Hackers chanteren stad Antwerpen: “Losgeld betalen of we lossen persoonlijke gegevens van burgers”

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Matt555 schreef: 12 dec 2022, 18:42 Betalen? Zelfs al zijn dat mogelijk miljoenen. Of niet betalen en riskeren dat gegevens op straat liggen? Wat stad Antwerpen kan doen nu hackers hen chanteren
Voor een overheid zou het antwoord voor de hand moeten liggen: niet betalen. Je beloont er enkel misdaad mee (met belastingsgeld dan nog) waardoor deze misdaad nog meer zal voorkomen, en zoals heist_175 al aanhaalde koop je geen enkele garantie dat de data niet alsnog lekt. Aan de belofte van een crimineel moet geen enkele waarde gehecht worden.

De juiste reactie is m.i.:
1) zorgen dat dit niet opnieuw kan gebeuren (door de budgetten te voorzien en dus niet door mensen te ontslaan - de verantwoordelijkheid is 100% die van de politici)
2) safeguards ontwikkelen zodanig dat men met de gelekte data eigenlijk niets kan aanvangen (men kan geen identiteiten stelen enzomeer)
3) gerechtelijk onderzoek en strafvervolging starten naar de daders.
Jammer genoeg zijn deze zaken wellicht boven de capaciteiten van onze politici gerekend, die opnieuw niet lijken te snappen waar ze mee bezig zijn.

Ik zie het zelfs zodanig dat deze breaches welkom zijn. Het maakt de gelekte gegevens steeds waardelozer omdat de legitieme betrouwbaarheid - zijnde de unieke identificatie van een natuurlijke persoon - met elk lek daalt. Dat dat vooral een probleem van de overheid is, tant pis. Bv met vingerafdrukken: als deze lekken en nagemaakt kunnen worden, dan worden ze in theorie waardeloos in een rechtbank omdat een procureur niet langer kan bewijzen dat een vingerafdruk absoluut bij een persoon hoort. Uiteindelijk zal het dan not done zijn dat vingerafdrukken nog als unieke identificatie van een persoon gebruikt worden, een goede zaak.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Als ze betalen zal het waarschijnlijk niet zijn om de datalek te voorkomen, maar eerder dat de backups niet kunnen teruggezet worden en ze de decryptie sleutel nodig hebben. Zelfs dan blijft het nodig om het hele systeem na de Restore van scratch opnieuw te bouwen, omdat geen enkele server meer betrouwbaar is.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

https://www.hln.be/binnenland/hln-onder ... ~a096c590/

HLN ONDERZOEK. Vraag naar cyberverzekeringen stijgt fors: hackers die stad Luik platlegden kregen honderdduizenden euro's losgeld via Ethias

De hack op de stad Antwerpen maakt dat heel wat overheden en bedrijven serieus tandenknarsen over hun cyberveiligheid. Dat merken verzekeringskantoren: “We zien een stevige piek in onze cijfers”, klinkt het bijvoorbeeld bij CyberContract. Ook de stad Luik werd vorig jaar slachtoffer én betaalde via hun Ethias-verzekering het losgeld. Zijn er grenzen aan de som die verzekeringskantoren mogen neertellen bij een cyberaanval? En hoe weten hackers hoeveel geld ze kunnen vragen?
Joppe Nuyts 14-12-22, 20:48
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Dat ze gehacked zijn is niet raar. Vele weten niet hoe of wat cybersecurity is.
Kameraad heeft onlangs nog de vraag gekregen zijn camerabeelden (die een misdrijf hadden geregistreerd) door te sturen naar een agent via wetransfer.
Mja, daar kan je dus alles insteken wat je maar wil als hacker.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Iets dat me opviel in deze zaak is dat de politie Antwerpen blijkbaar een andere database gebruikt dan de andere politiezones. Dat is dubbel gek want enerzijds wil men wel uw vingerafdrukken maar vertrouwt men de eigen collega's niet. Nu blijken ze zelf gecompromitteerd. Soit, ze kunnen nu wat oefenen met de bearcat :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Ik denk dat wij niet willen weten in hoeveel databasen die gegevens overal in belanden.
We zouden onze ogen nogal opentrekken.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

svermassen schreef: 15 dec 2022, 12:10 Ik denk dat wij niet willen weten in hoeveel databasen die gegevens overal in belanden.
We zouden onze ogen nogal opentrekken.
Ik denk dat velen hierop U.B. die zo zeker zijn van hun digitale dichttimmering zelfs zouden verschieten waar hun data beland uiteindelijk in de zoveelste invoer door derden .....

Ikzelf "gruw " ervan om accounts aan te maken ....dus enkel indien ik dergelijk programma of app ECHT nodig heb.
.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Dizzy schreef: 15 dec 2022, 12:09 Nu blijken ze zelf gecompromitteerd.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar dit is niet waar. Alles kan in de toekomst maar momenteel is dit niet het geval.
Er zijn veel toepassingen die via Stad Antwerpen gaan en die zijn geblokkeerd. De politionele toepassingen werken zoals voorheen.
Victory Not Vengeance
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik weet niet meer waar ik het precies gelezen heb want ik volg nogal wat bronnen maar het kwam erop neer dat uit een antwoord op de vraag of dit ook niet andere politiezones kon treffen men aanhaalde dat de Antwerpse politie niet op hetzelfde systeem zat als de anderen. Dat werd maar terzijde gelaten maar ik vond het wel een opvallende verklaring.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Politionele toepassingen maken gebruik van het politie-Hilde netwerk.
PZA maakt o.a. gebruik van internetpc’s die ook op het Hilde netwerk zitten, goedgekeurd door DRI, de informaticadienst van de federale politie.
De beveiliging en werking is anders dan in andere zones, dat klopt. PZA heeft z’n eigen servers, waarbij andere zones volledig afhankelijk zijn van DRI.
Victory Not Vengeance
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Er zijn vage berichten dat er zou betaald geweest zijn (verzekering again?). Ook op de website van de hackers is deze hack verdwenen.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Op korte termijn goed, want de gegevens liggen dan hopelijk niet op straat.
Op lange termijn slecht want zo blijven deze hacks een lucratief businessmodel natuurlijk. Ik vraag me af of het soms niet beter is om eens door de zure appel te bijten in zo'n geval.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

bollegijs schreef: 17 dec 2022, 12:06 Er zijn vage berichten dat er zou betaald geweest zijn (verzekering again?). Ook op de website van de hackers is deze hack verdwenen.
Tuurlijk betalen ze, niet voor hun systemen maar voor de data. Dit is de hoogste graad van persoonsgegevens dat de hackers in handen hebben.
Dit is een totale ramp.
Zit zelf in cybersecurity met focus op beschermen van persoonsgegevens.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

We kunnen maar hopen dat er iets traceerbaar is aan die betaling...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Dubai: waar Quickie stoer doet maar achter de deur wordt uitgelachen.

EDIT: volgens berichten zou BDW stoer op de borst kloppen dat er niet onderhandeld en/of betaald is geweest :bang:
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Toch niet betaald blijkbaar?

https://www.hln.be/binnenland/de-wever- ... ~a100a569/

Ergens wel mijn voorkeur. Zo worden nieuwe hacks niet aangemoedigd en is het een eyeopener voor iedereen wat het gevaar is van datahonger (door de overheid) en waarom privacy en veilige opslag van gevoelige gevens zo belangrijk is.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb het interview in de zevende dag gezien, De Wever begon met: 'het is nu niet slim om hierover te communiceren, er zal volledige openheid komen na de bewuste datum'.... ik versta: "ik zit hier nu te liegen"
maw ik geloof er geen barst van.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Als Digipolis betaald heeft dan heeft hij ook geen woord gelogen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat zullen we dan volgende week wel horen zeker.

J.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tja...en iedereen die bvb simpelweg zijn huisvuil pasje online betaald of via wijkkantoor, geeft al zijn bankrekening nummer vrij met deze hack , gecombineerd met de personalia en voor sommigen de digitale vingerafdruk....."ze" hoeven zelfs al je click op sms of email link in sommige gevallen al niet meer ...
Hou maar al wat cash aan thuis :wink:
Laatst gewijzigd door Matt555 18 dec 2022, 15:29, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

bartman schreef: 12 dec 2022, 13:06 is het niet voldoende dat er 1 medewerker op een verdachte link klikt of een geinfecteerd document opent om de miserie te starten? wij gebruiken forticlient
Als ik het goed vernomen heb, is het net door een exploit in forticlient dat deze hack heeft kunnen gebeuren...

Phishing awareness is een belangrijk iets, waar nog veel te weinig op ingezet wordt.
En microsegmentatie is een tweede iets: als er 1 iemand een infectie binnen haalt, zorgen dat deze zich niet kan verder verspreiden.
Dat laatste zie je helaas nog quasi nergens.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

BDW vond het precies toch geen gevoelige informatie genoeg om te betalen, zo zei hij vanmorgen in de 7de dag.
J.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Joe de Mannen schreef: 18 dec 2022, 16:08 BDW vond het precies toch geen gevoelige informatie genoeg om te betalen, zo zei hij vanmorgen in de 7de dag.
De hackers hebben in al hun goedheid gewoon zonder enig overleg of enige betaling beslist om de data niet vrij te geven. :bang: Wie gelooft dat nog? Hij zij duidelijk dat de stad niet betaald heeft en voegde er zelfs aan toe dat niemand dat in hun plaats deed.

Nu kwestie van transparantie zal dat wss van hetzelfde niveau zijn dan ten tijde van de immo etentjes in Het Fornuis. Daar wachten we ook nog op, zelfs na de (krokodillen)tranen tijdens zijn interview.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

door de uitspraken van BDW zou ik net hopen dat de hackers ofwel
a) de data op internet dumpen (indien er niet betaald zou zijn) of
b) het betalingsbewijs op internet dumpen (indien er betaald zou zijn, en zo bdw zijn geloofwaardigheid -voor zover die nog bestaat- compleet onderuit halen)

en natuurlijk heb je dan ook tenminste informatie over wat er precies gelekt is, want dat weet bdw zelf blijkbaar nog niet....
no better way to know than a dump, toch ?

imho schept het ook een precedent om zaken zoals verplicht vingerafdruk op de ID te hebben te kunnen aanvechten, gezien er geen enkele gegronde reden is waarom het er zou moeten opstaan, terwijl het wel het risico vergroot voor misbruik in geval van een datadiefstal.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

on4bam schreef: 18 dec 2022, 18:51 Nu kwestie van transparantie zal dat wss van hetzelfde niveau zijn dan ten tijde van de immo etentjes in Het Fornuis. Daar wachten we ook nog op, zelfs na de (krokodillen)tranen tijdens zijn interview.
Jammer dat er geen pers/media is die dit meedogenloos zou onderzoeken, met FOIA en rechtszaken tot men niet anders meer kan dan transparant zijn. Dankzij het gebrek aan controle, en kies- en andere drempels op nieuwkomers, is er nooit een betere periode geweest om een incompetente uitvoerende politicus te zijn dan vandaag.
Splitter schreef: 18 dec 2022, 19:42 imho schept het ook een precedent om zaken zoals verplicht vingerafdruk op de ID te hebben te kunnen aanvechten, gezien er geen enkele gegronde reden is waarom het er zou moeten opstaan, terwijl het wel het risico vergroot voor misbruik in geval van een datadiefstal.
Klopt, dat heb ik hierboven ook al aangehaald. Hoe meer lekken, hoe sneller er een fundamentele shift kan komen in onze houding tegenover persoonlijke gegevens, want het is duidelijk dat die van vandaag niet meer houdbaar is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zolang er in de gegevens niets te vinden is over zijn adresje in Lier zal het onvoldoende belangrijk zijn :)

Tegelijk zijn dit soort mensen er wel voor dat de burger zijn vingerafdrukken maar afstaat in vertrouwen aan de overheid. What could possibly go wrong?

Vandaag nog las ik hoeveel politieagenten zelf misbruik maken van de gegevens door onnodige opzoekingen te doen naar henzelf of collega's en kennissen. Je hebt geen hackers nodig met zo'n vrienden :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

en nu blijkt dat ze dus eigenlijk niet weten waarom ze niet meer op de site van de hackers staan...
J.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Alles zal duidelijk worden in de boekhouding van de stad. Je kan verzwijgen dat er betaald is maar uiteindelijk gaat dat uitkomen.
Gezien de "trackrecord" van BDW heb ik weinig vertrouwen in "niet betaald", "niet onderhandeld" en "enkel wat bouwplannen, mails... maar geen persoonlijke info"
Time will tell. Apache weet weer wat te doen de eerste tijd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Meer dan 500 GB.
Waarschijnlijk bouwplannen in HD formaat.
Aan gans dat verhaal hangt een geurtje dus.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ze hebben waarschijnlijk een doosje antwerpse handjes naar rusland gestuurd met een lief woordje erbij en nu hebben die hackers spijt en compassie...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ach, misschien heeft BDW gewoon een lieve mail naar de hackers gestuurd met inhoud a la "als jullie die details lossen, maak ik een deal met de maffia in de haven dat we hen gerust laten als ze jullie pakken"

kwestie van beide problemen creatief op te lossen :p
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Wel, hij zal wel niet openlijk liegen, zo dom is hij niet.
Anderzijds zal er wel "iemand" betaald moeten hebben, buiten zijn weten?, of het bedrag buiten de boekhouding hebben kunnen houden (verzekering?)

De hackers hebben er geen enkel belang bij van de betaalgegevens te verspreiden, nog de gelekte gegevens (indien betaald)
Dus ik gok dat dit het laatste is wat we ervan gaan horen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Gray schreef: 19 dec 2022, 15:20 Wel, hij zal wel niet openlijk liegen, zo dom is hij niet.
politiekers liegen nooit, ze "verdraaien de feiten" en zijn, in geval van betrapt te worden, nog steeds onschuldig want "ze waren niet op de hoogte van wat een staflid zei/deed"
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Hasselt en Genk staan ook op de lijst van Play.
Althans volgens HBVL.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Antwerpse ambtenaren suggereren dat de hackers helemaal geen gevoelige info hebben maar "hoogstwaarschijnlijk" alleen algemene berichten. BDW heeft nogmaals gesteld dat er niet onderhandeld is geweest en dat ze waarschijnlijk gewoon te weinig gevoelige info hebben en terug trokken.

Moeilijk te geloven allemaal. Sorry. Hopelijk brengt toekomst de waarheid.

Positief punt: men is nu dubbel gewaarschuwd.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

BDW zal eigenlijk wel zo ongeveer de waarheid vertellen: hij (lees: stand Antwerpen) zullen effectief niét onderhandeld of betaald hebben. Dat doet de verzekering namelijk... Wij hebben (als multinational) zo'n verzekering, en daarin staat specifiek dat in geval van een calamiteit àlle acties die er genomen worden zullen uitgevoerd worden door de door de verzekering aangestelde specialisten. En dit gaande van specialisten in datarecovery enerzijds, als onderhandelaars met de 'gijzelnemers' anderzijds.
Dus mocht het (on)mogelijke gebeuren, dan kunnen we met de hand op het hart zeggen dat wíj niet/nooit/jamais zullen onderhandelen en/of betalen :)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Waar kan je de website van die hackers vinden? Ik heb al zitten googelen maar vind ze niet.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Je zal een onion link nodig hebben. Ik heb die niet.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Hoeveel zou zo een verzekering tegen dit soort "hackers" kosten? Wij hadden reclame/oproep van onze verzekeraar gekregen, maar wij reageerde veel te laat en ze hadden het accepteren van nieuwe klanten al on hold gezet. De verzekeraar had ons toen wel verteld dat de kans zeer klein was dat we geaccepteerd zouden worden. Te persoonlijke data en beveiliging die niet goed genoeg was tov de data. Dan vraag ik me ook af hoe sommige bedrijven wel verzekerd geraken.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

AnD schreef: 19 dec 2022, 20:32 Waar kan je de website van die hackers vinden? Ik heb al zitten googelen maar vind ze niet.
onion link: k7kg3jqxang3wh7hnmaiokchk7qoebupfgoik6rha6mjpzwupwtj25yd.onion
via het normale web te bereiken door die url in te geven hier: https://www.4everproxy.com/tor-proxy

(gevonden via reddit)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”