Heeft iemand hier goede ervaringen met een firma om een laadpaal te installeren?
ik heb 20A beschikbaar op 3F (3*230 zonder N), maar zelfs in 2022 zijn er nog altijd laadpalen die een scheidings transfo nodig hebben blijkbaar (wegens geen neuter)...
installatie laadpaal
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 111 keer
Vraag gewoon bij Fluvius 3N400V aan, dan is dat laatste probleem opgelost.
Qua capex is dit ongeveer evenveel als een scheidingstransfo, qua opex zit je stukken goedkoper wegens geen sluimerverbruik van die transfo.
De vraag is trouwens niet waarom er in 2022 nog laadpalen bestaan die dit vereisen. De vraag is eerder waarom we in 2022 nog steeds geen echte neuter hebben in sommige stukken van het land.
Laadpaal installateur: kan ik niet aanraden, heb alles zelf gedaan bij mij thuis.
Qua capex is dit ongeveer evenveel als een scheidingstransfo, qua opex zit je stukken goedkoper wegens geen sluimerverbruik van die transfo.
De vraag is trouwens niet waarom er in 2022 nog laadpalen bestaan die dit vereisen. De vraag is eerder waarom we in 2022 nog steeds geen echte neuter hebben in sommige stukken van het land.
Laadpaal installateur: kan ik niet aanraden, heb alles zelf gedaan bij mij thuis.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 7 keer
Hoi,
Ik begrijp je idee om naar 400v over te schakelen, maar met 't capaciteitstarief dat eraankomt gaan we dat extra vermogen toch niet benutten.
Ik ben al content als dat laadpaaltje tegen +/- 5Kw zou opladen, ik hoef geen snelle 22Kw lader ofzo.
Maar ik was verbaasd dat ik de info kreeg van een offerte dat er een scheidings transfo moest bijkomen.
Een Tesla wall connector bijvoorbeeld heeft dat niet nodig.
we zien wel wat er nog binnenkomt van offertes en "advies'" van installateurs.
Ik begrijp je idee om naar 400v over te schakelen, maar met 't capaciteitstarief dat eraankomt gaan we dat extra vermogen toch niet benutten.
Ik ben al content als dat laadpaaltje tegen +/- 5Kw zou opladen, ik hoef geen snelle 22Kw lader ofzo.
Maar ik was verbaasd dat ik de info kreeg van een offerte dat er een scheidings transfo moest bijkomen.
Een Tesla wall connector bijvoorbeeld heeft dat niet nodig.
we zien wel wat er nog binnenkomt van offertes en "advies'" van installateurs.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
De meeste auto's (behalve de Zoe en een Smart, dacht ik) accepteren 230V zonder neuter. Maar dan wel maximaal aan 7kW/32A. Als je maar 20A per fase ter beschikking hebt zal je niet sneller dan 4,6kW kunnen laden.
Is het je eigen auto, of moet je de elektriciteit op één of andere manier laten terugbetalen (bedrijfswagen/eigen vennootschap)?
Als je de elektriciteit toch zelf moet betalen zou je evt ook een 230V/32A stopcontact kunnen plaatsen en een laadkabel kopen, dan ben je er voor 300 eur vanaf...
Is het je eigen auto, of moet je de elektriciteit op één of andere manier laten terugbetalen (bedrijfswagen/eigen vennootschap)?
Als je de elektriciteit toch zelf moet betalen zou je evt ook een 230V/32A stopcontact kunnen plaatsen en een laadkabel kopen, dan ben je er voor 300 eur vanaf...
Hallo, zelf zit ik met dezelfde problematiek en had graag geweten wat de uitkomst is van jouw installatie met de Wallbox Copper SB? Is deze aangesloten op 3x230V en met welk vermogen wordt de wagen dan opgeladen? Bedank voor de reactie.
-
- Pro Member
Dag DEC.
Dit loopt goed. De hoofdzekering in de kast is 40A, is idd 3*230 zonder N
De laadpaal is afgezekerd met 32A en ik kan m'n Plugin hybride laden met 7.2kW.
Een Tesla laadt hier met een 10kW.
Er is momenteel geen Power Booster geinstalleerd, maar dat kan er nog op, dwz: Als je je oven of kookplaat aanzet, dat de powerbooster automatisch het vermogen van de laadpaal verminderd.
Ik heb deze paal publiek gezet via Mobiflow. En dat loopt op zich goed. Dit is enkel nodig indien je'm publiek wil zetten.
Zij vragen een 9.5€ / maand voor het beheer en iedereen kan komen laden met hun laadpas.
Ik kan ook bepaalde kaarten 'whitelisten' zodat deze niet aangerekend worden, en ook zaken instellen zoals:
- tarief om te laden per kwh
- start cost
- cost per uur voor iemand die blijft kleven
...
Dit loopt goed. De hoofdzekering in de kast is 40A, is idd 3*230 zonder N
De laadpaal is afgezekerd met 32A en ik kan m'n Plugin hybride laden met 7.2kW.
Een Tesla laadt hier met een 10kW.
Er is momenteel geen Power Booster geinstalleerd, maar dat kan er nog op, dwz: Als je je oven of kookplaat aanzet, dat de powerbooster automatisch het vermogen van de laadpaal verminderd.
Ik heb deze paal publiek gezet via Mobiflow. En dat loopt op zich goed. Dit is enkel nodig indien je'm publiek wil zetten.
Zij vragen een 9.5€ / maand voor het beheer en iedereen kan komen laden met hun laadpas.
Ik kan ook bepaalde kaarten 'whitelisten' zodat deze niet aangerekend worden, en ook zaken instellen zoals:
- tarief om te laden per kwh
- start cost
- cost per uur voor iemand die blijft kleven
...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
En wat verdien jij daar aan ? Ik zou eerder denken dat ze jou moeten betalen om hem publiek te zetten... het is in hun voordeel.speciall schreef: 10 okt 2022, 22:31 Zij vragen een 9.5€ / maand voor het beheer en iedereen kan komen laden met hun laadpas.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Het verschil tussen wat hun een afnemer aanrekenen en ze zelf moeten betalen aan de energieleverancier?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Pro Member
Dat is nog een grote onduidelijkheid in laadpaal land , waar totaal nog geen wetgeving voor is vermoed ik.
De prijzen schelen enorm veel, als ik m'n laadpas pibliek gebruik betaal ik tussen de 30 & 90 ct per kwh, dat staat nergens aangeduid en zie je pas na je laadbeurt.
Ik merk dat het platform een marge neemt, maar misschien neemt mijn laadpas uitgever ook marge. Dat is totaal onduidelijk.
Ik zie enkel: als ik 40ct / kWh vraag, dat er bij de afrekening van een laadpas en pak bij is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Als eigenaar van de laadpaal moet je toch alleen maar zien dat je meer krijgt dan dat jouw leverancier je aanrekent. Het verschil is je winst.
Wanneer je je eigen laadpaal publiek wenst open te stellen moet je uiteraard eerst goed nagaan wat de wettelijke voorschriften en fisclae gevolgen zijn. Niet daarna.
Wat diegene die laadt in totaal moet betalen is dan weer zijn zaak.
Wanneer je je eigen laadpaal publiek wenst open te stellen moet je uiteraard eerst goed nagaan wat de wettelijke voorschriften en fisclae gevolgen zijn. Niet daarna.
Wat diegene die laadt in totaal moet betalen is dan weer zijn zaak.
Sol Invictus!