Vragen overstap VDSL > Fiber

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Twitter: jslabbaert
Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
Bedankt: 555 keer

phille05 schreef:mijn zoon had vdsl bij edpnet genomen en was daar zeer tevreden over, tot plots hij het idee had om over te stappen op fiber bij edpnet, wat ook vlekkeloos gebeurde. Tot dat hij dus een boete krijgt aangesmeerd omdat hij zijn vdsl abonnement vroegtijdig hefet stopgezet ????
Nog mensen dergelijke farce tegengekomen ?
Ik antwoord even publiek, omdat het interessant kan zijn voor anderen. Als je naast je VDSL verbinding een extra fiber verbinding bestelt, zonder aan te geven dat deze ter vervanging is van je bestaande, en na de oplevering van je fiber je VDSL gewoon opzegt, hebben wij geen link, en gooit ons systeem er gewoon een 'boete' uit. Dus best gewoon aangeven in je bestelling dat het ter vervanging is van je bestaande, of het regelen via onze klantendienst, dan zou het niet mogen gebeuren. Jouw zoon krijgt zijn credit note toegestuurd as we speak :)
phille05
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

we bevestigen !!! Tnx !!!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Joachim schreef:...
Jouw zoon krijgt zijn credit note toegestuurd as we speak :)
Goede communicatie en service zoals we van EdpNet gewoon zijn :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ozfunghi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 10 keer

Als vervolg op mijn vorige bericht, inmiddels wacht ik nog steeds tot mijn fiber geactiveerd wordt, de Proximus installatie is al 8 dagen geleden gebeurd. Het probleem ligt bij Proximus en de activatie kan niet automatisch gebeuren wordt me verteld, maar Proximus gaat dit manueel moeten doen. Geen idee wat dit precies inhoudt. Na opnieuw contact te hebben opgenomen heb ik dit bericht gekregen:

''vooraanleg gemaakt TVV_6389 geen signaal of foute olt pon reflector word gemeten op vezel: OFP LEUVEN0530/SPL1:16 1-BK 04-1 in plaats van OFP LEUVEN0530/SPL1:16 2-BR 04-3 powermeter geeft -15.90 DB aan TVV_6389''
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Wij hebben gisteren technici van/voor Proximus over de vloer gehad die glas binnengebracht hebben en ONT hebben geplaatst. Ik had onze router op de VDSL-lijn laten zitten (want het was een werkdag :P ). 's Avonds wel kuren met de DNS, die verdwenen als sneeuw voor de zon één keer ik onze router op de ONT had aangesloten. Heel tevreden! :-D
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
ozfunghi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 10 keer

ozfunghi schreef: 19 jul 2022, 19:17 Als vervolg op mijn vorige bericht, inmiddels wacht ik nog steeds tot mijn fiber geactiveerd wordt, de Proximus installatie is al 8 dagen geleden gebeurd. Het probleem ligt bij Proximus en de activatie kan niet automatisch gebeuren wordt me verteld, maar Proximus gaat dit manueel moeten doen. Geen idee wat dit precies inhoudt. Na opnieuw contact te hebben opgenomen heb ik dit bericht gekregen:

''vooraanleg gemaakt TVV_6389 geen signaal of foute olt pon reflector word gemeten op vezel: OFP LEUVEN0530/SPL1:16 1-BK 04-1 in plaats van OFP LEUVEN0530/SPL1:16 2-BR 04-3 powermeter geeft -15.90 DB aan TVV_6389''
Daarstraks, 2 maanden en 20 dagen later, is dezelfde proximus technieker opnieuw aan huis geweest. Het probleem dat ergens enkele straten verder lag, is opgelost. Lijn actief. Zware bevalling. Proximus is pas in gang geschoten nadat ik de ombudsdienst telecom had gecontacteerd.
goudvis
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

op 12 Oktober ook fiber XS besteld (ik heb nu VDSL XL)

4 november komen ze installeren
de modem heb ik intussen al binnengekregen.

reden overschakeling:
omdat we toch vroeg of laat moeten overschakelen
omdat het toch dezelfde prijs is (ik zie net dat vdsl nu 31,95 kost ipv 35,95 maar voor die 4 euro moet ik het niet laten natuurlijk)
nu haal ik 82 mbps, ben benieuwd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn houdt de activatiekost en het gedoe om de fiber in huis te krijgen nog tegen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

goudvis schreef: 24 okt 2022, 14:38 ...
ik zie net dat vdsl nu 31,95 kost ipv 35,95 maar voor die 4 euro moet ik het niet laten natuurlijk
...
Wel niet voor bestaande abonnees:
3 Promotie voor elke nieuwe internetabonnee die voor een VDSL XS of VDSL XL abonnement kiest, je ontvangt een maandelijkse korting van €4 op het VDSL XS of XL abonnement gedurende de eerste 12 maanden, nadien betaal je de normale prijs. Promotie geldig tot en met 31/10/2022.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
goudvis
Starter
Starter

wat een ramp

Ze hebben de kabel naar binnen getrokken en dat fiber bakje aan de muur gehangen, maar geen kabelmodem dus ik kan de fritzbox nergens op aansluiten

het ergste is dat mijn klassieke koper aansluiting ook niet meer werkt, hebben ze dit nu afgesloten ?
wel een mail gekregen "proximus heeft bevestigd dat de aansluiting in orde is met fiber nt nr ..."

ik zit dus zonder internet en het is natuurlijk weekend en de helpdesk nieI bereikbaar, en de vraag is dan wanneer gaat dit in orde komen ?

wat een ramp !
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hangt er geen ONT (zwart bakje) bij naast het witte bakje?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
goudvis
Starter
Starter

bvhalst schreef: 04 nov 2022, 18:04 Hangt er geen ONT (zwart bakje) bij naast het witte bakje?
neen enkel dat witte bakje
ze hebben dus dat zwart bakje niet geplaatst

op de mail van edpnet lees ik wel dat er 2 techniekers moeten langskomen, dus vandaag waren het de ''grondwerken'' en het vervolg is dus een proximus technieker.

geen probleem tot daar aan toe maar sinds ik de activatiemail gehad heb werkt mijn klassieke verbinding niet meer
hebben ze mijn oude abo dan al direct stopgezet en de nieuwe geactiveerd die ik nog niet kan gebruiken ?
bvhalst
Premium Member
Premium Member

oei, da's minder inderdaad... bij mij hebben ze dat in 1x gedaan en had ik direct internet.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
goudvis
Starter
Starter

Update:

na contact met de klantenservice van edpnet hebben ze terug mijn vdsl gisteren geactiveerd zodat ik terug internet heb
dit was dus een fout van proximus die verkeerdelijk doorgaf dat de installatie afgerond was en dus nog niet het geval was, edpnet heeft me goed geholpen en de volgende dag (vandaag) ging de technieker langskomen van proximus om de kabelmodem te plaatsen

Dit is zopas gebeurd en ik zit nu te surfen op fiber, de snelheid is 150mb/s, de max snelheid zoals geadverteerd dus dat zit goed

het is dus met vdsl een gigantisch verschil en ben er tevreden mee
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

goudvis schreef: 08 nov 2022, 16:18 ...
Hoeveel had je op Vdsl als ik vragen mag ?
Merk je vooral de downloadsnelheid, of vooral de upload en/of latentie ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
goudvis
Starter
Starter

lacer schreef: 08 nov 2022, 16:27
goudvis schreef: 08 nov 2022, 16:18 ...
Hoeveel had je op Vdsl als ik vragen mag ?
Merk je vooral de downloadsnelheid, of vooral de upload en/of latentie ?
op vdsl had ik rond de 50mbit max en nu de volle 150mbit, eerste indruk bij downloaden dus goed

gamen doe ik niet en uploaden nog niet gedaan maar even een snelle test wijst erop dat dit ook een pak hoger is
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Vandaag is mijn EDPnet FiberXS geinstalleerd en geactiveerd! :banana:

8 juli 2022: Fiberkabel werd tegen de gevel gehangen
17 december 2022: Het dagelijks checken van de aansluitbaarheid gaf voor het eerst een positief resultaat, meteen bestelling geplaatst.
12 januari 2023: Installateur is de ONTP en de ONT komen installeren, huidige Fritz!Box 7490 aangesloten en meteen online.

Ondanks de bekende problemen bij EDPnet was dit een super vlotte overgang van VDSL2 naar Fiber. Ik had ook niets anders verwacht. :-D
Het gaat hier om een fibernetwerk van Proximus, geen Fiberklaar.

Afbeelding
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Precies met Tec7 aan de muur geplakt?
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Geschroefd en afgekit. Om te voorkomen dat iemand het ooit weghaalt misschien? Er is wel een raam boven het bakje dus misschien heeft dat er iets mee te maken.

Van ver gezien valt het mee, de foto is nogal close.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

een collega had ik edpnet aangeraden, daar ze nog niet zo lang fiber via Proximus in haar appartement had.
Kwam laptop installeren, en toen speedtest (50/10). :cry:

Eerst ging ze niet overstappen, dan zonder mijn medeweten -en zonder enige kennis van zaken- bestelt ze dat :roll:
Er vanuitgaand dat alles zou geïnstalleerd worden voor haar... :-D (doe het zelf formule)

Vraag:
- Kan zij haar Proximus Bbox 4 verder blijven gebruiken (en ook voip van edpnet installeren in die bbox 4)?
iemand bestelde fiber maxi (proximus) met telefoonnummer. Zal dit ook in de bbox 4 kunnen geconfigureerd worden bij Edpnet?
Gaat blijkbaar via inloggen 'my proximus' nl.
Afbeelding
- Vraagt Proximus hun bbox4 terug? (als je proximus opzegt)
https://datanews.knack.be/nieuws/alles- ... -proximus/

https://www.proximus.be/manuals/nl/hand ... -box-fiber
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

In principe huur je de B-Box V4/Internet Box gedurende de duur van je Proximus-abonnement. (huurprijs is inbegrepen in de abonnementsprijs)
Bij opzegging vraagt Proximus om de Internet Box aan hen terug te bezorgen.
Als je de Internet Box toch houdt, rekent Proximus daarvoor 99 euro aan.

Ik heb geen idee wat de instelmogelijkheden zijn betreffende VoIP.

Bij EDPnet voorzie je normaliter zelf je netwerkapparatuur (nieuw of via https://www.2dehands.be/) of je opteert voor de FRITZ!Box 7530 AX die EDPnet voor 109 euro aanbiedt.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Als je de bbox toch moet inleveren dan is het de ideale gelegenheid om naar fritz box te gaan. De instel- en opvolgmogelijkheden zijn eindeloos.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
cobain05
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

satsurfer schreef: 06 mei 2023, 23:34
Vraag:
- Kan zij haar Proximus Bbox 4 verder blijven gebruiken (en ook voip van edpnet installeren in die bbox 4)?
Nee, de BBox4 (internet box) zal niet werken bij Edpnet.
robokat
Member
Member
Bedankt: 25 keer

Enkele weken ook van EDPnet VDSL naar Fiber XL overgestapt. Zowel de installatie door de proximus onderaannemer als de opvolging door EDPnet zijn vlekkeloos verlopen.

Zo zien het fiber aansluitdoosje, de fiber modem (zwart) tezamen met de Fritzbox er uit:
IMG_2944.jpeg
En de snelheid is prima
Bijlagen
speed.png
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Vraag mij af van waar zouden die dips komen in je down- en upload snelheden ?
Ga je waarschijnlijk toch niet merken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
bvhalst
Premium Member
Premium Member

@robokat die download en upload grafiek, komt die van de Fritzbox? Ik heb die grafiek nog nergens gezien in mijn 7530.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

robokat schreef: 10 mei 2023, 19:03
Zo zien het fiber aansluitdoosje, de fiber modem (zwart) tezamen met de Fritzbox er uit:
Deze kan ik gewoon als router gebruiken, zonder de fiberaansluiting te gebruiken?
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fr ... -gegevens/
robokat
Member
Member

lacer schreef: 10 mei 2023, 21:54 Vraag mij af van waar zouden die dips komen in je down- en upload snelheden ?
De dips zijn deels te verklaren doordat ik uiteraard zelf gebruik maak van het internet, je haalt dit niet in huis om ongebruikt te laten. Met die snelheden heb je voor je het weet enkele honderden gigabytes erdoor gedraaid en dan krijg je een dipje in de speedtest :lol:

Edpnet zal ook wel een zekere oversubscription hebben van zijn capaciteit wat het andere deel van de dips verklaart. Maar zoals je ziet, valt dat heel goed mee.

De fiber is nog maar pas aangelegd in de wijk, veel aansluitingen zullen er nog niet zijn. Moeilijk dus nu al te beoordelen of GPON als gedeeld medium ooit congestie gaat vertonen. Ik heb nog nergens gelezen met hoeveel klanten je nu precies de GPON vezel moet delen.
bvhalst schreef: 10 mei 2023, 21:57 @robokat die download en upload grafiek, komt die van de Fritzbox? Ik heb die grafiek nog nergens gezien in mijn 7530.
Dat is een docker container "speedtest tracker" die op mijn NAS draait. Die voert om het uur een klein speedtestje uit in de achtergrond. Ik draai ook nog andere containers zoals smokeping, die de latency van mijn verbinding in het oog houdt. Die maakt ook mooie grafieken.
satsurfer schreef: 10 mei 2023, 22:48 Deze kan ik gewoon als router gebruiken, zonder de fiberaansluiting te gebruiken?
Ik vrees dat de fibermodem van proximus verplicht is, als je dat bedoelt. Die doet ook de encryptie van je datastroom en enkel de fibermodem van proximus zal toegang krijgen tot het netwerk. En ze kunnen eenvoudig van technologie wisselen door die fibermodem te vervangen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

robokat schreef: 10 mei 2023, 23:20 Ik vrees dat de fibermodem van proximus verplicht is, als je dat bedoelt. Die doet ook de encryptie van je
Gewoon als router, niet als modem. Kan die nl. goedkoop op de kop tikken.
robokat
Member
Member

Zoals je in mijn foto kan zien, verbind je de proximus fibermodem met de ethernet poort 1 van de fritzbox (kabel met gele en rode rj45) en dan stel je edpnet fiber als verbinding in. Ik zou zo vermoeden dat je dat met elk model fritzbox kan doen, maar weet niet zeker of dat ook werkt indien die een ingebouwde fiber poort heeft.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

satsurfer schreef: 10 mei 2023, 22:48 Deze kan ik gewoon als router gebruiken, zonder de fiberaansluiting te gebruiken?
Ja, natuurlijk. Je kan "elke" Fritz!Box als router gebruiken :-)
Gewoon instellen op "Internet via LAN1" i.p.v Fiber ...
De 2.5Gbps poort wordt dan de WAN poort.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ik heb ooit een TP-link uit de US met OpenWRT op als router gebruikt. Die was ook gewoon met ethernet aangesloten op de ONT. Ik denk niet dat er enige beperking is op wat je als router gebruikt. Je kan zelfs je computer ook gewoon direct aan de modem hangen en de PPPoE verbinding van daarop opzetten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

depeje schreef: 11 mei 2023, 11:00 Ik denk niet dat er enige beperking is op wat je als router gebruikt.
Toch wel. De router moet VLAN ondersteunen op de WAN zijde
  • ofwel met PPPoE via VLAN10
  • ofwel DHCP via VLAN20
Laptop direct op de ONT??? Als je de VLAN kan zetten, ja. Anders niet.

Toegevoegd na 22 uren 41 minuten 49 seconden:
Ja dus: gewoon onder Internet > Toegangsgegevens > Internet Toegang via WAN (of LAN1) kiezen
5590 toegangsgegevens.png
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Klopt het dat het tegenwoordig niet meer nodig is om de fiber tot binnen te laten aanleggen op de dag dat ze die komen installeren in de straat (of in de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw)? Ze komen die namelijk binnen kort installeren, en de syndicus had laten weten dat iedere eigenaar een afspraak moet maken met Proximus om die kabel tot binnen te krijgen. Nu hebben al enkele buren dat geprobeerd, maar die hebben telkens het deksel op de neus gekregen omdat ze geen klant zijn bij Proximus, maar bij Scarlet. (Ik ben EDPnet VDSL klant).

Dit plan staat in het document dat de syndicus heeft toegestuurd gekregen.
Screenshot from 2023-05-16 22-00-08.png
Klopt mijn vermoeden dat Proximus eerst, zonder in ook maar één appartement binnen te komen, het netwerk installeert tot aan de "Floorbox", en dat ik daarna, op een andere dag via EDPnet fiber kan bestellen?

Hoewel in datzelfde document van proximus ook staat dat ze de fiber onder de grond binnen brengen, hangt de fiber wel al aan de gevel :bang: .
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... ation.html

Alle mogelijke scenario's staan hier.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Die scenario's zeggen niets over hoe die fiber van op straat tot in de gemeenschappelijke delen geraakt. Als mede-eigenaar van de gang ben ik daar wel in geïnteresseerd. De filmpjes hier zeggen namelijk dat er enkel met floorboxes gewerkt wordt vanaf >5 verdiepingen. Ons gebouw heeft er namelijk exact 5, maar in de communicatie met proximus staat dat ze dat wel gaan doen. Aangezien ze al begonnen zijn met, door de kabel op de gevel te hangen ipv onder de grond te leggen, hun eigen documentatie niet te volgen, vraag ik me af hoe groot de kans is dat ze zich in onze gangen ook niet aan de afspraken gaan houden?

Verder zijn deze filmpjes, naar de klanten toe, toegespitst op Proximus. Mag ik gewoon Proximus door EDPnet vervangen om te weten wat EDPnet gaat doen?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

EdpNet plaatst toch geen fiber, dat doet Proximus en FiberKlaar.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
depeje
Elite Poster
Elite Poster

En toch staat er op https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html dat ze een aansluiting op het fibernetwerk voorzien. Ze hebben er dan toch op z'n minst iets mee te maken.
Laatst gewijzigd door depeje 19 mei 2023, 12:43, in totaal 1 gewijzigd.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

zelfs voor EDPnet werd overgenomen, was het Proximus (in Brussel toch) die de installatie heeft gedaan (of zelfs een onderaannemer). Klant bestelt bij EDPnet en zij coördineren met Proximus/Fiberklaar
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

De syndicus is verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke delen. Op de gevel die uitgeeft op de openbare weg mag Proximus doen wat ze willen. (gevelrecht)
Contacteer je syndicus om te weten hoe het precies zit. De informatie van Proximus voor syndici vind je op http://proximus.be/fiberinmijngebouw

Vanzelfsprekend kan vanaf een aansluitpunt (floorbox) in de gemeenschappelijke delen ook later nog een individuele fiberaansluiting gemaakt worden wanneer je internet bij EDPnet bestelt.
Contacteer EDPnet voor een afspraak.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”