Overstap EDPnet naar andere VOIP-provider - BBox3 v+

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
ndb
Starter
Starter

Hallo,

Gezien de negatieve berichtgeving momenteel omtrent EDPnet wou ik graag al wat informatie inwinnen voor mocht het bedrijf toch overkop gaan.
Momenteel een VDSL-abonnement met telefoonnummer (Belgisch vastelijnnummer) geconfigureerd via een BBox3 v+.
Vanaf de BBox3 v+ werd een eenvoudig draagbaar telefoonsetje aangesloten (genre Gigaset).
Aanzien betaalbare vaste lijnen steeds minder aangeboden worden lijkt, bij de klassieke providers Scarlet het enige alternatief maar gezien hun lage download/upload voor internet zoek ik liever iets anders.
Zal dus wellicht op zoek moeten naar een afzonderlijke VOIP-provider
De lijn wordt op zich niet veel gebruikt maar de mensen voor wie ik dit bekijk willen niet af van hun gekende Belgische vastelijnnummer dus zou de nieuwe provider het huidige nummer moeten kunnen porteren zodat deze bereikbaar blijft.
Bel je ook effectief naar buiten met dat nummer?

Welke providers komen in aanmerking voor de beschreven setup?

Alvast bedankt voor jullie feedback!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

ndb schreef: 04 dec 2022, 11:23 Aanzien betaalbare vaste lijnen steeds minder aangeboden worden lijkt, bij de klassieke providers Scarlet het enige alternatief maar gezien hun lage download/upload voor internet zoek ik liever iets anders.
Verschillende Scarlet klanten melden op het Forum verhoogde snelheden bij Scarlet (tot 100/20)!
ndb schreef: 04 dec 2022, 11:23 Zal dus wellicht op zoek moeten naar een afzonderlijke VOIP-provider
De lijn wordt op zich niet veel gebruikt maar de mensen voor wie ik dit bekijk willen niet af van hun gekende Belgische vastelijnnummer dus zou de nieuwe provider het huidige nummer moeten kunnen porteren zodat deze bereikbaar blijft.
Bel je ook effectief naar buiten met dat nummer?
Ik denk voornamelijk aan:
- WeePee: ca 1.80€ per maand, exclusief de gesprekskosten.
- OVH: ca 2€ per maand, inclusief gratis bellen naar 40 vaste nummers (max 1 uur per gesprek).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

philippe_d schreef: 04 dec 2022, 12:36 - OVH: ca 2€ per maand, inclusief gratis bellen naar 40 vaste nummers (max 1 uur per gesprek).
Ik heb vorig weekend OVH aangevraagd, nog steeds geen gegevens ontvangen...
Ik moet m'n nummer nog porteren van Scarlet...
Maandag komt de technieker van Proximus (krijg korting via werkgever)...
Gezellig... 'k zal mijn nummer wel kwijt zijn vrees ik.
Helpdesk bracht ook niet veel nut... Begin er dus op tijd aan... (OVH)

Edit: Probleem is dat ik ergens een vinkje in het Frans vergeten aanvinken was met toestemming de 14 dagen bedenktijd over te slagen.
Hopelijk nog op tijd alvorens m'n vaste nummer verdwenen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ndb
Starter
Starter

Modbreak:
Quote laatste post
honda4life schreef: 04 dec 2022, 13:00
philippe_d schreef: 04 dec 2022, 12:36 - OVH: ca 2€ per maand, inclusief gratis bellen naar 40 vaste nummers (max 1 uur per gesprek).
Ik heb vorig weekend OVH aangevraagd, nog steeds geen gegevens ontvangen...
Ik moet m'n nummer nog porteren van Scarlet...
Maandag komt de technieker van Proximus (krijg korting via werkgever)...
Gezellig... 'k zal mijn nummer wel kwijt zijn vrees ik.
Helpdesk bracht ook niet veel nut... Begin er dus op tijd aan... (OVH)

Edit: Probleem is dat ik ergens een vinkje in het Frans vergeten aanvinken was met toestemming de 14 dagen bedenktijd over te slagen.
Hopelijk nog op tijd alvorens m'n vaste nummer verdwenen.
Is het vast nummer intussen correct overgezet naar OVH?
Laatst gewijzigd door honda4life 18 dec 2022, 09:42, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Niet nodig de laatste reactie te quoten
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Ja, ging al bij al best vlot.
Stel voor er op tijd aan te beginnen, zodat je niet hoeft te vrezen dat je nummer verloren gaat.
Het is even uitzoeken hoe alles werkt, en er lijkt me toch nog wel wat manueel werk aan kant van ovh te gebeuren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 04 dec 2022, 12:36 [Verschillende Scarlet klanten melden op het Forum verhoogde snelheden bij Scarlet (tot 100/20)!
Ja, maar het lijkt meer op een loterij.
Je weet niet of je bij de gelukkigen zal zijn. Vandaar dat ik er ook weg blijf. 4 upload is echt wel veel te weinig.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Wat zegt Scarlet hier zelf van?
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 8.02
nvdeynde
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Ik zit met hetzelfde probleem voor de vaste lijn van familielid. Mensen hebben ook schrik hun oproepnummer te verliezen.

Probleem is dat als je de vaste lijn weghaalt en internet behoud, Edpnet blijkbaar volgens zijn algemene voorwaarden een raw copper aanrekent.
https://www.edpnet.be/nl/conditions/alg ... arden.html
Indien enkel de internettelefonie dienst wordt beëindigd, zal de internetverbinding voortgezet worden, en zal een maandelijkse toeslag voor de huur van het koperpaar (raw copper) worden aangerekend, aan de op dat ogenblik geldende prijs.
Zo wordt de internetaansluiting direct heel duur. Scarlet 50/4 is te traag, mobile vikings is moeilijk. Die mensen hebben geen facebook/twitter account om alles digitaal te regelen.

Ik verschoot er zelf van dat je dan extra voor raw copper moet betalen bij Edpnet, wat de lijn nu ook al is, puur als je uw vaste lijn daar wil weghalen.

VOIP zal weepee worden. Voor internet weet ik het nog niet maar de voorwaarden van Edpnet verplichten je zo om alles stop te zetten.
ndb
Starter
Starter

Iemand een idee hoeveel je moet betalen voor huur koperpaar?
Snap eigenlijk niet waarom, die telefonie gaat na overzetting toch niet meer over hun telefonieinfrastructuur.
Je aansluiting zit wanneer je start met internet toch ook gewoon in het abonnement.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Ik was overtuigd dat die "raw copper" taks iets uit een ver verleden was.
Voor internet-only is de abonnementsprijs bij EDPnet zoals geadverteerd. Telefonie een "gratis" optie.
Volgens mij kan je perfect een nummeroverdracht naar OVH uitvoeren en blijft je abonnementsprijs bij EDPnet gelijk.
nvdeynde
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Klopt telefonie is gratis optie tot je ze wil stoppen, dan moet je volgens hun algemene voorwaarden Telephony een raw copper kost betalen.
Ironisch is dat je zelfs de prijs voor de raw copper taks nergens vind.

Ik kan voor die mensen het risico niet nemen en hun vaste lijn porteren om dan op de volgende factuur te zien dat er een raw copper kost bijstaat van god weet hoeveel.

Dus als oude trouwe klant wordt je blijkbaar gestraft als je uw vaste lijn oproepnummer nog wil porteren…
Als je er nooit een gehad hebt is deze clausule niet van toepassing.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

50/4 traag... Doe nu eens een speedtest over wifi... Misschien haal je nu amper meer.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

nvdeynde schreef: 18 dec 2022, 13:37 Klopt telefonie is gratis optie tot je ze wil stoppen, dan moet je volgens hun algemene voorwaarden Telephony een raw copper kost betalen.
En waarom zou je een gratis dienst stopzetten??

Ik heb een EDP gratis nummer dat ik al zou moeten gaan opzoeken om het te kennen.. Nooit gebruikt.
Mijn ex-PX nummer heb ik overgezet naar OVH (vooral voor het gratis bellen naar 99 nummers...)

EDIT: startbericht niet goed gelezen.. Had niet in de gaten dat je je (gratis) EDP nummer wou overzetten... Negeer bovenstaande dus..
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

nvdeynde schreef: 18 dec 2022, 11:12 Probleem is dat als je de vaste lijn weghaalt en internet behoudt, Edpnet blijkbaar volgens zijn algemene voorwaarden een raw copper aanrekent.
Je kan toch gewoon aan EDPNet een nieuw nummer vragen, en jouw bestaand nummer porteren?
Dan haal je de vaste lijn niet weg, je behoudt dus de internettelefonie dienst ...

Je bent niet verplicht om dat EDPNet nummer te gebruiken!

Kontakteer @EDPnet en leg je bedoeling uit ..
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Provider

Zat bij OVH en terug naar edpnet voip gegaan. Veel betere kwaliteit. Storing op de lijn bij ovh, en konden nooit aanduiden wat probleem was. Nochtans fritzbox en fritz fon. Edp HD calls en zelfs komen 2de oproepen binnen op 1 telefoonnummer.
Zit niet in de ovh lijn. Iets duurder, maar het ook waard.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”