Belgacom VDSL2

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Plaats reactie
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Even de hoofdlijnen uit het artikeltje:

- Belgacom gaat VDSL2 doen, voor eind 2006 moeten de eersten klanten aangesloten zijn.

- VDSL1 is niet echt een success, slechts 1000 tot 1500 aansluitingen

- VDSL2 netwerk is volledig Ethernet based, dus geen ATM meer (grote kans dan ook geen PPPoE meer)

VDSL2 zorgt voor erg leuke maximale snelheden:
Afbeelding
Afbeelding
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mooie grafiekjes , dat wel ;).
100mbit synchroon.. En op welke afstand is dat? Of geldt er geen maximum afstand meer?
En natuurlijk: Welke snelheid gaat Belgacom aan de consument bieden, voor welke prijs en wat voor limiet?
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

voor welke prijs en wat voor limiet?

allemaal heel mooi op papier, maar wat gaan ze geven aan hun klanten?
zoals het nu is zal het gene vette zijn, tenzij de prijs die is wel vet.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
ZeRoC
Belgacom
Belgacom

Uit welke bron of artikel heb je dit gehaald?
rapweg
Plus Member
Plus Member

natuurlijk gaan ze niet alles direct opengooien, beetje bij beetje hoger gaan... telenet komt met 20Mbit dus volgen zij om dan weer een jaar status quo te houden.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Slechts 1000 - 1500 aansluitingen voor vdsl ?
Ja het is niet moeilijk he, de meesten hebben nog helemaal geen fiber voor hun deur!
btw ik zie de meeste nog niet zo vlug naar vdsl gaan hoor... vind het nogal duur.
Denk dat adsl2+ een aantrekkelijker aanbod zou zijn, daar gebruik kan gemaakt worden van het bestaande koper :roll:
en kan heel belgie vlugger genieten van supersnel internet.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
rapweg
Plus Member
Plus Member

de snelheid van het internet is voor mij "supersnel" genoeg, een cliché wederom maar het lijkt erop dat er alleen inspanningen gedaan worden om elke keer nog "supersneller" over diens opgestelde limiet te gaan.

Desondanks toch leuke info van qless.
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

rapweg schreef:natuurlijk gaan ze niet alles direct opengooien, beetje bij beetje hoger gaan... telenet komt met 20Mbit dus volgen zij om dan weer een jaar status quo te houden.

Je kan het ook zo bekijken:

Telenet in 1997: 10 Mbit
Telenet in 2001: 4 Mbit
Telenet in 2004: 6 Mbit
Telenet in 2005: 10 Mbit

Voor het abo rond de 40€ welteverstaan. Dus vraag jezelf maar af hoeveel progressie er is gebeurd ;) Sinds kort 20Mbit voor het duurste abo. Is al 2 jaar beschikbaar bij onze noorderburen (ja cliché, who cares).

Het lijkt me dat VDSL2 zowiezo niet zomaar effe mogelijk zal zijn voor iedereen. Grootsteden in 2007 ok, maar niet voor 70-80% van de bevolking.

Eerst zien, dan geloven. Belgacom is erg goed in dingen beloven en doen lijken alsof het het grootste succes wordt (BelgacomTV en VDSL zijn het recentste voorbeeld), om naderhand hard te floppen.
witte!
Pro Member
Pro Member

Eer dat ze dat uitgerold hebben is het achterhaald.
Ik wil zowiezo niks meer wat Belgacom is.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het grote voordeel van VDSL2 is niet alleen dat het sneller is, maar ook dat de VDSL2 DSLAMS zowel VDSL2 als ADSL2+ als ADSL aankunnen, en een maximum bereik van 3500 meter hebben ipv 1200 meter met VDSL1.

Dus vanuit de telefooncentrale bereik je dan al meer mensen dan met VDSL1. Voor echte performance moet men nog steeds Remote Optical Platforms plaatsen zoals met VDSL1, maar das toch al een mooie voorbereiding op fiber naar elk huis.

Artikel stond in datanews van vorige maand.(niet digitaal beschikbaar helaas)

En natuurlijk gooit geen enkele provider alles direct open. Kijk maar naar ADSL1: max. downstream is 8 mbps, belgacom begon met 1.1 Mbps en zit nu op 4.6.
ADSL2: max downstream is 24 Mbps, belgacom gaat beginnen met 6 mbps
VDSL1: max 52 Mbps downstream, belgacom slechts 9 mbps

Telenet :
Eurodocsis 2 kan 54 mbps down aan. Telenet bied nu 20 als top abo.

Dan zal ik upstream maar niet eens beginnen te noemen....das te triest voor woorden.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

qless schreef:ADSL2: max downstream is 24 Mbps, belgacom gaat beginnen met 6 mbps

Maar 6? En te zeggen dat EDPNet en Scarlet meteen naar de 24 jumpen. Dat gaat Belgacom toch nooit kunnen hardmaken dat ze dan maar bij 6 blijven? Dat gaat toch klanten kosten?

Als Belgacom maar 6 Mb geeft bij ADSL2+ zou ik als EDPNet meteen een goede campagne kunnen bedenken om dat in de verf te zetten.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Deej_1977 schreef:
qless schreef:ADSL2: max downstream is 24 Mbps, belgacom gaat beginnen met 6 mbps

Maar 6? En te zeggen dat EDPNet en Scarlet meteen naar de 24 jumpen. Dat gaat Belgacom toch nooit kunnen hardmaken dat ze dan maar bij 6 blijven? Dat gaat toch klanten kosten?

Als Belgacom maar 6 Mb geeft bij ADSL2+ zou ik als EDPNet meteen een goede campagne kunnen bedenken om dat in de verf te zetten.

Ik had eigenlijk 8 mbps verwacht op ADSL2+ bij BGC, (als sync) zodat je altijd 4 mbps hebt om te internetten of je nu belgacomtv gebruikt of niet.

EDPnet gaat nooit iedereen 24 Mbps kunnen garanderen. In Nederland adverteert Versatel bijvoorbeeld met 20 Mbps (wat de meerderheid kan halen) en de meeste mensen (70%) haalt 12-14 mbps. Denk ook niet dat EDP flink gaat adverteren, dat doen ze niet echt volgends mij. Denk dat het adverteren meer gedaan gaat worden door Scarlet (die het netwerk levert)
deej
Elite Poster
Elite Poster

Ja uiteraard heb je daar een punt. Alleen zeg ik maar dat als Scarlet zegt ADSL2+ tot 20 Mbit (of zelfs 14 Mbit) en Belgacom biedt maar 6, dan vrees ik dat Belgacom veel potentiële klanten ziet weglopen naar ofwel Telenet ofwel Scarlet. En die komen niet terug voor enkel BelgacomTV imho.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Deej_1977 schreef:Ja uiteraard heb je daar een punt. Alleen zeg ik maar dat als Scarlet zegt ADSL2+ tot 20 Mbit (of zelfs 14 Mbit) en Belgacom biedt maar 6, dan vrees ik dat Belgacom veel potentiële klanten ziet weglopen naar ofwel Telenet ofwel Scarlet. En die komen niet terug voor enkel BelgacomTV imho.

Dat Scarlet 20Mbit gaat aanbieden wil ik wel nog eens zien, ze slagen er hier nog niet in om meer dan 300 KBs aan te bieden.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

PowerSoft schreef:
Deej_1977 schreef:Ja uiteraard heb je daar een punt. Alleen zeg ik maar dat als Scarlet zegt ADSL2+ tot 20 Mbit (of zelfs 14 Mbit) en Belgacom biedt maar 6, dan vrees ik dat Belgacom veel potentiële klanten ziet weglopen naar ofwel Telenet ofwel Scarlet. En die komen niet terug voor enkel BelgacomTV imho.

Dat Scarlet 20Mbit gaat aanbieden wil ik wel nog eens zien, ze slagen er hier nog niet in om meer dan 300 KBs aan te bieden.

Voor zover ik begrepen heb zit bij Scarlet het probleem in de backbone. Iets waar ADSL2FIT ook over gevallen is, Scarlet reserveert slechts iets van 6 KBps per klant ofzo. Vandaar de limieten, dan hoef je een veel minder zware backbone te hebben. Dan maakt de snelheid van het laatste stukje opzich niet veel uit of dat nu 4 of 10 mbps is.
deej
Elite Poster
Elite Poster

qless schreef:Voor zover ik begrepen heb zit bij Scarlet het probleem in de backbone. Iets waar ADSL2FIT ook over gevallen is, Scarlet reserveert slechts iets van 6 KBps per klant ofzo. Vandaar de limieten, dan hoef je een veel minder zware backbone te hebben. Dan maakt de snelheid van het laatste stukje opzich niet veel uit of dat nu 4 of 10 mbps is.

Jamaar wacht effe. EDPNet zit toch ook op Scarlet of niet? Waarom haal ik bij hen dan wel de volle snelheid? Lijkt me dat de backbone van EDPNet dan beter is dan die van Scarlet... Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

EDPnet heeft dan toch ook limieten? en mischien reserveren die per klant wel een fatsoenlijke bandbreedte itt adsl2fit ooit deed
flt
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 3 keer

PowerSoft schreef:

Dan heb je blijkbaar wel pech, want van nieuwsgroepen haal ik 330 - 340
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

flt schreef:
PowerSoft schreef:

Dan heb je blijkbaar wel pech, want van nieuwsgroepen haal ik 330 - 340

Als je een 4 mbps lijn hebt (en ook die sync haalt) vindt ik dat nog niet echt goed. (wel verdraagbaar) maar ik had dan toch minstends 410 KBps verwacht.
deej
Elite Poster
Elite Poster

qless schreef:EDPnet heeft dan toch ook limieten? en mischien reserveren die per klant wel een fatsoenlijke bandbreedte itt adsl2fit ooit deed

Ah nu snap ik het, dacht dat je bedoelde dat A2F over de backbone van Scarlet ging en ik was efkes verloren :p.

Ik denk dat EDPNet inderdaad voldoende bandbreedte heeft. Dus zij kunnen misschien wel een lijnprofiel van 24 Mbit aanbieden zonder belachelijke restricties. Niet al hun klanten zullen meteen op ADSL2+ springen dus het zal eerder "pay-as-you-grow" worden voor EDPNet dan.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Wat voor onwaarheden er hier verkondigd wordt, het neemt echt astronomische vormen aan...

random bullshit is het, adsl2fit had een interconnect met een bepaalde bandbreedte, en wilde niet meer betalen voor meer, dus naar mate ze meer klanten kregen had die telkens minder downstream. op bgc na heeft scarlet de meest performante backbone van belgie. er liggen massa's ongebruikte fibers onder de grond :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

selder schreef:Wat voor onwaarheden er hier verkondigd wordt, het neemt echt astronomische vormen aan...

random bullshit is het, adsl2fit had een interconnect met een bepaalde bandbreedte, en wilde niet meer betalen voor meer, dus naar mate ze meer klanten kregen had die telkens minder downstream. op bgc na heeft scarlet de meest performante backbone van belgie. er liggen massa's ongebruikte fibers onder de grond :)

en toch haal ik maximum 300 KBs sinds de overname van SurfAdsl...
deej
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:op bgc na heeft scarlet de meest performante backbone van belgie. er liggen massa's ongebruikte fibers onder de grond :) [/i]

Dat ze die dan maar inzetten voor ADSL2+ 8).
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Altijd heel blij geweest van de edpnet snelheden, op de 8 Mbps lijn halen we gemakkelijk 800 kBps, wat meer dan genoeg is.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Inderdaad, hier haal ik op mijn 6Mbit EDPnet-lijn ook 600KB/sec, ook al zat ik eigenlijk juist te ver van de centrale. EDPnet is lid van het Broba netwerk die toch al één van de snelste in BE is zover ik weet. Het laat zich ook merken dat EDPnet niet van de mentaliteit uitgaat dat er 5KB/sec voor de klant gemiddeld nodig is.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”