen is blijkbaar zeer moeilijk en nog veel kostelijker. Die kosten zijn niet in verhouding tot het werk maar dienen als afschrikking om de aansluiting intact te laten.
Maar het zou mij verbazen dat dat gratis zou zijn.
Idem met de gasaansluiting. We vroegen aan om die weg te halen. Vooraf te betalen uiteraard.
Dan komt die gasman en het enige wat die doet is een kraan verzegelen. De omvangrijke meter hangt er nog altijd.
Die weghalen is blijkbaar zeer moeilijk en nog veel kostelijker. Die kosten zijn niet in verhouding tot het werk maar dienen als afschrikking om de aansluiting intact te laten.
-
- ISP Staff
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 76 keer
Van mij mag je die introkabel gerust weg knippen. Proximus komt zeker en vast niet langs om dat weg te nemen.Het enige wat er gedaan wordt is de jumper op de kvd wegnemen.
Maar zoals hierboven gezegd wordt, de kosten kunnen groot zijn indien je toch beslist om proximus of een andere isp te nemen.
In de toekomst zal het koper toch uitgefaseerd worden dus maak u geen zorgen.
Maar zoals hierboven gezegd wordt, de kosten kunnen groot zijn indien je toch beslist om proximus of een andere isp te nemen.
In de toekomst zal het koper toch uitgefaseerd worden dus maak u geen zorgen.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
@technieker : jij hebt dus graag installaties waarbij de intro niet gedocumenteerd is en je achteraf lassers moet laten komen,
wat (indien de documentatie niet klopt) ook nog eens aangerekend zal worden aan de klant ?
also, heel erg kort door de bocht, want als zijn kabel toevallig nog doorgelust (officiele naam even vergeten) zou zijn (toegegeven, dat is al lang iets dat niet meer gedaan is - maar het komt nog voor),
dan kan het gewoon verwijderen van die kabel effectief een ander persoon zonder internet zetten (en dan, opnieuw, worden de kosten doorgerekend aan de OP)
hij moet gewoon het formulier invullen (dat kost niets), en pxm controleert dan of ze moeten komen (indien er nog een doorverbinding is of whatever) of niet.
moeten ze komen, is dat gratis (je doet er dus geen kwaad mee, en ook geen verlies)
moeten ze niet komen, geven ze je de informatie HOE je de kabel kan/mag verwijderen zodanig dat de documentatie klopt.
zeggen "doe maar" is het meest foute antwoord dat er is, en zorgt voor fouten in documentatie, onnodig werk voor pxm achteraf, onnodige kosten voor de persoon die daat ooit internet wil, en in het slechtste geval nog voor mensen zonder internet te zetten...
wat (indien de documentatie niet klopt) ook nog eens aangerekend zal worden aan de klant ?
also, heel erg kort door de bocht, want als zijn kabel toevallig nog doorgelust (officiele naam even vergeten) zou zijn (toegegeven, dat is al lang iets dat niet meer gedaan is - maar het komt nog voor),
dan kan het gewoon verwijderen van die kabel effectief een ander persoon zonder internet zetten (en dan, opnieuw, worden de kosten doorgerekend aan de OP)
hij moet gewoon het formulier invullen (dat kost niets), en pxm controleert dan of ze moeten komen (indien er nog een doorverbinding is of whatever) of niet.
moeten ze komen, is dat gratis (je doet er dus geen kwaad mee, en ook geen verlies)
moeten ze niet komen, geven ze je de informatie HOE je de kabel kan/mag verwijderen zodanig dat de documentatie klopt.
zeggen "doe maar" is het meest foute antwoord dat er is, en zorgt voor fouten in documentatie, onnodig werk voor pxm achteraf, onnodige kosten voor de persoon die daat ooit internet wil, en in het slechtste geval nog voor mensen zonder internet te zetten...
-
- Pro Member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 29 keer
En hoe moet je via dit formulier een klassieke koperkabel laten weghalen? Staat toch niet tussen de opties (tenzij voor woonblokken).raf1 schreef: 17 jan 2023, 16:18 Het advies is om de procedure te volgen: https://proximus.be/afbraak
Wil je toch iets doms of illegaals doen: doe vooral wat je niet laten kunt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1990
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
Als het echt gratis is wil ik graag Proximus hiervoor contacteren. Maar...
1, ik geloof nooit dat dit gratis zal zijn (zie mijn ervaring met de gasmeter)
2, zoals @Taaner242 al aanhaalde: het formulier bevat inderdaad niet de keuze voor het weghalen in een particuliere woning.
1, ik geloof nooit dat dit gratis zal zijn (zie mijn ervaring met de gasmeter)
2, zoals @Taaner242 al aanhaalde: het formulier bevat inderdaad niet de keuze voor het weghalen in een particuliere woning.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
je kiest voor "Verplaatsen van een koperkabel van Proximus (het klassieke netwerk)"
en vervolgens schrijf je bij de uit te voeren werken duidelijk dat je renoveert,
dat de oude kabel nog op een plaats ligt waar die in de toekomst niet meer bereikbaar zou zijn,
dat die momenteel ook niet door jullie in gebruik is, en dat je deze voor de renovatiewerken verwijderd wil hebben.
ligt het nu aan mij, of is dat nu echt zo moeilijk om gewoon een formulier te lezen en in te vullen ??
en of je nu wel of niet gelooft dat het gratis is, is besides the point.... als je gewoon dat formulier invult contacteert DE JUISTE pxm dienst je om te zeggen wat je kan/mag doen, en of er iemand moet komen - en omdat het werken aan hun net zijn, en je hen daarvoor contacteert, is dat in principe gratis.
en nogmaals: MOEST er een kost aan verbonden zijn (normaal dus niet - zijn ook werken die meestal aan een lasser worden gegeven die niets meer te doen heeft die dag), dan krijg je EERST een offerte, en kan je nog beslissen wat je doet.
vul gewoon dat formulier in en kijk wat ze reageren (indien de kabel niet meer verbonden is aan het net, en er geen doorlussing is op die kabel, kan het dat ze gewoon zeggen knip maar - maar dat weet enkel degene die aan de documentatie van het net kan), in plaats van hier telkens hetzelfde te blijven herhalen en te klagen dat je aan de telefoon niet de juiste persoon vastkrijgt.
je had waarschijnlijk zelfs al antwoord gehad, had je dat gisteren ingevuld.
@mods: misschien hier een slotje op gooien, gezien het topic niet veel nuttigs toevoegt op deze manier, en er niet veel meer (van waarde) kan worden toevoegd aan dit topic ?
het is aan de topic starter om ofwel de juiste procedure (die hier meermaals aangehaald is) te volgen, of gewoon op eigen risico respectloos gewoon de knip in die draad te zetten, en te zien of en wie zijn probleem het vervolgens is...
en vervolgens schrijf je bij de uit te voeren werken duidelijk dat je renoveert,
dat de oude kabel nog op een plaats ligt waar die in de toekomst niet meer bereikbaar zou zijn,
dat die momenteel ook niet door jullie in gebruik is, en dat je deze voor de renovatiewerken verwijderd wil hebben.
ligt het nu aan mij, of is dat nu echt zo moeilijk om gewoon een formulier te lezen en in te vullen ??
en of je nu wel of niet gelooft dat het gratis is, is besides the point.... als je gewoon dat formulier invult contacteert DE JUISTE pxm dienst je om te zeggen wat je kan/mag doen, en of er iemand moet komen - en omdat het werken aan hun net zijn, en je hen daarvoor contacteert, is dat in principe gratis.
en nogmaals: MOEST er een kost aan verbonden zijn (normaal dus niet - zijn ook werken die meestal aan een lasser worden gegeven die niets meer te doen heeft die dag), dan krijg je EERST een offerte, en kan je nog beslissen wat je doet.
vul gewoon dat formulier in en kijk wat ze reageren (indien de kabel niet meer verbonden is aan het net, en er geen doorlussing is op die kabel, kan het dat ze gewoon zeggen knip maar - maar dat weet enkel degene die aan de documentatie van het net kan), in plaats van hier telkens hetzelfde te blijven herhalen en te klagen dat je aan de telefoon niet de juiste persoon vastkrijgt.
je had waarschijnlijk zelfs al antwoord gehad, had je dat gisteren ingevuld.
@mods: misschien hier een slotje op gooien, gezien het topic niet veel nuttigs toevoegt op deze manier, en er niet veel meer (van waarde) kan worden toevoegd aan dit topic ?
het is aan de topic starter om ofwel de juiste procedure (die hier meermaals aangehaald is) te volgen, of gewoon op eigen risico respectloos gewoon de knip in die draad te zetten, en te zien of en wie zijn probleem het vervolgens is...