NewB einde verhaal

Plaats reactie
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

NewB
Wat een mooi initiatief was, komt waarschijnlijk een einde aan.
De extra verplichte kapitaal ronde van de NBB voor de banklicentie haalde het niet.
Nu was er een Bijzondere AV, gecanceld doordat er nu een bewindvoerder is aangesteld door de rechtbank van Brussel.
Resolutie is natuurlijk ook,geannuleerd.

VDK bank die mee op de boot zou springen is onderzoek naar nodig dat 5% van het beschikbare kapitaal zou nodig hebben.

Dan stel ik mij toch de vraag waarom VDK zich ervoor niet gemeld heeft?
En is die bank wel zo ethisch is als ze beweren.

Zouden de grootbanken er voor iets tussen zitten in dit verhaal :roll:
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Ik weet het niet, je kan een doel stellen ethisch bankieren. Maar je moet vooral een business model erachter hebben, daar vrees ik is NewB een beetje naïef geweest. Beleggingen verkopen, beetje prepaid kredietkaarten, allemaal producten die niet echt populair waren. Mja ik denk dat VDK een goedkope klantenportefeuille ziet.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Misschien herinner ik het mij fout, maar had ze ook niet veel meer coöperanten dan klanten? Met andere woorden mensen hadden weinig vertrouwen om ook effectief hun geld daar te zetten.
Ik heb nooit echt geloofd in woke beleggen. Want als je 2seconden te lang denkt dan kan je in niets meer investeren. Bovendien je opbrengsten vrijwillig door sluisen naar ngo's die geld binnenhalen belangrijker vinden dan hun doel nastreven lijkt me ook niet verstandig.
Mr.Toma
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

De triodos bank bestaat om die specifieke profiel al te klant te nemen.

Begreep niet goed waarom een tweede niche dacht nodig te zijn
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

NewB ging niet over "woke beleggen", wel over ethisch bankieren en cooperanten als eigenaars. Het was een reactie op de bankencrisis van 2008/2009.
Iets wat VDK en Triodos al deden dus.

Dat cooperanten niet instappen is dan niet echt onlogisch: zij die ethisch bankieren belangrijk vinden, zitten al lang bij Triodos.
En de gehanteerde tarieven maakte het ook niet evident om mee te gaan in het NewB-verhaal.

Als je wil investeren in iets anders dan steenkool en wapens is er ESG, met alle beperkingen die dat label heeft.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Morgenavond is er om 20u30 een online infosessie om te vertellen hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Naargelang wat de bijzondere algemene vergadering van 17 december beslist.

Iedereen die dat zou willen kan de infosessie bijwonen. Publieke link voor deelname.

Zie onderaan de pagina
https://pages.newb.coop/nl-be/bijzonder ... ergadering
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Ik lees even op die pagina de documenten van de vorige vergadering :

Dat is het gevolg van de feedback van de laatste maanden, maar ook van de belangrijkste veronderstelling dat de coöperanten de stap zullen zetten om bankklant te worden. Het volume is belangrijk, het evenwicht zou moeten worden bereikt vanaf 115.000 tot 120.000 klanten.

==> Dus 120'000 klanten nodig om levensvatbaar te zijn ( wat hebben ze nu 20k ? )

Katrien Beuckelaers komt terug op enkele kerncijfers van de bank NewB, onder andere het feit dat 75% van de coöperanten nog geen klant is. Daar zijn tal van redenen voor, maar een bank zonder
klanten is niet leefbaar.

==> Zeer bizar verschijnsel en toont wel aan dat veel coöperanten niet geloven in het verhaal - of het als gewetens sussertje zagen.

Ik las ergens dat ze nu gewoon eigenlijk stoppen en de klanten overzetten naar VDK ?
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 20 keer

Liever geen banklicentie dan een garantiefonds dat mogelijks moet tussenkomen.
Want de belastingbetaler laten opdraaien voor een bankenprobleem, dat is ook niet ethish.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik heb een aandeel gekocht van het eerste uur en geloofde er eerst wel in, maar dan kwamen de verzekeringen die veel duurder waren dan mijn klassieke verzekeringen, dan ben ik afgehaakt en heb ook geen rekening meer geopend. Je moet denk ik door klanten te lokken ook deftige voorwaarden hebben. Waarom zou ik het mezelf moeilijk maken en een extra bankrekening openen als ik bij mijn huidige bank evenveel betaal en evenveel intrest krijg?

Lees, ze blonken nergens in uit.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Tomsworld schreef: 06 dec 2022, 23:33
Ik las ergens dat ze nu gewoon eigenlijk stoppen en de klanten overzetten naar VDK ?
Ik dacht zelf dat de naam blijft bestaan in Wallonië, zal gewoon een product van VDK worden om linkse mensen als klant aan te trekken :P
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Hier is dat een beetje hetzelfde gevoel.
Zelf wilde ik er bij wijze van spreken als zelfstandige achter dit verhaal staan.
Maar er zijn te veel beloftes en te weinig concrete zaken.
En dat is een beetje het spijtige.
Ineens druikt dan het VDK-verhaal op en dan is mijn vertrouwen ook weg.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

NewB starte een nieuwe bank op vanaf 0. Dit tijdens een ongekende epidemie en met een negatieve interest. Met een zeer laag budget (relatief) gezien. Bank zijn is zeer duur. Ongeacht het aantal klanten en inkomsten.

Objectief gezien heeft NewB het niet slecht gedaan. Toen de aankondiging kwam van de stopzetting van de bankactiviteiten op 26 oktober 2022 had NewB een 20 000 klanten en 180 miljoen in depositio's. Op minder dan 2 jaar dat opbouwen is niet slecht.

Het is pas sinds zeer recent dat NewB geen negatieve interest meer moet betalen voor de gelden bij de Nationale Bank. NewB had een beetje winst in augustus. NewB was nog bezig met het opstarten van leningen voor zelfstandigen.

NewB heeft het niet slecht gedaan. Alleen niet goed genoeg. NewB was niet failliet. Om bank te mogen zijn moet men voldoen aan bepaalde regels en verwachten in de komende 12 maanden te blijven voldoen aan die regels. Dat was het probleem. Het eigen vermogen was te laag om in te toekomst te kunnen blijven voldoen aan die voorwaarden. Daarom diende NewB te stoppen bank te zijn.

En ja, een zeer groot deel van oorzaak is de vreselijk slechte conversie van 'coöperanten zijn van NewB' naar 'klant zijn van NewB Bank'.

Er was wel een gestage instroom van organische nieuwe klanten, niet pre-coöperanten. Alleen niet voldoende.

De kapitalisatiecampagne faalde. Men was dichtbij. Het Vlaamse gewest wou garant staan voor een stuk.

Nu is er het VDK Bank voorstel. Naar mijn mening het beste denkbaar in de huidige situatie. Wel zeer jammer dat dit zo laattijdig kwam. Na de aankondiging dat NewB als bank ging stoppen. Gisteren waren er voor 75 miljoen deposito's bij NewB. Logisch dat mensen weggaan als je gaat aankondigen dat je stopt als bank.

VDK is een goed verhaal. NewB gaat een agent worden van VDK bank. Een virtueel agentschap van VDK. Alle NewB Bank klanten worden VDK bank klanten. Maar de Franstalige klanten komen hij het agentschap NewB. De Nederlandstalige kunnen kiezen.

De NewB bank klanten zullen kunnen genieten van een veel breder pakket aan diensten en producten tegen een lagere prijs. NewB gaat een overnameprijs krijgen voor het klantenpakket. En een vergoeding als agent.

De fondsen van NewB invest zullen ook verkocht worden door VDK bank. Daar zit een 60 miljoen in. Waarde kan een stuk hoger zijn als beurs stijgt.

Bij stopzetting NewB zullen de coöperatieve aandelen in de feiten bijna waardeloos zijn. +/- 2 euro van de 20 euro per aandeel. In het VDK Bank scenario zullen die naar verwachting zeer langzaam terug in waarde stijgen.

Er is nog niet gesproken over een nieuwe naam voor NewB maar dat lijkt logisch als die als bankagent van VDK een andere naam nodig gaan hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”