Overstap Telenet internet - > Edpnet

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
dmoderation
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hallo,

Ik heb interesse in de EDP VDSL oplossing.
Even mijn huidige situatie toelichten. Ik heb momenteel een Telenet aansluiting die in de kelder toekomt, alle toestellen (netwerkverdeler en modem-only) staan daar ook.
In het hele huis zijn UTP aansluitingen en de kabels komen allemaal toe in de kelder.
Wat zijn mijn opstellings opties indien ik nu overschakel naar internet via EDPNET. Ik zou eventueel ook die Fritzbox nemen maar opstelling in de kelder lijkt me uitgesloten want dan verlies ik de wifi functie.
Ik zou graag een oplossing hebben waarbij ik mijn UTP kabels in de kelder kan blijven aansluiten.

Alvast merci voor advies/tips
Phil
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Veel zal afhangen waar je huidige koperpaar binnenkomt. Da's meestal ook de plaats waar je VDSL-modem komt.
Als je twee netwerkkabels hebt liggen tussen de plaats waar je Fritz!Box zou moeten komen en de kelder, dan kan je één netwerkkabel gebruiken voor het VDSL-signaal en één om van je Fritz!Box terug naar je netwerkverdeler - ik ga er hierbij van uit dat je het gewoon over een switch hebt - te gaan. Er bestaan ook adapters die zgz. twee netwerkkabels combineren, maar dan is je snelheid beperkt tot 100Mbit. Ik weet ook niet of dat eigenlijk bedoeld is om de combi VDSL en ethernet (op 2 paar ipv. 4 paar) te maken.
Computer(k)nul
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 31 keer

Zou je dat wel doen nu EDPNET in lastige financiële papieren zit?
viewtopic.php?t=63278
dmoderation
Starter
Starter

Sinna schreef: 05 dec 2022, 09:44 Veel zal afhangen waar je huidige koperpaar binnenkomt. Da's meestal ook de plaats waar je VDSL-modem komt.
Als je twee netwerkkabels hebt liggen tussen de plaats waar je Fritz!Box zou moeten komen en de kelder, dan kan je één netwerkkabel gebruiken voor het VDSL-signaal en één om van je Fritz!Box terug naar je netwerkverdeler - ik ga er hierbij van uit dat je het gewoon over een switch hebt - te gaan. Er bestaan ook adapters die zgz. twee netwerkkabels combineren, maar dan is je snelheid beperkt tot 100Mbit. Ik weet ook niet of dat eigenlijk bedoeld is om de combi VDSL en ethernet (op 2 paar ipv. 4 paar) te maken.
Proximus kabel komt ook binnen in de kelder.
Ik ben helemaal niet technisch onderlegd dus graag dummy taal hanteren :-)
Ik heb momenteel dus een Telenet modem-only in de kelder waarvan het internet signaal via UTP naar alle ruimtes gaat. In de bureau heb ik bovendien een router die het internet signaal ook via wifi uitzendt.
Dat is het eigenlijk. Ik zou iets gelijkaardigs willen hebben maar dan met VDSL. Dus in living, kamers enz toestellen kunnen aansluiten via UTP en een sterk WIFI signaal (minstens gelijkvloers).

Toegevoegd na 46 seconden:
My_download schreef: 05 dec 2022, 09:55 Zou je dat wel doen nu EDPNET in lastige financiële papieren zit?
viewtopic.php?t=63278
Ik ben eerder in de verkennende fase, dit hou ik idd ook in de gaten
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Je kan gewoon exact hetzelfde doen.
De fritzbox heeft 4 utp ansluitingen.
dmoderation
Starter
Starter

cadsite schreef: 05 dec 2022, 10:04 Je kan gewoon exact hetzelfde doen.
De fritzbox heeft 4 utp ansluitingen.
Ja, maar ik kan die (voor alle duidelijk het model dat edp in promo aanbiedt, de 7530) toch moeilijk in de kelder zetten want wifi zal nooit door de betonnen vloer gaan.
Of mis ik hier iets ? Of in de kelder een modem zonder wifi, maar welke dan ?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Nu staat je modem van telenet toch ook gewoon in de kelder?
Dan schakel je de wifi gewoon uit van de fritzbox als je dat wil. Maar beton is slecht voor wifi, maar ook weer geen 100% afsluiting.
Op het eerste verdiep heb ik gewoon goede wifi en de vloer is ook een betonplaat.

Ik zie eigenlijk het probleem niet. Nu heb je toch ook een router bekabeld staan op de eerste verdieping? Die kan je ook gewoon inpluggen in de fritzbox en doen wat je deed.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

@TS: Je hebt nu een modem-only, dus die zendt zelf geen WiFi signaal uit. Je kan dan gerust op de Fritz!Box zelf ook de WiFi uitschakelen. Je hebt immers elders een WiFi-router staan. Je zou de modem-only gewoon moeten kunnen vervangen door de Fritz!Box waarbij je de ethernetkabel op de modem-only op één van de LAN-poorten van de Fritz!Box aansluit.
Computer(k)nul
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Wat ik destijds gedaan heb is een oude 2dehandse bbox 3v+ gekocht voor een tientje.

Deze staat in mijn garage en Werdt enkel gebruikt als router. De wifi access points plaatste ik in mijn woonkamers, gewoon aansluiten via UTP.

De bbox zijn wifi functionaliteit Werdt uitgeschakeld.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
dmoderation
Starter
Starter

Sinna schreef: 05 dec 2022, 10:27 @TS: Je hebt nu een modem-only, dus die zendt zelf geen WiFi signaal uit. Je kan dan gerust op de Fritz!Box zelf ook de WiFi uitschakelen. Je hebt immers elders een WiFi-router staan. Je zou de modem-only gewoon moeten kunnen vervangen door de Fritz!Box waarbij je de ethernetkabel op de modem-only op één van de LAN-poorten van de Fritz!Box aansluit.
Klopt, maar ik wil vermijden om daar een dure Fritz box (wifi6) te zetten als ik die wifi functie toch ga uitschakelen.
Bestaan er modems zonder wifi die gecertificeerd zijn voor VDSL ?
Oplossing via oude bbox is mss ook goede tip.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Je kan ook zelf een fritzbox kopen.
Ik heb er net eentje (7530) hier gekocht voor €30.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

dmoderation schreef: 05 dec 2022, 09:39Ik zou graag een oplossing hebben waarbij ik mijn UTP kabels in de kelder kan blijven aansluiten.
Dan heb je twee UTP-kabels nodig tussen de kelder en de bureau.
De ene kabel brengt het DSL-signaal naar de FritzBox in de bureau.
De andere kabel brengt het internetsignaal vanuit de FritzBox terug naar de kelder waar je een netwerkswitch plaatst om alle andere UTP-kabels aan te sluiten.
dmoderation
Starter
Starter

raf1 schreef: 05 dec 2022, 10:55
dmoderation schreef: 05 dec 2022, 09:39Ik zou graag een oplossing hebben waarbij ik mijn UTP kabels in de kelder kan blijven aansluiten.
Dan heb je twee UTP-kabels nodig tussen de kelder en de bureau.
De ene kabel brengt het DSL-signaal naar de FritzBox in de bureau.
De andere kabel brengt het internetsignaal vanuit de FritzBox terug naar de kelder waar je een netwerkswitch plaatst om alle andere UTP-kabels aan te sluiten.
Juist, goede piste.
Maar voor mijn niet technisch brein, de kabel van de kelder naar de Fritzbox is toch een gewone telefoonkabel, right ?
Van de kelder loopt nu een telefoonkabel naar bureau voor vaste telefoon (heb ik niet meer nodig). Ik zou die dus hiervoor kunnen gebruiken ?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

@Raf1: dat was ook mijn initiële reactie, maar ik had over de term modem-only gelezen.
@TS: De goedkoopste VDSL-modem die door Proximus gecertificeerd is, zal volstaan. Kijk op Welke modems kan ik gebruiken welke dat zijn. Een BBox3 zal uiteraard ook volstaan (en die is ook bij edpnet bruikbaar). Een 2de-hands Fritz!Box of BBox3 kan je inderdaad goedkoop vinden, o.a. regelmatig hier op het forum.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

dmoderation schreef: 05 dec 2022, 09:58Proximus kabel komt ook binnen in de kelder.
Ik heb momenteel dus een Telenet modem-only in de kelder waarvan het internet signaal via UTP naar alle ruimtes gaat. In de bureau heb ik bovendien een router die het internet signaal ook via wifi uitzendt.
Dat is het eigenlijk. Ik zou iets gelijkaardigs willen hebben maar dan met VDSL. Dus in living, kamers enz toestellen kunnen aansluiten via UTP en een sterk WIFI signaal (minstens gelijkvloers).
Je zal toch nog een betere beschrijving moeten geven van je huidige setup.
  1. Heb je echt een "modem-only" (welk type?) in de kelder, waarvan het internet signaal naar alle ruimtes gaat? Dan staan al jouw apparaten (hoeveel?) rechtsreeks op het internet - zonder firewall - en krijgen ze allemaal een publiek IPv4 adres?
    Dat kan ik bijna niet geloven.
    Misschien heb je het over de E-router aka CV8560E (dit is géén modem-only, maar een modem/router zonder wifi)
  2. De router in de bureau, is dat een router of een AP? Hoe is die ingesteld? Want als die werkelijk als router ingesteld is, dan zitten de apparaten die via WiFi verbonden zijn in een ander lokaal netwerk?
dmoderation schreef: 05 dec 2022, 09:58Proximus kabel komt ook binnen in de kelder.
Geen probleem, we zijn hier om jou te helpen.
Het zou ons al een stuk helpen als je ons volgende info geeft:
  1. welk IP adres krijgen de apparaten die via UTP verbonden zijn met jouw "modem-only"??
  2. welk IP adres krijgen de apparaten die via WiFi verbonden zijn met jouw "router"??
Sinna schreef: 05 dec 2022, 09:44 Er bestaan ook adapters die zgz. twee netwerkkabels combineren, maar dan is je snelheid beperkt tot 100Mbit. Ik weet ook niet of dat eigenlijk bedoeld is om de combi VDSL en ethernet (op 2 paar ipv. 4 paar) te maken.
Dat zal niet lukken, want die adapters geven 2 keer ethernet af (100 mbps) op pin 1.2.3.6
Het VDSL2 signaal zit op de middelste pinnen (4+5).
Je kan natuurlijk zelf wel de UTP kabel splitsen en termineren naar 2 poorten:
wit-oranje/oranje/wit-groen/groen naar de RJ45 (1.2.3.6)
blauw/wit-blauw naar de RJ11 (DSL signaal).
Dan krijg je inderdaad maar 100 mbit/s tussen de Fritz!Box en de switch beneden (wat in principe voldoende voor internet gezien VDSL2 ook "maar" 100 mbit/s is ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Gebruik gewoon die WiFi extenders in een MESH tesamen met de FritzBox van EDPNet.
je sluit ze aan op vrije ethernet kabels die ook naar de Fritzbox in de kelder gaan.
De WiFi van de FritzBox in de kelder hoef je niet te gebruiken.
Dat is volgens mij de eenvoudigste en goedkoopste oplossing.
Zo doe ik het thuis ook. Waar mijn VDSL binnenkomt is in een moeilijke hoek in het huis.
Ik heb 3 WiFi extenders op elke verdieping die in een MESH, via ethernet, zijn aangesloten. Werkt perfect.
Je regelt alles op 1 plaats : op de FritzBox.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

dmoderation schreef: 05 dec 2022, 11:06 Maar voor mijn niet technisch brein, de kabel van de kelder naar de Fritzbox is toch een gewone telefoonkabel, right ?
Van de kelder loopt nu een telefoonkabel naar bureau voor vaste telefoon (heb ik niet meer nodig). Ik zou die dus hiervoor kunnen gebruiken ?
Probleem opgelost :-D
Waarom vertelde je dat niet in je eerste post?
Die telefoonkabel kan natuurlijk dienen (mist de nodige voorzorgen) om DSL naar de Fritz!Box te sturen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 05 dec 2022, 11:12
Sinna schreef: 05 dec 2022, 09:44 Er bestaan ook adapters die zgz. twee netwerkkabels combineren, maar dan is je snelheid beperkt tot 100Mbit. Ik weet ook niet of dat eigenlijk bedoeld is om de combi VDSL en ethernet (op 2 paar ipv. 4 paar) te maken.
Dat zal niet lukken, want die adapters geven 2 keer ethernet af (100 mbps) op pin 1.2.3.6
Het VDSL2 signaal zit op de middelste pinnen (4+5).
Goed opgemerkt @philippe_d! Excuses voor de verwarring.
Computer(k)nul
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

philippe_d schreef: 05 dec 2022, 11:16Die telefoonkabel kan natuurlijk dienen (mist de nodige voorzorgen) om DSL naar de Fritz!Box te sturen.
Inderdaad, zolang er VDSL aangeboden wordt, kan die telefoonkabel perfect dienst doen.
Als je in de toekomst zou aangesloten worden via fiber, dan heb je UTP-kabel nodig.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”