Hoi,
Ik ben zelf een nieuwkomer in deze wereld dus vandaar mijn vraag.
- Context: heraanleg tuin, creatie nieuwe circuits op bestaande bekabeling en Niko schakelaars.
- Doel: schakelaar vervangen door https://www.niko.eu/nl-be/producten/nik ... 4092bfe9c3 + hub (https://www.niko.eu/nl-be/producten/nik ... 477a804541) zodat ik automatie kan toepassen op deze tuinverlichtingcircuits
Ik maak reeds gebruik van (simpele) automatie aan de hand van de Tuya app in combinatie met slimme stopcontacten (binnenshuis).
Vragen:
1. Niko Home Control maakt melding dat hun apparaat Zigbee ondersteunt. De Tuya app laat mij ook toe om Zigbee devices te connecteren. Mag ik hieruit opmaken dat deze combinatie werkt?
2.Is die Niko Home Control hub noodzakelijk of kan ik rechtstreeks met m'n tuya app connectie maken naar de slimme schakelaars? Ik denk van niet want als ik een slimme schakelaar wil toevoegen in de Tuya app, krijg ik de melding dat er eerst een Zigbee gateway moet bestaan.
3. Is de Zigbee gateway dan eigenlijk de Niko Home Control hub?
4. Onder gateways in de Tuya app zie ik inderdaad "Wireless Gateway (Zigbee)" + varianten staan (bv niet wireless, "smart gateway pro", "multi-function gateway", .... Dat slaat op de Niko Home Control hub?
4. Moet die hub van het merk Niko zijn of mag dat gelijk welke Zigbee hub zijn? Wat zijn de voordelen/nadelen mocht ik afwijken van Niko?
5. Als laatste: de bestaande schakelaars in mijn huis zijn allemaal van Niko, maar van de jaren stilletjes. Weet iemand of de bestaande afwerkingsplaatjes etc altijd universeel aansluitbaar zijn op de nieuwe schakelaars (het binnenwerk dus)?
Bedankt voor de info!
Niko home control + tuya app
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Niko hub werk enkel met hun eigen zigbee toestellen.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 6 keer
Zigbee is "interoperable" by design. Dus een schakelaar van merk X kan je bijvoorbeeld rechtstreeks koppelen met een lamp van merk Y. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle functies 100% ondersteund worden, maar basis functies zoals aan/uit of dimmer moeten zeker werken.
Als je niet voor rechtstreekse koppeling tussen schakelaar en lamp kiest (dat is nogal beperkt) maar jouw Zigbee devices koppelt met een centrale hub, dan zou dat ook moeten samenwerken. Wat je er allemaal mee kan doen hangt af van software/app die (over netwerk/wifi/internet) met jouw Zigbee hub communiceert.
Ik heb zelf verschillende Zigbee producten (lampen van Ikea en Linkind, schakelaars Ikea, schakelaars+sensoren SonOff) en dat wordt via een Zigbee USB stick van SonOff aangestuurd met met HomeAssistant server.
Het voordeel van HomeAssistant is dat ik d.m.v. een automation met een WiFi schakelaar een Zigbee lamp kan bedienen.
Als je niet voor rechtstreekse koppeling tussen schakelaar en lamp kiest (dat is nogal beperkt) maar jouw Zigbee devices koppelt met een centrale hub, dan zou dat ook moeten samenwerken. Wat je er allemaal mee kan doen hangt af van software/app die (over netwerk/wifi/internet) met jouw Zigbee hub communiceert.
Ik heb zelf verschillende Zigbee producten (lampen van Ikea en Linkind, schakelaars Ikea, schakelaars+sensoren SonOff) en dat wordt via een Zigbee USB stick van SonOff aangestuurd met met HomeAssistant server.
Het voordeel van HomeAssistant is dat ik d.m.v. een automation met een WiFi schakelaar een Zigbee lamp kan bedienen.

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik gebruik al meerdere jaren een smarthome controller (Vera) die spijtig genoeg enkel Zwave en Wifi ondersteunt. Ik heb ondertussen toch al wat ervaring en mijn volgende controller zal de nieuwe "Homey Pro" zijn. Deze controller doet alles wat de Niko controller doet ...en zoveel meer...wat u toelaat om bijna eender welk 'smart' toestel te koppelen. De nieuwe Homey Pro ondersteunt Wifi (+ethernet), Zwave, Zigbee, BLE, infrarood, thread en meest belangrijk voor de toekomst :"Matter". De huidige "Homey Pro" is ook al zeer krachtig...weet wel niet of deze "Matter" ondersteunt, doch dat zou wel kunnen mogelijk gemaakt worden door een software update.
Alleszins, ik zou eerst wat lezen rond "Smarthome controllers" alvorens te beslissen.
Alleszins, ik zou eerst wat lezen rond "Smarthome controllers" alvorens te beslissen.