Ik ben momenteel bezig met het digitaliseren van oude media waaronder foto's op 35mm dia's. Daarna volgt ook nog de digitalisering van videobanden en audiobanden...
De dia's werden ingescand met een Plustek Opticfilm toestel, zowel in jpeg als tiff formaat in 7200dpi. Dit geeft ongeveer 10-15MB per foto in jpeg. In totaal gaat het om een +/- 1200 foto's. De tiff bestanden bewaar ik op een disk want deze zijn per foto rond de 300MB.
Het doel is om de digitale bestanden in een toepassing te krijgen zodat dit makkelijk bekeken kan worden op een iPad maar ook op groot scherm (TV) door iemand van 70+. Zij kennen de foto's app op iOS en kunnen door de foto's swipen, inzoomen etc..
Ik dacht hierbij gebruik te maken van iCloud, en dan eventueel een Apple TV HD aan te kopen om ze te bekijken op de TV. Dit blijft dan ook in hetzelfde eco systeem. Al heb ik zelf nooit met een Apple TV gewerkt en hoe dit integreert met iCloud / Foto's app...
Er is ooit een poging geweest om met Android te werken zowel de tablet als de telefoon maar dat was geen succes.
Hun iPad (128GB) en hun iPhone (7 met 32GB) gebruiken al hetzelfde iCloud account van 5GB, wat op 500MB nagenoeg vol zit door backups van de toestellen zelf. Het automatisch opladen van gemaakte foto's naar iCloud heb ik daarom uitgezet en met regelmatig hang ik de toestellen aan men iMac om ze te syncen naar een disk.
iCloud+ is betalend en start bij 50GB, gevolgd door 200GB en 2TB. De gap tussen 200GB en 2TB vind ik groot. 200GB gaat waarschijnlijk te weinig zijn en 2TB te veel. 2TB zou uitkomen op 9.99eur/maand wat toch wel veel is om sporadisch eens de foto's, video of audio banden te bekijken.
Ik zoek dus naar alternatieven voor iCloud die zo dicht mogelijk bij de "look & feel" komen als iCloud.
Momenteel draai ik een test virtuele machine van Nextcloud maar totzover niet echt onder de indruk.
De TV is een vrij oud toestel (2011), wel een smart TV maar niet meer smart zoals vandaag...
Het lijkt wel DLNA te ondersteunen dat viel mij toevallig op omdat de FritzBox Mediaserver als input in de lijst voorkwam, maar met DLNA heb ik nooit gewerkt...
Voor de rest draait er in het netwerk een esx free server / fritzbox en heb ik wel de nodige kennis om iets op te bouwen met Linux.
iCloud alternatief?
Op een iPad of Apple TV scherm zal je geen voordeel halen met dergelijke hoge resoluties.
Reduceer de fotos tot 12 megapixel en minder dan 2MB, dat is nog overkill voor online weergave. Met 50GB kan je wellicht wel toekomen.
Reduceer de fotos tot 12 megapixel en minder dan 2MB, dat is nog overkill voor online weergave. Met 50GB kan je wellicht wel toekomen.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
iPad/AppleTV + iCloud is echt wel de max ... zo doen wij dat thuis ook.
50GB = 51200MB = 3400+ foto's aan 15MB/foto ...
200GB = 204000MB = 13000+ foto's aan 15MB/foto ...
Foutje in je berekening geslopen waardoor je denkt niet toe te komen met die 50GB of 200GB ?
50GB = 51200MB = 3400+ foto's aan 15MB/foto ...
200GB = 204000MB = 13000+ foto's aan 15MB/foto ...
Foutje in je berekening geslopen waardoor je denkt niet toe te komen met die 50GB of 200GB ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
- Bedankt: 49 keer
Bedankt alvast. Ja mijn berekening is niet helemaal juist. Ik wacht maar even tot alles gedigitaliseerd is. De video en audio banden zijn er bijvoorbeeld nog niet bijgeteld en hoeveel dat in totaal gaan nodig hebben is moeilijk te zeggen. Ook nog dozen vol negatieven 35mm teruggevonden, dacht ik klaar te zijn met de foto's
Tussendoor eens met Jellyfin geëxperimenteerd ( https://jellyfin.org ). Voor iPad hebben ze een app die niet te druk oogt. En na het activeren van DLNA kan de oude smartTV er ook naar toe. Maar voorkeur blijft bij iCloud + Apple TV, nog even afwachten dus naar de totaal nodige opslag...

Tussendoor eens met Jellyfin geëxperimenteerd ( https://jellyfin.org ). Voor iPad hebben ze een app die niet te druk oogt. En na het activeren van DLNA kan de oude smartTV er ook naar toe. Maar voorkeur blijft bij iCloud + Apple TV, nog even afwachten dus naar de totaal nodige opslag...
Laatst gewijzigd door joriz 02 dec 2022, 13:38, in totaal 1 gewijzigd.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Vergeet ondertussen niet even een backup te maken op een ander medium. Het zou zo maar moeten gebeuren dat net voor je klaar bent je schijf crashed...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.