Factuur na 12 maanden

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mevrouw krijgt proximusverkoper over de vloer. Snapt maar half over wat het gaat en voor ze het weet zit ze bij twee operatoren voor internet. TV krijgt ze via proximus.
Als bij toeval komen we hierbij uit na 10 maanden bij uit dat.
Ze krijgt enkel voor gsm een factuur. Internet (nooit gebruikt), tv en vaste lijn (nooit gebruikt) worden niet gefactureerd. GSM wel.
Paar keer naar proximus gebeld en niemand die weet hoeveel er moet betaald worden voor dit pakket. Er wordt gesuggereerd dat het een jaar gratis zou zijn.
Ineens na een jaar en nadat het nummer terug naar de oude provider (die steeds actief gebleven is op ander koperpaar) is overgedragen komt proximus af met factuur van 720 euro. Men stelt afbetalingsplan voor van 12 maanden 60 euro.
In hoeverre is dit factuur verschuldigd?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

Contract is geldig als mevrouw een bestelbon ondertekend heeft waarop alle noodzakelijke informatie, waaronder een herroepingstermijn staat vermeld en mevrouw geen gebruik gemaakt heeft van die herroepingstermijn.
https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... oopruimten
Steven7
Premium Member
Premium Member

raf1 schreef: 14 nov 2022, 17:36 Contract is geldig als mevrouw een bestelbon ondertekend heeft waarop alle noodzakelijke informatie, waaronder een herroepingstermijn staat vermeld en mevrouw geen gebruik gemaakt heeft van die herroepingstermijn.
https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... oopruimten

Het gaat niet zozeer om het contract.
Want zelfs als er een contract is, tot hoeveel tijd heeft de provider dan om facturen op te sturen?
Ik veronderstel dat een facturatie op maandbasis ook onderdeel is van dat contract.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat wel om het contract.
De wijze van betaling is vrij af te spreken tussen provider en klant. (en staat inderdaad in het contract)
Als je niet wil betalen, zal je moeten bewijzen dat het contract niet geldig is. (of Proximus in de fout ging volgens de bepalingen in het contract)
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Hier ook eens een jaar geen facturen gekregen van Proximus, die grote dan wel betaald want er werd niets betwist. Ik vrees als die diensten geleverd zijn er toch betaald ga moeten worden.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Steven7 schreef: 14 nov 2022, 17:54 Want zelfs als er een contract is, tot hoeveel tijd heeft de provider dan om facturen op te sturen?
Voor telecomdiensten is de verjaringstermijn 5 jaar, dus daar kan je je niet op beroepen.
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... -verjaring
Steven7
Premium Member
Premium Member

MrBlueSky schreef: 14 nov 2022, 19:22
Steven7 schreef: 14 nov 2022, 17:54 Want zelfs als er een contract is, tot hoeveel tijd heeft de provider dan om facturen op te sturen?
Voor telecomdiensten is de verjaringstermijn 5 jaar, dus daar kan je je niet op beroepen.

Dus kan proximus m.a.w. pakweg 5 jaar geen facturen sturen en ineens dat bedrag opeisen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Je gaat dan eerst moeten bewijzen dat Proximus de facturen niet gestuurd heeft.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Als klant heb je natuurlijk ook wel zelf wat verantwoordelijkheid...
Als je 5 jaar een dienst gebruikt en je krijgt geen facturen is het maar logisch dat je even nagaat wat er aan de hand is.

Zo heb ik mijn loodgieter ook een herinnering gestuurd dat ik nog geen factuur ontvangen heb voor zijn werken aan mijn ketel.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Steven7 schreef: 15 nov 2022, 11:41
MrBlueSky schreef: 14 nov 2022, 19:22

Dus kan proximus m.a.w. pakweg 5 jaar geen facturen sturen en ineens dat bedrag opeisen?
Dat klopt. De dienst werd tenslotte geleverd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef: 15 nov 2022, 11:59 Als je 5 jaar een dienst gebruikt en je krijgt geen facturen is het maar logisch dat je even nagaat wat er aan de hand is.
Het omgekeerde dus van hoe bedrijven logischerwijs een klant zullen contacteren als die al jarenlang geen gebruik maakt van diensten/opties waar die op geabonneerd is. Of wacht?

De klant hoeft een leverancier niet te wijzen op de betaalverplichting in hoofde van de klant. Wel zorgt de klant er best voor dat hij de contractuele schulden kan betalen eenmaal ze dan toch opgeëist worden (aka geld achter de hand houden). Noot dat interesten etc pas aangerekend kunnen worden na een aanmaning, en een bedrijf zal moeten bewijzen dat die aanmaning gebeurd is.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 16 nov 2022, 11:15 De klant hoeft een leverancier niet te wijzen op de betaalverplichting in hoofde van de klant. Wel zorgt de klant er best voor dat hij de contractuele schulden kan betalen eenmaal ze dan toch opgeëist worden (aka geld achter de hand houden).
Ik zeg ook nergens dat het verplicht is.
Ieder mens is daarin anders, maar ik weet graag waar ik aan toe ben. Ik zal dus nooit zo'n dingen laten aanslepen omdat je dan misschien ineens een klets van een paar €100(0) op je dak krijgt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

cadsite schreef: 16 nov 2022, 11:19 Ieder mens is daarin anders, maar ik weet graag waar ik aan toe ben. Ik zal dus nooit zo'n dingen laten aanslepen omdat je dan misschien ineens een klets van een paar €100(0) op je dak krijgt.
Ik mag toch hopen dat je weet op welke diensten je geabonneerd bent en tegen welke prijs?
In dat geval zal er niets onverwacht gebeuren noch krijg je onverwacht een hoge factuur te verwerken. Je betaalt dan gewoon met uitstel wat je anders al maanden keer op keer aan het betalen was. In geen van de twee gevallen zal het saldo van je bankrekening er bij de (uiteindelijke) betaling anders voorstaan*.
Aan jou om je betalingen en uitstaande schulden/tegoed op te volgen en je budget verstandig te beheren.

*Met een jaarlijkse inflatie van +10% is het niet eens een slecht idee om de uitstaande schuld pas vijf jaar later alsnog te moeten betalen. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Natuurlijk weet ik wat mijn uitgaven zijn.
Maar nogmaals, dat is persoonlijk. Ik heb graag dat wat ik verschuldigd ben betaald is.
Steven7
Premium Member
Premium Member

ivob schreef: 16 nov 2022, 11:56
cadsite schreef: 16 nov 2022, 11:19 Ieder mens is daarin anders, maar ik weet graag waar ik aan toe ben. Ik zal dus nooit zo'n dingen laten aanslepen omdat je dan misschien ineens een klets van een paar €100(0) op je dak krijgt.
Ik mag toch hopen dat je weet op welke diensten je geabonneerd bent en tegen welke prijs?
In dat geval zal er niets onverwacht gebeuren noch krijg je onverwacht een hoge factuur te verwerken. Je betaalt dan gewoon met uitstel wat je anders al maanden keer op keer aan het betalen was. In geen van de twee gevallen zal het saldo van je bankrekening er bij de (uiteindelijke) betaling anders voorstaan*.
Aan jou om je betalingen en uitstaande schulden/tegoed op te volgen en je budget verstandig te beheren.

*Met een jaarlijkse inflatie van +10% is het niet eens een slecht idee om de uitstaande schuld pas vijf jaar later alsnog te moeten betalen. :-D
In deze gaat het zeker ook om onwetendheid en naïviteit van de klant. Het strafste is dat proximus een geautomatiseerd systeem van facturatie heeft en iedereen elke maand een factuur stuurt, behalve dan deze klant.
Nog straffer is dat na meerdere telefoontjes 10 maanden later wel te zien is in hun systeem dat er producten zijn, maar geen enkele medewerker daar facturen van terug vindt. Er wordt zelfs geopperd bij de klantendienst dat men vermoedt dat het om een jaar gratis gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”