Doordat Mega beslist heeft om kosten aan te rekenen bij het gebruik van een terugdraaiende teller, en ook door de blijkbaar veel duurdere gas-en elektriciteitsprijzen bij Mega heb ik beslist om over te schakelen naar een nieuwe leverancier.
Via independer.be kom ik uit dat Totalenergies de goedkoopste is, gevolg door Engie.
Welke zouden jullie aanraden? Engie heb ik eens gehad en niet echt problemen er mee gehad. Totalenergies heb ik geen ervaring mee en had er ook nog niet echt van gehoord.
bedankt voor jullie tips
Om mijn verbruik effe te schetsen:
7500 kwh aan zonnepanelen maar wek meer op dan ik verbruik
verbruik 3600 kw aan gas
elektrisch voertuig die maximum wekelijk 40kW verbruikt
overgang nieuwe leverancier
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 6 keer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
De V-Test van de VREG al gedaan? Die zou in ieder geval objectieve info moeten geven.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 6 keer
ja, hoor. Daar zijn Engie, Luminus en Total Energies ook de goedkoopste
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Wij zaten bij Lampiris (nu dus Total) tot voor kort (maar geen zonnepanelen e.d., gewoon gas en elektriciteit). Wij waren héél tevreden van Lampiris, maar de manier waarop Total zijn klanten benadert is compleet anders. Aan de telefoon waren ze zonder uitzondering behulpzaam (uiteindelijk is het nog gewoon Lampiris grotendeels, in een ander jasje), maar Total wist toch al zijn stempel te drukken:
Hopelijk heb je er wat aan.
- Ellenlange goedbedoelde mails met wollige formuleringen. Waarschuwingen om het voorschot te verhogen die eerder overkwamen als dreigmails. En ondertussen sijpelt in het nieuws natuurlijk door dat Total monsterwinsten maakt.
- Voorschot (variabel tarief) werd zonder duidelijke communicatie eenzijdig aangepast vorig jaar. (Ik heb de mails voorafgaand dan nog maar effe nagelezen; ook de kleine lettertjes vermeldden niet dat ze het eenzijdig zouden aanpassen als wij dat niet deden). Dat ging dan niet over tientallen of honderden euro's - dat ging over 5 € ofzo. Te gek voor woorden dus.
- Wij hadden zelf ook al ons voorschot preventief gevoelig verhoogd om niet voor verrassingen te komen te staan. Dat kon via hun online klantenportaal (wat dat van Lampiris lijkt te zijn maar dan aangepast aan de huisstijl van Total). Bij Lampiris werd altijd zonder problemen de volgende maand doorgevoerd, maar eind vorig jaar heb ik het toen tot drie keer toe (niet alleen online maar ook per telefoon) moeten aanpassen voor het voorschot effectief verhoogd werd. Ik denk dat de eerste poging in september was, bevestiging per mail dat voorschot zou worden aangepast, volgende aanrekening: niks. Ons hogere voorschot hebben we pas effectief in december betaald... En eind van de maand kwam natuurlijk de jaarafrekening
.
Hopelijk heb je er wat aan.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Ik ben net van leverancier veranderd voor gas. Aangezien het allemaal variabele tarieven zijn (behalve nog 1 contract bij Luminus) is het zeer moeilijk te vergelijken. Ten eerste zijn er veel verschillende indexen (Rotterdam/Zeebrugge, spot/future, dag/maand/kwartaal,...) en ten tweede weet niemand wat deze indexen in de toekomst zullen doen.
Ik heb de V-test (die een prognose maakt naar de toekomst) vergelijken met de andere testen (die op basis van huidige prijs werken), en gezocht wie in beide lijstjes bovenaan stonden. Opgepast: niet alle contracten komen in alle lijstjes voor. Ik denk dat enkel de lijst op de site van de CREG volledig is. Het contract dat ik wou vond ik zelfs niet direct op de site van de leverancier, zij stelden ook 2 andere contracten voor...
TotalEnergies, Luminus en Engie zijn allen 3 Franse grote spelers. Persoonlijk verkies ik liever een Belgisch bedrijf, maar momenteel heb ik niet zoveel vertrouwen in de kleinere spelers. Heb nog getwijfeld over Octa+ omdat die geen pure gas & electriciteitverkopers zijn (handelen ook nog in olie en brandstoffen).
Ik heb de V-test (die een prognose maakt naar de toekomst) vergelijken met de andere testen (die op basis van huidige prijs werken), en gezocht wie in beide lijstjes bovenaan stonden. Opgepast: niet alle contracten komen in alle lijstjes voor. Ik denk dat enkel de lijst op de site van de CREG volledig is. Het contract dat ik wou vond ik zelfs niet direct op de site van de leverancier, zij stelden ook 2 andere contracten voor...
TotalEnergies, Luminus en Engie zijn allen 3 Franse grote spelers. Persoonlijk verkies ik liever een Belgisch bedrijf, maar momenteel heb ik niet zoveel vertrouwen in de kleinere spelers. Heb nog getwijfeld over Octa+ omdat die geen pure gas & electriciteitverkopers zijn (handelen ook nog in olie en brandstoffen).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
Ik ben blij Octa+. Laat me concreet zijn. misschien een waarschuwing voor jou. Ik ben ongerust dat ze failliet aan het draaien zijn betreffende hun tak van elektriciteit en aardgas. Ze zijn al dagen onbereikbaar, verhogen ongevraagd forfaits (waarschijnlijk voor hun cashpositie te verbeteren?) en vooral een creditcheck op hun BTW nummer van de afgelopen maanden laat zien dat ze in slechte papieren zijn. Ik krijg een hoog "vlaamse energieleverancier" gevoel.Taaner242 schreef: 12 sep 2022, 14:04 Ik ben net van leverancier veranderd voor gas. Aangezien het allemaal variabele tarieven zijn (behalve nog 1 contract bij Luminus) is het zeer moeilijk te vergelijken. Ten eerste zijn er veel verschillende indexen (Rotterdam/Zeebrugge, spot/future, dag/maand/kwartaal,...) en ten tweede weet niemand wat deze indexen in de toekomst zullen doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Hoe lang zou een interne overgang duren ? Ik heb mijn tarief aangepast bij luminus ik vraag me af wanneer ik nu mijn afrekening krijg. Want op de vorige factuur moeten dan wat jaarbonussen en kortingen verrekend worden.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Dat zijn dikke sloebers daar.Tomsworld schreef: 27 okt 2022, 15:09 Hoe lang zou een interne overgang duren ? Ik heb mijn tarief aangepast bij luminus ik vraag me af wanneer ik nu mijn afrekening krijg. Want op de vorige factuur moeten dan wat jaarbonussen en kortingen verrekend worden.
Goed opvolgen zou ik zeggen!
Ik heb mijn variabel contract bij hen over gezet in maart naar een vast aan €0,104/kWh maar ze hebben dit pas laten ingaan in april aan €0,146/kWh.
Als de klantendienst al eens vast te krijgen is krijg je enkel te horen dat ik het mis heb. (terwijl ik echt wel hun bevestiging heb getoond met heel duidelijk de €0,104 erin vermeld)
Ik ben hier toevallig achter gekomen omdat ik van iemand anders zo'n verhaal hoorde en ik het dus ook voor mezelf wilde controleren. Het is daar dus de normaalste zaak van de wereld om klanten bewust in 't zak te zetten.
Op de ombudsdienst energie hoef je ook niet te veel te rekenen. Van hen kreeg ik te horen dat de klacht ontvankelijk is ontvangen, maar dat ze waarschijnlijk niet binnen hun normale termijn kunnen reageren. Hun normale termijn is 180 dagen...

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Van die ombudsdienst : klopt, vorig jaar deze periode klacht gestuurd, nooit meer iets van vernomen. Je vraagt je af waarom dat dan bestaat.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1