Proximus Fiber

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vandaar de splitters, bij PON-netwerken zoals Proximus Fiber.
Dropkabel is fysiek individuele fiber, maar vanaf het eerste distributiepunt is het gemeenschappelijke fiber naar de Proximus-centrales.
Dit betekent dus ook dat je alle signalen van je buren ook op je eigen fiber binnenkrijgt.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

@raf1

Het BIPT valt zeker niet uit zijn rol. De mogelijkheid tot passieve toegang tot de dropkabel vanaf het eerste distributiepunt in de straat staat al sinds 2005 in de wet elektronische communicatie.
Dit is dus niet nieuw. Proximus wist dus al meer dan 15 jaar dat het BIPT die toegangsverplichting kon opleggen.

Hieronder
Wet van 2005
https://etaamb.openjustice.be/nl/wet-va ... 11238.html
23° « aansluitnetwerk » : fysiek circuit dat het netwerkaansluitpunt verbindt met de hoofdverdeler of een soortgelijke voorziening in het openbare telefoonnetwerk op een vaste locatie;
2° de bepalingen inzake co-locatie en gedeeld gebruik van faciliteiten te doen naleven;
1° derden toegang verlenen tot bepaalde netwerkelementen en/of -faciliteiten, met inbegrip van ontbundelde toegang tot het aansluitnetwerk;

Ik vrees dat met bovenstaande bepalingen het BIPT niet noodzakelijkerwijze bij de Brusselse rechtbank van beroep en/of hoger) gelijk zou kunnen krijgen m.b.t. "toegang via de dichtstbijzijnde splitter en dit eventueel zelfs beneden de reële Proximus interventiekost"
Er is bv. in de betrokken alinea geen sprake van/referentie naar het partiële aansluitnetwerk
24° « partieel aansluitnetwerk » : gedeelte van een aansluitnetwerk dat een netwerkaansluitpunt van een elektronische-communicatienetwerk verbindt met een concentratiepunt of een ander nader bepaald aansluitpunt gelegen tussen het netwerkaansluitpunt en de hoofdverdeler of een soortgelijke voorziening in een openbaar telefoonnetwerk op een vaste locatie;
&
Voor zover mij bekend plaatst/vereist Proximus 2 koperparen/2 fibers voor 1 aansluiting en wordt 1 van deze 2 normalerwijze/in principe niet gebruikt om de redundantie via een 2e operator te realiseren
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Oké, dan vergis ik me wellicht dat dit al 15 jaar in de Belgische wet staat. Als Europese richtlijn zal dit principe van passieve toegang wel al lang bekend zijn.
De Belgische wet is ondertussen wel aangepast, zie artikel 28 https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... 2005061332

En volgens datzelfde artikel 28 zou het kunnen betekenen dat er reeds een operator gevraagd heeft om passieve toegang tot de dropkabel te verkrijgen.
Dus de marktbevraging die het BIPT nu publiceert kan een reactie zijn op een vraag van... Telenet.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Ik snap ook niet goed waarom er maar 1 per woning voorzien zou worden.
Een huis waarin ook een zaak gevestigd is, wil er misschien 2.
Dat kan je vergelijken met VDSL en kabel.
Of zelf 2 ISP's op VDSL, dan wel met werken omdat die meestal retour zit.

Dus als ik onderstaande begrijp, kan je bij 1 fiber, ook slechts 1 operator gebruiken?
Zoniet, zijn er opnieuw werken nodig als je er 2 nodig hebt :roll:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Via de glasvezelmodem (ONT) van Proximus kan je meerdere virtuele operatoren nemen op 1 fiber.
De tweede fiber in de dropkabel wordt vandaag niet gebruikt.
Net zoals bij VDSL bepaalt Proximus dan welke snelheid die virtuele operatoren mogen aanbieden.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

raf1 schreef: 10 okt 2022, 12:02 Net zoals bij VDSL bepaalt Proximus dan welke snelheid die virtuele operatoren mogen aanbieden.
Maar je hebt mijn punt al direct.
Wie zegt dat ik enkel van Proximus en hun virtuele gebruikers gebruik wil maken.
Dan blijft het principe nog altijd, dat ik verschillend Fibers moet laten binnentrekken.
Van elk "kleurtje" dat beschikbaar zou zijn in onze straat dus.
Punt opnieuw, meerdere breekwerken aan de straatkant.
Zolang dat niet gespitst wordt in enkel intrastructuur en ISP's zullen we altijd enkel een keuze hebben naar gelang wie waar fiber legt.
Bij ene komen er 4 fiber-kleurtjes beschikbaar, bij de andere slechts 1.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

seagull schreef: 05 okt 2022, 14:47 Iemand hier ervaring mee?
Fiber is beschikbaar in jouw straat!
Helaas, werd het technische rapport voor de installatie van fiber in je gebouw, dat naar je syndicus/de gezamenlijke appartementseigenaars/de eigenaar werd
gestuurd, echter nog niet goedgekeurd.
Zonder deze goedkeuring kan Proximus geen fiber installeren in je gebouw.
Neem contact op met je syndicus/de gezamenlijke appartementseigenaars/de eigenaar in geval van vragen.
Wij wonen op een woonerf en hebben dat technisch rapport niet ontvangen.
Vandaag Proximus gecontacteerd via de Business helpdesk en veel wachtmuziek gehoord.
De bevoegde dienst zal mij terugbellen ...
Antwoord ontvangen via sms met een link naar My Proximus:
Je vraag is opgelost
Onze medewerker stelt een oplossing voor. Hij voegt volgend commentaar toe
Je Business Expert
05 oktober 2022 - 14:52
Beste klant, moesten er nog vragen zijn, aarzel niet om opnieuw contact op te nemen via de My Proximus app/website.
Als ik hierop wil reageren:
Oeps! Er is iets misgelopen.
Jammer, maar deze applicatie is momenteel niet beschikbaar.
Onze applicatie is momenteel niet beschikbaar. We doen er alles aan om het probleem op te lossen. Onze klantendienst is telefonisch beschikbaar op het nummer 0800 22 800. Gelieve ons te verontschuldigen voor dit ongemak.
Tot zover de Proximus business helpdesk.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

@raf1
Het art 28 van "de kaderwet" kan het BIPT inderdaad "in het kader van het redelijke en indien technisch en economisch verantwoord" verplichtingen opleggen aan netwerkoperatoren
Ik vind niet direct richtlijnen BEREC hieromtrent terug
De voor zover mij beknd laatste EU directive "telecom" is evenwel vrij summier/algemeen in de context "local loop"
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 72&from=EN

Mogelijks is een dergelijke vraag tot toegang tot de "dichtstbijzijnde splitter van Proximus" (nog) niet door Telenet zou gesteld geweest; Telenet vraagt immers nu reeds voor het coax-netwerk dat de eindgebruiker zelf zijn dropkabel met passende karakteristieken en voldoende lengte voor aansluiting door Telenet ter beschikking stelt"
De door het BIPT voorgestelde mogelijkheid om de dropkabel om te schakelen tussen operator A en B vereist zo wie zo de tussenkomst van technici van operator A en B (kost?)
Zoals reeds eerder aangestipt lijkt dit mij aan het brein van "theoretici" ontsproten optie: welke netwerkoperator gaat een backbonenetwerk opzette en vervolgens een distributienetwerk onder het voetpad plaatsen of aan het gevel hangen om tot slot voor de laatste meters enkel en alleen gebruik willen maken van de "dropkabel" van een andere operator (met alle gevolgen van dien (verantwoordelijkheid binnen en de éénmalige/repetitieve kost van een dergelijke oplossing)
In een dergelijk eventueel door het BIPT ontwikkeld kader vrees ik dat in de toekomst alle netwerkoperatoren de verantwoordelijkheid voor de terbeschikkingstelling van "de passende dropkabel" gewoon bij de eindgebruiker zullen leggen
Trouwens in een wachtbuis naar het publieke domein is er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel plaats voor 2 (drop)kabels

Ik heb te weinig kennis van de topologie van het fibernetwerk van bv. Proximus maar weet wel vanuit de media dat er een heel deel van de straatkasten (KVD/ROP) (zullen) verdwijnen
Indien dergelijke (deels) verdwijnende straatkasten ook zouden gebruikt worden door andere operatoren (eigen apparatuur in de straatkast en vandaar uit gebruik van de Proximus distributiekabel) kan ik mij wel inbeelden dat deze operatoren een alternatieve gelijkwaardige oplossing wensen te behouden
Ik veronderstel wel dat hiervoor zoals destijds bij de buitendienststelling van LEXen hiervoor (niet duurdere) oplossingen voor (eventueel betrokken) OLOs kunnen gevonden worden
raf1
Elite Poster
Elite Poster

M_016 schreef: 10 okt 2022, 15:05Ik vind niet direct richtlijnen BEREC hieromtrent terug
De voor zover mij beknd laatste EU directive "telecom" is evenwel vrij summier/algemeen in de context "local loop"
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 72&from=EN
Het klopt dat de Europese regelgeving algemene principes beschrijft, maar dit is concreet uitgewerkt in de BEREC-richtlijnen.
- artikel 61 paragraaf 3 https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32018L1972
- Berec-richtlijnen: https://www.berec.europa.eu/en/document ... -61-3-eecc
M_016 schreef: 10 okt 2022, 15:05De door het BIPT voorgestelde mogelijkheid om de dropkabel om te schakelen tussen operator A en B vereist zo wie zo de tussenkomst van technici van operator A en B (kost?)
Ik zie niet in waarom. Als twee operatoren met elkaar afspreken dat één gecertificeerd technicus deze fysieke handeling voor beide partijen kan uitvoeren, is dat een kostenbesparing.
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

(Omdat de werkgever van mijn vriendin het internet betaalt en bij edpnet niet, zijn wij terug naar Proximus gegaan)

Het leuke is dat de upload in de praktijk 100 mbps is, geen 50 mbps zoals geadverteerd.
Ook hebben ze de ONT vervangen door een veel kleiner model.

Die Internet Box is echter wel een drama. 1 muur tussen de Internet Box en een laptop en de snelheid gaat naar 100 mbps. 2 minuten nadat de techniekers de deur uit waren heb ik mijn FRITZ!Box achter de ONT gehangen. En inderdaad, VLAN 20 en geen PPPoE sessie meer nodig.

De switch duurde wel 2 uur. De techniekers die hier 4 jaar geleden waren zijn echt niet proper geweest waardoor de UTAC die ik gebruik eigenlijk voor een ander appartementblok was. En dus moest ik een andere UTAC krijgen etc.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 52 keer

Vandaag sluiten ze fiber aan bij een huis achter de hoek. Met als resultaat dat verbinding weg is bij mij en nog (minstens) iemand anders in de straat... De 2de keer al impact op mijn verbinding tgv aansluiting bij de buren.

Lijkt me toch iets gevoelig te zijn die fiber aansluitingen :cry:

Ben benieuwd hoe snel het opgelost raakt....
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Hier van hetzelfde, bij aansluiting van de buren onze connectie geraakt en opnieuw moeten leggen, het is inderdaad precies wat gevoeliger al heb ik ook sterk de indruk dat de werkmensen gewoon veel minder goed opgeleid zijn of te snel willen/moeten werken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

Boys,
Ze zijn fiber aan het leggen in mijn straat, ze zijn gestopt op 10 meter van mijn huis maar ik heb niets vernomen dat ze de fiber binnentrekken.
Zou ik morgen is bellen met de aannemer of ze die fiber al kunnen binnentrekken ? Als de straat toch al open ligt !
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 52 keer

yaris schreef: 19 okt 2022, 18:26 Boys,
Ze zijn fiber aan het leggen in mijn straat, ze zijn gestopt op 10 meter van mijn huis maar ik heb niets vernomen dat ze de fiber binnentrekken.
Zou ik morgen is bellen met de aannemer of ze die fiber al kunnen binnentrekken ? Als de straat toch al open ligt !
Ze leggen nu gewoon een wachtbuis. De installatie naar binnen bij u gebeurt door andere mensen. Die aannemer die nu bezig is doet dit niet.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

dupondje schreef: 19 okt 2022, 18:42
yaris schreef: 19 okt 2022, 18:26 Boys,
Ze leggen nu gewoon een wachtbuis. De installatie naar binnen bij u gebeurt door andere mensen. Die aannemer die nu bezig is doet dit niet.
Bedankt voor de info !
R009
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Vandaag zijn de Proximus installateurs langs gekomen om mijn VDSL connectie over te schakelen naar Fiber. Alles is goed verlopen, ze hebben de fibermodem geplaatst met de Proximus router. Deze werken zoals het moet. Aangezien ik wat meer controle wil over de internet instellingen heb ik me een paar jaar geleden een FritzBox 7590 gekocht. Met de VDSL connectie werkte die perfect. Nu met de Fiber aansluiting heb ik wat problemen om deze werkend te krijgen.

Het probleem is dat ik een PPPoE timeout error krijg met de melding “probeer later opnieuw”
Hoe ben ik te werk gegaan:

De kabel van de fibermodem steekt in de WAN poort van mijn FritzBox.
Op de FritzBox ben ik naar Internet-Toegangsgegevens-Internettoegang gegaan. Internetaanbieder is “Proximus with TV”. Bij Toegangsgegevens geef ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord in. Bij verbindingsinstellingen wijzigen in de sectie Internettoegang selecteer ik “Via een externe modem”. Downstream = 250Mbit/sec ,Upstream = 90Mbit/sec. Daaronder vink ik “Aangesloten netwerkapparaten mogen bijkomend hun eigen internetverbinding tot stand brengen (niet aanbevolen)” aan. Wanneer ik op toepassen druk, wordt er me verteld dat de procedure geslaagd is. Wanneer de internet verbinding getest wordt krijg ik dus de PPPoE timeout error.

Ik heb ook het wachtwoord van mijn gebruikersnaam gereset op de MyProximus website en mijn Fritzbox naar fabrieksinstellingen gezet. Maar niets lijkt te werken.

Weet iemand soms de juiste instellingen om de Fiber connectie werkend te krijgen op de FritzBox of moet er nog een PPPoE synchronisatie gebeuren die wat tijd in beslag neemt? Alle tips zijn welkom.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Vermoedelijk staan de VLAN instelling niet juist.
Ik denk dat deze op 20 moet staan, maar ben niet 100% zeker.

In deze post heb je meer info van Philippe_d
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... an#p922081

Nog bijkomende info van AVM
https://nl.avm.de/service/knowledge-bas ... figureren/
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

Recente Proximus installaties gebruiken geen PPPoE meer (single VLAN).
- kies "andere" provider
- Aansluiten op externe modem of router
- Zijn toegangsgegevens vereist? Neen
- VLAN voor de internettoegang gebruiken? Hier VLAN-id 20 invullen
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
R009
Starter
Starter

@lacer @philippe_d bedankt om mee te denken. Ik dacht dat het nog VLAN 10 was dus ik ga het morgen eens proberen met VLAN 20 en geen gegevens mee te geven.
Maakt het uit wat ik als waarden gebruik bij downstream/upstream, als ik deze moet invullen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ja, toch wel.
Met te lage waardes kan dat wel werken als een traffic shaper ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

philippe_d schreef: 19 okt 2022, 20:33 Recente Proximus installaties gebruiken geen PPPoE meer (single VLAN).
Werkt dit voor andere ISP's zoals EDPNet ook ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Geen idee, we zullen het vlug weten wanneer @R009 zijn testje gedaan heeft :wink:
In ieder geval werkt dit blijkbaar ook al op die manier bij Mobile Vikings klanten?
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member

@R009 zit toch by Proximus? Dus hij kan niet bevestigen dat het bij edpnet etc ook zo kan werken?

En indien het voor hem als Proximus klant niet werkt met de instructies van Philippe kan hier screenshots posten. Ik deed het 2 dagen geleden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

AndrewBourgeois schreef: 20 okt 2022, 13:03 @R009 zit toch by Proximus? Dus hij kan niet bevestigen dat het bij edpnet etc ook zo kan werken?
Juist, my bad (beetje verstrooid) :-)
R009
Starter
Starter

Iedereen zit hier precies op hete kolen :). Momenteel op het werk (ja er zijn nog mensen die fysiek aanwezig moeten zijn), wanneer ik thuis ben test ik het meteen. Hopelijk heb ik positieve feedback voor jullie!

Toegevoegd na 7 uren 9 minuten 15 seconden:
@philippe_d Bedankt voor de tips. Mijn Fiber connectie werkt nu op de FritzBox 7590 met een download speed van 330Mbit/s en een upload speed van 53Mbit/s. Digitale TV werkt ook, gewoon netwerkkabel verbinden met de Proximus TV decoder en meer moet er niet gebeuren. Ik zal hieronder even de configuratie stappen zetten zodat in de toekomst andere mensen geholpen kunnen worden:

Note: Indien nodig wijzig LAN5 poort naar WAN poort. Ga naar Thuisnetwerk-Netwerk-Netwerkinstellingen. Bij WAN setting, kijk na dat WAN geselecteerd is.

1: Login op de FritzBox
2: Ga naar Internet - Toegangsgegevens - Internettoegang
3: Onder Internet aanbieder selecteer "Andere Internet Aanbieder"
4: Geef een naam op (Geen Proximus aangezien deze al in de lijst met aanbieders staat)
5: Onder aansluiting selecteer "Aansluiten op externe modem of router"
6: Bij Bedrijfsmodus selecteer "Internet verbinding zelf tot stand brengen"
7: Bij Toegangsgegevens selecteer "Nee"
8: Onder verbindingsinstelling, geef een waarde in bij Downstream/Upstream (Zelf staan deze bij mij op 500Mbit/s downstream, 400Mbit/s upstream)
9: Klik op "Verbindingsinstellingen wijzigen"
10: Vink "VLAN voor de internettoegang gebruiken" aan
11: Zet VLAN-ID op 20, PBit waarde is 0
12: Onder "IP-Instellingen" selecteer "IP-adres automatisch via DHCP ophalen"
13: Vink "Internettoegang controleren na het 'Toepassen'" aan
14: Klik op de knop " Toepassen"
Laatst gewijzigd door R009 26 okt 2022, 15:40, in totaal 2 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

R009 schreef: 20 okt 2022, 21:10 Bedankt voor de tips. Mijn Fiber connectie werkt nu op de FritzBox 7590 met een download speed van 330Mbit/s en een upload speed van 53Mbit/s. Digitale TV werkt ook, gewoon netwerkkabel verbinden met de Digicorder en meer moet er niet gebeuren.
je bedoelt de Proximus TV decoder (digicorders zijn bij Telenet :wink: ).
Welke decoder heb je? V7 (android)? v6?

Dus eigenlijk zeer goed nieuws: Met de "single VLAN" setup (VLAN 20 voor internet, voice, tv) werkt de Fritz!Box nu ook voor Proximus TV (op je eigen netwerk) ...
R009 schreef: 20 okt 2022, 21:10 Ik zal hieronder even de configuratie stappen zetten zodat in de toekomst andere mensen geholpen kunnen worden:
Bedankt voor het stappenplan. We kunnen AVM vragen om dit als een nieuwe (Belgisch) profiel toe te voegen in de provider dropdwon list :-) .
R009
Starter
Starter

philippe_d schreef: 20 okt 2022, 23:34 je bedoelt de Proximus TV decoder (digicorders zijn bij Telenet :wink: ).
Welke decoder heb je? V7 (android)? v6?
Hoi @philippe_d , ik heb men post aangepast naar Proximus TV decoder. Naamgeving kan hier misschien gevoelig liggen ;). Ik heb nog de V5 (niet het compacte model).
philippe_d schreef: 20 okt 2022, 23:34 Bedankt voor het stappenplan. We kunnen AVM vragen om dit als een nieuwe (Belgisch) profiel toe te voegen in de provider dropdwon list :-) .
Goed plan om dit aan AVM te vragen. Als ze het profiel "Proximus Fiber" noemen dan coveren ze alles:
  • Proximus = voor mensen met een VDSL aansluiting, zonder TV
  • Proximus + TV = voor mensen met een VDSL aansluiting, met TV
  • Proximus Fiber = voor mensen met een fiber aansluiting
Ik ga in mijn vorige post nog wel even toevoegen dat ze eerst moeten nagaan of hun WAN poort op de FritzBox effectief staat ingesteld als een WAN poort en niet als een extra LAN poort. Dit kan je aanpassen bij je netwerkinstellingen op de FritzBox. Wanneer deze nog op LAN staat zal je vermoedelijk een foutmelding krijgen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

R009 schreef: 21 okt 2022, 08:17 Goed plan om dit aan AVM te vragen. Als ze het profiel "Proximus Fiber" noemen dan coveren ze alles:
  • Proximus = voor mensen met een VDSL aansluiting, zonder TV
  • Proximus + TV = voor mensen met een VDSL aansluiting, met TV
  • Proximus Fiber = voor mensen met een fiber aansluiting
Neen, dat heeft niets met Fiber te maken, maar met het nieuwe "single VLAN" process van Proximus.
Ook VDSL2 klanten met een nieuwe "internet Box" (ook soms bbox4 genoemd) worden overgezet naar "1-vlan"

Toegevoegd na 1 uur 56 minuten 5 seconden:
Voor alle duidelijkheid wat betreft de "Proximus profielen":
  • Proximus + TV
    - bij deze instelling wordt LAN3 en LAN4 voorbehouden voor Proximus TV, internet alleen op LAN1 en LAN3.
    - deze 2 poorten worden "gebridged" naar VLAN30.
    - werkt alleen bij decoders die de "bridged" mode ondersteunen.
    - internet via PPPoE/VLAN10.
  • Proximus
    - hier bevat het profiel de zogenoemde "dynmische bridge": de Fritz!Box detecteert de decoder (via DHCP option 60) en "brigdet" deze naar VLAN30.
    - zowel je eigen netwerk alsook de decoders kunnen aangesloten worden op LAN1-4.
    - werkt ook alleen bij decoders die de "bridged" mode ondersteunen.
    - internet via PPPoE/VLAN10.
  • single VLAN
    - zowel internet, voice, en TV gaan over VLAN20/DHCP.
    - in dit profiel zijn er geen aparte TV settings meer nodig.
    - de ervaring hierboven toont aan dat dit ook werkt met een decoder v5, dus wellicht met alle decoders die in "routed mode" kunnen werken?
R009
Starter
Starter

@philippe_d bad news. Ik heb deze namiddag mijn kabel management wat gedaan. Hiervoor heb ik alles uitgetrokken zodat ik beter aan de kabels kon. Nu wil de Proximus decoder niet meer werken. Hij start op, software wordt geladen, start: we are checking your connectivity en daarna geen verbinding met het netwerk.

Wel grappig dat ik op de fritzbox interface hem wel connected zie aangezien hij een IP adres krijgt. Status is ook verbonden met LAN4. Ook al een andere LANpoort gebruikt maar hetzelfde resultaat.

Fibermodem herstart, fritzbox herstart en decoder herstart… met WiFi geen enkel probleem.

Enige tips?

Toegevoegd na 45 minuten 27 seconden:
Ok, net een moment van helderheid gehad. Even de Proximus BBox weer aangesloten. Decorder geconnecteerd en ik heb terug tv. Daarna de decorder via de afstandsbediening uit gezet, BBox uit gezet en alles weer geconnecteerd op de fritzbox (die niet uit stond). Even gewacht en nu terug tv via de fritzbox.

Dus er moet toch nog iets meer zijn waarom de decorder niet kan laden…
permutatie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 17 keer

@R009 Misschien is de opmerking "Belangrijke DHCP opties" onderaan deze post ook voor jou van toepassing (gaat daar wel over een V6 decoder). Geen idee in hoeverre je dit kan meegeven in een fritzbox.
censored schreef: 11 aug 2022, 22:29 Belangrijke DHCP opties:
Hier kan waarschijnlijk nog wat verbetering gebracht worden d.m.v. vendor-classes of MAC-ranges o.d., voorlopig heb ik het gewoon gehouden op static mappings. De DHCP opties zijn belangrijk bij initialisatie van de decoder - m.a.w.: erzonder werkt alles, tot de decoder herstart of in eco-modus gaat. Neem een power-cycle van de decoders dus zeker mee in je testing!

Code: Selecteer alles

service {
     dhcp-server {
         shared-network-name YOURLAN {
             authoritative enable
             subnet 192.168.X.X/24 {
                 default-router 192.168.X.Y
                 dns-server Y.Y.Y.Y
                 ntp-server 81.244.255.94
                 ntp-server 81.240.251.102	# muy importante!
                 ... # je eigen opties naar believen

static-mapping ProximusTVBox1 {
                     ip-address 192.168.XX.XX
                     mac-address XX:XX:XX:XX:XX:XX
                     static-mapping-parameters "option bootfile-name "CVT/2/239.255.1.218:64010+SA=239.255.1.218:64010+SAP/3/239.192.4.63:9875";"  
                 }
             }
        }
    }
N.B. over de bootfile:
Deze bootfile-name is belangrijk voor de init, echter, deze zou verschillend kunnen zijn per regio, or worse, in de toekomst veranderen... Deze wordt upstream aan de WAN-interface meegegeven (en heb ik dan ook daar uit geplukt) bij het opvragen van de juiste DHCP-opties, mogelijk kunnen we dit in de toekomst nog automatisch laten propageren.
R009
Starter
Starter

@permutatie bedankt om die post even aan te halen. Spijtig genoeg is er op de FritzBox geen mogelijkheid om die "static-mapping-parameters" in te geven. Ik heb wel het volgende gezien: Exposed host. Weet wel niet hoe slim dit is om de decorder daarop in te stellen :)
jimbrechts
Starter
Starter

Hi iedereen,

Na zeer lang wachten (de wachtbuis steekt hier al sinds april onder de stoep) kon ik enkele weken geleden eindelijk een aansluiting op fiber aanvragen bij EDPnet.
2 weken geleden stonden werkmannen hier voor de deur. Na wat gezever met de wachtbuis die de aannemer voorzien had is de fiber dan toch tot in de kelder geraakt.
Daar heeft hij de ONT tegen de muur gevezen & hebben ze getest of alles werkte. Behalve dat hij zijn vuil niet mee nam uit de kelder hebben ze dit goed afgehandeld.

Ik heb dan de aansluting gemaakt op mijn UDM-Pro, PPPoE & VLAN settings stonden reeds klaar, na een reset van de poort kwam de verbinding online.
Upload geraakt net tot boven de 100. Qua download zit ik eerder rond de 480. (voor een 500/100 profiel).

Nu had ik hier ergens op userbase een comment gezien die aangaf dat het mogelijks wel zou moeten lukken om je eigen GPON SFP te gebruiken. Dus even een risico genomen en een GPON SFP (UF-Instant) van Unifi besteld. SFP er in gestoken, hij ontvangt licht maar geen IP adres. Het lijkt dus niet te werken. Op zich geen ramp, maar ik had het wel handig gevonden. Toevallig iemand die nog raad weet of ik dit toch werkende zou kunnen krijgen?
Ik zag op een artikel uit Frankrijk dat er mogelijk toch wat meer instellingen nodig zijn.
Anderzijds zag ik in het begin van deze thread dat Pxs de ONT ook gebruikt voor monitorring enzo.

Voor degene die zich dit af vraagt: redenen waarom ik dit nuttig zou vinden:
-Weer een stroomverbruiker minder in huis
-Mogelijk nog iets lagere latency
-Internet blijft werken tijdens stroomuitval (nu moet de ONT mee achter de UPS, ONT hangt in de kelder, rack hangt op het GLV)
-Alweer een SPoF minder
-Omdat het kan! (hoopte ik)
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member

Als je

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=63162

leest ziet het er niet naar uit dat dit momenteel mogelijk is.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

jimbrechts schreef: 25 okt 2022, 14:23 Ik heb dan de aansluting gemaakt op mijn UDM-Pro, PPPoE & VLAN settings stonden reeds klaar, na een reset van de poort kwam de verbinding online.
Upload geraakt net tot boven de 100. Qua download zit ik eerder rond de 480. (voor een 500/100 profiel).
Krijg jij bij u IPv6 werkend? Want dat lukt op mijn UDM Pro SE momenteel niet.
Via Fritzbox werkt het wel maar via de UDM niet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

jimbrechts schreef: 25 okt 2022, 14:23Nu had ik hier ergens op userbase een comment gezien die aangaf dat het mogelijks wel zou moeten lukken om je eigen GPON SFP te gebruiken.
Theoretisch kan dat inderdaad, het is wettelijk toegelaten, maar Proximus heeft momenteel daarover nog geen documentatie gepubliceerd.

Telecomregulator BIPT werkt momenteel aan een regeling om providers te verplichten om eigen (glasvezel)modems toe te laten en schrijft in zijn ontwerpbesluit dit:
Bij het GPON-glasvezelnetwerk van Proximus, is de situatie anders. Een modem krijgt enkel toegang tot het GPON-netwerk als het serienummer ervan geassocieerd is met een werkbevel tot activatie van de GPON-dienst en wanneer dat werkbevel ook daadwerkelijk uitgevoerd werd. Modems die niet op deze manier werden geactiveerd, kunnen geen gebruik maken van deze GPON-dienst. In dit geval moet de eindgebruiker een overeen te komen code communiceren aan zijn operator, zodat deze kan toegevoegd worden aan de lijst van modems die toegang mogen krijgen tot het netwerk.
Ik zie dus twee theoretische oplossingen:
- het GPON-serienummer van de door Proximus geactiveerde Nokia-glasvezelmodem in je eigen GPON ONT configureren (MAC spoofing)
- het GPON-serienummer van je GPON ONT aan Proximus doorgeven en vragen om deze te activeren.

Het GPON-serienummer (SN) bestaat uit 12 karakters en begint steeds met een vendor id. Bij de Nokia-glasvezelmodem die Proximus standaard installeert, is het vendor id ALCL.

Ik weet niet of de UF-Instant compatibel is met het GPON-netwerk van Proximus. Ik lees dat Ubiquiti-firmware dichtgetimmerd is en alleen ontworpen voor gebruik met Ubiquiti-apparatuur.
permutatie
Starter Plus
Starter Plus

jimbrechts schreef: 25 okt 2022, 14:23 Nu had ik hier ergens op userbase een comment gezien die aangaf dat het mogelijks wel zou moeten lukken om je eigen GPON SFP te gebruiken. Dus even een risico genomen en een GPON SFP (UF-Instant) van Unifi besteld. SFP er in gestoken, hij ontvangt licht maar geen IP adres. Het lijkt dus niet te werken. Op zich geen ramp, maar ik had het wel handig gevonden. Toevallig iemand die nog raad weet of ik dit toch werkende zou kunnen krijgen?
Ik weet niet hoe het zit met de UF-Instant SFP, maar met deze is het mij gelukt om een PPPoE sessie op te zetten. Ik heb zelf de GPON versie besteld, maar misschien is de XPON versie een betere keuze (hier kan je firmware voor de XPON vinden, voor de GPON versie werkt die niet).

Om de boel aan de praat te krijgen met proximus heb ik nog volgende settings moeten doen:

ssh -oKexAlgorithms=+diffie-hellman-group1-sha1 -oHostKeyAlgorithms=ssh-rsa -c 3des-cbc [email protected]

flash set GPON_ONU_MODEL G-010G-R
flash set GPON_SN ALCLXXXXXXXX
flash set PON_VENDOR_ID ALCL
flash set HW_HWVER 3FE49165BDAA01
flash set OMCI_SW_VER1 3FE49717AOCK06
flash set OMCI_SW_VER2 3FE49717AOCK06
flash set OMCI_OLT_MODE 21
Met enkel het serienummer (GPON_SN) kreeg ik het niet aan de praat, maar met de SW_VER erbij lijkt het wel te werken.
YordiDR
Member
Member
Bedankt: 14 keer

permutatie schreef:
jimbrechts schreef: 25 okt 2022, 14:23 Nu had ik hier ergens op userbase een comment gezien die aangaf dat het mogelijks wel zou moeten lukken om je eigen GPON SFP te gebruiken. Dus even een risico genomen en een GPON SFP (UF-Instant) van Unifi besteld. SFP er in gestoken, hij ontvangt licht maar geen IP adres. Het lijkt dus niet te werken. Op zich geen ramp, maar ik had het wel handig gevonden. Toevallig iemand die nog raad weet of ik dit toch werkende zou kunnen krijgen?
Ik weet niet hoe het zit met de UF-Instant SFP, maar met deze is het mij gelukt om een PPPoE sessie op te zetten. Ik heb zelf de GPON versie besteld, maar misschien is de XPON versie een betere keuze (hier kan je firmware voor de XPON vinden, voor de GPON versie werkt die niet).

Om de boel aan de praat te krijgen met proximus heb ik nog volgende settings moeten doen:

ssh -oKexAlgorithms=+diffie-hellman-group1-sha1 -oHostKeyAlgorithms=ssh-rsa -c 3des-cbc [email protected]

flash set GPON_ONU_MODEL G-010G-R
flash set GPON_SN ALCLXXXXXXXX
flash set PON_VENDOR_ID ALCL
flash set HW_HWVER 3FE49165BDAA01
flash set OMCI_SW_VER1 3FE49717AOCK06
flash set OMCI_SW_VER2 3FE49717AOCK06
flash set OMCI_OLT_MODE 21
Met enkel het serienummer (GPON_SN) kreeg ik het niet aan de praat, maar met de SW_VER erbij lijkt het wel te werken.
Bedankt voor deze info!
Ik ga dit ook proberen met een FS.com transceiver als mijn fiberklaar lijn opgeleverd wordt. Moet wel lukken denk ik. Ik heb op de proximus booth van een fiberklaar event gevraagd hoe het zat met restricties op eigen GPON transceivers en ze zeiden dat ze dit niet actief blokkeren. Enkel de identifiers (circuit id en/of mac adres) van de proximus ONT zou genoeg moeten zijn om een verbinding op te zetten.

Sent from my BE2029 using Tapatalk

permutatie
Starter Plus
Starter Plus

Met de FS.com ONU heb ik geen manier gevonden om de SW_VER aan te passen (aangezien de andere module werkte heb ik dit ook niet verder onderzocht).

Ik vermoed dat het ook geen kwestie van blokkeren is, maar dat de OLT gewoon de nodig configuratie niet doorgeeft bij een onbekende software versie.
YordiDR
Member
Member
Bedankt: 14 keer

permutatie schreef:Met de FS.com ONU heb ik geen manier gevonden om de SW_VER aan te passen (aangezien de andere module werkte heb ik dit ook niet verder onderzocht).

Ik vermoed dat het ook geen kwestie van blokkeren is, maar dat de OLT gewoon de nodig configuratie niet doorgeeft bij een onbekende software versie.
Ik zal deze specifieke vraag al eens doorgeven aan FS, ik heb contacten met account managers daar. Zij kunnen normaal wel aan deze info geraken.
Ik zou liefst een FS ONU gebruiken omdat ik wel tevreden ben met de kwaliteit van hun ander materiaal (transceivers, dacs & switchen).

Sent from my BE2029 using Tapatalk

raf1
Elite Poster
Elite Poster

Voor de FS.com SFP-module zal je vermoedelijk de software versie in de mib file moeten aanpassen.

# Inloggen op de SFP-module met wachtwoord 7sp!lwUBz1
ssh -o KexAlgorithms=+diffie-hellman-group1-sha1 -o HostKeyAlgorithms=+ssh-rsa [email protected]

# Het pad van de mib file opzoeken (meestal /etc/mibs/data_1g_8q.ini)
uci show omci.default.mib_file

# Bestaande mib file backuppen
cp /etc/mibs/data_1g_8q.ini /etc/mibs/data_1g_8q.ini.bak

# mib file aanpassen
vi /etc/mibs/data_1g_8q.ini

# Sowieso het serienummer aanpassen
set_serial_number ALCLXXXXXXXX

# SFP-module herstarten
reboot
Wat je juist moet aanpassen in de mib file is me niet helemaal duidelijk.
De OMCI software versie misschien.
Best eerst kijken welke software actief is met het commando upgradestatus
En dan image0_version of image1_version aanpassen in de mib file:
bijvoorbeeld:
image0_version=3FE49717AOCK06
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”