Aan de EV rijders ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Ja, ik snap dat er verliezen zijn bij omvorming enz. Maar ik het artikel staat duidelijk verlies via de kabel nog voor de stroom bij het voertuig is. Da's toch onzin vermits de thuislaadpaal 240v in en uit heeft, die paar meter gaan echt het verschil niet maken op 240v
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Het gaat om de totaliteit van de verliezen.
Daar moet je als gebruiker wel degelijk rekening mee houden.
De grootste verliezen zitten idd niet in de laadkabel maar in de omvormer in de EV. Deze zet de AC-stroom van de laadpaal om in DC stroom voor de accu.
De omvormer zit steeds in het voertuig. Een laadpaal is geen omvormer maar gewoon een "stopcontact" met een printplaat en wat sturing, communicatie en veiligheden waarbij de ene laadpaal al wat slimmer stuurt dan de ander.
Een EV heeft voor het laden ook een minimum hoeveelheid stroom nodig om alles "wakker" te houden. Die minimum stroom is bij de ene EV al wat hoger dan bij de andere. Dat minimum vast verbruik is ook een van de redenen dat bij een lager vermogen het % verlies hoger is dan bij een hoger vermogen. Het vast verbruik weegt bij een laag vermogen immers in % meer door dan bij een hoog vermogen.
Daar moet je als gebruiker wel degelijk rekening mee houden.
De grootste verliezen zitten idd niet in de laadkabel maar in de omvormer in de EV. Deze zet de AC-stroom van de laadpaal om in DC stroom voor de accu.
De omvormer zit steeds in het voertuig. Een laadpaal is geen omvormer maar gewoon een "stopcontact" met een printplaat en wat sturing, communicatie en veiligheden waarbij de ene laadpaal al wat slimmer stuurt dan de ander.
Een EV heeft voor het laden ook een minimum hoeveelheid stroom nodig om alles "wakker" te houden. Die minimum stroom is bij de ene EV al wat hoger dan bij de andere. Dat minimum vast verbruik is ook een van de redenen dat bij een lager vermogen het % verlies hoger is dan bij een hoger vermogen. Het vast verbruik weegt bij een laag vermogen immers in % meer door dan bij een hoog vermogen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Verlies krijg je door een te hoge stroom of weerstand (P=I²xR) want in huis kun je meestal de spanning niet verhogen maar wel dikkere leidingen leggen....
Verlies krijg je door lagere spanning.
Vandaar dat verre transporten gebeuren op hoogspanning. Vandaar dat je ledjes die op 12V werken niet kan voeden met een 0,75m² van 50 meter.
...
Je kunt ook de stroom beperken (trager laden) maar dan duurt het langer en helaas hebben sommige systemen een constant minimumverbruik die nadelig is als het langer duurt.
Tenzij je stopcontact ver van de teller staatdie paar meter gaan echt het verschil niet maken op 240v

- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
De laadpalen bij Lidl kunnen 2 wagens tegelijk laden hé. En het gaat mij om zo goedkoop mogelijk te rijden, niet helemaal gratis. Als je om boodschappen gaat en je kan laden aan 50kW, dan zal je wagen wel wat binnen krijgen hoor op 30 minuten.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
De laadpaal bij Lidl kan één keer AC laden en één keer DC.krisken schreef: 16 sep 2022, 22:23 De laadpalen bij Lidl kunnen 2 wagens tegelijk laden hé. En het gaat mij om zo goedkoop mogelijk te rijden, niet helemaal gratis. Als je om boodschappen gaat en je kan laden aan 50kW, dan zal je wagen wel wat binnen krijgen hoor op 30 minuten.
De DC laadpaal heeft twee laadkabels: één voor CHAdeMO en één voor CCS. Maar beiden kan je niet gelijktijdig gebruiken.
Het blijft één voertuig op AC en één voertuig op DC.
Toegevoegd na 1 minuut 48 seconden:
Hier staan ze al een tijdje gelimiteerd op 60 minuten.
Maar dat houdt de bestuurders die even graag in hun auto als elders zitten natuurlijk niet tegen.
Na de 60 min. Herstarten ze gewoon de paal voor een nieuwe sessie.
Wanneer DC gecapped staat op 18 kW maakt het uiteraard niet meer uit of je er AC of DC gaat laden.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Dat gaat redelijk snel hoor. Ik heb het net even getest; mijn oven en kookplaten zitten op dezelfde kabel; 3G10 van een meter of 20. Op de oven zit een stopcontact, dus ik kan makkelijk belast en onbelast meten. Onbelast heb ik een spanning van 229V, met allevier de platen op (7kW of zo denk ik) zakt dat naar 220V; 4% verlies dus. En dat is met een goeie 30A op een 10mm2 kabel!VOiD schreef: 16 sep 2022, 16:20 Da's toch onzin vermits de thuislaadpaal 240v in en uit heeft, die paar meter gaan echt het verschil niet maken op 240v
Nu, de kabelberekeningen geven aan dat het een stuk minder zou moeten zijn dus vermoedelijk zakt ook de spanning van het net (dus voor mijn meter) ook nogal wat. Maar toch, een paar procent spanningval is echt niet abnormaal.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Iemand die weet waarom de Kia ev6 air en earth in België niet meer te bestellen zijn? (Staan niet meer op de site bij financiering) en in Nederland wel?
Niet dat ik ene ga kopen. Juist uit interesse.
Prijsverschil met gt is wel groot.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Volgens mij een gevolg van de nog altijd problematische aanvoerketen. Zie je bij bijna alle merken. Niet enkel worden levertijden steeds langer, maar je ziet ook de optie-lijst steeds weer veranderen en beperken. Bij Mercedes, waar ik een EV in bestelling heb, zie ik eenzelfde fenomeen. Zo ontbraken er een aantal courante opties uit de configurator (bvb memory seats of dodehoekassistent) die dan later ineens terugkwamen, maar nu zijn er combinaties van motorisatie+uitvoeringslijn die verdwenen zijn.sky schreef: 23 sep 2022, 18:54 Iemand die weet waarom de Kia ev6 air en earth in België niet meer te bestellen zijn? (Staan niet meer op de site bij financiering) en in Nederland wel?
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Fluvius moet hier in België ook al publieke laadpalen weigeren wegens stroomtekort in de omgeving en nu dit artikel over Zwitserland. Denk dat de ministers ook nog eens de berekening mogen maken voor na 2025 als de laatste kerncentrale sluit.
https://techpulse.be/nieuws/351779/zwit ... mtekorten/
https://techpulse.be/nieuws/351779/zwit ... mtekorten/
-
- Elite Poster
Dat Zwitsers artikel gaat over een wetsontwerp over een algemeen afschakelplan in noodgevallen.
Niet iets specifiek dat alleen gaat over EV rijden.
Laatst gewijzigd door ivob 05 dec 2022, 17:30, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Gij hebt hier al weer direct u commentaar op zoals bijna bij alles wat hier gepost word. Denk dat er al veel u beu zijn hier.ivob schreef: 05 dec 2022, 17:25 Dat Zwitsers artikel is een wetsontwerp over een algemeen afschakelplan in noodgevallen.
-
- Elite Poster
Zwakke tegenargumentatie.
Dus begrijpelijk dat je dan persoonlijk moet reageren ipv op de feiten.
Ik post tenminste niet onder verschillende anonieme avatars op verschillende fora steeds dezelfde teksten.
On topic: een bronvermelding in welke omgeving er door stroomtekort de plaatsing van publiek laadpalen geweigerd moet worden?
Dat zou meer ter zake en nuttig in dit topic zijn.
Het is trouwens nog altijd niet zeker dat in 2025 de laatste kerncentrale in België sluit.
Dus begrijpelijk dat je dan persoonlijk moet reageren ipv op de feiten.
Ik post tenminste niet onder verschillende anonieme avatars op verschillende fora steeds dezelfde teksten.

On topic: een bronvermelding in welke omgeving er door stroomtekort de plaatsing van publiek laadpalen geweigerd moet worden?
Dat zou meer ter zake en nuttig in dit topic zijn.
Het is trouwens nog altijd niet zeker dat in 2025 de laatste kerncentrale in België sluit.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
Misschien al wat laat om te reageren, maar ben een paar weken geleden gaan zien voor een ioniq5 (toch het broertje van de EV6). De dealer vertelde me vrij ongeïnteresseerd dat de ioniq5 in BE nietmeer te bestellen is wegens te grote vraag en dat hij niet weet wanneer hij terug te bestellen is (ik vroeg of dat in Maart23 wel het geval terug zal zijn vertelde ie me: 'wie weet da?').sky schreef: 23 sep 2022, 18:54 Iemand die weet waarom de Kia ev6 air en earth in België niet meer te bestellen zijn? (Staan niet meer op de site bij financiering) en in Nederland wel?
Ben dan maar voort gegaan.
(https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2073194 > gaat over ioniq5 maar Hyundai & KIA zijn bijna zelfde merk).
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Hangt van het merk af, bij sommigen kan levering al midden maart.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Dat is inderdaad zo, maar het blijven 2 voertuigen tegelijk. Vreemde is wel dat ze AC niet cappen op snelheid. Ik laad de Zoë nog steeds op aan zijn maximum snelheid op AC!ivob schreef: 17 sep 2022, 09:03 De laadpaal bij Lidl kan één keer AC laden en één keer DC.
De DC laadpaal heeft twee laadkabels: één voor CHAdeMO en één voor CCS. Maar beiden kan je niet gelijktijdig gebruiken.
Het blijft één voertuig op AC en één voertuig op DC.
Toegevoegd na 4 minuten 7 seconden:
Zeer leuke wagen! Toen deze net uit was heb ik daar eens een weekendje mee aan het rijden geweest. Zoals hier reeds beschreven is de EV6 en de Ioniq5 zo goed als identiek qua motor, batterij etc. 't Is gewoon een andere carrosserie er op. Het grote probleem is dat men, dankzij de componentencrisis, niet snel genoeg kan aanleveren en daardoor er problemen zijn in de leversnelheden. Nu spreekt men van 2.5 tot 3 jaar wachttijd.Goztow schreef: 15 dec 2022, 07:15 Toen ik hem heb besteld was de levertermijn 1 jaar en 8 maanden. Ik wacht geduldig tot april 24. Zot leuke auto
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zou het kunnen....
? Goed nieuws dan voor de Saoudie oliesjeiks
https://www.hln.be/mobiliteit/is-de-ele ... 225681797/ (wel een +artikel)
Is de elektrische auto nu al overbodig? Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken
Tijdens een oldtimerrally in Ieper trokken twee auto’s de aandacht. De reden? Ze bolden op synthetische brandstof die CO2-neutraal is. Volgens voorstanders heeft deze benzine het potentieel om de CO2-balans van alle auto’s - niet alleen van oldtimers - met een brandstofmotor te neutraliseren. Maar wat weten we al over deze hoogtechnologische benzine? Kan elke auto op deze brandstof rijden? En kan je het al tanken in België? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn trok op onderzoek.
Brecht Vanhaelewyn 28-12-22, 08:00 Laatste update: 08:23

https://www.hln.be/mobiliteit/is-de-ele ... 225681797/ (wel een +artikel)
Is de elektrische auto nu al overbodig? Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken
Tijdens een oldtimerrally in Ieper trokken twee auto’s de aandacht. De reden? Ze bolden op synthetische brandstof die CO2-neutraal is. Volgens voorstanders heeft deze benzine het potentieel om de CO2-balans van alle auto’s - niet alleen van oldtimers - met een brandstofmotor te neutraliseren. Maar wat weten we al over deze hoogtechnologische benzine? Kan elke auto op deze brandstof rijden? En kan je het al tanken in België? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn trok op onderzoek.
Brecht Vanhaelewyn 28-12-22, 08:00 Laatste update: 08:23
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Die bestaan al wel wat langer dan vandaag ...
* Kan niet over lange afstanden getransporteerd worden
* Korte shelf life
* Zeer hoge productie kosten
* ...
Zoals altijd bij HLN, korrel zou vervangen door een grote zak zout en dan nog zeer argwanend bekijken en lezen.
* Kan niet over lange afstanden getransporteerd worden
* Korte shelf life
* Zeer hoge productie kosten
* ...
Zoals altijd bij HLN, korrel zou vervangen door een grote zak zout en dan nog zeer argwanend bekijken en lezen.
-
- Elite Poster
Rekenen = weten:Matt555 schreef: 28 dec 2022, 13:43 Is de elektrische auto nu al overbodig? Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken
Een verbrandingsmotor met een 40% efficiëntie en een brandstofkost van 6,5 €/liter excl. btw)?
Dat kan alleen een "jourtnalist" van HLN op positieve ideeën brengen.

Lang zal zijn "onderzoek" dan ook niet geduurd hebben.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 120 keer
- Recent bedankt: 10 keer
De grootte orde van de kostprijs om "hernieuwbare" elektriciteit langdurig op te slaan onder de vorm van een synthetische brandstof is bij deze dan erg duidelijk geworden.
Nu nog een vorm vinden om "hernieuwbare" elektriciteit massaal, langdurig, goedkoop en betrouwbaar kunnen op te slaan.
't Ja, de achilleshiel van de "hernieuwbaren" ...
Wil men het jaar rond met een EV kunnen rijden louter op "hernieuwbare" elektriciteit: dan zal er een stevige smak geld komen bovenop die hoegenaamd goedkope "hernieuwbare" elektriciteit.
The future is bright, light green and expensive.
Nu nog een vorm vinden om "hernieuwbare" elektriciteit massaal, langdurig, goedkoop en betrouwbaar kunnen op te slaan.

't Ja, de achilleshiel van de "hernieuwbaren" ...
Wil men het jaar rond met een EV kunnen rijden louter op "hernieuwbare" elektriciteit: dan zal er een stevige smak geld komen bovenop die hoegenaamd goedkope "hernieuwbare" elektriciteit.

The future is bright, light green and expensive.

- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Ordon, propaganda heb je in veel vormen, geuren en kleuren. Ik ben het met je eens dat kernenergie moet blijven tot zolang het alternatief niet voldoende is, maar zelfs de adviseurs van Putin kunnen bij jou nog in de leer gaan over hoe je een riedeltje moet blijven brengen .. jawadde zeg ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Dit weekend een testrit gedaan met een BMW iX3... volgens de verkoper was de levering mogelijk in oktober/november.Tomby schreef: 23 sep 2022, 20:54 Volgens mij een gevolg van de nog altijd problematische aanvoerketen. Zie je bij bijna alle merken. Niet enkel worden levertijden steeds langer, maar je ziet ook de optie-lijst steeds weer veranderen en beperken.
Spijtig genoeg moet ik nog even wachten... en dan maar hopen of hij binnen budget valt (want onze budgetten lijken precies te krimpen

- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 60 keer
Ja, das overal een ramp. Ze willen het veel te snel doorduwen door de fiscaliteit.DarkV schreef: 10 jan 2023, 22:27 Spijtig genoeg moet ik nog even wachten... en dan maar hopen of hij binnen budget valt (want onze budgetten lijken precies te krimpen)
Denk eerder dat de leasemaatschappij bang zijn voor de restwaardes.
Ik heb het geluk dat ik nog 2,5 jaren met mijne huidige Peugeot 5008 kan rondrijden.
Ben eens benieuwd, bij ons is de keuze momenteel tot een 5-tal typen binnen 4 merken beperkt.
-
- Elite Poster
Zou het ook niet eerder zijn dat ze de operationele kost hoger inschatten, vooral door de onzekerheid van de energieprijzen ?svermassen schreef: 12 jan 2023, 12:15 Denk eerder dat de leasemaatschappij bang zijn voor de restwaardes.
Een collega wou zijn bestelling van begin 2022 annuleren omdat er issues zijn met levering en opties van zijn bestelde wagen. Dus hij kreeg weer toegang tot de besteltool van Leaseplan, om tot de vaststelling te komen dat ineens een hoop wagens die hij toen nog kon kiezen, nu zelfs totaal niet meer binnen budget passen.
(Al zullen de stijgende catalogusprijzen er ook wel voor iets tussen zitten - wagen die ik bestelde is vandaag ook al 5% duurder).
- svermassen
- Elite Poster
Ja, das ook weer waar.
Wij zitten bij Arval en hebben dat in het verleden ook al gezien.
Zij passen maandelijks die bedragen aan.
En eigenlijk zou de werkgever, zeker bij een nieuw jaar de budgetten daar ook naar moeten aanpassen.
Dat is bij ons dus ook niet het geval.
Wij hebben zelf een periode gehad dat we de ene maand konden we kiezen voor een 5008 en de maand erna met moeite voor een 2008.
Wij zitten bij Arval en hebben dat in het verleden ook al gezien.
Zij passen maandelijks die bedragen aan.
En eigenlijk zou de werkgever, zeker bij een nieuw jaar de budgetten daar ook naar moeten aanpassen.
Dat is bij ons dus ook niet het geval.
Wij hebben zelf een periode gehad dat we de ene maand konden we kiezen voor een 5008 en de maand erna met moeite voor een 2008.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
De leasebedrijven volgen ook gewoon de inflatie. Ik heb afgelopen dec eindelijk mogen bestellen. Ervoor een klein jaar via onze leasetool de prijzen in het oog gehouden. Ik zag ze quasi maandelijks stijgen. Waar ik begin 2022 bijna elke EV kon nemen (sommige zelfs full option), is het nu veel beperkter geworden.Tomby schreef: 12 jan 2023, 12:40Zou het ook niet eerder zijn dat ze de operationele kost hoger inschatten, vooral door de onzekerheid van de energieprijzen ?svermassen schreef: 12 jan 2023, 12:15 Denk eerder dat de leasemaatschappij bang zijn voor de restwaardes.
Een collega wou zijn bestelling van begin 2022 annuleren omdat er issues zijn met levering en opties van zijn bestelde wagen. Dus hij kreeg weer toegang tot de besteltool van Leaseplan, om tot de vaststelling te komen dat ineens een hoop wagens die hij toen nog kon kiezen, nu zelfs totaal niet meer binnen budget passen.
(Al zullen de stijgende catalogusprijzen er ook wel voor iets tussen zitten - wagen die ik bestelde is vandaag ook al 5% duurder).
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Dat is natuurlijk niet zo gek, aangenomen dat een "tankkaart" mee in de prijs zit, aangezien de elektriciteitsprijs behoorlijk gestegen is.
Iets wat met ICE-auto's niet kan is thuis opladen. Wij krijgen een vergoeding per kWh, dus als de prijs van een leaseauto stijgt door de elektriciteitsprijs, kan je dat als PV-bezitter behoorlijk "hedgen" door de eigen stroom meteen ook weer duurder te verkopen aan de eigen firma.
Ik denk niet dat de inflatie veel invloed heeft, want de verkoopprijs gaat evenzeer met datzelfde % omhoog.
De hogere intrest, die speelt wel mee. Financiering van de aankoop van het voertuig is gewoon een pak duurder geworden.
Iets wat met ICE-auto's niet kan is thuis opladen. Wij krijgen een vergoeding per kWh, dus als de prijs van een leaseauto stijgt door de elektriciteitsprijs, kan je dat als PV-bezitter behoorlijk "hedgen" door de eigen stroom meteen ook weer duurder te verkopen aan de eigen firma.
Ik denk niet dat de inflatie veel invloed heeft, want de verkoopprijs gaat evenzeer met datzelfde % omhoog.
De hogere intrest, die speelt wel mee. Financiering van de aankoop van het voertuig is gewoon een pak duurder geworden.
- svermassen
- Elite Poster
De vergoedingen zijn toch maandelijks vastgelegd volgens de VREG dacht ik?
Of dat het je eigen kosten effectief gaan dekken, bijvoorbeeld in de wintermaanden, dat weet ik zo niet.
Maar ja, bij ons is het nog maar aan het opstarten, dus nog maar beperkt "gegrommel" in de wandelgangen.
Het zou al veel verschil uitmaken als de bedrijven hun budgetten daarna bijsturen.
Of dat het je eigen kosten effectief gaan dekken, bijvoorbeeld in de wintermaanden, dat weet ik zo niet.
Maar ja, bij ons is het nog maar aan het opstarten, dus nog maar beperkt "gegrommel" in de wandelgangen.
Het zou al veel verschil uitmaken als de bedrijven hun budgetten daarna bijsturen.
-
- Elite Poster
Bepaalt niet elke lease-maatschappij zelf hoe ze dat doen ?svermassen schreef: 12 jan 2023, 15:54 De vergoedingen zijn toch maandelijks vastgelegd volgens de VREG dacht ik?
Bij ons is het op basis van de CREG Boordtabel, en dat volgens de tarief van 2 maanden ervoor. Daardoor kun je er zelfs wat mee spelen, denk ik, om je winst/kost te optimalizeren. Als de elektriciteit 2 maand geleden beduidend hoger stond, doe je eigenlijk winst en laad je dus zoveel mogelijk thuis, stond die lager, dan steek je eraan toe en laad je dus zoveel mogelijk publiek/op 't werk. Nu ja, in de praktijk zal dat wat ingewikkelder zijn, want tijdens de maand weet je wellicht jouw tarief nog niet, en bovendien wordt momenteel sowieso nog niet je echte maandverbruik gefactureerd maar je jaarverbruik verspreid over de 12 maanden (dus als je eens een maand niet laadt thuis, zal toch je verbruik van andere maanden deels in die maand verrekend worden).
- heist_175
- Moderator
Ik heb een vast (afname)contract en aan de VREG-prijzen die bij ons gehanteerd worden, scheur ik mijn broek toch zeker niet.
Als ik daarbovenop mijn "PV-overschotstroom" daarbovenop kan "verkopen" aan de firma waar ik werk (ipv te verkopen aan +/- 60% van de marktprijs), brengt me dat gewoon extra geld op.
Dus ja, mijn volgende auto zal een EV zijn en die zal zéker een pak duurder zijn dan de huidige, maar netto zal het niet veel verschil zijn, gegeven de PV-overschotstroom etc.
Als ik daarbovenop mijn "PV-overschotstroom" daarbovenop kan "verkopen" aan de firma waar ik werk (ipv te verkopen aan +/- 60% van de marktprijs), brengt me dat gewoon extra geld op.
Dus ja, mijn volgende auto zal een EV zijn en die zal zéker een pak duurder zijn dan de huidige, maar netto zal het niet veel verschil zijn, gegeven de PV-overschotstroom etc.
-
- Elite Poster
Nee, VREG heeft daar niets mee te maken.svermassen schreef: 12 jan 2023, 15:54 De vergoedingen zijn toch maandelijks vastgelegd volgens de VREG dacht ik?
De werkgever zal dat bepalen.
En ook hier is dat volgens de carpolicy volgens het zesmaandelijks gemiddelde voor huishoudelijke elektriciteitsprijzen volgens de boordtabel van de CREG. En deze is in 2022 nooit lager geweest dan ons (toen nog) elektriciteitscontract van onbepaalde duur. En ook hier voornamelijk thuisladen op PV overschotten tegen de belastingvrije som volgens voornoemde tarieven.
Thuislaadpaal, backoffice voor automatische terugbetaling thuisladen, multitankkaart voor openbaar laden en laden op parking kantoor staan ook volledig los van de leasemaatschappij van de salarisauto.
Heb je een dynamisch contract op een afzonderlijke DM voor de thuislaadpaal is thuis laden uiteraard nog lucratiever want vergoeding aan gemiddelde marktprijs en laden aan bodemprijzen. Toch als je jaarlijks voldoende kWh laadt, zoniet gooit de relatief hoge vaste vergoeding roet in het eten.
Laatst gewijzigd door ivob 12 jan 2023, 16:33, in totaal 5 gewijzigd.
Sol Invictus!
- heist_175
- Moderator
Dit zijn de prijzen van de VREG waar wij, volgens onze carpolicy, rekening mee moeten houden.
https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html
https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html
- svermassen
- Elite Poster
Bij ons is dat de werkgever want tanken en zo is los van het leasecontract.
Maar het fijne zal ik nog eens moeten uitpluizen als het zo ver is dus.
Maar het fijne zal ik nog eens moeten uitpluizen als het zo ver is dus.
- heist_175
- Moderator
Idem bij ons: tankkaart is van de werkgever en niet van de leasemaatschappij.
Dus het "elektrisch tanken" is ook bij de werkgever. Het is anyway opgenomen in de carpolicy, want hoe moet je uw onkosten (via een app) invullen.
Met de prijzen van de VREG dus.
Ik kan me vergissen, maar die zijn toch systematisch aan de bovenkant van "de markt"
.
Dus het "elektrisch tanken" is ook bij de werkgever. Het is anyway opgenomen in de carpolicy, want hoe moet je uw onkosten (via een app) invullen.
Met de prijzen van de VREG dus.
Ik kan me vergissen, maar die zijn toch systematisch aan de bovenkant van "de markt"

-
- Elite Poster
Ja, maar het ging vooral over het feit dat je schreef alsof dat een algemene regel was, maar de terugbetaling kan overal anders zijn. Dat is gewoon omdat ze de reële kost niet kunnen bepalen omdat ze natuurlijk geen zicht hebben daarop (jijzelf zelfs ook niet door de manier waarop elektriciteit gefactureerd wordt).heist_175 schreef: 12 jan 2023, 16:15 Ik heb een vast (afname)contract en aan de VREG-prijzen die bij ons gehanteerd worden, scheur ik mijn broek toch zeker niet.
En ja, hier hoop ik ook zo snel mogelijk mijn EV te hebben. Zit ook nog op een vast contract met gemiddeld (dag/nacht) een kost van 21c/kWh all-in, terwijl het laden in januari aan 57c/kWh vergoed wordt. Dat zou me dus wellicht €7 of meer opleveren per 100km gereden

Ik moest overigens wel even slikken toen ik dat gemiddelde van 21c zag, want mijn pure energiekosten zijn 9c en 5c voor respectievelijk dag en nacht. Degoutant dus hoeveel extras er daar bovenop komen.
-
- Elite Poster
Wat bedoel je daar precies mee?Tomby schreef: 12 jan 2023, 17:52 Dat is gewoon omdat ze de reële kost niet kunnen bepalen omdat ze natuurlijk geen zicht hebben daarop (jijzelf zelfs ook niet door de manier waarop elektriciteit gefactureerd wordt).
Het lijkt me toch niet moeilijk iedere maand de werkelijke kostprijs van geladen stroom te bepalen?
Alleen doet men dat meestal niet in een (groot) bedrijf omdat iedere werknemer een ander contract heeft en het voor de werkgever dus makkelijker is om met één tarief te werken voor iedere werknemer. Sommigen winnen daar dan bij en anderen verliezen daarop.
Sol Invictus!