Welke versterker voor aan TV?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Hier zitten (zaten?) nogal wat audiofielen op het forum hé?

Ik heb een relatief recente (2 jaar of zo) Sony BRAVIA-tv. De enige audio-aansluitingen zijn SP/DIF, minijack en HDMI met ARC.

Ik heb daarnaast een behoorlijk oude hifi-miditoren-systeem van Sony (25 jaar oud) waarbij de TV via de minijack voor koptelefoon aangesloten is aan de line-in (2x tulpstekkers) van de toren. Aan de toren hangen 5 speakers in 4 kanalen.
Dat heeft zo jaren goed gewerkt, maar de toren is beginnen flippen door willekeurig zichzelf in te schakelen, te wisselen tussen inputs (waaronder AM en FM-radio) en aangezien volume eigenlijk vrijwel volledig open staat is dat schrikken als je midden in de nacht witte ruis beneden hoort.

Geen idee wat er nog met die toren aan te vangen is, vrijwel elk component lijkt het opgegeven te hebben (casettedek eet tape op, de CD-caroussel-lade gaat niet meer open, ...).
Het enige dat ie nog goed deed wat versterken, want ik ben nog altijd heel erg tevreden over het geluid van die speakers - wellicht beter dan wat er uit de combinatie soundbar en subwoofer zou komen.

Waarmee kan ik die hifi-toren vervangen, waarbij die speakers behouden kunnen blijven? Behalve een impedantie van 8 ohm staan er geen specificaties op, al zou dat 90w input kunnen zijn (Sony SS-L100V). Bij voorkeur ook niet meer via de koptelefoon-uitgang van de TV aansluiten - de vorige tv had nog een line-out en dat gedroeg zich toch anders. Is die SP/DIF the way to go?

Ik ben dus niet op zoek naar een oplossing waarbij ik alles vervang, voor de duidelijkheid :-).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik heb ook een Bravia TV (wel 4 jaar oud), en in het menu kon ik instellen of de minijack gebruikt wordt voor een koptelefoon of voor speakers. Dat gedraagt zich inderdaad anders qua outputlevel. Bovendien kon je kiezen of dat een vast output level heeft (zoals een standaard line-out) of dat die regelbaar is met de Volume control van de TV. Dat laatste is interessant als je niet nog een afzonderlijke afstandsbediening wil moeten gebruiken om het volume te regelen. Kans is vrij groot dat die instellingen ook in jouw TV beschikbaar zijn.
Ik begrijp wel niet goed wat je bedoelt met 5 speakers en 4 kanalen. Zit daar een subwoofer bij (enige logische verklaring voor een oneven aantal speakers bij stereo).
Maar bon, vraag is ook wat je eraan wil uitgeven. Speakers die bij een miditoren zitten zijn nu normaal ook niet zo fantastisch. Ik zou eerder voor een 2dehands versterker kijken.
SPDIF heb je in principe ook niet nodig. Dit is digitaal en ja, in theorie betere kwaliteit dan die minijack, maar hangt dan ook weer van je versterker en zijn DA-convertor af. Die SPDIF zit op TVs om ook surround (5.1) uit te kunnen sturen.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Eender welke AV receiver, bijvoorbeeld een DENON AVC-S660H voor € 550,-.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Tomby schreef: 02 okt 2022, 21:53 Ik begrijp wel niet goed wat je bedoelt met 5 speakers en 4 kanalen. Zit daar een subwoofer bij (enige logische verklaring voor een oneven aantal speakers bij stereo).
Front center, Front left, Front right en rear. Bij Pro Logic is het kanaal achteraan mono en er is geen apart subwooferkanaal.

Hm, tweedehands had ik nog niet aan gedacht. Want zo'n receiver die seagull aanhaalt is wellicht parels voor de zwijnen :oops: .
Ik was ook al op Thomann en Bax aan het kijken voor een versterker(tje)? Veel meer dan 2 speakers aansturen moet het eigenlijk niet doen.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb hier op het forum een 2ehands denon gekocht, zeer tevreden van. Mss is er iemand die je kan verder helpen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Heeft je TV een ARC of nieuwere eARC aansluiting? Nu op zich niet zo belangrijk, maar ik zou bij de aanschaf van een nieuwe receiver wel eentje kopen die eARC ondersteunt. Momenteel heb ik hier een 'oudere' receiver, maar door het ontbreken van eARC (en de wil om alle formats te kunnen ontvangen) ben ik gedwongen om met een splitter te gaan werken.
Ik zou mij niet te veel zorgen maken om de speakers en denk dat een beetje versterker die wel zal kunnen aansturen.

Als het enkel om stereo te doen is kan je ook een goede, eventueel 2de hands, maar goedkopere, analoge of zelfs digitale (S/PDIF) versterker kiezen. Iets in het genre van een NAD D3020 ofzo, maar dan goedkoper.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Wat is het geworden meon?
Heppie NY!
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Voor € 159 heb je een Denon AVR-1912 7.1 en deze kan 90 watt per speaker leveren. heeft sp/dif, ARC + 6 hdmi ingangen.
https://tweakers.net/pricewatch/288148/ ... -1912.html

Voor € 99 heb je een Denon AVR-1312 5.1 (wel maar 75 watt per speaker) sp/dif, ARC + 4 hdmi inputs
https://tweakers.net/pricewatch/297792/ ... ificaties/

En als zaken zoals HDMI niet hoeven kan je nog altijd voor een 2dehands 5.1 model gaan m sp/dif in zoals deze Yamaha RX V440 RDS van € 30
https://tweakers.net/aanbod/3113078/yam ... 0-rds.html
Greetz cyberbug

Afbeelding
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb een deon dra 800h
Daar kun je rechtstreeks via HDMI je tvbox op aansluiten en dan naar tv. Via HDMI maar dan moet wel altijd de verster aanstaan. Of je kunt ook de box uitgang via cinq verbinden
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

cyberbug schreef: 26 okt 2022, 09:55 Voor € 159 heb je een Denon AVR-1912 7.1 en deze kan 90 watt per speaker leveren. heeft sp/dif, ARC + 6 hdmi ingangen.
https://tweakers.net/pricewatch/288148/ ... -1912.html

Voor € 99 heb je een Denon AVR-1312 5.1 (wel maar 75 watt per speaker) sp/dif, ARC + 4 hdmi inputs
https://tweakers.net/pricewatch/297792/ ... ificaties/
Dat zijn wel al oude modellen. Maar als je maar beperkte features nodig hebt (versterken moet dat ding doen, meer niet), kan je - zeker aan die prijs - weinig mis doen.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb in m'n buro een Sabaj A10a staan. Dat zou ook niet misstaan als het ding maar 2 speakers moet aansturen. En je kan er nog een actieve woofer aanhangen als je wenst.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”