Alternatief voor Edpnet?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
TomMe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer

Aangezien de koper hier eind december in de straat wordt afgeschaft MOET ik ofwel overstappen naar fiber bij Edpnet, ofwel naar een concurrent.

En aangezien het niet zo goed lijkt te gaan met Edpnet wil ik alvast op zoek gaan naar een alternatief, maar het ziet er precies maar triestig uit.. Ofwel betaal ik evenveel en krijg ik minder (Orange, Scarlet), ofwel betaal ik (bijna) dubbel en krijg ik..minder (Telenet, Proximus). Het is vooral de uploadsnelheid die eraan moet geloven blijkbaar. Om maar te zwijgen van datalimieten..

Ik heb totaal geen interesse in TV of mobiele toestanden.

Wat voor mij wel belangrijk is:
- dezelfde snelheid of beter dan ik nu heb (100/30),
- behoud vaste lijn en nummer,
- goede prijs (ik ben redelijk arm),
- ongelimiteerd downloaden,
- dynamisch IP-adres,
- gebruik van eigen modem en indien niet mogelijk in elk geval controle over wifi AAN/UIT,
- het bedrijf moet betrouwbaar zijn.

Iemand enig idee wat het beste alternatief zal zijn?

Toegevoegd na 28 minuten 11 seconden:
Trouwens, is Orange wel een optie voor mij..vereist blijkbaar glasvezel van Fluvius, en ik heb glasvezel van Proximus. Kan iemand verduidelijken? Ik ga geen 2x glasvezel laten aanleggen..
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik hoop dat @Joachim duidelijkheid kan scheppen.

In afwachting daarvan graag tips om een aantal telefoonnummers (waaronder een reeks) veilig te stellen. Is bv. OVH een valabel alternatief? Ik wil ten allen prijze vermijden dat het hoofdnummer opeens onbruikbaar wordt.
Computer(k)nul
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Sinna schreef: 08 nov 2022, 18:30 Ik hoop dat @Joachim duidelijkheid kan scheppen.

In afwachting daarvan graag tips om een aantal telefoonnummers (waaronder een reeks) veilig te stellen. Is bv. OVH een valabel alternatief? Ik wil ten allen prijze vermijden dat het hoofdnummer opeens onbruikbaar wordt.
Ovh is een geregistreerde operator, en zijn op dit moment wel financieel ok denk ik, je kan altijd op de website van het bipt de lijst raadplegen. Maar och is goedkoop en is direct met Proximus geinterconnecteerd.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Als je ongelimiteerd downloaden aan volle snelheid wil en niet wil overstappen naar glasvezel, dan weet je dat er geen goedkoop alternatief is voor edpnet.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 41 keer

Eens hier glasvezel ligt gaan we voor rapidxs denk ik, veel anderen zijn er niet dacht ik, maar dat hangt af of je de kabel van proximus of fiberklaar hebt. Mogelijks binnenkort youfone?
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
TomMe
Plus Member
Plus Member

stefan1234 schreef: 08 nov 2022, 18:40 Als je ongelimiteerd downloaden aan volle snelheid wil en niet wil overstappen naar glasvezel, dan weet je dat er geen goedkoop alternatief is voor edpnet.
Hier ligt reeds glasvezel van Proximus..

Ik zou ook niet graag hebben dat mijn nummer plotseling verdwijnt, wij gebruiken dat al een halve eeuw of meer..

edit: Dus nogmaals, kan iemand wat duidelijkheid scheppen over welke providers er voor mij beschikbaar zijn via glasvezel van Proximus? Schiet er enkel nog Proximus over? Verwarrend boeltje allemaal..en vermoeiend om het allemaal te moeten uitpluizen.
edit 2: Geen ECHT dynamisch IP-adres bij Proximus blijkbaar: https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... ixed-52257 :( Of is dat ondertussen al veranderd? Iemand?
Laatst gewijzigd door TomMe 08 nov 2022, 19:24, in totaal 4 gewijzigd.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Weepee voor je telefonie, al hebben ze wel een aparte manier van facturatie zie https://weepee.zendesk.com/hc/nl/articl ... ij-Weepee-
OVH werkt ook prima lees ik her en der maar hadden zij geen problemen met nummerweergave? m.a.w. dat er altijd +32 bij een inkomende oproep komt?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
TomMe
Plus Member
Plus Member

joriz schreef: 08 nov 2022, 19:03 Weepee voor je telefonie
Ik zal daar eens naar kijken.

Wat ik voor de rest tot hiertoe geleerd heb, of denk geleerd te hebben:
- ik ben een "cable cutter",
- Orange is voor mij niet mogelijk (want is via glasvezel van Fluvius en niet van Proximus),
- Scarlet is voor mij niet mogelijk (want zij bieden geen internet via glasvezel aan + toch te traag),
- bij Proximus kun je je IP-adres niet zelf veranderen (surveillance capitalism),
- Mobile Vikings lijkt mij (helaas) het beste alternatief (Fritzbox werkt perfect),
- ongelimiteerd downloaden = 3TB (kom ik wel mee toe vermoed ik).

Wat er voor mij (mogelijk) overschiet is dus Proximus/Mobile Vikings, Telenet en mogelijk enkele kleinere spelers die al dan niet betrouwbaar zijn zoals fastic.be.

Beetje een overzicht voor mezelf, maar als iemand hier op kan inpikken..graag. Ook indien ik iets fout voor heb, graag een correctie.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Ik zou meer waarde hechten aan de waardering die EDP klanten geven aan hun provider dan mijzelf te laven aan de Vlaamse angstcultuur.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Fastfiber is er ook nog maar heb er geen ervaring mee
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Gewoon afwachten en anders heb je Scarlet 32 of 34 in 2023.
MV 38 of 35 combo mobiel.

Fastic en fastfiber en volgend jaar zal Youfone ook wel aanbod hebben
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ik was aan het wachten tot mijn proximus pay&go belkrediet bijna op is om over te schakelen op edpnet mobile. Nu ik dit allemaal lees heb ik onmiddellijk een GSM abonnement afgesloten met een nieuw nummer. Kan ik met mijn dual sim phone al genieten van hun voordeligere data, en breng ik mijn telefoonnummer niet in gevaar in geval van een eventueel faillissement.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

quovadis schreef: 09 nov 2022, 17:30 Fastfiber is er ook nog maar heb er geen ervaring mee
@Tazmanian79 heeft ervaring met een aansluiting bij hen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

datakiller schreef: 08 nov 2022, 18:46 Mogelijks binnenkort youfone?
Ik denk dat die 'binnenkort' niet zo binnenkort is.
Eind deze maand selecteren ze 20 gelukkigen die 6 maand zullen mogen testen. Ik veronderstel dat youfone dus niet voor juni '23 ruim beschikbaar zal zijn.
robokat
Member
Member
Bedankt: 25 keer

Ik panikeer niet, maar ben toch ook eens aan het kijken naar alternatieven voor internet en vaste telefonie. Beter om voorbereid te zijn indien het moet.

Wat me opvalt is dat er op de websites van Proximus en Telenet zelfs niets meer terug te vinden is over vaste telefonie. Nergens kan je vaste telefonie nog als optie aan de peperdure packs toevoegen, nergens wordt vermeld dat die misschien nog zijn inbegrepen.

En de hiervoor vernoemde VOIP operatoren zijn voor mij toch nogal een schimmig gegeven? Wat voor kwaliteit bieden die? Hoe goed is hun dienstverlening?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik zie voor mezelf 3 alternatieven (voor unlimited internet - ik gebruik zelf 400-600Gb per maand):
- Mobile Viking €38 -> geen negatieve punten gevonden?
- Scarlet €34 -> 50/4 is wel wat trager dan de 100/35 die ik nu heb
- Orange €42 -> 150/15 is wel een behoorlijk trage upload in vergelijk met de 35 van Edpnet

Valt zeker af:
- Telenet internet €58
- Proximus Internet Maxi €52

Kan je bij MV ook zelf uw modem kiezen, zodat ik mijn Fritzbox kan behouden?

Let wel: ik blijf voorlopig gewoon bij EDPnet, anders help ik hen mee het hoekje om.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Mocht ik toch naar scarlet gaan, dan zou ik misschien zelfs weer TV in huis halen met hun trio. Alleen die upload van 4 zie ik echt niet zitten.
Ofwel Fastfiber. €35 voor 150/50

Maar ook hier, ik ga ook nog niet weg. Eerst even kijken wat er gebeurt.
KenVdB
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

robokat schreef: 10 nov 2022, 13:22 Wat me opvalt is dat er op de websites van Proximus en Telenet zelfs niets meer terug te vinden is over vaste telefonie. Nergens kan je vaste telefonie nog als optie aan de peperdure packs toevoegen, nergens wordt vermeld dat die misschien nog zijn inbegrepen.
Via de Proximus Flex kan je bij de samenstelling van een pack nog iets simuleren of staat de vaste lijn in de kleine letters

De combinatie internet adsl + vast nummer in combi zie ik alleen bij Proximus als alternatief.

Voorlopig even afwachten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

@robokat

OVH: 1,20 €/maand, werkt hier al jarenlang "as solid as a rock"! Wat kun je nog meer verlangen?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

heist_175 schreef: 10 nov 2022, 15:18 Kan je bij MV ook zelf uw modem kiezen, zodat ik mijn Fritzbox kan behouden?
MV biedt een gratis Bbox v3 aan in hun formule. Maar niets houdt je tegen deze te wisselen met je Fritzbox na de installatie.

Hou de Bbox zeker bij in geval van support. Ook zie ik de Frtzbox op lange termijn verdwijnen aangezien het gebruik van een alternatieve modem geïnitieerd wordt vanuit Edpnet (testing firmwares / nieuwe modellen). Ooit gaan die toestellen stuk en vervangen worden door een nieuwer (niet gekeurd modem). Maar dan zijn we al ver vooruit aan het doem denken.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
TomMe
Plus Member
Plus Member

robokat schreef: 10 nov 2022, 13:22Wat me opvalt is dat er op de websites van Proximus en Telenet zelfs niets meer terug te vinden is over vaste telefonie. Nergens kan je vaste telefonie nog als optie aan de peperdure packs toevoegen, nergens wordt vermeld dat die misschien nog zijn inbegrepen.
Good point, daar ben ik zelf vergeten op te letten..
heist_175 schreef: 10 nov 2022, 15:18Kan je bij MV ook zelf uw modem kiezen, zodat ik mijn Fritzbox kan behouden?
viewtopic.php?p=943173&#p943173

Ik moet toch ook even kunnen zeggen dat ik die websites van Telenet, Proximus, Orange enzovoorts verschrikkelijk vind. Onoverzichtelijk en gewoonweg walgelijk. Proximus mailen kan niet, webformulier werkt niet..ongelofelijk. De website van Edpnet is tenminste overzichtelijk, vol nuttige informatie..en de support is (was) makkelijk bereikbaar en zeer behulpzaam.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Voor MV kies in de wizard van je fritz Proximus netwerk en dan plak je het 12345@wholsale … en daaronder vul die 12345 in en dan zet ie alles goed :)

Gegevens lees je uit in je bbox bij pppoe
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Provider

heist_175 schreef: 10 nov 2022, 15:18 - Scarlet €34 -> 50/4 is wel wat trager dan de 100/35 die ik nu heb
Scarlet "Loco" VDSL is contractueel 50/4, maar Proximus verhoogt het officieus, t.t.z. contractueel niet-bindend, tot 100/30 (of tot wat uw lijn aan kan indien dat minder dan 100/30 is). Installatie en activatie momenteel gratis. Eigen modem kan je gebruiken, momenteel FRITZ!Box 7490 in gebruik hier. Was nodig want met de Proximus b-box 3V+ kan je geen eigen DNS-server (bv. Pi-hole) instellen.

Correctie: schreef eerst 100/40 i.p.v. 100/30. Mijn lijn zit op een 100/40-DLM-profiel, maar als we aannemen dat je bij Speedtest 90% van je snelheid haalt, dan is het gecapped op 100/30.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door stefan1234 10 nov 2022, 22:55, in totaal 2 gewijzigd.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

stefan1234 schreef: 10 nov 2022, 21:25
Scarlet "Loco" VDSL is contractueel 50/4, maar Proximus verhoogt het officieus, t.t.z. contractueel niet-bindend, tot 100/40 (of tot wat uw lijn aan kan indien dat minder dan 100/40 is).
Is dat enkel bij Loco of ook bij Scarlet Trio?
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Provider

nickz schreef: 10 nov 2022, 21:56
stefan1234 schreef: 10 nov 2022, 21:25
Scarlet "Loco" VDSL is contractueel 50/4, maar Proximus verhoogt het officieus, t.t.z. contractueel niet-bindend, tot 100/40 (of tot wat uw lijn aan kan indien dat minder dan 100/40 is).
Is dat enkel bij Loco of ook bij Scarlet Trio?
Daar is op het UB Scarlet-forum een discussie over aan de gang.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik denk vooral dat ze van al die 101 soorten profielen afwillen.

Gewoon een basis profiel en dan één met het max wat je lijn aankan.

Veel maakt het nu niet meer uit eenmaal fiber beschikbaar is dan is vdsl vrijwel kansloos latency, snelheden,…

In 2018 in Zuid Afrika fiber gehad in een hostel viel achterover gewoon hoe snel die upload ging van al men foto’s en dan naar Google, IDrive.
Als het daar kan mag dit zeker ook hier kunnen.
Haalde daar makkelijk 300-500mbps met men S9 tel.

Allesinds keuze genoeg voor vdsl maar als je klant ben blijf gewoon bij hun wacht even af … communicatie volgt wel asap en nu met die niet werkende dagen ertussen loopt alles wat spaak of trager
TomMe
Plus Member
Plus Member

stefan1234 schreef: 10 nov 2022, 21:25Was nodig want met de Proximus b-box 3V+ kan je geen eigen DNS-server (bv. Pi-hole) instellen.
Yikes.. Ook weer nuttige info, thanks. Wat als je de Fritzbox achter de Bbox aansluit?
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Provider

TomMe schreef: 11 nov 2022, 16:58
stefan1234 schreef: 10 nov 2022, 21:25Was nodig want met de Proximus b-box 3V+ kan je geen eigen DNS-server (bv. Pi-hole) instellen.
Yikes.. Ook weer nuttige info, thanks. Wat als je de Fritzbox achter de Bbox aansluit?
Dat kan, maar waarom zou je dat doen als je toch een eigen modem/router-combo hebt die is goedgekeurd voor het Proximus-netwerk?
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Is er iemand die ergens een (betrouwbaar) alternatief weet voor de VDSL XS?
Ik heb die nu en ben daar tevreden van. Loop vrij zelden tegen de 20/2 limiet aan.

Als EDPnet zou wegvallen, zou dat betekenen dat ik minsten €10/mnd moet gaan bijbetalen.

Scarlet Poco zou van snelheid wel ok zijn, maar die limiet van 50 GB is gewoon belachelijk.
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
robokat
Member
Member
Bedankt: 25 keer

wied schreef: 10 nov 2022, 16:02 @robokat

OVH: 1,20 €/maand, werkt hier al jarenlang "as solid as a rock"! Wat kun je nog meer verlangen?
Nederlandstalige website en dienstverlening?
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

https://www.fastfiber.be/
Iemand ervaring ?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

robokat schreef: 12 nov 2022, 10:55
wied schreef: 10 nov 2022, 16:02 @robokat

Nederlandstalige website en dienstverlening?
Idd. Dat is wat mij nog tegenhoudt.
Computer(k)nul
wied
Elite Poster
Elite Poster

Serieus, en dat alles ook voor 1,20€/maand nog!?:-)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ja. WeePee is met zijn vaste bedrag per dag goedkoper...
Computer(k)nul
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

wied schreef: 12 nov 2022, 13:34 Serieus, en dat alles ook voor 1,20€/maand nog!?:-)
Inclusief 60min/dag bellen naar 99 nummers..

Als enkele jaren OVH klant, tot op vandaag nul komma nul (technische) problemen gehad. Mijn madam belt iedere dag meerdere keren gedurende nét geen uur me de familie... Maandelijkse faktuur: 1.2€ BTW in... Heel occasioneel hangt ze langer dan een uur aan de lijn, en zelfs dan vallen de extra kosten meer dan mee ..
wied
Elite Poster
Elite Poster

Juist, in realiteit betekent OVH quasi onbeperkt bellen naar vaste nummers in 40 landen (inbegrepen belgische noodnummers). En bellen naar mobiel kost amper 3cent/minuut!
TomMe
Plus Member
Plus Member

stefan1234 schreef: 11 nov 2022, 19:03Dat kan, maar waarom zou je dat doen als je toch een eigen modem/router-combo hebt die is goedgekeurd voor het Proximus-netwerk?
Puur uit interesse, ik weet graag wat de mogelijkheden zijn. Wat met fiber? Hier wordt eerst een fiber modem van Proximus geïnstalleerd, daarachter komt een Bbox of Fritzbox als router..enig idee?

Wat betreft Weepee tarieven..
Uw communicaties worden afgerekend per seconde aan de geafficheerde prijzen die u via onderstaande knop kan bekijken.
Tarieven: https://rates.voice.weepee.io/

Zijn dit prijzen in euro of eurocent? Nergens te vinden..
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Wat denk je zelf :eek: ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomMe
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef: 13 nov 2022, 18:48Wat denk je zelf :eek: ?
Zoals elke normale mens dacht ik eerst dat het in euro's was, wat peperduur uitkwam. Maar door de positieve reacties hier overal te lezen zou ik eerder denken dat het in eurocent is.

En nu weet ik het nog altijd niet..
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Provider

Is in Euro uiteraard.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”