De metingen van o.a. (let op de nuance o.a., er werden wel meer metingen uitgevoerd dan dat

) curieuzeneuze werden op wel meer plaatsen uitgevoerd dan naast street canyons. Mijn locatie was bv. een referentiewaarde in een bosrijk gebied met enkel een doodlopende weg naar en tussen de verspreide woningen.
Ter zake, wat betreft mijn eigen houtstook baseer ik mij op waarden verkregen via continue real time meting met langdurige opslag van de data. Zowel binnen als buiten ( + 1 ha). Meten om te weten is nl. één van mijn hobby's. De resultaten spreken voor zich en spreken jouw buikgevoel (of zelfs het volledig ontbreken van enige realistische kennis over mijn situatie, handelen en omgeving) volledig tegen.
Hoe het buiten mijn eigen stookomgeving eraan toegaat daar spreek ik me bij gebrek aan eigen gegevens niet over uit, dat zijn ook mijn zaken niet en nog minder mijn verantwoordelijkheid. Ook al zou ik daar iets op tegen hebben dan ontbreekt me momenteel elke wettelijke grond (moest ik al over de meetresultaten van een ander beschikken wat niet zo is) om daar iets tegen te ondernemen.
Heb je dus persoonlijk last van de actie van een (verre) buur of andere omwonenden en ze overtreden daarbij een of andere wet of reglementering staat er niets je in de weg om via juridische weg actie te ondernemen en je gelijk te bekomen.
Via deze weg je frustraties blijven spuwen zal geen enkel van je problemen definitief oplossen. Het brengt alleen zeer kortstondig en individueel een beetjel soelaas.
Ben je niet akkoord met de huidige reglementering houdt niemand je tegen voldoende gelijkgezinden (bv. via dit forum) achter je te verzamelen om een wijziging in de huidige wetgeving na te streven en liefst ook te bekomen.
Ik sta daar zelf achter. Zoals ik eerder al schreef mag de wetgeving op dat vlak heus wel strenger en mogen diegenen die er grondig hun voeten aan vegen best aangepakt worden. Maar dan niet alleen op dit ene punt maar op alles wat milieu en klimaat nadelig beïnvloed. Dan gaan er hoogstwaarschijnlijk wel nog een paar nimby's een koekje van eigen deeg krijgen.
Zelf ben ik daar nog redelijk gerust in want de meetcijfers hier zijn nu eenmaal wat ze zijn en niet iets om je ongerust over te maken.
En wanneer iedereen zich bij nieuwe strengere wetgeving (die bovendien gehandhaafd en bij overtreding voldoende streng gesanctioneerd wordt) moet neerleggen zal ik met veel plezier me ook onmiddellijk neerleggen bij die strengere eisen moesten mijn verwarmingsinstallaties niet meer aan de nieuwe normen voldoen. Maar dat zal voor velen die nu vrijblijvend langs de zijlijn staan te schreeuwen voor extra maatregelen toch eerder letterlijk een koude douche opleveren.
Ik hoor bij gelegenheid wel wat de resultaten van je actiegroep(en) daadwerkelijk opleveren.

Maar ik vrees ervoor. Zoals je in je voorgaande post aangeeft zijn de redenen om iets niet te doen weer legio en waar men persoonlijk voor en tegen is weer zeer selectief. Waarschijnlijk heb je geen houtkachel maar gebruik je wel nog fossiele brandstoffen waardoor het ene dat je niet hebt des duivels is (het is nl. heel gemakkelijk iets bij anderen te laten verbieden dat je zelf niet in gebruik hebt) en het andere onterecht wordt "gedemoniseerd" (het is nl. veel moeilijker zelf de nadelen te willen zien van een systeem dat je zelf nog volop gebruikt en vooral daar dan zelf afstand van te doen)?
Wat bedoel je trouwens met "zware inspanningen"? Het massaal installeren van sjoemelsoftware om de ware cijfers te verdoezelen of het massaal lobbyen om niet te moeten veranderen op iets dat eigenlijk al voorbijgestreefd is? Of beiden?
Wanneer het gedrag van mijn buren me zou storen (wat overigens zelden het geval is en omgekeerd ook want nog maar weinig klachten terzake ontvangen, over stookgedrag trouwens nihil) en het is onwettelijk zou ik daar uiteraard eerst met hen over gaan praten en hen proberen op andere gedachten te brengen. Helpt dat niet vervolgens via de geijkte weg de gangbare wettelijke procedures tegen hun gedrag aanspannen. De twee voorwaarden (storend en niet wettelijk) moeten wel gelijktijdig vervuld zijn. Wat mij persoonlijk stoort staat voor mij nog altijd niet boven de wet. Daar zal ik in een samenleving mee moeten leren leven en omgaan. Moest iedereen dat principe hanteren zou het er in de samenleving al veel gemoedelijker aan toe gaan.
En ik heb inderdaad geen problemen met de buren die meedoen aan o.a. kerstverbrandingen, BBQ's en het gezellig maken rond vuurkorven.
Leven en laten leven. Utopia is niet van deze wereld. Verre van zelfs. Er zijn wel grotere problemen met een veel grotere impact dan je druk te maken over het gedrag van buur x of y. Je daar online druk over maken is uiteraard ook niet verkeerd. Het geeft veel mensen de gelegenheid stoom af te laten die ze elders niet meer (fysiek) moeten ventileren. Dat is dan mooi meegenomen.
Het besluit blijft nog altijd hetzelfde. Wanneer het gedrag van anderen je zo stoort dat het voor jezelf niet meer acceptabel is zal je dat alleen veranderen door met de veroorzakers van dat gedrag rechtstreeks een gesprek aan te gaan, bij gebrek aan een bevredigend resultaat dat via wettelijke weg afdwingen (indien er een wet is dat hun gedrag verbiedt) of je erbij neerleggen en/of ergens (online) louter in vrijblijvende bewoordingen je frustraties uiten. Alleen heeft dat laatste weinig tot geen blijvend resultaat en zal je deze frustraties dan bij herhaling moeten blijven uiten. Aan ieder de keuze wat voor hun de beste weg is om tot resultaten te komen die voor hen aanvaardbaar zijn.
Nu ja, inmiddels zijn de buitentemperaturen dusdanig gedaald (tijdelijk?) dat dit WE de ruimte- en SWW-verwarming via de houtkachel kan gestart worden en continue op peil gehouden.
Tot spijt van wie het benijdt. Buren die er zichtbaar of voelbaar last van hebben zijn altijd welkom om bij een glas naar keuze de meetresultaten te bespreken. Uitleg over de werking van een schouwfilter kan ter plekke als gratis optie aangeboden worden.