Een belangrijk issue, vind ik dan toch, is dat sommige mensen breedgedragen cijfermateriaal
blijven negeren.
Jij reduceert in je bericht "Net Zero" tot enkel CO
2.
En dat is niet zo.
De nadruk ligt, in het publieke debat, op broeikasgassen.
Vaak worden deze weergegeven in equivalenten van koolstofdioxide.
Maar het is zeker niet beperkt tot "CO
2".
Ik heb hiervan al voldoende tabellen letterlijk op dit forum geplaatst...
Nob schreef: 04 dec 2022, 19:18
Neen,
waarschijnlijk niet en
waarschijnlijk is het bij hem ook niet (of minder) nodig, want als je op hoge temperaturen verbrandt (massakachel), dan verbranden zo goed als al die schadelijke stoffen. In een 'gesmoorde' stoof ofzo is dat een andere verhaal natuurlijk, maar daar gaat het bij Ivob niet om.
Ik lees twee maal
waarschijnlijk...
Om een geheel "propere" verbranding te hebben
zal je plasma een véél hogere temperatuur dienen te bereiken.
De beste vuurvaste materialen die er gebruikt worden in huishoudelijke massakachels kunnen slechts temperaturen aan tot 1300°C à 1400°C
at best.
Vaak lager.
Ja, ik ben best wel goed op de hoogte van wat mogelijk is én wat de praktijken zijn.
Ook van massakachels (of Rocket Mass Heaters).
Van katalysatoren is er in dergelijk kachels geen sprake natuurlijk.
Van niet onderbouwde
overtuigingen des te meer...
Wat is uw bedoeling om tot in den treure uw kerncentrales te herhalen? Jullie zijn gewoon tegen elkaar bezig, hebben elk jullie eigen standpunten, willen er niet van afwijken... tja, zouden jullie gewoon beter niet stoppen met discussiëren, of doen jullie graag aan bladvulling?
Mij komt het over "dat het niet echt wenselijk is" om
bijvoorbeeld de nadruk te leggen op de ongecontroleerde uitstoot van kankerverwekkende stoffen.
En dan schakelt men maar over naar "kerncentrales"...
Ik ben oud genoeg om gehoord én begrepen te hebben wat Agalev in de jaren tachtig vertelde en hoe dit zich vaak
niet vertaalde in wetenschappelijke onderbouwing.
Feitelijk is er niet veel vooruitgang geboekt.
Helaas.
Maar goed: de bal ligt nu, in België, in het kamp van de "hernieuwbaren".
En ik mag ervan uitgaan dat kritisch kijken naar de naar voren gedragen "oplossingen" nog toegelaten is. Toch?
En dat er ook nog gekeken mag worden hoe andere landen het aanpakken. Toch?
We leven in het heden.
Niet veertig jaar terug.
Tuurlijk vind ik dat belangrijk. Mijn dochtertje is gestorven aan kanker. Maar er zijn zoveel zaken die kanker kunnen veroorzaken en die we dan ook maar beter verbieden:
Natuurlijk dienen die andere zaken ook aangepakt te worden.
En dat gebeurt ook!!
Onder andere via regelgeving op basis van wetenschappelijke gegevens.
Langzaam maar zeker.
Maar zeker langzaam.
Het duurt immers soms erg lang alvorens mensen over deze wetenschappelijk gegevens
willen spreken.
Zoals in dit voorbeeld: de ongecontroleerde uitstoot van de kankerverwekkende stoffen bij het verbranden van hout in een huiselijke setting.
Bizar hé.
Doch dat is geen vergoelijking om "zachter" om te gaan met vervuilers die zich in het groene / hernieuwbare kamp bevinden.
Het is klaar en duidelijk dat jij "zachter" om wil gaan met het stoken van hout.
Waarom vraag ik me dan af?
Sommigen krijgen het zelfs niet over hun lippen dat er bij het opstoken van hout kankerverwekkende stoffen vrijkomen.
Heel bizar dat sommigen van de "hernieuwbaren" daar in alle talen willen over zwijgen.
Tot men dan met de neus op de feiten gedrukt wordt.
En erger zelfs: cijfermateriaal naar bovenhaalt "dat er geen enkel probleem is".
Ik begrijp dat "het erg vervelend is" dat het groene blazoen plots zwarte stippen begint te vertonen.
Op zich is dat niet zo erg.
Zolang men maar niet blijft negeren, zoals ik in de allereerste zin van dit bericht geschreven heb.
Zoek een gedegen oplossing waar die uitstoot van kankerverwekkende stoffen niet bestaat.
Toch?
Daarom dat ik ook pleit voor die
totaalaanpak. Leven is spijtig genoeg vervuilen. Laat ons gewoon eens uitrekenen hoeveel we per persoon mogen vervuilen zowel voor echte milieu vervuiling als voor CO2 (wat is draagbaar voor de planeet en voor ons mensen) en laat ons daar aan houden (maar dat gaat voor vele westerse mensen pijn doen).
Zo'n totaalaanpak zal lastig worden indien men breedgedragen cijfers blijft negeren of uitzonderingen in stand wil houden omdat ze
vroeger geclassificeerd werden als groen of "hernieuwbaar"...
In Duitsland staan ze daarin verder.
Ook in België werd er al ingegrepen bij biomassacentrales.