Deze ochtend hoorde ik enkel de circulatiepomp van de WP draaien.
Even gaan kijken, en zonder de WP te openen was het duidelijk, een geurtje.
De automaat is niet uitgeschakeld (?!).
De WP man heb ik niet kunnen bereiken (op hun noodlijn), dus daarom was ik zelf al wat opzoek naar oplossingen en bijkomende info.
Deze contactor stuurt duidelijk de WP aan, de rest werkt nog (logic, pompen, ...).
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Een issue met de compressor? of een versleten contactor?
De verbinding met de automaat is nog origineel, een slecht aangedraaide schroef zou me verbazen (vooral omdat ze al draait sinds 2008).
En waarom is de automaat niet uitgevallen?
A1 en A2, 230v, komt van de controller.
21 en 22 is niet aangesloten.
Enkel L1/2/3 en T1/2/3 zijn aangesloten.
Ondertussen heb ik hem er tussenuit gehaald. Maandag even langs bij Rexel of Cebeo denk ik. Toch ben ik benieuwd naar jullie mening. What happened?
Contactor warmtepomp
-
- Elite Poster
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Kortsluiting, of contact slecht aangedraaid zou ik denken.
-
- Pro Member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 40 keer
Aan de diepte van de schroef te zien, heeft dit contact aan de verkeerde kant van de klem gezeten. Dit geeft een los contact en zorgt dan (op termijn) voor de situatie die je nu ziet.
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Volledig eens met het laatste
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Vroeger draaide de WP langere tijd achter elkaar. Nu zijn er meer start/stops.
Zou dat een mogelijke verklaring kunnen zijn?
Zodra die contactor aan of uit gaat maakt die een ferme 'klik', misschien een trilling (?) waardoor er meer beweging is gekomen in die kabel?
Zijn er alternatieven voor deze contactor? Ik kan niet gelijk een identieke vervanging vinden.
Zou dat een mogelijke verklaring kunnen zijn?
Zodra die contactor aan of uit gaat maakt die een ferme 'klik', misschien een trilling (?) waardoor er meer beweging is gekomen in die kabel?
Zijn er alternatieven voor deze contactor? Ik kan niet gelijk een identieke vervanging vinden.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Neen, is puur door duurstroom.
slecht contact gaat nooit de goede richting uit met ouderdom.
Er zijn eindeloos veel alternatieven dus dat is geen probleem.
Vermits het hulpcontact niet gebruikt is vind je vast wel een compacter model dat zeker past.
slecht contact gaat nooit de goede richting uit met ouderdom.
Er zijn eindeloos veel alternatieven dus dat is geen probleem.
Vermits het hulpcontact niet gebruikt is vind je vast wel een compacter model dat zeker past.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 943
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
Schroef losgekomen, opgewarmd, etc etc. Zeker het stuk van de kabel vervangen tot waar 'm verbrand is
Dezelfde relais ga je niet meer kunnen kopen, wel een vervangend type. Opgelet want de A1 en A2 ligt mogelijks anders bij deze nieuwe.
//Edit, welke afzekering zit er tussen ?
Een thermo-magnetische schakelaar of enkel een thermiek ?
Kan verklaren waarom de automaat niet is uitgevallen.
Dezelfde relais ga je niet meer kunnen kopen, wel een vervangend type. Opgelet want de A1 en A2 ligt mogelijks anders bij deze nieuwe.
//Edit, welke afzekering zit er tussen ?
Een thermo-magnetische schakelaar of enkel een thermiek ?
Kan verklaren waarom de automaat niet is uitgevallen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
De kabel vertrekt op amper 15cm eerder in een blokje. Ik zou die korte kabels perfect door een massieve kabels kunnen vervangen. Dat elimineert gelijk de noodzaak van die kabelschoentjes (die dus mogelijks los is gekomen).
De automaat die in het kastje buiten de WP zit is volgens mij thermo-magnetisch (als ik de symbolen juist interpreteer).
De ruimte die ik heb is idd beperkt. Maar lastiger vooral is dat er ook nog een bijkomende 'overbelastingsrelais' zit na de contactor. Zie afbeelding. Daar lopen T1/2/3 gewoon door, maar er zitten ook nog 2 NC contacten op die in gebruik zijn.
En dan is de vraag of ik zomaar een contactor ga vinden waar deze overbelastingsrelais 1-op-1 in kan geschoven worden (afstand van de terminals moet identiek zijn, zowel van links naar rechts, als de hoogte waarop die zitten).
De automaat die in het kastje buiten de WP zit is volgens mij thermo-magnetisch (als ik de symbolen juist interpreteer).
De ruimte die ik heb is idd beperkt. Maar lastiger vooral is dat er ook nog een bijkomende 'overbelastingsrelais' zit na de contactor. Zie afbeelding. Daar lopen T1/2/3 gewoon door, maar er zitten ook nog 2 NC contacten op die in gebruik zijn.
En dan is de vraag of ik zomaar een contactor ga vinden waar deze overbelastingsrelais 1-op-1 in kan geschoven worden (afstand van de terminals moet identiek zijn, zowel van links naar rechts, als de hoogte waarop die zitten).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Berichten: 943
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
Aangezien die reeks veranderd is van Schneider, ga je een nieuwe "thermiek" moeten kopen ook.
Je kan de oude wschl erop monteren, mits wat gefoefel, maar het zal denk ik meer plaats innemen.
Ik zou je kabel vervangen, maar niet door een vaste kern, gebruik terug een soepele.
De automaat beschermt hier enkel tegen kortsluiting (want 20A, thermiek staat op 1.3A), niet tegen het ontbreken van 1 fase. Indien de thermiek goed ingesteld staat, zou deze normaal moeten reageren indien er 1 fase naar de motor ontbreekt (als het tenminste direct naar de motor loopt).
If so, kijken welk ampèrage er op de motor staat, en je thermiek daarop kopen en instellen.
Idealiter gebruik je een motorbeveiligingsschakelaar(GV2 reeks van schneider) maar daarvoor heb je de plaats niet.
NC contact is om je sturing te doen afvallen als de thermiek (FR1) een fout heeft gedetecteerd.
Je kan de oude wschl erop monteren, mits wat gefoefel, maar het zal denk ik meer plaats innemen.
Ik zou je kabel vervangen, maar niet door een vaste kern, gebruik terug een soepele.
De automaat beschermt hier enkel tegen kortsluiting (want 20A, thermiek staat op 1.3A), niet tegen het ontbreken van 1 fase. Indien de thermiek goed ingesteld staat, zou deze normaal moeten reageren indien er 1 fase naar de motor ontbreekt (als het tenminste direct naar de motor loopt).
If so, kijken welk ampèrage er op de motor staat, en je thermiek daarop kopen en instellen.
Idealiter gebruik je een motorbeveiligingsschakelaar(GV2 reeks van schneider) maar daarvoor heb je de plaats niet.
NC contact is om je sturing te doen afvallen als de thermiek (FR1) een fout heeft gedetecteerd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Dat type contactoren maken ze toch nog altijd? Al een hele tijd onder de Schneider vlag, maar die passen volgens mij nog altijd. De thermiek gebruikt de NC/NO contacten toch niet, dus het feit dat die nu ergens anders op de contactor zitten maakt volgens mij niet uit.
https://www.automation24.be/nl/contacto ... s-lc1d25p7
https://www.automation24.be/nl/contacto ... s-lc1d25p7
Laatst gewijzigd door SpecialK 12 nov 2022, 17:53, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Overigens niet zo'n uitzonderlijk probleem. Een paar maanden geleden heb ik een compressor eens een onderhoudje gegeven, en toen zag ik dit (let op de middelste draad bovenaan de contactor)
Ik heb de kabel gelukkig kunnen vervangen voor die echt problemen gaf.-
- Elite Poster
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
@StarWingStarWing schreef: 12 nov 2022, 17:53 Inderdaad, maar de blauwe zijn de oude reeks, en hebben de aansluitingen van de A1/A2 anders en de thermieken passen er niet 1/1 meer op.
De voorgestelde contactor door SpecialK, heeft die de juiste waarden?
- Schakelt volgens mij 11kW, en ik heb nu slechts 7kW, dus marge genoeg daar lijkt me.
- Regelspanning is 230v DC en niet AC ? Dat lijkt me niet juist. Een typo op die webshop? 230v DC lijkt me heel gek.
Zo zou ik enkel A2 opnieuw moeten aanleggen (die gaat te kort zijn voor die nieuwe contactor).
Ik lees als review:
Dat verklaart misschien de problemen (ook van @SpecialK ) ?For the money, these can't be beat. They're not the best quality terminals in any way whatsoever, however they perform just fine for regular-use applications. Higher-current usage would need heavier material to conduct all of it without excessive resistance or even burning the terminal in half and possibly starting a fire.
Op een andere site vond ik (door te zoeken op de EAN-code) deze:
https://www.reichelt.nl/nl/nl/contactor ... 11753.html
Hij ziet er anders uit, maar heeft wel dezelfde productcode en kost de helft. What's the catch ?
Bij Cebeo in Wilrijk hebben ze er nog 4 op stock, wel 79 euro incl BTW, maar ik zou hem wel direct kunnen afhalen.
Kan je me zeggen waarom ik beter voor een soepele ga? (voor L1)
Laatst gewijzigd door ygeffens 12 nov 2022, 19:13, in totaal 1 gewijzigd.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Berichten: 943
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
230VDC kan wel, maar bij Schneider moet je naar de code kijken achteraan de bestelcode. Je kan die ook zien aan de bovenzijde van de relais:

vb LC1D09F7
waarbij LC1, de reeks is
D09 vermogen
F7 spoelspanning.
Aangezien je de spoelen kan wisselen in deze relais, gebruiken ze meestal een universele afbeelding.
https://www.se.com/uk/en/faqs/FA135911/
Wij gebruiken al jaar en dag materiaal van Schneider. In zware omstandigheden (veel trillingen & oliedamp) en ik vind dat ze niet sneller defect gaan dan andere merken.
Diegene die snel kapot gaan, is omdat we ze gebruiken waarvoor ze niet geschikt zijn, maar voor't geld dat ze kosten, kan ik ze 10x vervangen vooraleer ik er een SS relay/motorstarter uit heb.

vb LC1D09F7
waarbij LC1, de reeks is
D09 vermogen
F7 spoelspanning.
Aangezien je de spoelen kan wisselen in deze relais, gebruiken ze meestal een universele afbeelding.
https://www.se.com/uk/en/faqs/FA135911/
Wij gebruiken al jaar en dag materiaal van Schneider. In zware omstandigheden (veel trillingen & oliedamp) en ik vind dat ze niet sneller defect gaan dan andere merken.
Diegene die snel kapot gaan, is omdat we ze gebruiken waarvoor ze niet geschikt zijn, maar voor't geld dat ze kosten, kan ik ze 10x vervangen vooraleer ik er een SS relay/motorstarter uit heb.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Degene die ik had voorgesteld is P7, dus da's 230V AC. De indicatie van de webshop zal wel niet kloppen, want 230V DC is niet eens zo simpel te fabriceren. Als je 230V simpelweg gelijkricht kom je rond de 325V DC uit.
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Persoonlijk denk ik als je er zo weinig van kent, maar je zelf wel geroepen voelt deze te vervangen...
Dat je ergens een goede service moet hebben om je te helpen een vervanger te zoeken.
Weet niet hoe dringend het is, wil gerust wel even links van een webshop zoeken voor je.
Onder andere fysieke winkel:
https://piessenselectro.com/
Zijn wel wat duurder, maar helpen je wel verder als je daar met een contactor staat.
Wat denk ik niet gegarandeerd is bij bovengenoemde groothandels.
Dat je ergens een goede service moet hebben om je te helpen een vervanger te zoeken.
Weet niet hoe dringend het is, wil gerust wel even links van een webshop zoeken voor je.
Onder andere fysieke winkel:
https://piessenselectro.com/
Zijn wel wat duurder, maar helpen je wel verder als je daar met een contactor staat.
Wat denk ik niet gegarandeerd is bij bovengenoemde groothandels.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Het is nu niet echt rocket science om te herstellen, en de oorzaak van het probleem is duidelijk.
Als je naar Rexel oid gaat met de originele én een typenummer van wat je denkt nodig te hebben zullen ze je waarschijnlijk wel even de twee langs elkaar laten leggen zodat je kan vergelijken of het gaat passen. Zo slecht is de service van die groothandels echt niet hoor
Als je naar Rexel oid gaat met de originele én een typenummer van wat je denkt nodig te hebben zullen ze je waarschijnlijk wel even de twee langs elkaar laten leggen zodat je kan vergelijken of het gaat passen. Zo slecht is de service van die groothandels echt niet hoor

-
- Elite Poster
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Net daarom, en het staat ook duidelijk op die contactor op, 50Hz, dus AC.SpecialK schreef: 13 nov 2022, 11:39 Degene die ik had voorgesteld is P7, dus da's 230V AC. De indicatie van de webshop zal wel niet kloppen, want 230V DC is niet eens zo simpel te fabriceren. Als je 230V simpelweg gelijkricht kom je rond de 325V DC uit.
@honda4life Klopt, te weinig kennis hierover, vandaar mijn initiële vraag om te verklaren wat er kon zijn misgegaan. Voor mij stond een slecht aangedraaide schroef (of gelijkaardig probleem) helemaal niet op nummer 1 (omdat ik er nooit aan ben gekomen, en omdat het al 10 jaar goed is gegaan). Maar omdat jullie aangaven dat dat wel kon hoopte ik, mits tips, zelf achter de juiste vervanger te komen, zodat ik kon uitzoeken waar die op voorraad was.
Aangezien het vervangen zelf redelijk eenvoudig is zie ik daar geen probleem in (al kan je terecht denken dat een particulier daar met zijn vingers af moet blijven). Ik heb de elektriciteit van heel het huis zelf gelegd (onder toezicht van een echte elektricien), dus een zekere handigheid in het manipuleren van kabels heb ik wel opgedaan.
Ik ging vroeger altijd alles halen bij Kempelek (Alelek) en Rexel. Inderdaad steeds goed geholpen geweest. Al is er wel een verschil tussen de verkopers bij Rexel (niet bij elk afhaalpunt dezelfde positieve ervaring). Bij Cebeo heb ik een account, maar nooit iets afgehaald, enkel laten verzenden.
Ondertussen gechecked en bij Rexel is het ook op voorraad.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.