lacer schreef: 10 mei 2023, 21:54
Vraag mij af van waar zouden die dips komen in je down- en upload snelheden ?
De dips zijn deels te verklaren doordat ik uiteraard zelf gebruik maak van het internet, je haalt dit niet in huis om ongebruikt te laten. Met die snelheden heb je voor je het weet enkele honderden gigabytes erdoor gedraaid en dan krijg je een dipje in de speedtest
Edpnet zal ook wel een zekere oversubscription hebben van zijn capaciteit wat het andere deel van de dips verklaart. Maar zoals je ziet, valt dat heel goed mee.
De fiber is nog maar pas aangelegd in de wijk, veel aansluitingen zullen er nog niet zijn. Moeilijk dus nu al te beoordelen of GPON als gedeeld medium ooit congestie gaat vertonen. Ik heb nog nergens gelezen met hoeveel klanten je nu precies de GPON vezel moet delen.
bvhalst schreef: 10 mei 2023, 21:57
@robokat die download en upload grafiek, komt die van de Fritzbox? Ik heb die grafiek nog nergens gezien in mijn 7530.
Dat is een docker container "speedtest tracker" die op mijn NAS draait. Die voert om het uur een klein speedtestje uit in de achtergrond. Ik draai ook nog andere containers zoals smokeping, die de latency van mijn verbinding in het oog houdt. Die maakt ook mooie grafieken.
Ik vrees dat de fibermodem van proximus verplicht is, als je dat bedoelt. Die doet ook de encryptie van je datastroom en enkel de fibermodem van proximus zal toegang krijgen tot het netwerk. En ze kunnen eenvoudig van technologie wisselen door die fibermodem te vervangen.