Hey,
Een vriend van mij heeft stoelen besteld in Engeland. Hij heeft deze besteld op zijn vennootschap (BV). Hij is van plan om deze zelf te gaan halen in Engeland. De waarde van de goederen is circa 5.000 pond.
Nu vragen we ons hoe we dit precies moeten afhandelen qua douane, importrechten ...
Bijkomende vraag : hoe zit het precies met de BTW ? Het Engels bedrijf heeft (Britse) BTW op zijn factuur aangerekend. Moet dit niet zonder BTW zijn en wordt de BTW dan niet betaald aan de Belgische fiscus bij de douane ?
We hebben al gezocht op het internet maar zien het bos door de bomen niet meer ...
Iemand die ons hiermee kan helpen ?
Thx !
Uzzi
Goederen zelf importeren uit Engeland
-
- Moderator
- Berichten: 18369
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Sedert de Brexit zijn exporten vanuit de UK naar de EU geen "intracommunautaire" transacties meer.
Toegevoegd na 24 minuten 14 seconden:
Voor het recupereren van de Engelse BTW kijk ook eens op:
https://www.gov.uk/guidance/refunds-of- ... businesses
Je kan de aanvraag blijkbaar zelf doen via een formulier "VAT65A":
https://www.gov.uk/guidance/refunds-of- ... businesses
Dan krijg je het geld terug op je rekening (binnen 6 maand
)
Bij de éérste keer dat je zo'n aanvraag doet moet je ook nog een formulier 'VAT66A" (om te bewijzen dat je een business bent in België):
https://www.gov.uk/government/publicati ... son-vat66a
Dan krijg je een Unique Reference Number (URN), voor de volgende keren dat je zo'n tax refund vraagt ...
- Het is dus zeer normaal dat de verkoper in de UK hierop Englese BTW gerekend heeft. Het Belgisch BTW nummer is voor de Engelse verkoper irrelevant geworden.
- Zelfs voor de Brexit zou je meestal Engelse BTW betaald hebben als je de goederen zelf ophaalt, gezien de verkoper geen enkel bewijs heeft dat de goederen inderdaad geëxporteerd zullen worden.
- Je zal dus aan de Engelse grens de betaalde BTW moeten proberen te recupereren (Tax Free Form?), maar de agent zal hiervoor kosten in rekening brengen ...
- Bij import in de EU zal je op de goederen eventueel een import tax moeten betalen, alsook de BTW. Dat je in Engeland BTW betaald hebt is voor de Belgische fiscus ook compleet irrelevant.
Toegevoegd na 24 minuten 14 seconden:
Voor het recupereren van de Engelse BTW kijk ook eens op:
https://www.gov.uk/guidance/refunds-of- ... businesses
Je kan de aanvraag blijkbaar zelf doen via een formulier "VAT65A":
https://www.gov.uk/guidance/refunds-of- ... businesses
Dan krijg je het geld terug op je rekening (binnen 6 maand

Bij de éérste keer dat je zo'n aanvraag doet moet je ook nog een formulier 'VAT66A" (om te bewijzen dat je een business bent in België):
https://www.gov.uk/government/publicati ... son-vat66a
Dan krijg je een Unique Reference Number (URN), voor de volgende keren dat je zo'n tax refund vraagt ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9535
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Zero rate VAT op indirecte export is nochtans wel degelijk mogelijk onder bepaalde voorwaarden. De verkoper zal dit moeten bekijken en een nieuwe factuur opmaken, anders betaal je twee keer en zal je gebruik moeten maken de refundmogelijkheid.
Dan voor de eigenlijke export:
Je zal een EORI nummer nodig hebben hier.
Je moet de goederen aangeven voor het vertrek uit het VK: https://www.gov.uk/check-customs-declaration (je verkoper zal dit nodig hebben om de zero rate te verantwoorden).
Aan de EU-zijde hangt het af van waar je aankomt, maar in de veronderstelling dat het in Frankrijk is, dan moet je de douneaangifte vanaf 30 dagen op voorhand vooraf doorsturen en betalen via DELTA-G aan de Franse douane. Er is geen "goederen aan te geven" mogelijkheid bij aankomst in Frankrijk - als je dus geen aangifte op voorhand gedaan hebt, en je wordt eruit gehaald, dan zal dit beschouwd worden als een overtreding van de douanewetgeving.
Je hebt een GMR nummer nodig in het VK https://www.gov.uk/guidance/get-a-goods ... -reference (Eurotunnel zal dat bv vragen en zal je douanedocumenten eraan linken alsook aan de nummerplaat).
https://www.douane.gouv.fr/french-custo ... le-english
Er is ook een mogelijkheid om transitprocedures toe te passen waarbij je de BTW in België betaalt maar dat is vrij ingewikkeld.
Dan voor de eigenlijke export:
Je zal een EORI nummer nodig hebben hier.
Je moet de goederen aangeven voor het vertrek uit het VK: https://www.gov.uk/check-customs-declaration (je verkoper zal dit nodig hebben om de zero rate te verantwoorden).
Aan de EU-zijde hangt het af van waar je aankomt, maar in de veronderstelling dat het in Frankrijk is, dan moet je de douneaangifte vanaf 30 dagen op voorhand vooraf doorsturen en betalen via DELTA-G aan de Franse douane. Er is geen "goederen aan te geven" mogelijkheid bij aankomst in Frankrijk - als je dus geen aangifte op voorhand gedaan hebt, en je wordt eruit gehaald, dan zal dit beschouwd worden als een overtreding van de douanewetgeving.
Je hebt een GMR nummer nodig in het VK https://www.gov.uk/guidance/get-a-goods ... -reference (Eurotunnel zal dat bv vragen en zal je douanedocumenten eraan linken alsook aan de nummerplaat).
https://www.douane.gouv.fr/french-custo ... le-english
Er is ook een mogelijkheid om transitprocedures toe te passen waarbij je de BTW in België betaalt maar dat is vrij ingewikkeld.
Ik denk niet dat deze mogelijkheid nog bestaat. Enkel nog via post.philippe_d schreef: 25 dec 2022, 10:46 [*]Je zal dus aan de Engelse grens de betaalde BTW moeten proberen te recupereren (Tax Free Form?), maar de agent zal hiervoor kosten in rekening brengen ...
- Sasuke
- userbase crew
- Berichten: 5719
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Import/Export uit UK is sinds Brexit voor non-transport bedrijven echt een ramp geworden ... voorbeeld:
* Klant in BE heeft een 'cloud dienst' bij een bedrijf uit de UK.
* Klant moet extra data opladen, maar wegens de grootte kan dit best gebeuren met het verschepen van een datadrager (in dit geval een NAS toestel met encrypted volumes).
* Klant moet een hele hoop administratie doorlopen (zie hierboven), klant moet de 'aankoopfactuur' van het toestel meeleveren en declareren, want dit wordt aanzien als 'import' om het van bedrijf A naar bedrijf B wordt verstuurd. Bedrijf B (cloud dienst) moet een import heffing betalen, dacht een 150 EUR. Bij het terugsturen van de NAS is het gewoon het omgekeerde verhaal en mag de klant terug nog eens 150 EUR extra betalen om zijn eigen NAS terug te krijgen.
Gekker kan het niet toch ? En dubbele BTW betalen is inderdaad een 'kloterij' ... zeker op zulke bedragen en je gaat het zowiezo allemaal eerst moeten betalen alvorens er sprake kan zijn van kwijtstelling of terugbetaling.
* Klant in BE heeft een 'cloud dienst' bij een bedrijf uit de UK.
* Klant moet extra data opladen, maar wegens de grootte kan dit best gebeuren met het verschepen van een datadrager (in dit geval een NAS toestel met encrypted volumes).
* Klant moet een hele hoop administratie doorlopen (zie hierboven), klant moet de 'aankoopfactuur' van het toestel meeleveren en declareren, want dit wordt aanzien als 'import' om het van bedrijf A naar bedrijf B wordt verstuurd. Bedrijf B (cloud dienst) moet een import heffing betalen, dacht een 150 EUR. Bij het terugsturen van de NAS is het gewoon het omgekeerde verhaal en mag de klant terug nog eens 150 EUR extra betalen om zijn eigen NAS terug te krijgen.
Gekker kan het niet toch ? En dubbele BTW betalen is inderdaad een 'kloterij' ... zeker op zulke bedragen en je gaat het zowiezo allemaal eerst moeten betalen alvorens er sprake kan zijn van kwijtstelling of terugbetaling.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9535
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
^ Kan dat geen vrijstelling krijgen in de EU obv re-import, en vrijstelling in het VK op basis van Temporary Admission?
Nu, om dat allemaal administratief in orde te doen ga je toch weer een douane-expediteur moeten inhuren (tenzij je een paar dagen kwijt wil zijn aan de materie te bestuderen) en dat gaat ook weer geld kosten.
Heb zelf nog goederen geëxporteerd buiten de Unie, weliswaar voor herstellingen, (naar een land dat nog normale de minimis waardes heeft, dus daar werd er sowieso niets aangerekend), en daarna terug geïmporteerd obv van re-import en de douane hier heeft dat vrijgesteld, en zelfs nog redelijk snel vrijgegeven ook (tegen m'n verwachtingen in). Was wel een papierwinkel.
Nu, om dat allemaal administratief in orde te doen ga je toch weer een douane-expediteur moeten inhuren (tenzij je een paar dagen kwijt wil zijn aan de materie te bestuderen) en dat gaat ook weer geld kosten.
Heb zelf nog goederen geëxporteerd buiten de Unie, weliswaar voor herstellingen, (naar een land dat nog normale de minimis waardes heeft, dus daar werd er sowieso niets aangerekend), en daarna terug geïmporteerd obv van re-import en de douane hier heeft dat vrijgesteld, en zelfs nog redelijk snel vrijgegeven ook (tegen m'n verwachtingen in). Was wel een papierwinkel.