Hallo allen,
Ik ben aan het nadenken over het plaatsen van Aqara E1 radiatorkranen.
Ik heb nu een Bosch CT 200 in de living hangen die de ketel aanstuurt.
Mijn idee is de Aqara radiatorkranen in te stellen op een bepaalde temperatuur in elke kamer en de CT200 in te stellen op de max. gevraagde temperatuur.
In de wasplaats beneden zou ik 21°graden vragen via de Aqara knop (om de was te drogen) en in de living zou ik 19 of 20 ° graden vragen via de Aqara knop.
Vermits het in de living maar max 20° gaat zijn en ik vraag via de CT200 21°, gaat de ketel dan afslaan?
Ik ben totaal niet mee met het principe van thermostatische kranen, vandaar mijn vraag.
Aqara slimme radiatorthermostaat E1 icm Bosch CT200 thermostaat
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
voor zover ik het begrijp (moet de upgrade ook nog doen):
- je radiatorkranen gaan de invoer van de radiator dichtdraaien als de temperatuur die ze moeten meten bereikt werd
- je ketel gaat luisteren naar whatever it is dat zijn controle doet (in dit geval dus je bosch)
- indien je bosch in de living de gevraagde temperatuur meet: ketel uit (en nergens verwarming)... indien niet: ketel aan (en overal verwarming)
je gaat dus ofwel moeten zorgen dat de thermostaat ergens hangt, dat garandeert dat de rest van je kamers eerst de gewenste temperatuur hebben,
ofwel moeten werken met een ander systeem, dat de radiatorkranen bekijkt en doorheeft wanneer 1 ervan nog een hittevraag heeft om de ketel te sturen.
- je radiatorkranen gaan de invoer van de radiator dichtdraaien als de temperatuur die ze moeten meten bereikt werd
- je ketel gaat luisteren naar whatever it is dat zijn controle doet (in dit geval dus je bosch)
- indien je bosch in de living de gevraagde temperatuur meet: ketel uit (en nergens verwarming)... indien niet: ketel aan (en overal verwarming)
je gaat dus ofwel moeten zorgen dat de thermostaat ergens hangt, dat garandeert dat de rest van je kamers eerst de gewenste temperatuur hebben,
ofwel moeten werken met een ander systeem, dat de radiatorkranen bekijkt en doorheeft wanneer 1 ervan nog een hittevraag heeft om de ketel te sturen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Wat je zoekt is een systeem zoals EvoHome of Tado... hiermee kan je kamer onafhankelijk verwarmen.Daddy007 schreef: 27 nov 2022, 12:41 Vermits het in de living maar max 20° gaat zijn en ik vraag via de CT200 21°, gaat de ketel dan afslaan?
Andere constructies zorgen alleen maar dat bepaalde kamers nooit zullen opwarmen omdat de ketel niets geeft.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
je beperkt het wel heel erg hard als je enkel evohome & tado aanhaalt.
andere "constructies" werken eveneens perfect, zolang er een manier is om te zorgen dat de individuele kranen een hittevraag kunnen aansturen (voor zover ik het snap werkt aqara over zigbee, en is er een zigbee hub. dus dan zou je de sturing vanuit bv home assistant kunnen doen)
andere "constructies" werken eveneens perfect, zolang er een manier is om te zorgen dat de individuele kranen een hittevraag kunnen aansturen (voor zover ik het snap werkt aqara over zigbee, en is er een zigbee hub. dus dan zou je de sturing vanuit bv home assistant kunnen doen)