LED dimmer

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Ik had hier nog 6 x 35w hallogeen lampjes hangen (12v GU5.3). Ik kocht 6 dimbare 12V Philips LED lampen maar de huidige dimmer kan hier dus niet mee overweg.
Dit is de huidige dimmer.

In de woonkamer dimmen we de lichten met een simpele drukknop.
1 x kort duwen = lichten aan
1 x kort duwen = lichten uit
lang duwen = dimmen

Nu ben ik aan het zien welke dimmer ik net nodig heb op deze LED spotjes te kunnen dimmen. Ik ben zelf niet zo thuis in dit hele gebeuren en vroeg mij af of deze dimmer zal doen wat ik verwacht?

Ik zie daar op een bepaald moment 230V staan en twijfel dus of deze wel mijn 12V lichten zullen kunnen dimmen. Het moet trouwens niet van het merk Eltako zijn. Mochten jullie andere LED dimmers (DIN mounted) kennen die dit aankunnen, dan mag dit natuurlijk ook.

Bedankt!
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Er zit toch nog een 12V transfo tussen je huidige dimmer en de lampen?
Ben je zeker dat de dimmer het probleem is, het kan ook de transfo zijn.
Dus meer info nodig over type lampen en type transfo om advies te kunnen geven.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Jazeker, de (oude) 12V tranfo's die in gebruik waren voor de halogeen lampen zitten er nog tussen. Ik heb reeds alle niet dimbare GU5.3 halogeenlampen vervangen van naar LED spots (welk van een ander merk) en deze werken perfect met de oude transfo's.

Ik kocht de deze spotjes.

Als ik de Philips LED spotjes in een circuit aansluit zonder dimmer, dan werken ze perfect (zelfde oude transfo's).
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

Deze configuratie geeft in de praktijk zeer veel problemen. Het zijn drie electronische schakelingen die met elkaar moeten samenwerken.
Uw transformatoren krijgen in dim stand een zeer laag vermogen te verwerken ( een MR16 halogeenlamp heeft een eenvoudige gloeidraad maar een led lamp is een halfgeleider )

De minst slechte oplossing is eerst een dimbare 12V led driver te gebruiken ( die geschikt is voor jouw gekozen lampjes 12V AC spanning ! )
vooraleer de dimmers te veranderen
raf1
Elite Poster
Elite Poster

12V LED-spots perfect dimmen is niet zo simpel, de elektronica van de dimmer, transformator en lamp moeten perfect compatibel zijn. Voor die Eltako EUD12NPN-UC heb ik geen idee of die op 12V perfect zal dimmen.
Ik heb daarom eens gekeken in de uitgebreide MR16 dimmer compatibiliteitslijst van OSRAM/Ledvance.
Volgende dimmers hebben uitstekende compatibiliteit met 12V MR16 spots:
https://dinuy.com/en/products/dimmers/led-lamps-led-strips/dimmer-switch-for-led-lamps/modular-dimmer-for-led-lamps-re-el1-le1-dinuy/
https://www.hugo-mueller.de/en/products/illuminate/dimmers/paladin-872-110-led/
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dag raf1,

Zou deze mij eventueel ook kunnen helpen?

Ik kan jammer genoeg mijn spotjes niet veranderen naar een 220V (GU10) systeem daar de gaten geklokt werden in de betonplaat. Ik heb dus te weinig inbouwhoogte om er GU10 spotjes in te steken. Mocht het mogelijk geweest zijn had ik anders alles van GU5.3 12V naar GU10 220V gebracht om het allemaal wat makkelijker te maken...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Kijk bij de Shelly goed na of je wel genoeg draden ter beschikking hebt voor de aansluiting.
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/ ... ngdiagrams
Afhankelijk van waar je je Shelly will plaatsen verschilt dat namelijk nogal wat.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

In de specs zie ik dat die Shelly op 12 Volt DC moet aangesloten worden. Dus andere transfo nodig?
Schakelaar in het schema lijkt ook gewoon een aan/uit schakelaar. Dus andere schakelaar nodig?
zie https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-rgbw2

Je dimbare Philips spots "verwachten" AC, dus geen idee of die goed kunnen dimmen op DC. (Hangt van de interne elektronica van de lampen af)
Dit zal je dan moeten uittesten in een testopstelling en je hebt het risico dat het resultaat teleurstellend is.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”